3 клас
Тема. Які речовини розчиняються у воді.
Мета: ознайомити учнів із поняттям «розчинник»; формувати поняття «вода» і її властивості; розвивати вміння досліджувати та аналізувати, спостерігати і робити висновки щодо розчинних та нерозчинних речовин; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, бережливе і дбайливе ставлення до води, природних ресурсів.
Обладнання: сигнальні кольорові карти, картки для самостійної роботи (по варіантах); презентація про розчинні і нерозчинні речовини; матеріали для дослідів, мірна склянка із водою, різні розчинники: цукор, сіль, крохмаль, пісок, олія.
Тип уроку: урок відкриття нових знань (дослідження).
Хід уроку
Пролунав дзвінок,
Починаємо ЯДС - урок.
Попрацюємо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 3-А класі
Діти — просто молодці.
II. Актуалізація опорних знань учнів
3. Асоціативний кущ
Діти, перерахуйте властивості води та які її особливості?
Вода……………
Прозора Чиста Безбарвна Корисна Потрібна
Текуча Рідка
Солона ВОДА Прісна
Без запаху Немає форми Стискається Розширюється
при охолодженні при нагріванні
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Основна частина
Розповідь з елементами розповіді
За поширеністю вода займає перше місце на Землі. Вона життєво необхідна речовина, без неї не обійтись, її нічим не замінити.
Вода – це й безмежні океанські та морські простори, й річки та озера, мальовничі ставки, а також дощ і сніг, хмари в небі. Від нашого зору в надрах Землі приховане ще одне потужне джерело води – підземні та ґрунтові води. Джерело утворилося внаслідок того, що не вся вода, яка потрапляє на землю з дощем та снігом, випаровується. Частина її проникає у глибші шари ґрунту й утворює там запаси води. Саме цю воду людина отримує з криниць та свердловин.
Вода – це скарб, який потрібно оберігати. Вона незамінна речовина в харчуванні людини та живленні тварин і рослин. Вода також зручний шлях сполучення між населеними пунктами, невтомна трудівниця з вироблення електроенергії, окраса природи. На нашій планеті є великі природні запаси води, однак несолоної (питної) води на нашій планеті в тисячі разів менше, ніж солоної. Нестача питної води відчутна вже тепер, і їй загрожує забруднення. Тому прийнято закони про охорону вод, за цим стежить держава. Зберегти воду чистою означає зберегти здоров’я, життя, красу довкілля.
Та вода має ще унікальну властивість: вона утворює з багатьма твердими, рідкими, газоподібними речовинами однорідні суміші. Ці суміші мають назву розчинів.
Здатність речовин розчинятися у воді називають розчинністю.
Вода – розчиннник.
Речовини, що розчиняються у воді, називають розчинними у воді речовинами. Вода для них є розчинником.
Розчиняються у воді можуть не тільки тверді, а й рідкі та газоподібні речовини.
Властивість води розчиняти речовини ми щодня використовуємо в житті. Розчиняємо цукор, щоб чай був солодкий. Розчиняємо сіль, коли солимо борщ. Сіль, коли робиш розчин для полоскання горла. Готуємо гарячий шоколад,какао. Вода розчиняє бруд, коли ми миємо руки.
Склад розчину
Розчинник Розчинена речовина
Доведемо, що вода є розчинником.
Демонстрація дослідів.
На столі склянки з водою. Додаємо різні речовини. Спостерігаємо, аналізуємо, робимо висновки.
Дослід 1
Розчиняємо сіль і цукор в холодній і теплій воді.
Висновок: сіль і цукор – тверда речовина. Швидше розчиняються у теплій воді, але у холодній воді теж розчиняються, пізніше. Вода лишилася – прозора. Таку воду можна спробувати на смак – відчути солодкий і соляний розчин. Сіль і цукор – розчинні речовини.
Дослід 2
Розчиняємо у воді – крохмаль. Вода стала каламутною. Частинки цієї речовини не всі розчинилися, плавають на поверхні. Після повторного помішування, частинки осіли на дно склянки. При повторному перемішуванню води частинки крохмалю піднімаються, а згодом опускаються. Крохмаль – нерозчинна речовина.
Дослід 3
Розчиняємо у воді – олію. Капнули декілька крапель олії у воді. Розмішали воду. Жирна пляма з’явилася на поверхні води. Олія піднялася на поверхню, не розчинилася. Вона легша за воду, завжди знаходиться на поверхні води. Олія – нерозчинна.
Дослід 4
Розчиняємо у воді – пісок. Додаємо пісок, розмішуємо воду. Розглядаємо стакан із водою – пісок не розчинився, осів на дно склянки, вода стала каламутна. З часом вода стає прозорою. Пил та пісок осідає на дно. Він важчий за воду. Пісок – нерозчинна речовина.
(Записуємо результати, робимо висновки щодо проведення дослідів)
На парті у дітей лежать дві сигнальні карти – червоного і зеленого кольорів.
Червона – нерозчинні речовини
Зелена – розчинні речовини.
Перелік речовин:
Фізкультхвилинка.
Самостійне читання статті
Тіла живої і неживої природи, тіла, створені людиною, складаються з речовин. Речовина – це те, із чого складається тіло. Скло, залізо, цукор, кухонна сіль, глина, деревина – усе це речовини. Вода теж речовина. Вона може розчиняти деякі речовини. Тому, вода є розчинником.
Воду з розчиненою в ній речовиною називають розчином.
Усі речовини можна розділити на розчинні і нерозчинні у воді.
3. Робота з картками (по варіантах)
- Сьогодні я дізнався (дізналася)……
- Було цікаво…
- Я зрозумів (зрозуміла)….
- Я навчився (навчилася)……..
2. Гра «П’яти речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці досліди. Роблять висновки. Практичне використання в житті.