Конспект уроку призначений для учнів 8 класу. До нього додаються міні- підручники для роботи у групах (3 варіанти), презентація "Києве мій". У міні-підручниках для учнів підібрані різноманітні завдання для вивчення теми
Урок української мови у 8 класі.
Тема: Вставні слова (словосполучення, речення). Групи вставних слів і сполучень слів за значенням.
Мета: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.
Навчальна: узагальнити й систематизувати основні відомості про речення із вставними словами, сформувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників із теми.
Розвивальна: розширити і систематизувати знання учнів про вставні слова, закріпити навички вживання їх у мовленні; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності.
Виховна: виховувати в учнів самостійність, доброзичливість, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати, прагнення вдосконалювати себе.
Хід уроку
І. Організація початку уроку
Слово вчителя
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку (допомагає виявити проблеми і труднощі в соціально-психологічному аспекті)
Доброго дня діти! Я рада бачити вас усіх! Маю надію, що урок наш пройде цікаво. А як же емоційно ви налаштовані на урок? Щоб це визначити, виберіть ту рибку, яка вам подобається саме зараз (червоні, жовті, зелені, сині).
У різних народів існує міф про те, що риба перевозить сонце, яке долає свій шлях уночі в океані. Жовтий колір свідчить: ви готові до роботи.
У добу середньовіччя риба стала символом духовної сутності, що прихована під покровом речей, які бачимо ми. В алхімічній традиції риба тлумачилася як символ містичного переродження.
Хто із вас обрав червону рибу, у цю хвилину насторожені, можливо, ще не готові до роботи, але здатні до "перетворення".
Риба - символ родючості, життєдайності.
Вибір синьої риби свідчить, що під час роботи на уроці, ви не тільки успішно впораєтеся із завданням, але й виявите вміння творчо мислити.
За японською міфологією опорою Землі є гігантська рибина. На ній тримається Земля.
Якщо ваш вибір - зелена рибка, то ви готові до розв’язування серйозних проблем. Бачу, що ви всі готові до співпраці!
ІІ. Підготовка учнів: повідомлення теми уроку. Узагальнення окремих фактів, понать, явищ.
У нас у класі затишно, тепло, радісно від того, що всі ми тут сьогодні зібралися. Ця зустріч дарує нам незвичайний урок - урок науково-дослідницьку прогулянку в синтаксичну частину нашого мовного парку для поглиблення знань. Але щоб здобути нові знання, спочатку необхідно "пройтися алеями своєї пам’яті", щоб пригадати, що ви знаєте про вставні слова.
Метод «Мікрофон» - Як ви вважаєте, то чим же ми будемо займатися на уроці?
Слово вчителя
Так, будемо узагальнювати й систематизувати основні відомості про речення із вставними словами, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалювати пунктуаційні вміння й навички.
Тож, удачі вам!
Робота в групах. Перша зупинка."Я вже знаю»
Робота із системою орієнтирів (що я вже знаю про вставні слова)
- жовті круги (отримані знання у п’ятому класі, унизу)
- червоні (протягом уроку здобута нові інформація, заповнюється верх поступово)
111. Повторення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань
Ми дісталися з вами тієї частини мовного парку, що називається "вставні слова, словосполучення, речення". Але всіма необхідними знаннями ще не володіємо.
Під час подорожі чи прогулянки просто необхідно мати чи книгу,чи нотатки. Інформацію про вставні слова, словосполучення, речення ви зможете знайти на сторінці 2-5 нашого путівника по уроку, який я вам підготувала. Пам’ятайте, хто навчається без книги, той черпає воду решетом.
Робота у групах. «Юний лінгвіст»
І група - нова інформація про вставні слова
ІІ група - інформація про вставні речення
111. група - стилістичні особливості вставних слів, словосполучень, речень.
Підготуйте лінгвістичне повідомлення
Коментар учителя
- Порівнявши матеріал, вивчений у 5 класі із тим, щовчили у 8 класі - зробіть висновки. Отож, доповнимо нашу схему "Нове про вставні слова".
Пропоную вам «Роботу на «дружбу»(у всіх зошитах все повинно бути однаково, крім почерку). Роботи передаються за годинниковою стрілкою, перевіряються й повертаються. Вибіркова робота
1V. Приведення одиничних знань у систему (самими учнями)
1.Кажуть, якщо швидко працювати, можна багато здолати. Тому зараз у нас "Біг з бар’єрами" (потрібно не тільки швидко працювати, але здолати мовні бар’єри: вказувати у реченнях вставні слова, що вони виражають і які розділові знаки при них).(Усі завдання у путівнику по уроку)
Шановні, а чи хто із вас був у Києві? А мрієте відвідати це золотоверхе місто? Зараз ми здійснимо з вами заочну мандрівку містом за 2 хвилини.(Презентація «Як тебе не любити, Києве мій»)
2. Наша прогулянка триває. Пропоную до вашої уваги творче конструювання (5-6 ст.)
Проблемне завдання.
Записую на дошці
Чому одне і те ж слово в одному реченні виділено комою, а у другому ні?
Зверніть увагу на інформацію с. 6
3.Запам’ятайте! Долати перешкоди, чи пак мандрувати завжди краще з кимось.
Наступне завдання «Два - чотири - всі разом.» с. 7
Складіть і запишіть по два речення.
А зараз кожен може стати коректором, працюючи із завданням "Дива в решеті" с.7 (робота усно)
- Робота з текстом с. 9
- Синтаксичний розбір речення
Звучить музика "Весняний настрій"
Скласти твір-мініатюру (6-10 речень)
Підсумки. Рефлексія
Метод "Мікрофон"
- Тепер я можу
-Робота з картками оцінювання