Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій. Л.д 7-9. 9 клас

Про матеріал
Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій. Л.д 7-9. 9 клас
Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку:

 

Тема:

Якісні реакції на деякі йони.

Застосування якісних реакцій.

Л.д 7-9.

 

(9 клас)

 

 

Підготувала:

Іщук Алла Олександрівна

Вчитель Хорівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

2019

Тема: Якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій. Л.д 7-9.

Інструктаж з БЖД.

Мета:

Освітня:

-навчити проводити реакції на визначення аніонів кислотних залишків;

-сприяти формуванню поняття "якісна реакція",

- продовжити формувати уміння складати рівняння хімічних реакцій у йонному вигляді.

Виховна:

-сприяти розвитку грамотної усної та письмової хімічної мови;

-виховання відповідальності за виконану роботу.

Розвиваюча:

-створити умови для розвитку комунікативної культури, діалогового мовлення учнів, співпраці,

прищеплювати навички роботи з обладнанням та реактивами;

-сприяти формуванню та розвитку пізнавального інтересу, критичного, творчого та екологічного мислення;

-розв'язувати проблемні ситуації,

- продовжувати формувати ціннісне ставлення до свого здоров’я

- висловлюють судження про застосування знань щодо виявлення деяких йонів у довкіллі

Тип уроку. Комбінований, урок вироблення вмінь та навичок

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності (предметні компетентності): учні розрізняють катіони й аніони; уміють описати та проводити якісні реакції на карбонат-, сульфат-, хлорид-іони; уміють складати рівняння якісних реакцій на карбонат-, сульфат-, хлорид- іони в молекулярній та йонній формах; висловлюють судження про застосування знань щодо виявлення деяких йонів.

 

 

Ключові компетентності (ті що реалізуються виділені жирним):

1. Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. (постановка завдань уроку, виступи учнів, відповіді усні та писемні)

2. Спілкування іноземними мовами.

3. Математична грамотність (розставлення коефіцієнтів, визначення зарядів йонів, об’єднання в групи з допомогою геометричних фігур)

4. Компетентності в природничих науках і технологіях (компетентність реалізується через формування предметних компетентностей)

5. Інформаційно-цифрова компетентність (перегляд відео)

6. Уміння навчатися впродовж життя (виконання групового завдання, пошук інформації)

7. Ініціативність і підприємливість (робота в групі, вияв лідерських якостей при роботі в групі та ініціативи)

8. Соціальні і громадянські компетентності.

9. Обізнаність і самовираження у сфері культури (виконання малюнку у вправі «малюй і пиши», домальовування смайлика в завершенні уроку)

10. Екологічна грамотність і здорове життя (інформаційні повідомлення про нітрати та забруднення води)

Наскрізні змістові лінії (ті що реалізуються виділені жирним):

«Екологічна безпека та сталий розвиток» (інформаційні повідомлення про нітрати та забруднення води)

«Громадянська відповідальність»

«Здоров'я і безпека» (небезпека вживання овочів з нітратами, інструктаж з БЖД)

«Підприємливість і фінансова грамотність» (робота в групі, вияв лідерських якостей при роботі в групі та ініціативи)

Обладнання:ІКТ, відео демонстрація дослідів (з сайту http://interactive.ranok.com.ua), таблиця з якісними реакціями на деякі аніони; макет дерева, клейкі стікери, шаблони смайликів; штатив з пробірками, розчини натрій сульфату, натрій хлориду, натрій нітрату, натрій карбонату, кальцій хлориду, арґентум (І) нітрату, барій хлориду хлоридна кислота, сульфатної кислоти.

Методи та прийоми:проблемне питання; інтерактивна вправа «малюй і пиши», розповідь учителя, розв’язування завдань,виконання лабораторних дослідів.

Хронометраж уроку.

І. Організаційний етап

1 хв.

ІІ. Зворотній зв'язок

6 хв.

ІІІ. Представлення теми та постановка завдань. Налаштування

3 хв.

ІV. Мотивація

1 хв.

V. Вивчення нового матеріалу

Надання необхідної інформації.

Якісна реакція

Інтерактивна вправа «Малюй і пиши»

Надання необхідної інформації.

Застосування якісних реакцій.

Руханка «Мокрий пес»

Виконання лабораторних дослідів

 

1 хв.

 

7 хв. (4 підготовка+3 виступ)

1 хв.

 

1 хв.

20 хв.

VІ.  Підбиття підсумків, оцінювання результатів.

3 хв.

VІІ. Домашнє завдання (інструктаж до його виконання)

1 хв.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання.

Перевірка готовності учнів до уроку.

Відмічення відсутніх

 

ІІ. Зворотній зв'язок

Учитель

  1. Сформулюйте два запитання до даної відповіді:

Осад, газ,вода. (запис на дошці)

  1. Доповніть дані записи (записи на дошці)

H+ + OH- = H2O

2Na+ + S2- + 2H+ + 2Cl- = 2Na+ + 2Cl- +H2S↑

ІІІ. Представлення теми та постановка завдань. Налаштування

Учитель

Тема сьогоднішнього уроку: якісні реакції на деякі йони. Застосування якісних реакцій.

Проблемне питання

Реакції йонного обміну завжди перебігають до кінця з певними зовнішніми ознаками. Як це можна використати?

Вправа «Дерево успіху»

До дошки прикріпити зображення дерева.

Одягнемо наше дерево. Оберіть собі стікер та напишіть завдання, яке ставите перед собою, на цей урок. Ті, хто обрав зелені листки, буде успішним на уроці. Ті, хто обрав оранжеві – активним. А ті, хто обрав яблучка – буде гарно спілкуватись на уроці. Яке буде дерево успіху, залежить від вас. Прошу підходити до дерева, озвучувати завдання та клеїти.

Після вправи виокремити головні завдання.

ІV. Мотивація

Учитель

Інколи у газетах, телепередачах чи просто від знайомих можна почути про небезпечність вживання неперевірених овочів чи фруктів через високий вміст у них нітратів. Або про те, що потрібно споживати молочні продукти, адже там багато кальцію. А хто ж встановлює наявність і проводить виміри різних речовин у фруктах, молоці, чи будь яких інших джерелах? – звичайно ж хіміки! І сьогодні ми з вами спробуємо дізнатись яким чином можна перевіряти присутність деяких сполук.

V. Вивчення нового матеріалу

Надання необхідної інформації.

Учитель

Якісна реакція – це реакція, за допомогою якої можна визначати певні йони.

Для виявлення певних речовин, йонів, або навіть цілих груп сполук, перед хіміком може ставитись два завдання: 1) що за речовина міститься у досліджуваному розчині; 2) скільки цієї речовини там наявно. Виконання першого завдання носить назву якісний аналіз, а другого – кількісний аналіз. Вивченням кількісного і якісного аналізу займається така дисципліна, як аналітична хімія.  Сьогодні на уроці ми будемо вивчати основи якісного аналізу. Якісні реакції відбуваються з певними візуальними змінами: зміна забарвлення, утворення осаду певного кольору, виділення газу, який також може мати або не мати забарвлення чи запах.

Інтерактивна вправа «Малюй і пиши»

Об’єднати учнів у 3 групи за фігурками. Кожна група отримує своє завдання, чистий аркуш та олівці.

Учитель

Завдання намалювати та написати щось на задану тему.

1 група

Виявлення хлорид-іонів у розчині

2 група

Виявлення сульфат-іонів у розчині

3 група

Виявлення карбонат-іонів у розчині

Після завершення вправи представники групи демонструють свою роботу.

Після всіх виступів підсумувати які реактиви є якісними на карбонат-, сульфат-, хлорид- іони.

Надання необхідної інформації.

Застосування якісних реакцій.

Природна вода забруднюється в результаті промислової, сільськогосподарської діяльності (переважно внаслідок використання хімічних добрив, пестицидів, інсектицидів) та побутової діяльності (прання, прибирання, гігієнічні процедури).

Забруднення води призводить до трьох проблем:

• Вміст кисню у воді падає нижче оптимального рівня (внаслідок вищих температур, наявності у воді залишків хімічних добрив, пральних порошків, що містять фосфати, тощо). Внаслідок цього менша кількість живих істот може вижити в цій воді.

• Вода може стати причиною захворювань, якщо в ній є, наприклад, бактерії, віруси, важкі метали, нітрати та пестициди.

• Рекреаційна цінність води зменшується через її колір, запах або наявність токсичних речовин.

Якість природної води постійно вимірюється та контролюється проведенням відповідного якісного та кількісного аналізу

Руханка. «Мокрий пес»

Виконання лабораторних дослідів

Учитель.

Інструктаж з БЖД. Виконання та оформлення дослідів.

Перед початком кожного досліду продемонструвати відео відповідного досліду.

У тих же групах виконання дослідів але 1 група виконує дослід 3-ї , 2-га – 1-ї, 3-я- 2-ї.

 

 

 

VІ.  Підбиття підсумків, оцінювання результатів.

Учитель.

Дати відповіді на проблемне питання та контрольні запитання с. 82 підручника.

Домалюйте смайлик який відобразить ваш стан після уроку. (клейкі стікери на партах).

VІІ. Домашнє завдання (інструктаж до його виконання)

§13. Підготуватися до пр. р 1 с. 76-77 та у зошитах.

Оціни урок

(домалюй Смайлика відповідно до твого настрою)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
3815
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку