Урок за темою: "Заняття та спосіб життя первісних людей."

Про матеріал
МЕТА:  застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття з теми; характеризувати форми господарювання первісної людини; порівнювати привласнювальні та відтворювальні форми господарювання;  розвивати вміння порівняння історичних явищ;  виховувати повагу до історичного минулого людства.
Перегляд файлу

ТЕМА: Заняття та спосіб життя первісних людей. «Неолітична революція».

МЕТА:

  • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття з теми;  ;характеризувати форми господарювання первісної людини; порівнювати привласнювальні та відтворювальні форми господарювання;
  •  розвивати вміння порівняння історичних явищ;
  • виховувати повагу до історичного минулого людства.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни та поняття: привласнювальне господарство, відтворювальне господарство, неолітична революція, кочовий спосіб життя, осілий спосіб життя, ремесло.

Хід уроку

I. Організація навчальної діяльності

Учитель знайомить учнів із темою й основними завданнями уроку.

II. Актуалізація опорних знань

  • Бесіда
  1. Які знання з біології та медицини мали первісні люди?
  2. Як виникло мистецтво?
  3. Де розміщені найдавніші малюнки первісних людей?(на стінах печер)
  4. Чим малювали давні художники?(пальцем, паличкою)
  5.  Що таке фетишизм?(віра в надприродні властивості предметів)
  6. Що таке тотемізм?(віра в походження від предка-тварини)
  7. Що таке культ предків?(поклоніння та вшанування пам′яті померлих родичів)
  8. Що таке магія?(віра в здатність окремих людей впливати на сили природи та на інших людей)

III. Мотивація навчальної діяльності

  • Бесіда за запитаннями

1. Як заняття людини залежать від навколишнього середовища?

2. Із якою метою люди займаються господарською діяльністю?

3. Які види господарювання ви знаєте?

IV. Вивчення нового матеріалу

План

1. Спосіб життя  перших людей за палеоліту.

2. Як змінилося життя людей за мезоліту?

3. Виникнення землеробства та скотарства.

4. Що таке ремесло?

 

1. Спосіб життя  перших людей за палеоліту.

Привласнювальне господарство – збиральництво, мисливство, рибальство.

  • Додаткова інформація

Життя первісної людини безпосередньо залежало від навколишнього середовища: клімату, рослинного й тваринного світу. Наша планета впродовж історії не раз змінювала своє обличчя. З’являлись і зникали гори, моря й океани, змінювали свої русла річки. Надзвичайно мінливим був клімат Землі. Минали тисячі років, періоди потеплінь чергувалися з часами, коли клімат ставав холодним.

Під час похолодань, які вчені називають льодовиковими періодами, значна частина поверхні планети вкривалася шаром льоду та снігу. Моря замерзали й століттями лишалися під потужною кригою. За льодовикового періоду рівень води у Світовому океані був нижчим від сучасного майже на 100 м. Останній льодовиковий період розпочався близько 100 тис. років тому й закінчився 12 тис. років тому. Зі зниженням температури повітря льодовик поступово просувався з півночі на південь. Земля перетворювалася на величезну снігову пустелю. У деяких місцях товщина льодовика сягала 2 км. Але землі поблизу льодовика не були пусткою. До холодного клімату пристосувалися мамонт, північний олень, шерстистий носоріг, вівцебик, печерний ведмідь. Вони жили поряд із первісною людиною, для якої були інколи здобиччю, а інколи — безжальним ворогом.

У періоди потепління льодовики танули й відступали на північ. Рівень води в річках, морях та океанах значно підвищувався. Знову змінювався тваринний і рослинний світ. Із закінченням останнього льодовикового періоду вимерли великі холодостійкі тварини, які не змогли пристосуватися до нових умов. Природа планети стала близькою до сучасної.

Як уже зазначалося, головними заняттями первісних людей було збиральництво й полювання. Люди брали в природи все те, що створено нею. Життя людини мало чим відрізнялося від життя тварин. Учені такі види заняття називають привласнювальними. Щоб полегшити своє життя та зробити його більш продуктивним, люди навчилися виготовляти знаряддя праці.

На думку вчених, першою людиноподібною істотою, яка почала виготовляти знаряддя, була «людина вміла». Вона виготовляла примітивні кам’яні рубила для розмелювання їжі, подрібнення кісток та скребла для оббілування туш. Крім того, «людина вміла» використовувала палицю-копачку — палицю, загострену з одного кінця, яка застосовувалася в процесі збирання, а також важкий дрюк — палицю з потовщенням на одному кінці. Згодом люди значно вдосконалили знаряддя праці. Змінився і їх асортимент. Але за кам’яної доби головним матеріалом, із якого виготовлялися знаряддя праці, залишався камінь, а також дерево, кістки тварин.

Важливою віхою в розвитку людини стало опанування вогню. Достеменно не відомо, коли це сталося. Особливо вогонь став у пригоді людині за часів льодовикового періоду.

Неандертальці, які жили в умовах холодного клімату, навчилися використовувати вогонь, що виникав під час грози, коли блискавка потрапляла в дерево. У печері Чжоу-Коудянь на території Китаю знайдено вогнище з товщею попелу 6 м. Сотні років тут люди підтримували вогонь, день у день вартуючи біля нього. Вони боялися втратити те, від чого залежало їхнє існування. Вогонь сприяв збільшенню тривалості життя. Він давав людині не лише тепло, але й захист від хижаків і можливість вживати печену їжу.

 

2. Як змінилося життя людей за мезоліту?

  • Розповідь учителя

Близько 10 тис. років тому завершився льодовиковий період, в Європі встановився клімат, подібний до сучасного. Подібним до сучасного став і тваринний світ (лосі, олені, тури, дикі кабани).

За мезоліту було винайдено лук та стріли. До спорядження мисливців взимку додалися лижі. Люди користувалися човнами. Було приручено собаку.

  • Чому винайдення лука та стріл, човна, лиж зумовлено змінами клімату?

 

3. Виникнення землеробства і скотарства

  • Розповідь учителя

Нові знаряддя праці: мотика, жнивні ножі, терки.

 Прагнучи мати надійніший і більш передбачуваний, аніж полювання та збирання диких ягід чи грибів, спосіб добування харчів, люди спробували самі вироÁувати потрібні їм рослини, розводити й відгодовувати тварин. Вони помітили, що зерно, кинуте в землю, проростає. Із рослини, що виросла, можна збирати такі самі зерна. люди навчилися обробляти землю так, щоб вона ставала придатною для посіву рослин. Так в цей час виникає неолітична революція

           Неолітична революція – перехід від збиральництва і полювання до землеробства і скотарства.

               Нові форми господарювання - землеробство і скотарство  виникли  в останній період кам’яного віку, який називають нео´ітом  (період історії людства, який тривав від 10-го до поч. 3-го тис. до н. е.)

 Скотарі, постійно пересуваючись разом з худобою на нові землі в пошуках пасовиськ вели кочовий спосіб життя.

 Ті землероби і скотарі, які тривалий час жили на одному місці вели осілий спосіб життя обо господа́рство відтво́рююче — спосіб життя, який ґрунтується на землеробстві та скотарстві. У цьому випадку люди вже споживають продукти, створені власне ними: хліб, вирощені овочі та фрукти, м'ясо та молоко свійської худоби.

 

4. Що таке ремесло?

           За неоліту в житті людей сталися й інші важливі зміни: люди навчилися свердлити й шліфувати камінь і деревину, з глини робити посуд, прясти й ткати, шити одяг з тканин.

           Виняткове значення мало винайдення глиняного посуду. Дослід ники припускають, що виготовлення глиняного посуду, або гончар ство, винайшли, обмазуючи глиною плетені посудини. Згодом навчилися складати горщики з глиняних валиків і випалювати їх у спеціальних печах. Посуд ставав міцним і довго служив. У ньому можна було не тільки зберігати зерно, а й готува и страви. Із винайденням гончарного круга й дерев’яно го верстата з кругом, що обертається, посуд на був правильної округлої форми. Готові вироби прикрашали мальованим або прокресленим орнаментом.

           З умінь зароджувалися ремесло – вид діяльності, що полягав у виготовленні знарядь праці, побутових предметів, одягу для обміну або продажу.

            Першим металом, який люди навчилися обробляти, стала мідь. Спочатку вироби з неї виковували, а згодом навчилися виплавляти з руди. Уперше мідь використали мешканці Західної Азії. Від криття міді й брон зи -  сплаву міді та олова - означало завершення камяного віку й початок віку металів. Тривалий час люди користувалися і кам’яними. Тому цю перехідну добу називають енеолітом - мідно-кам’яним віком. Поступово люди дізналися й про властивості заліза. У Західній Азії знайдено вироби з метеоритного заліза, яке тогочасні люди вважали «подарунком небес» і носили як прикраси. Залізо навчи лись обробляти в 2-1 тис. до н. е., коли з нього стали виготовляти знаряддя праці й зброю.

Завдання:

-  Які ремесла з′явились в добу неоліту та енеоліту?(гончарство, ткацтво, ливарна справа та ковальство)

 

V. Закріплення нових знань

 

  • Бесіда за запитаннями

1. Якими були основні заняття первісних людей?

2. Якими були перші знаряддя праці первісної людини?

3. Що таке привласнювальне господарство?

4. Що таке «неолітична революція»?

5. Що таке відтворювальне господарство?

6. Що таке кочовий та осілий спосіб життя?

7. Що таке ремесло?

 

VI. Підсумки уроку

 

VII. Домашнє завдання

1. Опрацюйте матеріал підручника (§5)

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
14 вересня 2021
Переглядів
26586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку