З ДОСВІДУ РОБОТИ ШКОЛИ СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю, АНАЛІЗ, ЦІКАВА ІНФОРМАЦІЯ ТА ПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ , ЯКІ ЗНАЙШЛИ СВОЄ ВІДОБРАЖЕННЯ В ОСВІТНОМУ ПРОЦЕСІ

Про матеріал
У статті розглянуто проблему формування здорового способу життя в учнів. Виходячи з власного досвіду, порушено питання можливих шляхів створен¬ня умов для зміцнення фізично¬го, психічного, соціального й духовного здоров'я, психоло¬гічного комфорту та соціально¬го добробуту учнів шля¬хом визнання пріоритету здоро¬вого способу життя ,як основно¬го чинника збе-реження та зміц¬нення здоров’я.
Перегляд файлу

1

 

 

Овчаренко Наталія Петрівна,

заступник директора

з навчально-виховної роботи

Петраківський заклад загальної середньої освіти

Катеринопільської ОТГ

Черкаської обл

 

З ДОСВІДУ РОБОТИ ШКОЛИ СПРИЯННЯ ЗДОРОВ’Ю, АНАЛІЗ, ЦІКАВА ІНФОРМАЦІЯ ТА ПЕДАГОГІЧНІ  ІДЕЇ , ЯКІ ЗНАЙШЛИ СВОЄ ВІДОБРАЖЕННЯ В ОСВІТНОМУ ПРОЦЕСІ

 

У статті розглянуто проблему формування здорового способу життя в учнів.  Виходячи з власного досвіду, порушено питання можливих шляхів  створен­ня умов для зміцнення фізично­го, психічного, соціального й духовного здоров'я, психоло­гічного комфорту та соціально­го добробуту учнів шля­хом визнання пріоритету здоро­вого способу життя ,як основно­го чинника збереження та зміц­нення здоровя.

 

Сучасна наука розглядає здоров’я особистості як складний феномен глобального значення, котрий містить філософський, соціальний, економічний, біологічний, медичний аспекти і виступає як індивідуальна й суспільна цінність, явище системного характеру, динамічне, постійно взаємодіюче з оточуючим середовищем, яке, у свою чергу, постійно змінюється. Тобто, за сучасними уявленнями,  уже не розглядається як суто медична проблема. Більше того, вважається, що комплекс медичних аспектів становить лише малу частину феномена здоров’я. [2, с.15]

Так, узагальнені підсумки численних наукових досліджень залежності здоров’я особистості від різних чинників впливу доводять, що рівень розвитку й стану системи охорони здоров’я у любому суспільстві зумовлює, в середньому, лише близько 10 % всього комплексу впливів. Решта 90 % припадає на умови зовнішнього середовища (близько  20 %) , на спадковість (близько 20 %) і найбільша – на спосіб життя (50 %). За оцінкою медиків , практично здоровими закінчують школу лише 5-7 % учнів. Останніми роками відбувається активний процес зменшення віку курців . Вже до 18 років 82 % юнаків та 72 % дівчат мають досвід куріння, що не може не впливати на стан їхнього фізичного здоров’я та розвитку. [5, с.25]

   Поступово зростає офіційно зареєстрований рівень споживання алкоголю. Тільки з 2004 по 2010 рр. кількість спожитого алкоголю на душу населення виросла на 88 %, тобто майже удвічі. Основні причини, які приводять до поширення шкідливих звичок є: просто зацікавленість, пропозиції друзів та бажання розслабитись.

Дослідження останніх років показали, що середній вік  в якому відбувається перший сексуальний контакт у юнаків – 16,5 років, а у дівчат – 17 років. Саме ранній початок статевого життя підвищує ризик зараження інфекційними хворобами, може привести до незапланованої вагітності чи безпліддя.

За останні роки спостерігається невтішна тенденція зростання вживання наркотичних речовин, оскільки з більш ніж 90 тис. зареєстрованих споживачів наркотиків 6 тис. – неповнолітні. Поширення наркоманії підвищує загрозу ураження ВІЛ-інфекцією та захворювання на СНІД. Переважна більшість ВІЛ-інфікованих – молодь, відбувається зростання кількості ВІЛ-інфікованих підлітків. [3, с.15]

Покращити таке становище можна через застосування нового підходу  до формування здорового способу життя, який би ґрунтувався на сучасному підході збереження здоров’я, тобто враховували всі його аспекти. Важливо також, щоб вони опиралися на активізацію участі в даному процесі молоді та дітей . Мова йде про те, щоб не дорослі ініціювали таку роботу, а самі діти та молодь. Саме від їхньої активності й буде залежати  успішність поширення формули : «здоровим бути модно , стильно і красиво».

Здоров’я дітей – основа розвитку держави. Тому саме медичні аспекти збереження здоров'я мають істотно більше значення в дитинстві, ніж у подальших вікових групах. Вчені стверджують , що за останні 5 років захворювання в Україні виросли на 25% , інвалідність – на 21%. Загальна картина захворювання дітей у віці до 14 років порівняно з 1990 р. виросла на 20,5%[5, с.37]

Виконання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та фізичного та психологічного  здоров’я (Закон України " Про загальну середню освіту") є одним із пріоритетних завдань загальної середньої школи. [2, с.17]

Згідно з резолюцією Генеральної Асамблеї ООН здоров’я людини вважається єдиним критерієм доцільності та ефективності всіх без винятку видів діяльності. Важливість цієї проблеми підкреслена і Конституцією України, яка декларує найвищу цінність в державі, - людину, її життя і  здоров’я .

Основними цілями роботи по пропаганді здорового способу життя є:

- формування позитивної мотивації щодо здорового способу життя культури здоров’я;

- знайомство учнів з основами здорового стиля життя , формування свого стилю здорового життя, здійснення профілактичної роботи за негативними проявами;

- формування теоретичних та практичних навичок  здорового способу життя учнів, формування творчої особистості здібної до саморозвитку, самоосвіти і само актуалізації .

Навчання здоровому образу життя повинно бути системним і повинна сприяти гармонійному розвитку психофізичних здібностей учнів. Воно не зводиться до періодичного спрямування на освідомлення здорового способу життя як цінності шкільного колективу.

      У зв’язку з цим педагоги разом з учнями та їх батьками ставлять перед собою таку мету:

- прагнути  істотного поліпшення ситуації для збереження і зміцнення психічного , фізичного і соціального  здоров’я учнів;

- створити умови для його поліпшення, використовуючи традиції школи і досвід українських і зарубіжних шкіл;

- прагнути того щоб кожен учень розвивав свої природні здібності, знайшов своє місце у житті .

Головною метою  у нашому  ЗЗСО є формування у педагогів , учнів та їх батьків  свідомого ставлення до особистого здоров’я, навколишнього середовища і здоров’я інших людей . У цьому напрямку можуть бути проведенні такі оздоровчі заходи як  День здоров’я кожен місяць. Найбільш всього запам’ятовується  дітям День здоров’я, присвячений туризму. Цього дня проводиться  спортивні змагання між класами, готуються туристичні сніданки, проводиться конкурс «Туристичної пісні» і все це на свіжому повітрі .

     День здоров’я на тему «Ні шкідливим звичкам», проводити тренінги, бесіди; запрошувати лікаря нарколога для розмови з учнями .

- спортивні змагання, ігри, фізкультурні свята, ранкові лікувальні –гігієнічні гімнастики, фізкультхвилинки, на кожному уроці. Постійно: - рухливі перерви (молодші класи), екскурсії ,походи;

- зустріч з лікарями різного профілю;

- виступ агітбригад , випуски сан бюлетенів , плакатів;

- робота наркологічного посту;

- основи з охорони і зміцнення здоров’я учнів отримують на уроках основ здоров’я, біології, фізкультури , медично-санітарної підготовки, факультативних занять  «Діалог», «Рівний-рівному».

Петраківський  навчально-виховний  комплекс   -  маленька  учнівська  країна  -  країна  сприяння   здоров’ю  з   назвою  „Крок  до  здоров’я”.

   Метою діяльності навчального закладу є формування   життєвих компетентностей  учнів у процесі навчання та виховання , створення сприятливих умов для розвитку і виховання  особистості школяра з високою  культурою здоров’я, здатної   формувати свій життєвий досвід на основі моральних цінностей українського народу та людства в цілому.

    Якість освіти та участь учнів у заходах різного рівня , збереження їхнього здоров'я залишаються ключовим аспектом діяльності педколективу. У зв’язку з цим навчально-виховний процес школи спрямований на розв’язання основних завдань:

-  навчити  дітей  мистецтву  бути  здоровим,  бути  творцем  свого  власного  життя,  виховати    в  них  відповідальне  ставлення  до  свого  здоров'я  як  до  найвищої  соціальної  цінності ,  допомогти  зробити  вибір  на  користь  здорового  способу  життя.

-  створити сприятливі умови для творчого засвоєння певної суми базових знань учнями, формування в них навичок самостійного оволодіння новими знаннями та інформацією, вироблення потреби в навчанні впродовж всього життя;

   - залучати учнів до різного роду заходів, всеукраїнських, обласних та районних конкурсів різного рівня і напрямку з метою самовдосконалення та реалізації набутих знань, умінь та навичок;

  - забезпечити подальший розвиток учнівського самоврядування, залучати його до вирішення питань організації навчального процесу, розвитку громадської активності, організації здорового способу життя учнів;
- залучати батьків і громадськість до спільної роботи щодо формування в учнів здорового способу життя.

Методичною радою школи ведеться накопичення творчих методичних папок вчителів - предметників та класних керівників з розробками   нестандартних уроків з усіх навчальних предметів з використанням інноваційних технологій, інтерактивних методів, спрямованих на виховання здорового способу життя, культури здоров’я. Кожен вчитель  ЗЗСО постійно працює над тим, щоб учень отримував задоволення від навчання,  відчував себе комфортно на уроках, зберігав своє здоров’я. У ЗЗСО навчається і виховується  90 учнів: 34 молодших школярів, 43 -  учні середньої ланки та   23старшокласників. 

     Активно та творче діє учнівське самоврядування, розвитку якого приділяється велика увага педколективу   та батьків. Рада має свою структуру, завдання, план роботи у системі виховного плану школи. Вся робота шкільного самоврядування направлена на сприяння формування в учнів мотивації до здорового способу життя і організацію культурно-творчого дозвілля, забезпечення правового та соціального захисту учнів, сприяння пошуку та підтримці обдарованих дітей, розвитку волонтерського, соціального рухів. Але, своєю головною  метою ми вважаємо формування суспільної активності, пристосування до реального життя особистості, яка наділена відповідальністю, здібністю до самореалізації.
     У зв’язку з цим, метою впровадження у навчально-виховний процес школи програми «Школа сприяння здоров’ю»  є побудова моделі такої діяльності школи, яка б сприяла збереженню та зміцненню здоров’я школярів і вчителів шляхом створення відповідного соціального та фізичного середовища.

 У кожному класному журналі оформлені  «Листки здоров’я» , які містять результати медогляду дітей, рекомендації щодо фізичної групи для кожного учня.  У кожному навчальному кабінеті силами учнів створені «Куточки здоров'я»,  що відображають здоров’язберігаючу діяльність класних колективів.

Учні відвідують шкільні гуртки, беруть участь у спортивно-оздоровчих заходах школи, в організації екскурсій, походів і прогулянок

НВК має зоокуточок та фітогалерею, що створює позитивний психоемоційний фон у учнів і співробітників ЗЗСО. Велика увага приділяється співпраці з батьками. У ЗЗСО  діє система безперервної валеологічної освіти. У 1-4 та 5-11 класах щотижня по 1 годині проводяться уроки з  «Основ здоров’я», на них в інтерактивній формі учні поглиблюють знання про компоненти власного здоров’я, дізнаються про засоби зміцнення його, удосконалюють навички особистої гігієни, набувають досвіду соціальної поведінки. На уроках української мови проводяться диктанти з охорони життєдіяльності учнів, які розробляються  відповідно до віку школярів. Для всіх  учнів оформлені пам’ятки щодо збереження здоров’я та безпечної поведінки.  З метою розвитку інтелектуальної складової здоров’я, формування інтересу до самоосвіти введені факультативи.  Традиційні предметні тижні.

 Соціально-психологічна служба ЗЗСО:

-сприяє формуванню в учнів та вчителів по­чуття відповідальності за своє здоров'я та життя;

-забезпечує сприятливий психологічний клімат в учнівських та вчительському колективах;

-розкриває причини вживання наркотичних ре­човин і алкоголю, показує негативні наслідки їхньої дії на організм людини та впливу на сімейне й сус­пільне благополуччя;

-сприяє виробленню у школярів методів підтрим­ки доброго здоров’я, особистої гігієни .

Реалізуються завдання та виконується план за­вдяки роботі за чотирма напрямками:

  1.    психодіагностика;
  2.    консультаційна робота;
  3.    психологічна просвіта;
  4.    корекційно-відновлювальна та розвивальна робота.

Психодіагностика проводиться з метою виявлен­ня ставлення до алкоголю, тютюнопаління, нарко­тиків; вивчення рівня знань учнів у питаннях фор­мування здорового способу життя; стосунків між учнями, учнями і вчителями, учителями. Консультації надаються з конкретної теми або на запит відвідувача. (Наприклад, як сказати «Ні» в ситуації тютюнової провокації.)

Психологічною просвітою охоплюються учні се­редніх та старших класів, батьківські колективи з ме­тою запобігання виникнення залежності (наркотич­ної, тютюнової, алкогольної) та її профілактики.

Корекційно-відновлювальна та розвивальна ро­бота проводиться в тренінговій системі «Твоє життя — твій вибір», яка містить комплекс матеріалів для занять, спрямованих на набуття учня­ми знань, умінь і навичок реалізації здорового спо­собу життя та попередження вживання наркотич­них речовин.

Також проводяться заняття з психології на те­му: «Профілактична робота з попередження шкід­ливих звичок». Класні керівники , психолог, соціальний педагог, батьки приділяють належну увагу розвитку дітей.

 Педагогічний  колектив  спрямовує  свою  роботу  на  :

-організацію  проведення  спортивно-оздоровчих  заходів ,  які  впливають  на  формування  і  розвиток  фізичного  здоров'я  школярів ;

-залучення  учнів  до  науково-практичної  роботи  з  питань  вивчення  стану  здоров'я    як  свого  власного  ,  так  і  здоров'я  однолітків  та  пошук  рецептів   його  збереження  і  зміцнення;

-залучення  учнів  до  програми  „Сприяння  просвітницькій  роботі  „рівний  - рівному”   серед  молоді  України   щодо  здорового  способу  життя”;

-робота  внутрішкільної  структури ,  яка займається  пропагуванням  здорового  способу  життя ;

-пропагування  навичок  здорового  способу  життя .

          Потреба  у  спортивній  діяльності  виявлена  у  93% учнів.  Тому  для  молодших  вихованців  проводяться  рухливі  ігри , фізкультхвилинки   під  час   занять. У  ЗЗСО створені  спортивні  команди  з  футболу,  баскетболу,  волейболу. Їхніми  досягненнями  стали  перемоги  та  призові  місця  в  районних  змаганнях  та  іграх. Систематична  робота  гуртка  загального  фізичного  розвитку  дає  помітні  результати.

        Традиційними  стали  шкільні  змагання ,  конкурси,  естафети ,  велопоходи ,  «Дні  здоров'я», проведення  тренінгів  з  основ  здоров'я  та  за  програмою  „рівний – рівному”, конкурси  плакатів „За  здоровий  спосіб  життя”.  У  начально-виховному  комплексі   оформлено  «Куточок  здоров'я» ,  який  постійно  поповнюється  змінними  брошурами  і  буклетами    щодо  формування  здорового  способу  життя. Метою таких заходів є формування загальних уявлень про фізичну культуру, її значення в житті людини, збереження та зміцнення здоров’я; розвивати руховий апарат, фізичні уміння та навички, зміцнення здоров’я. Виховувати почуття дружби, колективізму, взаємовиручки. Прищеплювати прагнення до занять фізкультурою.

         На  факультативних    заняттях   «Рівний – рівному»  ( модуль «Спілкуємось  і  діємо»)   у  дітей  формується  уміння  працювати  в  команді, розвиваються  навички  активного  слухання,  ефективного та  толерантного спілкування. Вчаться  різноманітним  прийомам  вербального  і  невербального  спілкування, набувають  навичок  відповідальної  поведінки.

      Діти   активно  створюють  правила  групи,  за  якими  «живуть»  на  заняттях. Це  дає  розуміння  того,  що  у  житті  також  є  певні  «можна»  і  «не  можна»,  яких  слід  дотримуватися.

 Формування  відповідального  ставлення  до  власних  учинків  і  власного  здоров’я,  вміння  оцінювати  ситуації  ризику,  приймати  конструктивні  рішення   та  протистояти   спокусі  й  соціальному  тиску  - всього  цього  навчаються  під  час  проведення  модуля  «Твоє  життя – твій  вибір»

  Постійно   розглядається    питання   здорового  харчування  учнів.  На  уроках  з  етики,  біології,  основ  здоров’я  діти  отримують  інформацію  щодо  культури  харчування,  проводиться  роз’яснювальна  робота   та  відпрацьовуються  навички  правильного  харчування. Помітно  зменшилася  кількість  учнів ,  які  не   снідають  вранці – 12%,  які  вживають  чипси, мівіну,  сухарики – 14 %. Надмірне  вживання  солодкої  їжі  поки що  залишається   на    низькому   рівні  - 42  %. Збільшився відсоток охоплення дітей гарячим харчуванням -  100%.

 Велика  увага  приділяється  розвитку  природних  здібностей  учнів  „від  проби  своїх  можливостей -  до  участі,  від  участі – до  успіху”. Для  цього  у  НВК  діють гуртки :драматичний, „Загально-фізичного розвитку”, декоративно-прикладного мистецтва „Оберіг ”, «Юний захисник». Діти  беруть  участь  у  шкільних  та  районних  конкурсах .  

     Щороку    1  червня    в  Міжнародний  день  захисту  дітей  розпочинається   оздоровча  кампанія   для  дітей  віком  6 – 11  років .  Відкривається  табірна  зміна  в  шкільному  оздоровчому  таборі   „Барвограй”.  Робота  здійснюється  під  девізом :  „Ми  за  здоровий  спосіб  життя” .

Кожен  оздоровчий  день  в  таборі  для  дітей  розпочинається  ранковою  фізичною  зарядкою   з  комплексом  вправ,  спеціально  розроблених    керівником  фізичної  культури. А   безліч  різноманітних  інноваційних  заходів  ,  що  проводяться  з дітьми (змагання  «В  здоровому  тілі  здоровий  дух», екологічна  вікторина, спортивні  естафети,  Подорож  до  Країни  дорожніх  знаків  та  ін.. ) , носять  здоров’язберігаючий, здоров'язміцнюючий,  здоров'яформуючий  характер.

 З давніх-давен  говорили : „Здоров’я ,  як  і  честь,  треба  берегти  змолоду» .  Нехай  щастить   усім,  хто  долучається  до  добротворення на  користь  здорового  життєвого  вибору  заради  майбутнього  нашої  держави.

 

 

 

Використана література

 

  1.               Закон України  «Про охорону дитинства» // Урядовий кур’єр – 2001 №98.
  2.               Закон України  Про загальну  середню освіту // Інформаційний збірник Міністерства освіти – 1999-15.
  3.               Забалій М., Закопайло С.  Структурні компоненти здорового образу життя старшокласників  // Освіта і управління – 2005- т. 8 №2.
  4.               Красовіцький М. Сучасні уроки  //  Завуч  -  2002- №35.
  5.               Кроки до здоров’я (Профілактика вживання неповнолітніми наркотичних речовин). Навчально-методичний посібник / Т.Є. Федорченко – 2003.
  6.               Культура здоров’я особистості як соціально - педагогічна проблема // Шлях освіти. – 2001 - №1.
  7.               Семенова Н., Левчук М.  Технологія проектування школи сприяння здоров’ю // Виховна робота в школі. – 2007- №4.
  8.               Формування навичок здорового способу життя у дітей та підлітків : За проектом «Діалог». Навчальний методичний посібник – К, 2006.

 

doc
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку