Українська мова
Тема. Встановлення зв'язку слів у реченнях. Поширення речень.
Мета: закріплювати знання учнів про члени речення, зв'язок слів у реченні; вчити поширювати речення й розвивати вміння дітей, набуті під час вивчення теми
«Речення»; виховувати інтерес до рідної мови, любов до природи.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
Діти , в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Гадаю, що ви, як і я, дуже раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємося.
Ми любимо яскраве сонечко, воно посміхається нам. Посміхнемося ж і ми йому і один одному, але так якби ми хотіли, щоб нам посміхалися. Хай це додасть нам гарного настрою, бо від нього залежатиме продуктивність на уроці.
А тепер покажіть, який у вас настрій. От і добре, починаємо урок.
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання.
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 175) ( 4 уч)
- Діти. Розгорніть зошити, ми перевіримо домашнє завдання.
- Прочитай перше речення (Діти пішли до лісу.)
- Прочитай друге речення (Вони зупинилися біля сосни.)
- Назви головні слова в цьому реченні (Вони зупинилися)
- Прочитай третє речення (На сосні сиділа білка.)
- Про кого говориться у третьому реченні? ( про білку)
- Прочитай четверте речення (Вона швидко заховалася за стовбур.)
- Назви головні слова в цьому реченні (вона заховалася)
Молодці! Ви гарно виконали завдання.
2. Бліц - опитування.
Зараз ми проведемо бліц – опитування:
- Речення це -
- Речення складається з ...
- Слова в реченні пишуться ...
- Перше слово в реченні треба писати ...
- У кінці речення можуть ставитися ...
- Яке речення називається розповідним ?
- Яке речення називається питальним?
- Яке речення називається спонукальним?
Молодці! Ви гарно справилися із цим завданням.
3. Відгадайте загадку.
Я пропоную відгадати загадку. СЛАЙД
Хоч не шиє він ніколи,
Та голок має доволі.
— Хто це? (їжачок) СЛАЙД ( На дошку прикріплюю малюнок їжака, а за кожне виконане завдання діти будуть прикріплювати листочки)
До нас прийшов їжачок. Протягом цілого уроку їжачок буде спостерігати за вами і він просить, щоб ви допомогли йому підготуватися до зимового сну.
4. Хвилина каліграфії. СЛАЙД
До нас на урок завітала сьогодні наша постійна гостя. Без неї неможливо вивчати українську мову. Це охайна і красива дівчинка — Каліграфія. Прийшла вона не просто так, а щоб дивитися, як каліграфічно ви пишете в зошитах. За традицією почнемо працю з каліграфічної хвилинки.
Розгорніть зошити і скажіть :
- Зошит повинен лежати…
- Лікті потрібно тримати…
- На парту спиратися…
- У зошиті писати…
- Від домашньої роботи пропустити…
Посередині запишіть: 15 листопада, у наступному рядочку: Класна робота
її ЇЇ їж їм їв їжа їжак їмо (Показую на дошці. Діти старанно записують у зошиті.)
5. Звуко-буквений аналіз слова їжачок. (1 учень біля дошки) СЛАЙД + СЛАЙД
6. Хвилинка – цікавинка про їжака. СЛАЙД
Їжак – це звір, спина і боки якого, покриті голочками завдовжки 3 сантиметри, у дорослих їжаків їх 5000 – 6000 . На мордочці, ногах і черевці – жорстке хутро.
Довжина тіла від 13см до 26см.
Вага 700г - 800г.
Довжина хвоста – 3см.
У їжака 36 зубів, причому 20 на верхній щелепі, а 16 – на нижній щелепі.
Вони мають гарний слух і нюх, зір слабший але можуть розрізняти кольори, як людина.
Харчуються в основному комахами (жуками, щипавками, слимаками равликами, дощовими черв’яками).
З настанням заморозків накопивши жирові запаси їжак впадає у сплячку.
Не варто брати їжаків додому. У неволі вони практично не живуть, крім того, вони є рознощиками найнебезпечніших для людини кліщів.
7. Фізкультхвилинка СЛАЙД
У країні казочок
Жив веселий їжачок.
Разом з ним усі звірятка
Вишикувались на зарядку.
Похитали головою,
раз – притупнули ногою,
Руки вгору піднесли,
трішки ними потрясли,
Нахилились вліво, вправо
Та цього іще замало.
Руки вгору, руки вниз,
Раз присіли , два піднялись.
Головою похитали
Й працювати знов почали.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. СЛАЙД
— Для того, щоб ваше мовлення стало кращим, щоб ви вміли висловлювати свої думки сьогодні на уроці ми будемо вчитися поширювати речення, а також встановлювати зв'язок слів у реченні.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Колективна робота (вправа 176)
— Діти, давайте попрацюємо разом над вправою 176, на ст. 82. Прочитайте слова і подумайте, скільки речень можна із них скласти.
— Діти, ми запишемо ці речення у зошити( 2 дітей записують біля дошки).
— Назвіть головні слова у цих реченнях. Як вони називаються? Як підкреслити їх?
2. Робота в групах
— Що значить поширити речення?
— Усно встановіть зв'язки у третьому реченні.
( Учитель готує заздалегідь розрізану абетку, вилучаючи з неї букви ь, и, й.)
— Я пропоную попрацювати в групах. У мене є картки, на яких написані букви. Один учень витягує одну букву з якою ваша група має скласти одне речення – просте (де є тільки головні слова), а друге поширене. ( Перевірка – відповідає один із групи)
3. Робота з підручником. Вправа 178.
— Діти прочитайте речення у лівому стовпчику. (Стоять тополі. Піднімається туман.)
— Підкресліть головні члени речення.
— Встановіть усно зв'язок слів у реченні. ( 2 учні)
V. Закріплення та систематизація знань
1. Гра-блискавка СЛАЙДИ
— Діти, ми з вами пограємо гру - блискавку. На слайді на декілька секунд буде показано речення. Вам потрібно його швиденько прочитати і визначити головні слова у цьому реченні.
Праця прикрашає життя.
Працьовита людина рано встає.
Праця все здолає.
Робота розуму навчає.
Діти, для того, щоб ви були розумними, все вміли робити потрібно багато і наполегливо працювати.
Фізкультхвилинка.
Доторкнись
Доторкнись носом до колінок.
Доторкнись пальчиками рук до пальчиків ніг
Доторкнись ліктем до парти.
Доторкнись лобом до ніг.
Доторкнись ліктем до ліктя.
Доторкнись спинкою до спинки стільця.
2. Самостійна робота (диференційовано). СЛАЙД
1 група
Складіть речення за схемою і встановіть зв'язок слів у реченні.
Який? Хто? Що робить? Де?
2 група
Встановіть зв'язок слів у реченні і запишіть
Їжак стелить зимову постіль.
Творча робота
Складіть речення за схемою і запишіть. ( ____ ____ ____ . )
3 група – з вчителем
—Запишіть речення (перше або друге)
Старші школярі обкопували дерева.
( про школярів)
Школярі (що робили?) ... ;
школярі (які?) ... ;
обкопували (що?) ... .
Їжачок готує зручну зимівлю.
Їжачок ( що робить?) готує;
готує (що?) зимівлю;
зимівлю (яку?) зручну.
Перевірка: опитування учнів з групи. В цей час учні які виконали своє завдання виконують творчу роботу.
VI. Домашнє завдання.
Вправа 179, повторити правила.
VIІ. Підсумок уроку
— Як називаються інші слова у реченні?
— Що значить «поширити речення»?
Дякую за старанність! СЛАЙД.