Тема . «Вступ до розділу «У міста і села прийшла зима весела». Грудень – кінець року, початок зими . В .Зорик «Зимовий ранок» та Марійка Підгірянка «Сипле сніг».
Мета . Ознайомити з особливостями погоди взимку, вчити бачити й розуміти прекрасне в природі, в поезії, в мистецтві; за допомогою художніх засобів поглибити уявлення про найхарактерніші ознаки зими; розвивати навички виразного читання віршованих творів, мовлення, спостережливість; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи, почуття прекрасного, естетичні смаки.
Очікувані результати навчання:
Розширювати читацький світогляд учнів.
Формувати морально-етичні якості учнів.
Розвивати вміння читати поетичні рядки, уявляти прочитане.
Сприяти творчому мисленню. Виховувати любов до природи.
Хід урок
І. Організація класу
ІІ. Підготовка до вивчення нового розділу.
Промчала за моїм вікном хуртовина. Закрутила у вихор сніжинки та понесла їх кудись, мов білогрива трійка коней. І раптом одна непокірна сніжинка, схожа на блискучу зірочку з новорічної ялинки, «відхилилася від курсу» та прилипла до скла. Я довго дивилася на неї, а вона несподівано розтанула. Незабаром на її місце прилетіли інші сніжинки, вони теж притиснулися до вікна, а за ними ще й ще.
- Отже, про яку пору року ми сьогодні будемо говорити?
- За допомогою смайликів покажіть, які емоції викликає у вас слово зима.
4. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». Завдання для розвитку образного мислення. Робота в Канві. Слайд 2,3.
-Які асоціації у вас викликає слово зима?
5.Оголошення теми і мети уроку.
- Відкриваємо підручник на с.68.
- Прочитайте назву розділу з яким ми розпочнемо працювати. “У міста і села прийшла зима весела” Слайд 4
- У розділі будемо спостерігати за тим, як різні письменники та поети змальовують красу зими.
- А на сьогоднішньому уроці ми попрацюємо над віршами “Зимовий ранок” Валентини Зорик та “Сипле сніг” Марійки Підгірянки.
Тож, вирушаймо у зимову мандрівку.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу. Вірш “Зимовий ранок”.
- Починаємо роботу з віршем Валентини Зорик “Зимовий ранок” на с.68.
- Та спочатку дізнаємося значення деяких слів.
Хурделиця(завірюха, заметіль, віхола, хуртовина,метелиця).
Припорошеній- присипленій.
- Відшукайте пестливі слова, які надають поезії ніжного звучання. ( вітерець,сонечко, віконечко)Дошка.
- В яку частину доби вирувала хурделиця? (вночі)
- Які зміни відбулися на ранок після нічної хурделиці?
ФІЗХВИЛИНКА. Слайд 5
- Давайте знайдемо слова, які римуються. (хурделиця-стелиться, сонечко-віконечко)
- Багато художників відображає пейзаж зими на своїх картинках. На вашу думку, чи співпадає зміст вірша та ілюстрації у підручнику?
- Знайдіть у вірші слова, у яких природні явища або предмети описані, наче живі.
( усміхнене сонечко, сонечко загляда у віконечко, сонячні зайчики, морозко хапає за пальчики, повітря виспівує).
-На вашу думку, чи змогла поетеса за допомогою художнього слова змалювати зимовий ранок? !!!
IV Робота над віршем М.Підгірянки “Сипле сніг”.
- Пропоную перейти до роботи над віршем Марійки Підгірянки “Сипле сніг”
-
Спроквола - не поспішаючи. Слайд 6
- Я читатиму вірш “Сипле сніг”, а ви переглядаєте вальс сніжинок з балету “Лускунчик” під музичний супровід Павла Чайковського.
- Чи змогли балерини передати зміст вірша?
3.Читання вірша вголос дітьми.( 3 дітей по 1 стовпчику)
4. Бесіда.
- Що присипав сніг? (доли, гори, ані стежок, ні доріг)
- Знайдіть у вірші порівняння? (сніг, мов метелики сріблясті; світ , мов біле море без доріг)
5.Висновок
- Так, що об’єднує ці два вірші? Що в них спільного?
- На мою думку, думаю і ви зі мною погодитеся , поетесам вдалося через художнє слово показати красу зими.
V. Рефлексія
РЕФЛЕКСІЯ . СЛАЙД 8 (Wordwall)
2.Оцінювання
VІ. Домашнє завдання
Творче завдання. Намалювати малюнок зими.
Посилання презентації до уроку в КАНВІ: