Стаття « Як покращити увагу дошкільника»
Аудиторія: батьки, вихователі, вчителі.
Характерною рисою дитини дошкільного віку є те, що її увагу привертають привабливі зовні предмети. І таких предметів чи мало…
Увага залишається доти, поки зберігається інтерес до об`єктів. Увага в дошкільному віці є мимовільною і рідко виникає під впливом якої-небудь поставленої мети.
Психологи вважають, що появі й розвитку довільної уваги передує формування регульованого сприйняття й активне володіння мовою. Чим краще розвинута мова в дитини дошкільного віку, тим раніше сформується довільна увага. Для того щоб дошкільник умів довільно керувати своєю увагою, його слід просити більше міркувати вголос. Якщо дитину 4-5 – літнього віку просити постійно називати вголос те, що вона повинна тримати у своїй увазі, то та зможе довільно й тривалий час утримувати увагу на тих чи інших предметах і їх окремих деталях, властивостях.
Обсяг уваги дітей дошкільного віку невеликий. Дошкільники зазвичай зосереджують увагу на привабливих картинках на 12-20 секунд.
Стійкість уваги залежить від індивідуальних особливостей дітей. Нервові й хворобливі діти частіше відволікаються, ніж спокійні й здорові. Причому різниця в стійкості уваги, на думку Р. Немова, може сягати 1,5-2 разів.
Слід до уваги приймати віковий розвиток дитини, відхилення. Вкрай потрібна дошкільнятам допомога та підтримка батьків, а саме: діалог на певні теми, ігри-вправи під час яких дитина граючись вивчає щось нове, цікаве, до цих пір для неї невідоме.
З метою розвитку уваги дошкільників пропоную батькам ігри і вправи, у яких ви й самі можете взяти участь.
Гра « Знайди однакові предмети»
Серед декількох іграшок чи предметів дитини пропонується відшукати однакові. Ця гра розвиває не лише здатність бути уважним, а й розумову операцію, як уміння порівнювати. Додаток (1).
Гра «Знайди іграшку»
Дорослий описує дитині яку-небудь іграшку, що знаходиться в кімнаті. Дитина може ставити запитання. Потім, її просять знайти предмет, про який ішлося.
«Де це?»
Дитина має володіти такими категоріями, як «попереду», «позаду», «ліворуч», «праворуч».
Дорослий розміщує навколо дитини 3-4 іграшки і загадує одну з них, повідомивши дитині тільки її місце розташування (попереду, за, праворуч чи ліворуч). Можна також розглянути картинку і поставити дитині такі самі запитання.
У цю гру можна грати з декількома дітьми. (Додаток 2.)
Гра « Чого не вистачає?
Пропонована гра сприяє розвиткові уваги, а також пам`яті й сприйняття. Її можна використовувати з дітьми 4-6 років.
Завдання розташовуватимуться на двох окремих сторінках.
На першій сторінці розташовано декілька рядів найрізноманітніших предметів: овочі, фрукти, іграшки, транспортний засіб, меблі тощо. На наступній сторінці в кожному з рядів якогось предмета не вистачає. Дитина має уважно подивитися на один із рядів на першій сторінці, розповісти, що за предмети вона бачить, назвати їх. Потім перегортаємо сторінку і просимо дитину подивитися на ряд тих самих предметів дуже уважно і відповісти на запитання: «Якого предмета в ряді не вистачає?»
Завдання можна трохи змінити.
Дитині спочатку пропонуємо подивитися уважно на ряд картинок на першій сторінці, а, перегорнувши сторінку, просимо її так само уважно подивитися на ряд цих самих предметів і відповісти на запитання : «Що з`явилося?» чи «Що змінилося?». Дотатки (3).
Вправа «Знайди відмінності»
Даємо дитині вказівки, що треба робити.
Додатки ( 4-6)
Гра «Додай слово»
Дана вправа- гра призначена для дітей 4-6-літнього віку. Спрямована вона на формування уваги й пам`яті.
Дану гру можна проводити як з групою дітей, так і з однією дитиною.
Хід гри: дитині називають один предмет і просять додати до нього схоже
слово. Дотаток (7).
Додаток 1.
Додаток 2
Додаток 3
Дотатки (4-6).
Дотаток (7).