Урок № 1. Я ЛЮБЛЮ СВОЮ КРАЇНУ - УКРАЇНУ!
Мета:
• навчити учнів, що таке народна пісня; чим вона відрізняється від авторської; які характерні особливості притаманні народній пісні.
• розвивати вокально-хорові навички, слухацькі здібності.
• виховувати повагу до народної пісні, творчості композиторів, любов до рідного краю..
Музичний матеріал: українська нар. пісня "Повішу я колисочку", К.Стеценко "Вечірня пісня"
муз. М.Ведмедаря, сл. Н.Рубальської "Добрий день, матусю-Україно!"
Елемент інтеграції: О.Мартинчук "Українська колискова", С.Васильківський "Захід сонця над озером".
Тип уроку: введення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(М.Ведмедарь "Добрий день, матусю-Україно!")
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Музичне вітання.
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Дзвоник знову запросив нас на урок, щоби продовжити знайо-митися з чарівним світом музики. На уроках музичного мистецтва у 1-му , 2-му й 3-му класах ми дізнавалися про світ музичних творів, про музичну мову й розвиток музики. Цього навчального року на нас знову очікують цікаві музичні пригоди.
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Цього року ми будемо мандрувати світом народної та професійної музики. І вже сьогодні на нас чекають музичні стежки України. А невдовзі ми завітаємо на гостини до інших країн! Коли будете ознайомлюватися із національною музикою, дізнаєтесь, у чому виявляються її особливості та яку роль вона відіграє в житті народу. Під час таких мандрівок вас супроводжуватимуть друзі. Пригадайте, як вони виглядають?
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Тож, вирушаймо! Рідний край, милі серцю домівка, вулиця, місто, країна... Які ласкаві слова! А ще — рідна мова та пісні!
Український народ надзвичайно співучий, адже мова наша — солов’їна, тобто милозвучна й пісенна. Неможливо уявити жодного свята, під час якого не звучала би пісня.
Складаючи народну пісню, українці намагалися зробити її правдивою, щирою, емоційною. У давні часи пісні не записували, а передавали з уст в уста (усно). Імена творців, на жаль, невідомі, оскільки загубилися у віках. Тому називаються такі пісні народними, тобто створеними самим народом.
Народна пісня — це створений народом музичний твір із віршами.
Пригадай особливості народної пісні. Скористайся підказкою королеви Мелодії
Розповідь учителя.
Упродовж багатьох століть люди створюють і співають пісні, у яких передають свою радість і сум, згадують про минуле і мріють про майбутнє, змальовують природу рідного краю. У народних піснях відображається характер народу, його звичаї, традиції, обряди, свята та ігри. Найулюбленішою піснею всіх дітей з народження є колискова — пісня, що дарує малечі спокій, тепло й ласку, які линуть з маминим чи бабусиним голосом.
Елемент інтеграції. Робота з підручником.
Ілюстрація О.Мартинчук "Українська колискова"слайд 7
(обговорення що зображено на ілюстрації, чому саме так художник зобразив українську колискову)
Слухання музики
Українська народна пісня "Повішу я колисочку".
— Що це за пісня?
— Який вона характер?
— Який настрій викликає даний твір?
— Що виникло в уяві підчас прослуховування?
Фізкультурна хвилинка
Інтерпретація погойдування, заколихування дитини підчас повторного прослуховування твору.
Розповідь учителя.
Український композитор Кирило Стеценко народився в багатодітній сім’ї. Від тата отримав хист до малярства — навчався в художній школі, а від мами і старших сестер — любов до музики та здібності до її створення й виконання. Якось маленький Кирило із захопленням змайстрував собі скрипку, з якою брав участь у родинних співочих вечорах. Та найбільше хлопець полюбляв слухати народні пісні, що їх виконували батьки.
Усе своє життя К. Стеценко присвятив музиці, яка вирізняється щирістю, поетичністю, яскравою мелодійністю. У його доробку чимало хорових й інструментальних творів, а також багато обробок народних пісень. Був організатором Першого київського народного хору. Створив опери для дітей: «Лисичка, котик і півник», «Івасик-Телесик».
Кирило Стеценко був зачарований природою України та її піснями - ніжними, ліричними... У своєму творі на вірші поета Володимира Самійленка "Вечірня пісня", він зобразив захід сонця, тишу, спокій літнього вечора, почуття людини закоханої у природу, її красу.
Тихесенький вечір на землю спадає,
І сонце сідає в темнесенький гай.
Ой сонечко ясне, невже ж ти втомилось,
Чи ти розгнівилось? Іще не лягай
Гра "Композитор"
Якби вам випала можливість бути композиторами, у якому характері в написали б цю пісню?
Елемент інтеграції. Робота з підручником.
Ілюстрація С.Васильківський "Захід сонця над озером".
Слайд 9
Слухання музики
К.Стеценко "Вечірня пісня"
— Яка картина виникла в уяві?
— Характеристика мелодії, темпу, динаміки.
— Порівняйте мелодію композитора зі своєю мелодією.
— Порівняйте настрій пісні та картини. Що спільного?
Вокально-хорова робота
У ч и т е л ь. Але перед тим як вирушити у цей дивовижний світ, наповнений різноманітними цінностями, давайте привітаємо нашу Батьківщину. В цьому нам допоможе пісня українського творця. Це дивовижна Людина, яка сприймає світ у всіх барвах. Він вміє мелодією загорнути слухача в зимову казку, або перенести у спекотне літо... А хочете знову побувати під дощем? Без проблем! Цього чарівника звуть Микола Олексійович Ведмедеря. Пісня, якою ми розпочнемо наш семестр називається "Добрий день, матусю-Україна!".
— Хто такий "композитор"?
Слухання пісні
муз. М.Ведмедарь, сл. Н.Рубальської "Добрий день, матусю-Україно!"
Розспівування
Робота над літературним та музичним текстом пісні (визначення структури мелодії, руху кожної фрази), проспівування голосних та чіткою вимовою приголосних звуків
5. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Бліцопитування:
— Що таке "народна пісня"?
— Які характерні риси притаманні народній пісні?
— Про що розповідається в народних піснях?
— Коли і де ми можемо почути народну пісню?
— Яку народну пісню ми слухали на уроці?
Робота з підручником. Рубрика "Музика навколо нас" слайд 13
Обговорення та вирішення запропонованих завдань авторами підручника.
6. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Народна пісня - це твір який ми чуємо з самого раннього дитинства, який супроводжує нас все життя. Пісня, що лунає в наших серцях.
Усне оцінювання.