Вуглеводи. Класифікація вуглеводів, їх утворення й поширення у природі. Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Хімічні властивості глюкози. Способи одержання глюкози

Про матеріал
Конспект дає можливість створити умови для формування уявлення про вуглеводи; ознайомити учнів зі складом і будовою молекули глюкози, її властивостями, значенням. Навчити їх визначати хімічні властивості глюкози, виходячи з її будови і наявності відповідних функціональних груп.
Перегляд файлу

Тема уроку №32: «Вуглеводи. Класифікація вуглеводів, їх утворення й поширення у природі. Глюкоза: молекулярна формула та її відкрита форма. Хімічні властивості глюкози. Способи одержання глюкози».

Мета:

освітня –створити умови для  формування уявлення про вуглеводи; ознайомити учнів зі складом і будовою молекули глюкози, її властивостями, значенням. Навчити їх визначати хімічні властивості глюкози, виходячи з її будови і наявності відповідних функціональних груп;

розвиваюча  -   сприяти розвитку уваги, уяви, пам’яті, логічного мислення.

виховна – сприяти вихованню акуратності, спостережливості.

Формування ключових  компетентностей: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, ініціативність і підприємливість, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.

Наскрізні лінії: «Здоров’я і безпека».

Обладнання:   ПК, презентація, зошит, роздатковий матеріал,   реактиви: глюкоза (р.), СuSO4, NaOH, 2 пробірки, лакмус.

Основні поняття та терміни:  вуглеводи, моносахариди, дисахариди, полісахариди, глюкоза, циклічна, лінійна форма,  якісна реакція.

Методи та прийоми: бесіда, пояснення, вправа «Очікування», ілюстрація, задачі, вправа «Кольорові смужки», розповідь, робота із зошитом, лабораторний дослід, демонстрація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Дата проведення: ___________

Клас: 10

Структура уроку

І.Етап орієнтації, мотивації діяльності.

ІІ. Етап контролю домашнього завдання.

ІІІ. Етап цілевизначення та планування.

ІV.Етап цілереалізації.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

VІ.  Етап повідомлення домашнього завдання.

Хід уроку.

І.Етап орієнтації, мотивації діяльності.

Привітання з класом, налаштування на робочий настрій.

Вправа «Очікування».

клетка кровы http://blog.p4ela.org/wp-content/uploads/2010/01/2013.jpghttp://academchaplaincy.org.ua/wp-content/uploads/2013/02/24.02.jpghttp://usiter.com/uploads/20130510/ananas+79123085798.jpg

 

 

 

 

 

 

ІІ. Етап контролю домашнього завдання. Усне опитування.

1. Класифікація вуглеводів,

2.  Утворення вуглеводів

 3. Поширення у природі.

ІІІ. Етап цілевизначення та планування.

Визначення очікувань учнів. Вправа «Мікрофон».

- Діти, а що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІV.Етап цілереалізації.

а) Поняття про вуглеводи.

 Вуглеводи – речовини складу Cn H2n On, маючи першочергове біохімічне значення, широко розповсюджені в живій природі.

Вуглеводи – оксигеновмісні органічні сполуки, що мають загальну формулу Сn(H2O)m ,  де   m, n >3. (Слайд 4)

 До них належать різні цукристі речовини, крохмаль целюлоза. Я пропоную вам ознайомитись із таблицею, що відображає класифікацію вуглеводів:

Класифікація вуглеводів за  вмістом у живій природі: (Слайд 5)

                                         Рослинні  Тваринні

 фруктоза глікоген

 сахароза лактоза

 крохмаль

Класифікація вуглеводів  за кількістю структурних елементів (Слайд 6)

Моносахариди Дисахариди Полісахариди

    C6H12O6  C12H22O11    (C6H10O5)

    глюкоза   сахароза    крохмаль

   фруктоза   мальтоза    целюлоза

   галактоза   лактоза    глікоген

     рибоза   целобіоза

      Моносахариди називають простими вуглеводами. Ди- та полісахариди складними. (Слайд 7)

б)Глюкоза, молекулярна і структурна формули. (Слайд  8)

Молекулярна формула глюкози: С6Н12О6

Структурна формула глюкози  існує у двох формах: лінійній та циклічній.

image304http://www.prochrom.ru/ru/img/vd/59_formula.gif

 

 

 

 

 

                лінійна форма                    α- циклічна форма

Глюкоза може переходити з однієї форми і іншу. (Слайд  9)

Наявність функціональної групи -CHO дозволяє зарахувати глюкозу до класу альдегідів. Отже, глюкоза — альдегідоспирт.

Циклічні α- і β-форми глюкози є просторовими ізомерами, що відрізняються положенням півацетального гідроксилу відносно площини кільця. В α-глюкозі цей гідроксил перебуває в цис-положенні до гідроксилу біля атома C2, у β-глюкозі — у транс-положенні.

в)Поширення у природі. (Слайд  10)

Вона є майже в усіх органах рослин: у плодах, корінні, листі, квітах. Особливо багато її в соку винограду, в достиглих плодах, ягодах. А ще є особливою складовою натурального бджолиного меду. У рослинах вуглеводи становлять 80% сухої речовини, в організмі людини і тварини 2%. У крові людини 0,1% глюко­зи. Глюкоза міститься у м'язах і в невеликій кіль­кості в усіх клітинах. Мозок людини споживає в 2 рази більше глюкози ніж інші системи.

Глюкозу добув 1802 р. Ж. Пруст з винограду, тому її дотепер часто називають виноградним цукром. (Слайд 11)

г) Фізичні властивості. (Слайд 12)

Це біла, безбарвна  кристалічна речовина, без запаху, солодка на смак, . Густина – 1,54 г/см3, температура плавлення – 1460С.Глюкоза  добре розчинна у воді: у 100 г води при 00С розчиняється 32г глюкози, а при 250С – 82 г, малорозчинна в органічних розчинниках. Її розчини мають нейтральне середовище.

д) Хімічні  властивості. (Слайд 13)

1) Повне окиснення глюкози

C6H12O6 + 6O2 → 6CO2 + H2O

2) Реагує як альдегід

а) Окиснення, реакція “ срібного дзеркала ”

СН2ОН – (СНОН)4 – СОН + Ag2O → СН2ОН – (СНОН)4 – СООН + 2Ag↓

б) Окиснення Cu(OH)2 при нагріванні: (Демонстрація).

СН2ОН–(СНОН)4–СОН +2Сu(ОН)2→СН2ОН–(СНОН)4–СООН +Сu2О +2Н2О 3) Реакція бродіння

image309а) спиртове бродіння:  С6Н12О6 → 2 С2Н5ОН + 2СО2

б) молочно-кисле бродіння:

в) масляне бродіння:    С6 Н12О6 → С3 Н7СООН + 2Н2↑ +2СО2

ж) Біологічна роль глюкози. (Слайд 14)

  •     процес фотосинтезу

6СО2 + 6Н2О      С6Н12О6+6О2

  •     джерело енергії
  •     поживні речовини
  •     будівельна функція
  •     акумулятивна функція             

з) Застосування глюкози.  (Слайд 15)

  •     медицина
  •     кондитерські вироби
  •     виробництво дзеркал, іграшок
  •     хімічна промисловість

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Задача. У процесі фотосинтезу рослина ввібрала вугле­кислий газ об'ємом 224 л. Яка маса глюкози утворилася при цьому?

 

 

 

Відповідь. У процесі фотосинтезу утворилося 300 г глюкози.

Запитання для допитливих.

   1 Що ви знаєте про «сахарний укол», або укол Бернара?

   2 Чому взимку можуть «ожити» жаби?

   3 Герої роману Жуля Верна «Діти капітана Гранта» збиралися

   повечеряти м`ясом щойно підстреленої дикої лами, як раптом

   з`ясувалося, що воно зовсім неїстівне.Чому?

     Відповіді.

1 Укол Бернара – підвищення рівня цукру в крові при подразненні дна

IV мозкового шлуночка. (Вплив ЦНС На вміст цукру крові).

2 Виявляється, з настанням холодів, у крові жаби в 60 разів збільшується

Кількість глюкози – це заважає утворенню усередині організму кристаликів льоду.

3 Коли тварина довго біжить, кисень не встигає потрапити в клітини м`язів.

Клітини «задихаються» не відразу. Починається процес – гліколіз. При розпаді глюкози утворюється складна речовина – молочна кислота. Саме вона зробила не смачним м`ясо тварини.

Кольорові смужки паперу: (На якому рівні засвоїли матеріал)

  1. червоний-дуже гарно засвоїли   матеріал;
  2. зелений- треба дома попрацювати;
  3. жовтий - нічого з уроку для себе не взяв.

V.  Етап повідомлення домашнього завдання.

 Опрацювати § 23, скласти кросворд до теми.

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
21 березня 2022
Переглядів
2631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку