Тема уроку: Як змінилася природа восени. Осінні явища природи.
Мета:
- Формування предметних компетентностей. Закріпити знання учнів про причини змін дня і ночі та зміни пір року; про осіння явища природи, про погоду восени. Формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного, побаченого , почутого; розвивати увагу, мовлення учнів, виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.
- Формування ключових компетентностей: спілкування державно. Мово., уміння вчитися впродовж життя; компетентності з природничих наук і технологій.
Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, відео презентації «Осінні місяці», «Явища природи», цеглинки LEGO, осінні і паперові листочки, таблиці «Осінній календар», «Знаємо» - «Хочемо дізнатися» - «Дізналися», «Явища природи».
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань і умінь.
Освітні галузі: природнича, мовно-літературна, технологічна, мистецька.
І. Ранкова зустріч.
1. Привітання.
Усміхніться всі навколо
Небу, Сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День для вас щасливим буде!
2. Гра-руханка з осінніми листочками «Осінь листя» Наталя Забіла.
3.Побажання «Я - тобі, ти – мені».
4. Листок календаря.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Антулізація опорних знань.
Хто вона, ота красуня
В золотім намисті.
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя?
На деревах листя те
Так блищить, як золоте. (Осінь)
Першою іде …,
Новий рік веде вона.
Другою іде …
Квітами заквітчана.
Третім … йде в наш край,
Дозріває урожай.
А четверта - …
Коровай приносить.
- То які пори року вам відомі? Гра «Так-ні»(LEGO)/
IV. Постановка проблемного завдання.
- Чому змінюються пори року?
V. Повторення і узагальнення вивченого.
Метод «Знаємо – хочемо дізнатися - дізналися». Пояснюючи значення термінів заповнюємо колонки «Знаємо» і «Хочемо дізнатися» (Глобус. Земля, Сонце, день, ніч, доба, рік, екватор, півкуля, полюс, вісь). Колонку «Дізналися» заповнюємо в кінці уроку.
VІ. Колективне дослідження.
Жила була у Сонячній системі планета Земля. Красивою вона була, але дуже сором’язливою. Оберталась вона навколо Сонця роками, століттями. тисячоліттями. І жодної радості, нічого нового… Дні змінювалися ночами, і знову день. Одна і така ж погода. Наскучило жити так Землі. І ось одного разу вона різко встала, тупнула ніжкою, розправила плечі, голівку схилила набік, сама ледь-ледь нахилилася і … попливла навколо Сонця…
Що тут почало творитися! Повернеться Земля до Сонечка північною півкулею – стане вона краще обігріватися ним – тут тепер літо, а у південній півкулі – зима. Стали змінюватися пори року. Стала природа різноманітнішою. Щодень щось нове., красиве, казкове, захоплююче…22 2. Моделювання руху Землі навколо Сонця.
3. Гра «День - ніч».
4. Підсумок.
= Чому відбувається зміна дня і ночі?
Чому змінюються пори року?
VІІ. Ознаки осені
Інсценізація вірша Наталі Остапенко «Господиня осінь».
VІІІ. Явища природи.
- Виберіть з таблиці і назвіть явища природи, притаманні для осені.
2. Вибіркове читання.
Із вірша виберіть ті явища природи, які зустрічались впродовж останіх днів.
В усі часи усі народи
Вивчали явища природи.
Природа-матінка дивує:
То дощ паде, то вітер дує,
Мороз тріщить, туман лягає,
То небо хмуре, тут сонце сяє,
На небесах веселка сяє...
Отож і ми часу не гаймо:
Природні явища вивчаймо.
3.Гра «Розпізнай метеохмаринку»(з використанням презентації).
Розподіл метеохмаринок за групами:
нормальні і аномальні явища природи
Дощ Злива, гроза, повінь
Снігопад Завірюха, ожеледиця
Вітер Буревій. Снігопад, смерч
Роса
Туман Ожеледиця
Сонце Спека, посуха
ІХ. Підсумок уроку.
1.Куб Блума.
Подумай: За який час Земля обертається навколо Сонця?
Поясни: Чому зима – найхолодніша пора року.
Зроби висновок: Чому змінюються пори року?
Вибери: Які з птахів перелітні: горобець, ластівка, ворона, лелека, шпак?
Доповни: Вересень,_________,_________ - осінні місяці.
Придумай: Якими словами можна описати осінь?