Тема. Ймовірність випадкової події. Графічне порівняння шансів
Мета: сформувати уявлення учнів про ймовірність випадкової події, як про кількісну оцінку можливості появи тієї чи іншої акції, шансу її появи; опанувати спосіб визначення ймовірності випадкових подій, що спирається на ці уявлення.
Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Учні заповнюють і здають бланки відповідей завдань домашньої роботи:
№ 2. а) ні; б) так. № 3. г) № 4. в)
Після цього вчитель називає правильні відповіді і з учнями обговорює можливі запитання, також приклади достовірних, неможливих та випадкових подій, що їх придумали учні (з. 1).
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
а) У Харкові 23 липня 2010 року піде сніг;
б) взимку падає сніг;
в) з торбинки, в якій дві сині і дві жовті кульки, витягуємо зелену кульку;
г) після осені настає зима?
а) обов'язково є біла куля;
б) обов'язково є чорна куля;
в) може бути біла куля;
г) не може бути чорної кулі?
|
|
|
|
III. Засвоєння нових знань
Оскільки ми не даємо учням строгого означення ймовірності, а вертаємось до їхньої інтуїції, то даємо це поняття як кількісну можливість (шанс) появи події на конкретних зрозумілих прикладах, супроводжуючи їх рисунками.
Задача 1. У скриньці дві білі, дві чорні і дві червоні кульки. Витягуємо навмання п'ять з них.
1) Чи будуть серед них білі?
Відповідь. Так — зобразимо на координатному промені точкою з координатою 1 (див. рис).
2) Чи можуть серед них бути три білі?
Відповідь. Ні, в жодному разі — зображаємо числом 0.
3) Чи можуть серед них бути дві білі?
Відповідь. Можливо, так, а може, й ні — позначаємо числом 0 і 1 (ближче до 0 чи до 1 — ми не знаємо).
Отже, будемо вважати, що:
а) достовірним подіям відповідає число 1;
б) неможливим подіям відповідає число 0;
в) випадковим подіям відповідає число р, що задовольняє умову 0 < р < 1.
Задача 2. Є три торбинки з кулями: у першій — 3 кулі; другій — 5 куль; третій — 15 куль. У кожній з них по одній червоній кулі. Потрібно вийняти червону кулю. З якої торбини доцільно вийняти кулю, щоб шанси вийняти червону кулю були найбільшими?
Розв'язання. Зрозуміло, що тут усі події є випадковими, але шанси різні й у першому випадку — він один з 3-х; у другому один з 5-ти; у третьому — один з 15-ти. Тому зобразимо на координатному промені ; і . (див. рис).
Бачимо, що найменші шанси — точка, найближча до 0 — вийняти червону кульку з третього мішечка, а найбільші — точка, найближча до 1 — вийняти червону кульку із першого мішечка.
Отже, можливість відбутися тій чи іншій випадковій події може характеризуватися числом р, що 0 < р < 1, і чим більше р, тим ймовірність події більша.
Порівнювати шанси (ймовірність) можна, порівнюючи відповідні числа.
IV. Засвоєння вмінь
V. Підсумки уроку
Тестові запитання
Перед вами три скриньки: у першій — 10 монет, у другій — 50 монет, у третій — 100 монет. У якій зі скриньок найлегше знайти золоту монету?
а) У першій; б) у другій; в) у третій; г) однаково важко в кожній скриньці.
VI. Домашнє завдання
Задача 1. Три скриньки місять по 100 монет. У першій — одна золота монета, у другій — дві золоті монети, у третій — п'ять. У якій зі скриньок найлегше знайти золоту монету?
Проілюструйте свої міркування рисунком.
Задача 2. У коробці лежать 17 цукерок: шоколадні, карамелі та іриски. Шоколадних у 8 разів менше, ніж ірисок. Навмання виймаємо одну цукерку. Яку цукерку більше шансів дістати: карамельку чи іриску?
Задача 3. Підкинули два гральних кубики (гральні кістки). Яка сума балів має більше шансів з'явитися: 2 чи 5?
Завдання на повторення.
Порівняйте значення виразів:
а) 22,592 : 32 – 0,248 і 1,25 · 541 – 675,802;
б) (162 – 38) · 2,5 – 68,8 : 16 і 58 · 5,3 – 110,4.