Тема. Взаємно обернені числа
Мета. Ознайомити учнів із поняттям «взаємно обернені числа» і домогтися його засвоєння; виробляти вміння перевіряти чи є дані два числа взаємно оберненими, знаходити число, обернене до даного; розвивати логічне мислення.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання. Роздатковий матеріал, проектор, презентація по темі уроку.
Методи і прийоми навчання. Колективне розв’язування вправ, фронтальна бесіда, метод «ланцюжок».
Хід уроку
І.Організаційна частина. Формування робочого настрою
Вправи на розвиток пам'яті.
За 7 сек. запам'ятати ряд чисел5, 6, 19, 3, 1, 4, 12, 8. Дати відповідь на питання.
• Назвати перше і останнє числа.
• Назвати третє число.
• Назвати двозначні числа.
• Чи правда, що п'ятим було число 1?
ІІ. Актуалізація знань умінь та навичок
Бліц-опитування
За якого значення дробу виконується рівність:
а) ; б) ; в) ; г) ?
IIІ. Мотивація навчання
Сьогодні на уроці ми поговоримо про взаємно обернені числа. (Запис в зошиті теми уроку.)
Давайте пригадаємо, можливо ми вже десь зустрічались з цим поняттям «взаємно обернені числа»? (відповідь дітей)
Отже, мета сьогоднішнього уроку: дати означення взаємно обернених чисел, навчитись знаходити число, взаємно обернене до даного.
IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
Орієнтовний конспект учня
, тоді і — взаємно обернені.
, отже, a і — взаємно обернені.
Наприклад, взаємно оберненими є числа і ; і 7; і , оскільки ; ; .
Завдання 1. (усно)
Завдання 2. (письмово)
VІ. Формування вмінь
Виконання усних вправ
Учні «ланцюжком» говорять відповіді.
№ 374, № 375, № 377
Колективно № 384
Виконання письмових вправ. Учні колективно розв’язують вправи.
№ 379, № 381
Додаткові задачі
Задача 1. Одного разу Петрик Тяпляпкін увесь вечір намагався відшукати два правильних дроби, які були б взаємно оберненими, але все марно. Чому?
Задача 2. Петрик Тяпляпкін записував два будь-які числа, потім знаходив для них взаємно обернені. Потім перемножував усі чотири числа. І, дивна річ, у добутку завжди діставав 1. Чому?
Ігровий момент. Учитель записує на дошці вираз: і говорить: «Ви можете назвати будь-яке значення х і я одразу ж назву значення всього виразу. Хто може зробити так само?»
VІІ. Підсумок уроку
Інтерактивна гра «Здогадайся»
У клоуна було три пари карток (див. рисунок). Значення виразів кожної пари — взаємно обернені числа. Мавпочка вихопила одну з карток. Залишилися такі:
; ; ; ;
Сполучіть лінією картки, на яких значення записаних виразів є взаємно оберненими числами, та знайдіть значення виразу з тієї картки, яку вихопила мавпочка.
VIІІ. Домашнє завдання
Повторіть теоретичний матеріал за параграфом 16.
Виконайте вправи. § 16, № 378, 382, 386