Вживання в усному та писемному мовленнях складних речень різних видів

Про матеріал
Автор пропонує розробку уроку української мови в 9 класі на тему: «Вживання складнопідрядних речень у мовленні». Культурознавчою змістовою лінією було обрано проблему вибору професії. Під час проведення уроку вживаються різні інноваційні прийоми, зокрема інтерактивна технологія (робота в парах з обранням топ-менеджерів, діяльність учнів- помічників на різних етапах уроку, підготовка завдань учнями для інших), рефлексія, аналіз та синтез речень, пояснення народних мудростей, складання рекламних прайсів професій з використанням різних видів речень, робота з текстами різних стилів. Також можна розробити слайди уроку, які є допоміжним матеріалом і дають змогу провести урок динамічно та яскраво, адже сучасний урок повинен відрізнятися новизною, перспективністю, креативом. Усі ці вимоги є актуальними у проведенні уроків з метою формування компетентнісно орієнтованої особистості, зокрема особистості, яка мріє бути успішною та щасливою.
Перегляд файлу

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 9 КЛАСІ

 

ТЕМА: Вживання в усному та писемному мовленнях  складних речень різних видів

МЕТА: поглибити знання про різні види складних речень, навчити розрізняти складні речення; розвивати структуроване зв’язне мовлення учнів, активність, критичне мислення, креативність, уяву, ціннісно-смислову компетентність; виховувати працелюбність, організованість, розуміння необхідності правильного вибору професії.

ТИП УРОКУ:  урок розвитку мовлення

МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: методи  діалогічного та монологічного мовлення, евристичне вивчення матеріалу, інтерактивні прийоми: групова робота, робота учнів-експертів, побудова діалогів, аналіз , синтез; прийоми проблемного навчання: підведення учнів до суперечливості з пропозицією самим знайти спосіб розв’язання проблеми; викладення різних точок зору на одне питання; спонукання учнів робити порівняння, узагальнення, висновки із ситуації; висування конкретних запитань на узагальнення, доведення, конкретизацію, логіку міркування, розв’язання проблемних завдань з навмисно припущеними помилками

 МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАННЯ: рекламні буклети, слайди етапів уроку, аудіозапис діалогу, кольорові кружальця для визначення настрою, схеми гімнастики для очей.

ЗМІСТОВНА ЛІНІЯ: профорієнтація учнів

 

ХІД УРОКУ:

 

І. Організаційний момент: Доброго дня, шановні друзі! Розпочнімо наш урок розвитку мовлення.

ІІ. Основна частина уроку:

1. Повідомлення теми: Темою нашого уроку є вживання в усному та писемному мовленнях  складних речень різних видів. Єпіграфом до уроку стануть слова американського політика Джозефа Сейерза: «Немає професій з великим майбутнім, але є професіонал  з великим майбутнім».

2. Визначення мети уроку: Аналізуючи  тему та епіграф, будь ласка, спробуйте сформулювати мету нашого уроку ( учні озвучують свої думки). А тепер подивімося, чи всі завдання  ми сформулювали. (Мета зафіксована на слайді, учень зачитує її.) Отже, ви майже все озвучили і за епіграфом правильно визначили змістовну проблематику нашого  уроку: «Незалежно від професії будьте професіоналами своєї  діяльності!»

3. Ознайомлення з планом уроку (план уроку схематичний, зображений на слайді):

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSYEevEUGGtGxcsDxnQUusRH5RiNWPsKXiKv3hp5Falow4LWZ9V             1)визначення настрою на початку уроку;

   2) усне опитування      3) робота в зошиті

       4) робота в парах    

 

5) робота з реченнями різних стилів

                                                       

http://img1.joyreactor.cc/pics/avatar/user/45181http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSE6Paw9VdkX3RIxvdb2l9kX_4HgOYn0PZehmksCSm8U0zL2uR_                                                                                                                                                                        7) аудіозапис

6) словничок                                

 

http://news2000.com.ua/ni/1/16/167737/sprytko-i-garnunya.jpg

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTX1gkndvZzFKLSKSez2nJso_ATJZy9-UOJFLU_JgrCnh50rGwY                                                                                  8) робота з прислів`ями  

  7) гімнастика для очей

 

Обои картинки фото палитра, кисть, краски                                                              10) домашнє завдання

9) творче завдання

 

 

Отже, друзі, ви бачите, скільки етапів уроку ми повинні пройти, тому працюємо злагоджено, дисципліновано. Сьогодні на уроці нам будуть допомагати експерти (2 учні, які за рейтингом мають з теми найкращий результат), вони консультуватимуть учнів під час самостійної роботи, коментуватимуть відповіді учнів, пропонуватимуть оцінки.

4. Рефлексія: У вас у кожного кружальця різного кольору, підніміть той колір, який символізує ваш настрій зараз (червоний - тривога, жовтий - спокій, зелений - радість. ) У кінці уроку ми спробуємо ще раз, сподіваймося, що настрій ваш зміниться, а очікування здійсняться.

5. Актуалізація опорних знань: Друзі! Для вдалої роботи нам необхідно повторити теоретичний матеріал, для цього проведемо усне опитування у вигляді прийому «Сито»

  • Усне опитування (прийом «Сито»- учень, який надав правильну відповідь на запитання, має право сісти на місце):
    • Яке речення називається складним?
    • Як розподіляються складні речення за видом зв’язку між частинами?
    • Що таке складносурядне речення? Наведіть приклад.
    • Назвіть сурядні сполучники.
    • Яке речення називається складнопідрядним? Наведіть приклад.
    • Назвіть підрядні сполучники.
    • Чим відрізняється безсполучникове речення від СПР і ССР?
    • Які стилі мовлення ви знаєте?
    • Назвіть типи мовлення .
  • Дякую за роботу!

6. Наступним етапом нашого плану є робота в зошитах, а працювати ви будете в парах. Запишіть у зошитах дату уроку та тему. Друзі! Нещодавно ми відвідали обласний центр зайнятості, там було цікаво, ми багато дізналися, у кінці зустрічі працівники центру нам запропонували ознайомитися з рекламними буклетами. Ці буклети зараз лежать на кожній парті. Пропоную попрацювати з ними в парах. Але завдання буде не тільки ознайомитися зі змістом, але й знайти серед інформації  складні речення   різних видів (СПР, ССР, БР). Ці речення (не менше 2) запишіть у зошити, визначте граматичні основи та види речень. (Діти зачитують свої записи)

7. Робота з реченнями різних стилів:  Друзі! Як ви вважаєте, чи варто використовувати складні речення в текстах різних стилів. На слайді запропоновані речення, визначте, який стиль, вид речення. Учні зачитують речення, виконують завдання усно.

  • Шановні випускники шкіл!  Запрошуємо Вас на свято факультету, яке відбудеться 25.02.13 р.
  • Коли Ви отримаєте запрошення на співбесіду, обов`язково скористайтеся порадами психолога.
  • Привіт! Розкажіть мені, будь ласка, про екскурсію на завод,  бо я збираюся також ознайомитися  з основними напрямками роботи  цього гіганта.
  • Виробничий менеджмент –це комплексна система забезпечення конкурентноздатності  товару, що випускається на конкурентному ринку.
  • Щоб комп’ютер вправно мислив,

Справа тут за програмістом.

Отже, ви бачите, що складні речення, доречні в текстах різних стилів.

8. Друзі! Зверніть увагу на слово «менеджмент». Чи зможете ви пояснити лексичне  значення? Запишімо тлумачення цього слова в зошити: МЕНЕДЖМЕНТ-мистецтво керування, вдале управління процесом.

9.Зараз за планом нашого уроку спробуємо трохи відпочити. Учениця проводить гімнастику для очей за підготовленими схемами, розташованими на дошці.

10. А тепер пропонуємо увазі діалог ваших однолітків, які також цікавляться питанням профорієнтації. Уважно прослухайте розмову(аудіо-запис). Визначте тему, основну думку, зафіксуйте, які види складних речень ви почули?

 Орієнтовні репліки:

- Привіт, Тетяно! Давно не бачились.

-  Привіт. Злато, чи ти вирішила, що будеш робити після закінчення школи?

- Я вважаю, що це дуже відповідальний крок, який я маю зробити.

-Я повністю погоджуюся з тобою, адже треба планувати своє майбутнє вже сьогодні.

-Не треба нехтувати власними мріями, бажаннями, але варто дослухатися і до порад рідних, однак остаточним вибір залишається за самою людиною.

-Я вважаю, що треба не лише думати про свою мрію, але й прагнути бути професіоналом, для цього варто наполегливо вчитися. Бажаю успіху тобі.

- До зустрічі.

Відповіді учнів після прослуховування реплік.

11. І звичайно, ми не можемо оминути перлини усної народної творчості- прислів`їв, адже народ також вдало використовує складні речення в своєму мовленні. Ваше завдання: віднайти потрібну частинку речення, пояснити прислів’я, визначити вид речення.

 Надійся не на силу, а лінь марнує.
Хочеш їсти калачі —коли розум пораду дає. 
Як без діла сидіти, а на розум.
Праця чоловіка годує, то можна одубіти.

Добре діло йде,  не сиди на печі.

Яке речення є зайвим? Чому? (Надійся не на силу, а на розум-просте речення)

Одне прислів’я запишіть у зошит, усно спробуйте його пояснити.

12. Звернімося до нашого плану. У нас на черзі творче завдання. Друзі! Ми багато говорили про потребу свідомого вибору професії, яким є важливим цей крок.  Останнє тестування з питань профорієнтації в нашому класі засвідчило, що більшість учнів схиляються до професій педагог- вихователь, будівельник, медичний робітник. Тому пропонуємо поділитися на групи та спробувати скласти тексти рекламних  буклетів даних професій, використовуючи різні види складних речень.

Орієнтовні тексти:

І група - Усі професії важливі й потрібні, але є такі, без яких жодне суспільство не може існувати. До таких професій відноситься професія  БУДІВЕЛЬНИК. Люди, що бажають досягти успіху в цій професі, мають звернути увагу на формування таких рис: охайність, уважність, відповідальність, ерудованість. Будівельна справа сьогодні  одна з найнеобхідніших, попит на будівельників з кожним роком зростає, тому ці працівники приносять величезну користь суспільству.

ІІ група -  У сучасному світі професія медичного працівника є актуальною, бо зараз , на жаль, багато хворих. Люди потребують допомоги. ЛІКАР – це милосердя, відповідальність, чуйність, професіоналізм. Пропонуємо вам також опанувати цю нелегку професію, може, ви врятуєте чиєсь життя.

ІІІ група - У Стародавній Греції слово «ПЕДАГОГ» означало провідник дитини. Людина, яка навчає інших, користується повагою. Цю професію вважають престижною. Щоб стати справжнім учителем, треба любити дітей, бути добрим, оптимістичним, життєрадісним. Педагог завжди зрозуміє, допоможе. Це благородна професія. Запрошуємо Вас стати представником освітянської еліти країни.

ІІІ. Домашнє завдання (диференційоване):Оформити рекламні прайси (ілюстраціями, висловами-афоризмами тощо). Підібрати прислів`я про професії (за структурою складного речення). Одне прислів`я пояснити (письмово).

ІV. Підсумок. Повернімося до нашого плану, отже, усі етапи ми здолали. Який запам’ятався найбільше. Що нового дізналися, чи досягли ми мети? Прослухаємо пропозиції учнів – експертів щодо оцінювання вашої праці на уроці (учні пропонують оцінки, аргументують свої думки ).

Отже, спробуймо тепер показати свій настрій кольоровими кружальцями.

Дякуємо за співпрацю, поаплодуємо собі за роботу.

 

 

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку