Які властивості має повітря

Про матеріал
Мета: продовжити формувати в учнів уявлення про повітря та його значення в природі; ознайомити учнів з властивостями повітря на основі дослідницької діяльності; формувати вміння виконувати досліди; розширити уявлення дітей про місцезнаходження повітря на землі; виховувати дбайливе ставлення до багатств природи.
Перегляд файлу

Які властивості має повітря?

Підготувала вчитель початкових класів Арабаджі Оксана Віталіївна

Мета: продовжити формувати в учнів уявлення про повітря та його значення в природі; ознайомити учнів з властивостями повітря на основі дослідницької діяльності; формувати вміння виконувати досліди; розширити уявлення дітей про місцезнаходження повітря на землі; виховувати дбайливе ставлення до багатств природи.

Обладнання: пластикові стакани, пластикові трубочки, серветки, аркуші паперу, повітряна кулька, м’яч.

Тип уроку: комбінований

                                    Хід уроку

І. Організаційний момент

  • Повідомлення теми і мети уроку

II. Актуалізація опорних знань

2.1 Відгадування загадок

* У мене в коробці те, без чого ви не зможете ні пити, ні                                             їсти ні говорити. Що це? ( Повітря)

* Куди ступиш- всюди маєш,

   Хоч не бачиш, а вживаєш. ( Повітря)

*Воно таке велике, що займає цілий світ

  Воно таке маленьке, що в найменшу щілину зайде(Повітря)

*Все життя з ним живемо, а ні разу не бачили. ( Повітря)

2.2 Повітря

- Де ж є повітря? (Усюди)

- Як довести, що нас оточує повітря? (Відповіді дітей)

- Зараз ми переконаємося, що у нас в класі є повітря. Ось шматочки паперу. Я кладу їх на стіл. А тепер змахну книжкою над ними. Що сталося? ( Шматочки паперу злетіли зі столу)

- Чому так сталося? Тому що ми книжкою сколихнули повітря. А повітря сколихнуло шматочки паперу і вони розлетілися.

 

-У мене на столі і у вас на парті стакан. Скажіть, він повний чи порожній? Якщо повний, то чому? Якщо порожній, то чому?

-А чим ми дихаємо? ( Повітрям)

-Отже, повітря є скрізь: у класі, у шафі, у порожньому стакані, на вулиці, у вас дома.

-Як довести , що повітря не тільки навколо нас, а воно є й у воді? ( Якщо подивитися на банку з водою, бачимо на її стінках невеличкі бульбашки. Це повітря)

-Хто дихає повітрям у воді? ( Риби)

-Як довести, що повітря є і в землі? ( Якщо кинути грудочку землі у воду, із неї виходитимуть бульбашки повітря)

-Хто дихає повітрям у землі? ( Черв’яки, комахи)

-Повітря є і в нас самих.

Фізкультхвилинка

-Діти, давайте трішки відпочинемо

Вийшли з хати кенгуру,

 Потягнулися від сну.

Вмили ручки, оченята,

Стали квіточки збирати

Для матусеньки на свята.

-Сідайте і будемо продовжувати наш урок.

III. Ознайомлення з властивостями повітря

3.1 Чи можна повітря побачити?

Дослід 1. Наберемо повітря в пакет. Зробимо прокол і на-

                   тискаючи на пакет, відчуємо струмінь повітря.

-Подивіться навколо, чи бачите ви повітря? Чому?

ВИСНОВОК. Повітря не можна побачити, але можна відчути. Воно безбарвне, прозоре.

3.2 Чи можна повітря відчути на дотик?

Дослід 2. Спробуйте пощупати повітря на дотик. Чи можна

                   його відчути на дотик?

ВИСНОВОК. Повітря на дотик відчути не можна.

Дослід3. Візьміть папірець, помахайте ним перед обличчям.

                   Що ви відчуваєте?

ВИСНОВОК. Повітря на дотик відчути не можна, але рух повітря (вітер) ми відчуваємо.

Дослід 4. Давайте відчинемо зараз вікно. Що ми відчули?

                  ( Повіяло холодом).

-Правильно. Але це не просто холод. Це до нас в клас «зайшло» повітря.

ВИСНОВОК. Отже, повітря рухається, переміщається. Переміщення повітря на вулиці називається вітром.

3.3 Чи має повітря запах?

Дослід 5. Вдихніть повітря через ніс. Чи відчуваєте ви

          запах? Тепер почистимо апельсин. А тепер відчу-

          ваєте запах?

ВИСНОВОК. Повітря запаху не має, воно лише переносить запахи.

-Завдяки цій властивості, ви дізнаєтесь, що буде на сніданок, обід чи вечерю, не заходячи на кухню.

3.4 Чи має повітря смак?

-Вдихніть повітря ротом. Чи відчуваєте ви смак?

ВИСНОВОК. Повітря смаку не має.

3.5 Чи повітря легше за воду?

Дослід 6. Наберіть півстакана води. Візьміть трубочку, поміс-

         тіть в стакан. Наберіть повітря до рота і легенько видихніть через трубочку в стакан з водою. Що ви бачите? ( Бульбашки піднімаються на поверхню води)

ВИСНОВОК. Повітря легше за воду. Речі, наповнені повітрям, не тонуть у воді.

3.6 Чи має повітря здатність стискатися? Чи пружне повітря?

Дослід 7. Стисніть руками повітряну кульку.Вона стискається

         Отже, повітря може стискатися.

           Розтисни руки. Кулька повертається до своєї попередньої форми.

          Отже, повітря- пружне.

ВИСНОВОК. Повітря пружне, воно має здатність стискатися.

IV. Робота з підручником (с. 46-47)

-Усюди нас оточує повітря- прозорий і безбарвний газ, що огортає нашу планету, утворюючи повітряну оболонку Землі.

Атмосфера- це «повітряний одяг» Землі. Вона захищає нашу планету від космічного випромінювання і зберігає тепло.

Товстий шар повітря має блакитний колір завдяки вмісту в ньому краплинок водяної пари, освітлених Сонцем.

-Роздивіться зображення. Поміркуйте.

-Чому космонавти одягають скафандри? ( Космічний простір безповітряний)

-Чому водолази вимушені одягати спеціальний одяг?              ( Розчиненим у воді повітрям людина дихати не може)

V. ПІДСУМОК

З якими властивостями повітря ви сьогодні на уроці ознайомились? (Повітря прозоре, безбарвне; не має форми, запаху, смаку; займає весь простір; повітря легше за воду, пружне, має здатність стискатися; на дотик відчути повітря не можна; повітря перебуває в газоподібному стані; під час нагрівання повітря стає легшим і піднімається вгору; під час охолодження повітря стискається, стає важким і опускається вниз).

-Кому потрібне повітря? ( Людині, тваринам,  рослинам, рибам)

-Отже, повітря  треба для життя і воно має бути чистим. Ми повинні дбати про чистоту повітря.

-Молодці! Ви сьогодні добре попрацювали!

docx
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
5342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку