МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ З ГУМАНІТАРНИХ ПИТАНЬ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ГІМНАЗІЯ №17»
КАМ’ЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ
ВЛАСТИВОСТІ ПОВІТРЯ
УРОК – ДОСЛІД
УРОК— ВІДКРИТТЯ
Грицай Світлана Анатоліївна,
спеціаліст вищої категорії
ТЕМА Властивості повітря.
МЕТА Формування предметних компетентностей:
ознайомити учнів із властивостями повітря;
розвивати пізнавальну активність,дослідницькі вміння,спостережливість,уміння аналізувати і робити висновки,прищеплювати бажання пізнавати навколишній світ.
Формування ключових компетентностей:
спілкування державною мовою в процесі спільної роботи;
вдосконавлювати вміння самореалізуватися під час дослідницької діяльності в групі;
вчитися впродовж життя шляхом спостережень;
формувати практичні навички дослідження.
ОБЛАДНАННЯ Відеопрезентація «Властивості повітря»,плакати,ілюстрації,
надувні повітряні кульки,склянки з водою,тенісні м’ячики,віяло, надувний круг,м’ячі,дитячііграшки,поліетиленовий пакет , мандарини,медичний шприц
без голки,мультимедійний проектор.
ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ УРОКУ Урок-дослід.Урок-відкриття.
ТИП УРОКУ Урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель Любі дітки,
Посміхніться всі гарненько.
Настрій на урок взяли?
Працювати почали.
Цікаві дії на уроці
Пропоную я для вас.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Фенологічні спостереження
-Яка пора року на календарі?
- Який триває місяць?
- Який день тижня?
- Який стан неба?
- Чи є вітер?
- Чи були опади?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.
Учитель - Дізнатися,про що йтиметься на нашому уроці ,ми зможемо,
розшифрувавши слово.
Я Т О Р І В П (ПОВІТРЯ)
ЗАГАДКА Куди ступиш-всюди маєш.
Хоч не бачиш,а вживаєш.
Учитель - Саме про повітря та його властивостісьогодні будем говорити
на уроці.
ІV. ОСНОВНА ЧАСТИНА
ПОВІТРЯ - природна суміш газів,з яких складається атмосфера Землі.
Атмосфера – це газова оболонка Землі.
Учитель -Як дізнатися,що навколо нас є повітря?
ДОСЛІД 1
- Візьміть до рук зошит або віяло і помахайте ним перед обличчям.
- Що ви відчули?
- Прохолоду,рух повітря.
ВИСНОВОК : ВІТЕР – ЦЕ РУХ ПОВІТРЯ
Повітря рухається навіть тоді,коли ми його не помічаємо.
ВИСНОВОК : ПОВІТРЯ ПРОЗОРЕ,БЕЗБАРВНЕ,РУХАЄТЬСЯ,НЕ МАЄ ЗАПАХУ.
ПОВІТРЯ НЕ МОЖНА ПОБАЧИТИ,АЛЕ МОЖНА ВІДЧУТИ.
ДОСЛІД 2
Учитель - Якщо ми візьмемо медичний шприц без голки,закриємо отвір рукою і
спробуємо натиснути на поршень.Він не зможе рухатися,йому
заважатиме повітря,що є у ньому.
ДОСЛІД 3
Учитель - Повітря може займати місце,його можна стиснути.
Надуємо повітряні кульки і заповнимо поліетиленові пакети повітрям.
ВИСНОВОК: ПОВІТРЯ СТИСКАЄТЬСЯ І ЗАПОВНЮЄ ВСІ ПОРОЖНИНИ.
ДОСЛІД 4 ГРУПОВА РОБОТА
Учитель - Покладіть дитячі іграшки і тенісні м’ячики у склянку з водою.
ВИСНОВОК: РЕЧІ,НАПОВНЕНІ ПОВІТРЯМ,НЕ ТОНУТЬ.
ХВИЛИНКА ЕРУДИТА
Учитель - Чи багато важить повітря?
- Зважте спочатку 2 порожні кульки.Їх маса однакова.
- Якщо одну з них надути,то вона враз переважить іншу.-
порожню кульку.
- ВОНА ВАЖЧА!
3. ДИНАМІЧНА ПАУЗА
4. Продовження практичної роботи
ДОСЛІД 5
Учитель -Чи потоне мандарина у склянці з водою?
ОТЖЕ,У КОЖУРІ МАНДАРИНИ БАГАТО ПУХИРЦІВ ПОВІТРЯ,ЯКІ
ВИШТОВХУЮТЬ ЙОГО НА ПОВЕРХНЮ ВОДИ.ТОМУ З КОЖУРОЮ
МАНДАРИН НЕ ТОНЕ,А БЕЗ НЕЇ – ТОНЕ.
ВИСНОВОК: ПОВІТРЯ ЛЕГШЕ ЗА ВОДУ.
БЕЗ ЗАПАХУ
ПРОЗОРЕ БЕЗБАРВНЕ
ВЛАСТИВОСТІ ПОВІТРЯ
НЕ МАЄ ФОРМИ ПРУЖНЕ ЛЕГШЕ ЗА ВОДУ
5.Робота з підручником. Бесіда за малюнками.
ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА Система позначок «Поміч»
Опрацювання статті підручника «Повітря навколо нас»:
Я це знаю – «V»
Я не знаю цього – « - »
Міркування.
VІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1.Вправа «Математична загадка»
ПОРА – РА + ВІТЕР – ЕР + РЯ = ПОВІТРЯ
2.Робота у зошиті.
3.Дидактична га «ТАК ЧИ НІ»
* Рослини можуть жити без повітря?
* Повітря є всюди?
* Повітря є тільки на вулиці?
* Повітря має смак?
*Повітря рухається?
*Повітря легше за воду?
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.РЕФЛЕКСІЯ. –Що нового ви дізналися на уроці?
Що вас вразило?
Гра «Незакінчене речення» -- Повітря є….
Формувальне оцінювання.
Самооцінювання. Анкета самоаналізу
На уроці я працював… активно/пасивно
Своєю роботою на уроці я… задоволений/незадоволений
Урок для мене видався … коротким/довгим/
працездатним
Мій настрій … кращим/гіршим
Матеріал уроку для мене був… корисним/марним
цікавим/нудним
легким/складним
Використані джерела
2. Типова освітня програма початкової освіти(НУШ 2).
3 .Л.П.Павленко Властивості повітря.
4. О.М.Колпакова Повітря. Властивості повітря.
5 .О.В.Арабаджі Які властивості має повітря.