Семінар для батьків
"Як говорити, щоб діти слухали і як слухати, щоб діти говорили"
Вирішення проблем із дітьми
починається зі зміни поведінки
і сприйняття батьків!
Хід семінару:
1. Очікування учасників
2. Вправа "Виконай за інструкцією" (виконується в парах)
Учасники об'єднуються в пари.
У кожній парі визначається номер 1 і номер 2.
Номер 1 на підготовленому аркуші малює невелике просте зображення. Далі дає інструкції номеру 2 для повторення цього зображення. Після виконання звіряються результати.
Висновки:
- Наскільки зрозуміло ми іноді транслюємо свої думки та прохання?
- Наскільки добре ми розуміємо співрозмовника?
3. МШ "Асоціації "Мої комунікації з моєю дитиною"
4. Вправа "Персона. Схема моїх комунікацій із дитиною"
Учасники вибирають картку зі схемою та коментують свій вибір.
5. Теоретичний блок "Активне слухання"
Причини труднощів дитини часто бувають сховані у сфері її почуттів. Тоді практичними діями - показати, навчити, спрямувати - їй не допоможеш. У таких випадках найкраще її почути. Щоправда, інакше, ніж ми звикли. Психологи знайшли й дуже докладно описали спосіб "слухання, що допомагає", інакше його називають "активним слуханням".
Що ж це означає - активно слухати дитину?
Активно слухати дитину - значить "повертати" їй у бесіді те, що вона вам повідала, водночас позначивши її почуття, показуючи при цьому, що ви чуєте, правильно розумієте те, що вона вам говорить, і ставитеся з повагою до її почуттів і слів.
Діалог із дитиною має важливі особливості та правила бесіди за способом активного слухання:
По-перше, якщо ви хочете послухати дитину, обов'язково поверніться до неї обличчям. Дуже важливо, щоб її і ваші очі були на одному рівні. Уникайте спілкуватися з дитиною, знаходячись в іншій кімнаті, повернувшись обличчям до плити або дивлячись телевізор, відкинувшись на спинку стільця або лежачи на дивані. Ваше положення по відношенню до дитини і ваша поза - перші й найсильніші сигнали про те, наскільки ви готові її вислухати й почути.
По-друге, якщо ви розмовляєте із засмученою дитиною, не слід ставити їй запитання. Наприклад, такі: "А що сталося?", "Ти що, на нього образився?". Фраза, оформлена як запитання, не відображає співчуття. У дитини може скластися думка, що батьки зовсім не з нею, а як зовнішній учасник цікавляться тільки "фактами", випитують про них. Часто на запитання "Що сталося?" засмучена дитина відповідає "Нічого!"
Бажано, щоб ваші відповіді звучали в ствердній формі, відображаючи почуття дитини: "Ти на нього образився!" Почувши таку вашу відповідь, дитині буває легше почати розповідати про те, що трапилося. У вашій відповіді також іноді корисно повторити, що, як ви зрозуміли, трапилося з дитиною, і позначити її почуття. Іноді в батьків виникає побоювання, що дитина сприймає повторення її слів як передражнювання. Практика показує, якщо ви при цьому точно вгадаєте переживання дитини, вона, як правило, не помічає нічого незвичайного, і бесіда успішно триває. Звичайно, може трапитися, що у відповіді ви не зовсім точно вгадали подію, що трапилася, або почуття дитини. Не хвилюйтеся, у наступній фразі вона вас виправить. Будьте уважні до її поправки і покажіть, що ви її прийняли.
По-третє, дуже важливо в бесіді "тримати паузу". Після кожної вашої репліки краще помовчати. Пам'ятайте, цей час належить дитині, не займайте його своїми міркуваннями та зауваженнями. Пауза допомагає дитині розібратися у своїх переживаннях і водночас відчути, що ви поруч. Помовчати добре й після відповіді дитини - можливо, вона щось додасть. Дізнатися про те, що дитина ще не готова почути вашу репліку, можна за її зовнішнім виглядом. Якщо очі дитини дивляться не на вас, а вбік, "всередину" або вдалину, то продовжуйте мовчати - в ній відбувається зараз дуже важлива і необхідна внутрішня робота.
По-четверте, допомагайте дитині самостійно просуватися у вирішенні своєї проблеми. Шукайте альтернативи рішення разом із дитиною. Пошук альтернатив відрізняється від "надання" порад і вказівок на кшталт "Зроби це так", "Я думаю, що ти мусиш..." Порада робить дитину залежною від батьків і не сприяє тому, щоб дитина навчилася розв'язувати проблему і набувала самостійності та незалежності.
6. Презентація інформації "Саботажники спілкування"
7. "Я-повідомлення", "Ти-повідомлення"
Пропонуємо вам порівняти почуття, які виникають у результаті таких відповідей співрозмовника
Ситуація: дитина затрималася на прогулянці
Відповідь дорослого:
"Де ти був/ла? Невже складно було зателефонувати?".
"Я дуже переживаю, коли ти затримуєшся. Для мене дуже важливо бути впевненою, що з тобою все добре"
"Я-повідомлення" - це спосіб висловити ваше ставлення до будь-якої ситуації, висловити вашу думку, повідомити інформацію про ваші власні потреби, почуття і бажання без образи, не зачіпаючи почуттів іншої людини і не провокуючи її на агресію.
"Ти-повідомлення" - це спосіб повідомлення будь-кому інформації про нього, про його поведінку, риси характеру, з якого створюється враження вашої правоти, засудження та неправоти іншої людини.
8. Вправа "Перефразуємо "Я-повідомлення"
Учасникам пропонуються ситуації. Кожну з них важливо переформулювати у "Я-повідомлення"
1) Ви очікуєте гостей. Донька відрізала і з'їла шматок торта, який ви приготували до Різдва.
____________________________________________________________________________________
2) Ваша дитина запізнилася на перший урок, хоча ви напевно знаєте, що водій привіз її вчасно.
____________________________________________________________________________________
3) Ви попросили свою доньку-підлітка помити посуд, але у відповідь почули грубість.
____________________________________________________________________________________
4) Ваша дитина зачинилась в кімнаті й увімкнула гучну музику. Ви втомилися, і вам хочеться тиші.
____________________________________________________________________________________
5) Ваша дитина сідає за обідній стіл із немитими руками.
____________________________________________________________________________________
6) Ваша дитина разом із батьком прийняли важливе рішення, але з Вами не порадилися.
____________________________________________________________________________________
7) Ваша дитина в розмові з Вами сказала якісь неприємні або образливі слова.
____________________________________________________________________________________
9. Аналізуємо та підбиваємо підсумки
Учасникам пропонується письмово відповісти на запитання:
- Що в комунікації з дитиною ефективно працює?
- Що можна назвати "павуковим кутом" і підсвітити?
- Що можна зробити вже завтра (найпростіший крок)?
10. Розстановка на аркуші (використовуємо ґудзики або будь-які предмети)
Учасникам пропонується створити бажану схему стосунків.
- Як можна трансформувати початкову схему, щоб вона стала ідеальною?
11. Притча "Страждаючи, не зробиш щасливим нікого. Будь щасливий сам!"
“Майстер ішов своєю дорогою, милувався красою світу і радів життю, коли запримітив у одному поселенні нещасну людину, що зігнулася під непосильно-важкою ношею. - Навіщо ти прирікаєш себе на такі страждання? - запитав мудрець. - Я страждаю заради щастя моїх дітей та онуків, - відповів чоловік. - Мій прадід усе життя страждав для щастя діда, дід страждав в ім'я щастя мого батька, батько страждав заради мого щастя, і я буду страждати все своє життя, заради того, щоб мої діти й онуки були щасливими. - А чи був хоч хтось щасливий у твоїй родині? - запитав просвітлений. - Ні, але мої діти й онуки обов'язково будуть щасливі! - відповіла нещасна людина. - Страждаючи, не зробиш щасливим нікого. Спершу будь щасливий сам, і тобі не доведеться страждати заради щастя дітей та онуків. Вони навчаться у
тебе, як бути щасливими”.
Література:
https://psycabi.net/pritchi/554-kak-sdelat-rebenka-schastlivym-pritcha-o-roditelyakh-i-detyakh