Тема. Вступ до розділу « Тарас Шевченко: сторінки життя і творчості».
Цілі:
- продовжити ознайомлення учнів з красою, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова, його біографічними даними, багатогранним талантом художника;
- розкрити багатство пісенної творчості на слова Шевченка;
- показати глибину почуттів, художність образів у творах Великого Кобзаря;
- викликати бажання глибше пізнати його творчість;
- розвивати пам’ять, мислення, усне мовлення, читацькі інтереси;
- виховувати в учнів любов і шану до народного поету,громадянські почуття;
- розвиток мовленнєвого апарату та вимови;
- уміння вчитися: формувати здатність само організовуватися до навчальної діяльності;
- з'ясування причино – наслідкових зв’язків.
- соціальна: формувати здатність особистості продуктивно співпрацювати з партнерами в парі.
Обладнання: виставка книг Т.Г.Шевченка на стенді, записи пісень на слова Т.Г. Шевченка, портрет Т.Г.Шевченка, дитячі малюнки до віршів, картки з завданнями, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок відкриття нових знань.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інформаційно – комунікативних технологій, групової та інтерактивної технологій,критичного мислення, особистісно – орієнтованого виховання.
Перебіг уроку.
І.Організація класу. Емоційне налаштування на урок
1.Привітання ( Слайд 2)
Продзвенів уже дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Добрий день!
У добрий час!
Рада, діти, бачить вас.
Сядьте ви усі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Починаєм працювати,
Щоб знання нові дістати.
2. Очікування «Мікрофон»
- Я хочу, щоб наш урок був продуктивний.
- А яким хочете бачити його ви? ( Цікавим,веселим, пізнавальним, повчальним)
- А ви якими на уроці повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними, розумними).
- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий та продуктивний урок. А працювати ми будемо під девізом: ( Слайд 3)
Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
ІІ Актуалізація опорних знань
1. Артикуляційна розминка
Вправа «Годинник». ( Слайд 4)
Рухати язиком у повільному темпі (10–15 разів).
Артикуляційно-слухові вправи( Слайд 5)
Скоромовка
Мудрим ніхто не родився, мудрості в мудрого навчився.
— Прочитайте з питальною інтонацією, передайте здивування, радість під час читання.
Вправа «Дощик»
А зараз спробуємо прочитати скоромовку дощиком. Ми знаємо, що дощик починається повільно, потім прискорюється, а потім йде сильніше. Отже давайте спробуємо, спочатку я починаю читати,а ви за мною повторюєте.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.Повідомлення теми і мети уроку ( Слайд 6)
Ну щоб, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого,
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!.. Знать од Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть між люди…
Саме цими словами Шевченка я хочу розпочати наш урок, присвячений творчості Великого Кобзаря.
2.Вступне слово вчителя( Слайд 7)
Сьогодні ми будемо говорити про життєвий та творчий шлях геніального сина українського народу Тараса Шевченка, бо це він мав справді «од Бога і голос, і ті слова, які пішли між люди». І б’ються схвильовано серця українців при читанні його творів, при спогляданні його картин. Навіть в найтяжчі часи в родинах українців зберігались книги з його творами. А ті, кого лиха доля в пошуках кращого життя гнала на чужину, разом з Біблією, грудочкою рідної землі везли в ті далекі краї «Кобзар» Т.Г.Шевченка. І він разом з ними промовляв: «…Я так люблю мою Україну убогу». В минулому році ми святкували 200 – річчя Великого кобзаря. На протязі 2 років на уроках читання ми з вами знайомилися з віршами видатного письменника. А саме сьогодні на уроці ми більш детальніше ознайомимось з життєвим і творчим шляхом Т.Г.Шевченка.
3. Робота з виставкою книг та репродукціями його художніх творів
- Діти, розгляньте виставку книг на стенді.
- Як називалась найперша збірка творів Т.Г.Шевченка? ( Слайд 8)
А як ви гадаєте, чому поет вибрав саме таку назву? (Тому що кобзарі – це співці, переважно сліпі, що ходили від села до села і в своїх піснях розповідали правду життя українського народу.)
- Подивіться, які збірки віршів Т.Г.Шевченка видано для дітей? ( Слайд 9,10)
Але Т.Г.Шевченко не тільки геніальний поет, він ще великий художник. І на дошці ви можете побачити деякі репродукції з його картин, які зберігаються в альбомі «Державний музей Т.Г. Шевченка».(Додатки №№ 1 – 14)
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.Розповідь вчителя. ( Слайд 11)
- Наш урок ми побудуємо у вигляді усного журналу, який матиме 5 сторінок. Кожну сторінку журналу презентуватиме певна група дітей, які заздалегідь підготувалися.
- І так, перша сторінка журналу – «Сторінки з біографії», яку представить група «Дослідники».
2.Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка
На цій сторінці усного журналу наші дослідники повідають нам про життя і творчість Т.Г.Шевченка. (Розповідь учнів).
1 учень: Дата 9 березня 1814 року пам’ятна в історії української літератури. Тоді, темної ночі, перед світанком, у селі Моринці на Звенигородщині, у хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Енгельгарда, блиснув єдиний на все село вогник: народилася нова кріпацька душа для пана, а для України — її великий співець — Т. Шевченко.
Вчитель: Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження.
2 учень: На 12 році Тараса спіткало нове горе - раптово, простудившись у дорозі, помер батько. Доля привела 17- річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його, де він став художником і вільною людиною.
3 учень: 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Тарасові Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В. Жуковському, К. Брюллову, Є. Гребінці, В. Григоровичу, А. Мокрицькому, які зібрали і заплатили за поета 2500 крб.
Вчитель: Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, - вихід у світ книги віршів,, Кобзар” у 1840 р. Справді,
„Кобзар” належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.
4 учень: За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали - 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря - йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати - писав і малював, ховаючи у „ захалявні книжечки”.
Вчитель: Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.
5 учень: Помер Т. Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санки-Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня - День пам’яті поета, день національного трауру України.
3 .Друга сторінка нашого журналу називається «Кобзар» ( Слайд 12)
Книгу «Кобзар» український народ поставив на першому місці серед своїх духовних скарбів. Поезії, що входять до неї, складались на тернистих шляхах поетового життя. Писались і в мандрах, і в неволі, і в засланні. Кожен, хто відкриє томик «Кобзаря», відчує, що книгу написала людина, яка по крутих схилах життя піднеслась до вершин мудрості. «Кобзар» - книга невичерпна, книга навіки.
Зараз учні з групи «Декламатори» прочитають напам’ять вірші Т.Г.Шевченка з дитячих збірок. (Декламування віршів учнями).
1вірш « Садок вишневий коло хати»
2 вірш « Реве та стогне Дніпр широкий»
3 вірш « Зоре моя вечірняя….»
- Які вірші ввійшли в дитячі збірники? (Про природу, про Тарасове дитинство, про тяжке життя українського народу).
4.Третя сторінка нашого журналу – «Шевченко – художник» ( Слайд 13)
Творчість Т.Г.Шевченка - художника посіла особливе місце в розвитку українського образотворчого мистецтва. Більше 1200 робіт налічує мистецька спадщина Тараса Григоровича. Художню освіту Шевченко здобув у Петербурзькій Академії мистецтв. Вчився він у видатного художника Карла Брюлова. У 1840 році художник створив автопортрет (значить намалював свій портрет), на якому постає схвильованим, готовим до боротьби. (Показую автопортрет Шевченка).
У 1842 році Шевченко створив картину «Катерина», в якій з великою силою правди розкрив трагедію поневоленої жінки. Погожий день, спокійний український краєвид з вітряком – і раптом сумний-сумний вираз юного жіночого обличчя; опущені очі, похилена голова… Шевченко засуджував тяжке становище жінки в тогочасному суспільстві. Багато картин присвятив художник своєму засланню в Казахстані. Шевченко пише портрети відомих людей того часу. ( Слайд 14)
Учні з групи «Художники» не тільки прочитали вірші Шевченка, а й намалювали ілюстрації до них. (Учні виходять до дошки, показують свої малюнки і називають вірші, до яких вони намальовані).
(Додаток №15 – 19)
5.Четверта сторінка усного журналу «Пісні на слова Т.Г.Шевченка»
- Учні з групи «Піснярі» розкажуть нам, які вірші Тараса покладені на музику. (Розповідь учнів) ( Слайд 15)
1 учень: Ми читали вірші, що покладені на музику і стали піснями: «Садок вишневий коло хати…», «Зацвіла в долині…», «Зоре моє вечірняя…», «Реве та стогне….». Зараз ми заспіваємо пісню «Зацвіла в долині…», а ви підспівуйте. (Учні виконують пісню «Зацвіла в долині…»). ( Слайд 16)
2 учень: Ліричні пісні ми можемо співати вдома, на вулиці, але є пісні святі, які стали символами пам’яті про Т.Г.Шевченка це: «Реве та стогне…», «Думи мої, думи мої…», «Заповіт».
6. Фізхвилинка під музичний супровід « Садок вишневий коло хати….»
- А зараз давайте трохи відпочинемо і під пісню на слова Т.Г.Шевченка порухаємося( Слайд 17)
7. П’ята сторінка нашого журналу називається «Народ про Шевченка» ( Слайд 18)
Ім’я Тараса Шевченка жило і завжди буде жити серед українського народу. Народ творив про нього легенди, вишивав його портрети на полотні, малював, вирізблював, будував йому пам’ятники, та найкращим пам’ятником Тарасові стало слово народне, бо слово вічне.
8. Самостійне мовчазне читання статі учнями.
- Відкрийте підручники на с.130 і давайте звернемо увагу на вірш Т.Г. Шевченка. Та прочитаємо невеличкі факти про життя поета.
- До чого Шевченко закликає у своєму вірші?
V. Закріплення вивченого матеріалу
– А тепер попрацюємо в групах. Перж ніж розпочати роботу, давайте згадаємо правила роботи в групах.
Правила: (Слайд №19)
- Вислуховувати уважно кожного;
- Пам’ятати, що кожен має право на власну думку.
2.Творча робота(Додаток №
Перед вами лежать конверти з завданнями, в цих конвертах є частини прислів’їв. Вам треба з’єднати ці частини, щоб утворилися прислів’я про Тараса Шевченка.
Шевченко Тарас наче…. |
зорі. |
Шевченкові твори сяють, мов… |
сонце для нас. |
Шевченків «Кобзар» - то для народу… |
не забудем. |
Ми Шевченка славить будем і ніколи… |
великий дар. |
(Учні читають складені прислів’я).
3. Бліцтурнір
Щоб перевірити, ваші знання зі сторінок усного журналу, давайте за допомогою 6 цеглинок LEGO підведемо підсумок нашої плідної праці.
- У кожної групи для всіх учасників на парті розміщенні 6 цеглинок. Давайте назвемо кольори цеглинок.(Діти хором проговорюють кольори 6 цеглинок)
- На екрані буде зображено питання, а відповіді на кожній цеглинці. Якщо правильна відповідь, ви піднімаєте цеглинку потрібного кольору. Будьте дуже уважні.
- Очі всі на екран і починаємо працювати. Ви можете обговорювати відповідь у групі, а вже потім піднімати цеглинку відповідного кольору.( Робота з цеглинками Слайд № № 20 – 32)
V. Підсумок
- Який новий розділ ми розпочали?
- Що нового ви дізналися про Тараса Шевченка?
- Які вірші вам найбільше сподобались?
- Чи сподобався вам урок?
Наш урок добігає кінця. Ми з вами багато дізнали про життя Тараса, його поетичну та художню творчість, про те, як його любить народ.
А на останок хочу вам продемонструвати 10 образів Т.Г.Шевченка у світі,яких ви могли не бачити. (Слайд №33 – 42)
VI. Оцінювання
VII. Домашнє завдання(с. 130 – 131)
Список використаної літератури та джерел:
« Освіта»,2016