Як утворюється лід на ставку

Про матеріал
Мета: формувати уявлення про процес утворення льоду у водоймах, про лід та його властивості, закріпити знання дітей про три стани води , формувати вміння проводити досліди, розвивати вміння висловлювати власну думку, доводити її , узагальнювати, застосувати здобуті знання; виховувати спостережливість, бажання пізнавати природу.
Перегляд файлу

                           Тема уроку: Як утворюється лід на ставку.


Мета: формувати уявлення про процес утворення льоду у водоймах, про лід та його властивості, закріпити знання дітей про три стани води , формувати вміння проводити досліди, розвивати вміння висловлювати власну думку, доводити її , узагальнювати, застосувати здобуті знання; виховувати спостережливість, бажання пізнавати природу.


Обладнання: шматки льоду у термосі, презентація до уроку, ємність з водою, демонстраційний матеріал для асоціативного куща, сенкану.

                                                   Хід уроку

 І. Організація класу
Лунко продзвенів дзвінок,
починається урок.
- Привітайтеся з гостями і пошліть їм посмішку та свою позитивну енергію.

Вправа « Мікрофон» (очікування від уроку)

ІІ. Актуалізація опорних  знань

1. Хвилинка спостережень
- Яке сьогодні число, який місяць?
- Яка температура повітря?
- Який стан неба?
- Чи є опади? Вітер?
- Які зміни у живій природі? ( Дерева, люди).
- Отже, за всіма ознаками до нас прийшла … зима.

А нам потрібно багато енергії, кмітливості, знань, уважності для роботи на сьогоднішньому уроці.

Вправа « Що зайве ? »

Грудень, січень, жовтень, лютий.

Оса, мураха. кропив’янка, лисиця.

Місяць, зорі, їжак, грунт.

Гра «Тік – так, це так» (ознаки зими)

  • Тріскучі морози
  • Зміна забарвлення листя
  • Замерзання водойм
  • Початок цвітіння дерев
  • Сніговий покрив
  • Рослини в стані спокою
  • Відліт птахів в теплі краї

2.Перевірка домашнього завдання: читання своїх казок про зиму

3. Створення асоціативного куща
- Які асоціації викликає слово «зима»?

Мороз, Новий рік, листопад, лід, ковзани, ластівка.

Трава, сніг, кульбаба, лід, Різдво,снігур.

Лід, хуртовина , іній, гриби, бурулька, оса.

Метелик, сніжинка, колядки, хокей, лід, абрикоси
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
- Яке слово виділене?
- Сьогодні ми познайомилися з тим, як утворюється лід, його властивостями  

Для чого потрібні знання про лід?

IV. Повторення вивченого

1. Відгадування загадок.
Відома знана рідина
усяк її вживає.
Бува холодною вона,
гарячою буває.

Буває випаде дощем

Або легкою парою.

А в холод твердою стає,

Вкриває річки кригою. ( Вода).
- До якої природи належить вода?
- У яких станах перебуває вода в природі?
2. Гра « Визнач стан води»
1. Група Твердий стан
2. Група Рідкий стан
3. Група Газоподібний
Вчитель роздає учням картки з назвами, а учні відшукують потрібну групу.
Град, роса, пара, іній, лід, дощ, туман, сніг.
V.. Вивчення нового матеріалу

1. Робота з підручником с. 64 – 66

- Що відбувається з водою з настанням холодів?

-Що утворюється на поверхні води, коли падає мокрий сніг?

-На що перетворюється крижана каша ?

- Що відбувається зі шматочками льоду?

- А що відбувається з крижинами?

Отже, що відбувається з водою з настанням морозів?

(Охолоджується починає тверднути замерзає – утворюється лід)

Фізкультхвилинка

2. Дослідження властивостей льоду

Робота над загадкою

• Я — вода, та по воді ж і плаваю. (Лід)

Дослід 1
— Що відбувається з льодом, який знаходиться в теплій кімнаті? (У теплій кімнаті лід тане.)
— Коли температура повітря опускається нижче 0 °С, вода, що знаходиться на поверхні ґрунту, замерзає і перетворюється на лід

Дослід 2
Перекладіть один-два шматочки льоду з блюдця у склянку. Чи змінює вода у твердому стані свою форму? (Шматочки льоду в склянці й у блюдці мають одну і ту саму форму.)
Отже, лід — це тверде тіло. Ця властивість льоду використовується людиною.
Люди використовують цю властивість льоду для того, щоб узимку пересуватися по замерзлих водоймах на транспорті і пішки. Особливо це важливо в місцях, далеких від залізниць, де по крижаних трасах потужні вантажівки возять вантажі. Властивості льоду як твердого тіла використовуються і на стадіонах, шкільних подвір’ях, де взимку заливають великі крижані майданчики — катки для занять спортом. (Ілюстрації.)

Дослід 3
Кинь шматочки льоду у воду. Спостерігай тоне лід у воді чи плаває?

Висновок. Лід у воді не тоне

Лід у воді не тоне, тому що він легший за воду. Ця властивість води дуже важлива для живої природи. Завдяки цій властивості водойми, які взимку вкриваються шаром льоду, не промерзають до самого дна. Якби лід був важчий за воду, він опускався б з поверхні на дно, і поступово заповнив би собою всю водойму. Усьому живому у водоймі загрожувала б загибель.
Дослід 4

Я взяла скляну пляшку, налила води, щільно заткнула пробкою і винесла на мороз. Коли вода замерзла, пляшка лопнула і розкололася на шматки.

— Чому це сталося? (Це сталося тому, що при замерзанні вода розширюється.)

Одного разу вчені провели дослід, подібний до цього, але замість пляшки взяли чавунну кулю, наповнили її водою, загвинтили отвори і поставили на лютий мороз. Вода, замерзаючи, розірвала кулю. Така велика сила води, що розширюється.
Зимою в сильні морози відбуваються аварії на водопроводах. Це результат дії води, що розширюється.

Робота в зошитах

3. Гра «Дописати слово»
- Лід – це вода у __________   стані.
- Вода перетворюється на лід за температури     _____ .
- При замерзанні вода ___________ .  

 -Лід стає___________ за воду, тому він у воді не тоне
Довідка: твердому, 0º, розширюється, легшим .
4. Створення сенкану. 1. Лід
2. Безбарвний, крихкий.
3. Плаває, не тоне, розширюється.
4. Потрібно берегтися тонкого льоду.
5. Вивчаємо лід, щоб зберегти життя.
5. Перегляд мультфільму Лунтик і лід

 6. Правила поведінки під час занять зимовими розвагами

• Кататися можна тільки, якщо лід на річці міцний.
• Кататися можна тільки у місцях масового перебування людей.
• Майданчики для забав повинні бути відгороджені яскравими стрічками, за якими перебування людей категорично забороняється.

Санки, лижі, ковзани — найулюбленіші речі дітей узимку. На жаль, саме вони стають причиною багатьох травм. Ні, це зовсім не означає, що не потрібно кататися на санках, ковзанах, подорожувати на лижах. Але треба знати і виконувати правила, щоб не завдати шкоди собі та оточуючим.
Коли вибирається місце для розваг, як правило, шукають пагорб чи схил, з якого будуть спускатися на санках чи лижах. Потрібно пам’ятати, що це місце обов’язково повинне бути далеко від дороги. Це піддає смертельному ризику не тільки ваше життя і здоров’я, а й безпеку оточуючих. Узимку дорога слизька, і не завжди водій транспортного засобу може зупинити його в потрібний момент. Пам’ятайте, що під час розваг та ігор не потрібно виконувати різні трюки. Деякі діти, катаючись, люблять похизуватися перед друзями різними способами катання. Пам’ятайте, що із заплющеними очима можна зіштовхнутись із сусідом, деревом; повернувшися спиною, ти не будеш бачити куди їдеш, і не можеш керувати санками чи лижами, своєчасно й адекватно реагувати на небезпеку. Небезпечно прив’язувати санки одні до одних. Саме це є причиною того, що перевернувшись, одні санки потягнуть за собою інші.
Основне, що ви повинні запам’ятати, це те, що катання на лижах, санках, ковзанах має стати веселою розвагою, а не завдавати небезпеки (шкоди) вашому здоров’ю

VI. Підсумки. крісло автора
VII. Домашнє завдання: С. 64–66.


 


 

 

 

 

doc
Додано
25 лютого
Переглядів
133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку