Юридичний практикум з теми "Сімейне право"

Про матеріал
Урок - практикум з теми "Сімейне право" що дозволить учителю урізноманітнити вивчення предмету. В основі уроку лежить практична робота з документами та юридичними ситуаціями.
Перегляд файлу

Тема: Сімейне право.

Мета: ознайомити учнів з основами сімейного права, основни­ми поняттями теми з’ясувати, якими документами ре­гулюються сімейні стосунки;; вчити учнів працювати з нормативними документами; розвивати навички логічного мислення; формувати вміння висловлювати та аргументувати власну точку зору; виховувати повагу до своїх батьків, відповідальне ставлення до своїх сімейних та подружніх обов’язків. Формувати ціннісне ставлення до сім’ї.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть: пояснювати основні поняття теми; розповідати про умови й порядок укла­дання та розірвання шлюбу; висловлювати власне ставлення до ос­новних питань, що регулюють сімейне право.

Основні  поняття: «шлюб», «сім’я», «шлюбний договір», цивільний шлюб.

Навчально-методичне   забезпечення   уроку: Конституція України, Сімейний кодекс Ук­раїни, підручники, презентація Power Point за темою уроку, аудіозапис маршу Мендельсона, відеозапис фрагменту фільму «Принцеса на бобах», афоризми про шлюб і сім’ю,

ХІД УРОКУ

Звучить аудіозапис маршу Мендельсона

Бесіда

  • Хто автор цієї мелодії?
  • Де ви її чули?
  • Які асоціації у вас викликає слово «шлюб»

Мотивація навчальної діяльності

Учитель розповідає притчу. Батько, розмовляючи із сином, радив йому триматись подалі від жінок, не квапитися зі створенням сім’ї. Син заперечив: «Шановний батьку! Ти ніколи не помічав райської вроди жінок. Твої очі не тонули у глибині їх­ніх очей. Твій погляд не спинявся на їхніх чарівних посмішках. Хіба ти відчував, що означає на самоті віддаватись своїм мріям, засинати у світі своїх фантазій, коли ти охоплений коханням?»

Батько подивився на нього і відповів: «Син­ку, та ще не знаєш, що таке стіл без хліба та їжі. Ти ще не відчував, що таке суворість дружини, і не чув плачу своїх дітей. Ти не знаєш, що означає, опинившись на самоті, віддаватись своїм сумним думкам і відчува­ти страх перед гостями, коли ти обтяжений боргами».

Обговорення

1) Подумайте над змістом притчі і поясніть, чому думки батька й сина такі різні.

2) Про що, на вашу думку, ми будемо гово­рити на уроці?

Після оголошення теми вчитель наголошує на важливості даної теми для кожного з при­сутніх у класі.

Як  стверджують сьогодні вчені й педагоги, якою буде ваша сім’я — значною мірою залежить від вас самих. Насамперед, від ваших знань про сім’ю та від вашого бажання будувати сі­мейні стосунки на засадах любові, відпові­дальності, добра й злагоди. Тому не випадково видатний педагог В. О. Сухомлинський пи­сав, що в школі важко готувати дітей до вибо­ру професії, бо їх багато, але є одна, яку вибере кожен. Усі хлопці та дівчата стануть у майбут­ньому чоловіками та жінками, батьками та матерями, й готувати їх до цього потрібно.

IІ. Актуалізація опорних знань

  1. Порядок укладання шлюбу та створення сім’ї «Асоціативний кущ»

Які   асоціації   викликає   у   вас   слово «сім’я»?

Давайте пригадаємо основні терміни та поняття що є основою сімейного права.(«Знайди пару»)

Сімя  або роди́на  соціальна група, яка складається з людей, які зазвичай перебувають у шлюбі, їхніх дітей (власних або прийомних) та інших осіб, поєднаних родинними зв'язками з подружжям, кровних родичів, і здійснює свою життєдіяльність на основі спільного економічного, побутового, морально-психологічного укладу, взаємної відповідальності, виховання дітей

Шлюб це сімейний союз чоловіка і жінки, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану.

Аліменти обов'язок утримання у визначених законом випадках одним членом сім'ї інших, які потребують цього. Проводяться або за згодою, або в судовому порядку. 

Шлюбний вік – вік з якого особи вільно можуть вступати у шлюбні відносини

Сімейний кодекс - закон України, що визначає:  засади шлюбу, особисті немайнові та майнові права і обов'язки подружжя,  підстави виникнення, зміст особистих немайнових і майнових прав та обов'язків батьків і дітей, усиновлювачів та усиновлених, інших членів сім'ї та родичів.

Усиновлювлення -  влаштування у сім'ях дітей, які залишилися без піклування рідних батьків; 

Опіка і піклування - влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в сім'ї громадян України, які перебувають переважно в сімейних, родинних відносинах із цими дітьми з метою забезпечення їх виховання, освіти, розвитку, захисту їх прав та інтересів

Цивільний шлюб -   шлюб, оформлений в органах державної влади без участі церкви.

Громадянський шлюб – проживання чоловіка і жінки однією сімєю без реєстрації в органах державної влади

 

 

 

 

Слово вчителя.

 

Звичайно вивчення права неможливо без основних вікових категорій що присутні у кожній галузі, давайте проведемо цифрову розминку, і пригадаємо найосновніші дати в сімейному праві

Цифрова розминка.

На дошці прикріплені цифри

14 — вік, з якого неповнолітні самостійно вирішують питання проживання при розлученні батьків 

18— шлюбний вік для дівчат і чоловіків 

1 місяць — термін після спливу якого, органи РАГСу реєструють шлюб

10  років — вік, з якого враховується судом, бажання дитини при визначенні місця проживання в разі розлучення батьків.

1місяць — термін, після спливу якого, органи РАГСу можуть розірвати шлюб, якщо подружжя не має дітей.

14 років — вік, з якого неповнолітні діти можуть звернутися до суду для захисту своїх прав та інтересів.

2місяці — термін,після спливу якого дитина покинута в може бути усиновлена.

21 р. — вік з якого дієздатна особа може бути усиновлювачем.

18 р. — мінімальна різниця у віці для усиновлювача повнолітньої особи.

14 р. — граничний вік малолітньої дитини над якою встановлюється опіка.

14-18 р. — вік неповнолітньої особи, над якою встановлюється піклування.

1 місяць — термін протягом якого дитина повинна бути зареєстрована.

Вивчення нового матеріалу.

Умови укладання шлюбу.

Отже вікові моменти ми пригадали.

Перегляд  фрагменту фільму «Принцеса на бобах»

Чи мало місце, на вашу думку, порушення законодавства при  укладанні  шлюбу між головними героями картини?

Визначіть порушення законодавства в даній ситуації, та запишіть у зошиті.

http://referati.in.ua/yak-zakon-regulyuye-simejni-ta-shlyubni-vidnosini/11075_html_1ec3f13f.jpg

 

 

 

 

 

«Займи позицію»

Сьогодні люди дедалі частіше не укладають шлюбу, а просто живуть разом, ведуть спільне господарство. Чи можна вва­жати такий союз сім’єю?

Учні займають позицію біля карток «Так», або «Ні»; кожна група висловлює свої аргу­менти. Після цього учні мають можливість змінити свою позицію, пояснивши, чому вони це зробили, який аргумент був най­більш впливовим.

Ініціаторами цивільного шлю­бу, як правило, стають чоловіки. Про це свідчить той факт, що в різних анкетах у гра­фі «сімейний стан» 92 % жінок, які живуть в цивільному шлюбі, пишуть — «одружена», в той же час як 85 % чоловіків зазначають — «неодружений». Це пояснюється бажанням чоловіків уникнути відповідальності.

  1. Рівність прав та обов’язків подружжя.

Юридичний практикум

Поділ учнів на групи за допомогою кольорових кружечків.

Робота з використанням витягів з Сімейного кодексу України (с. 186 підручника) та схеми «Майно подружжя (с. 187 підручника).

Ситуація 1

1. Юнак та дівчина уклали шлюб між собою. Між ними виникла суперечка, в якій взяли участь і батьки. Дівчина бажає залишити своє дівоче прізвище, юнак наполягає на тому, щоб обидва після укладення шлюбу взяли його прізвище, а батьки дівчини пропонують компромісний варіант — поєднати прізвища. Яке рішення, на вашу думку, відповідає закону?

1. Проаналізуйте пропоновану вам ситуацію, обговоріть її в групі.

2. Запропонуйте, як слід її розв’язати.

3. Перевірте, чи відповідає пропоноване вами рішення нормам Сімейного

кодексу України.

Ситуація 2

2. Після одруження чоловік у категоричній формі почав вимагати від своєї жінки залишити роботу і займатися виключно домашнім господарством. Жінка не погодилася з цим, більше того, вона вирішила переїхати від чоловіка, з яким проживала в однокімнатній квартирі разом з тещею, до своїх батьків в приватний будинок. Чоловік не погоджується з цим і наполягає на своєму, вважаючи дії дружини порушенням її обов’язку.

(Згідно із Сімейним кодексом кожен з подружжя самостійний у вирішенні питань щодо своєї роботи, місця проживання, навчання тощо, отже, дії жінки юридично можливі, вимоги ж чоловіка юридичних підстав не мають. З іншого боку, подружжя має враховувати не лише юридичний, але й моральний бік справи, намагаючись спільно розв’язувати такі проблеми.)

1. Проаналізуйте пропоновану вам ситуацію, обговоріть її в групі.

2. Запропонуйте, як слід її розв’язати.

3. Перевірте, чи відповідає пропоноване вами рішення нормам Сімейного

кодексу України.

Ситуація 3

Богдан та Віра перебувають у шлюбі 6 років .З метою отримання необхідних коштів для започаткування власного бізнесу чоловік вирішив продати легковий автомобіль куплений 2 роки тому, на його ім я. Дружина не хоче , щоб чоловік займався бізнесом, і заявляє, що чоловік що чоловік без її згоди не має права продавати автомобіль.

1. Проаналізуйте пропоновану вам ситуацію, обговоріть її в групі.

2. Запропонуйте, як слід її розв’язати.

3. Перевірте, чи відповідає пропоноване вами рішення нормам Сімейного

кодексу України.

3.Припинення шлюбу та визнання шлюбу не дійсним

Хоча шлюб укладається довічно, але , на жаль, значна кількість шлюбів розпадається.  Яким же  чином відбувається припинення шлюбу?

 

Робота з схемами

 

http://schooled.ru/textbook/pravo/pravo10/pravo10.files/image202.jpg

 

Недійсність шлюбу

Розповідь вчителя з використанням схеми на с. 189 підручника

1. Випадки, за яких шлюб є недійсним.

2. Випадки, за яких шлюб визнається недійсним судом.

3. Випадки, за яких шлюб може бути визнано недійсним судом.

4. Юридичні наслідки визнання шлюбу недійсним.

 

Робота парах.

Юридична лабораторія

5. НЕДІЙСНІСТЬ ШЛЮБУ

Стаття 38. Підстави недійсності шлюбу

1. Підставою недійсності шлюбу є порушення вимог, встановлених статтями 22, 24 - 26 цього Кодексу.

Стаття 39. Шлюб, який є недійсним

1. Недійсним є шлюб, зареєстрований з особою, яка одночасно перебуває в іншому зареєстрованому шлюбі.

2. Недійсним є шлюб, зареєстрований між особами, які є родичами прямої лінії споріднення, а також між рідними братом і сестрою.

3. Недійсним є шлюб, зареєстрований з особою, яка визнана недієздатною.

4. За заявою заінтересованої особи орган державної реєстрації актів цивільного стану анулює актовий запис про шлюб, зареєстрований з особами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті.

5. Якщо шлюб зареєстровано з особою, яка вже перебуває у шлюбі, то в разі припинення попереднього шлюбу до анулювання актового запису щодо повторного шлюбу повторний шлюб стає дійсним з моменту припинення попереднього шлюбу.

6. Актовий запис про шлюб анулюється незалежно від смерті осіб, з якими було зареєстровано шлюб (частини перша - третя цієї статті), а також розірвання цього шлюбу.

Стаття 40. Шлюб, який визнається недійсним за рішенням суду

1. Шлюб визнається недійсним за рішенням суду, якщо він був зареєстрований без вільної згоди жінки або чоловіка.

Згода особи не вважається вільною, зокрема, тоді, коли в момент реєстрації шлюбу вона страждала тяжким психічним розладом, перебувала у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп'яніння, в результаті чого не усвідомлювала сповна значення своїх дій і (або) не могла керувати ними, або якщо шлюб було зареєстровано в результаті фізичного чи психічного насильства.

2. Шлюб визнається недійсним за рішенням суду у разі його фіктивності.

Шлюб є фіктивним, якщо його укладено жінкою та чоловіком або одним із них без наміру створення сім'ї та набуття прав та обов'язків подружжя.

3. Шлюб не може бути визнаний недійсним, якщо на момент розгляду справи судом відпали обставини, які засвідчували відсутність згоди особи на шлюб або її небажання створити сім'ю.

Стаття 41. Шлюб, який може бути визнаний недійсним за рішенням суду

1. Шлюб може бути визнаний недійсним за рішенням суду, якщо він був зареєстрований:

1) між усиновлювачем та усиновленою ним дитиною з порушенням вимог, встановлених частиною п'ятою статті 26 цього Кодексу;

2) між двоюрідними братом та сестрою; між тіткою, дядьком та племінником, племінницею;

3) з особою, яка приховала свою тяжку хворобу або хворобу, небезпечну для другого з подружжя і (або) їхніх нащадків;

4) з особою, яка не досягла шлюбного віку і якій не було надано права на шлюб.

Опрацювавши основні положення законодавства, складіть юридичну ситуацію, яка буде вирішена за допомогою статей з Сімейного кодексу.

Метод «Прес» (стосовно доцільності укладання шлюбного договору)

Закріплення вивченого матеріалу

Отже, сьогодні ми з вами опрацювали багато нової інформації, яка ….

Тому  що…

Я знаю …

Для мене це є…

Рефлексія

Закінчити речення: У майбутньому я планую (не планую) створити сім'ю, тому що…

В чому ж секрет сімейного благополуччя?

  1. IV. Домашнє завдання 
  2. Опрацювати параграф 27

   Написати за допомогою батьків пам’ятку для тих, хто укладає шлюб.

 

docx
До підручника
Правознавство (профільний рівень) 10 клас (Наровлянський О.Д.)
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
1892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку