З досвіду роботи «Знайомство з народними традиціями та сучасними видами рукоділля» на уроках технологій

Про матеріал
Вишивкою в Україні займалися майже винятково жінки. Для цієї роботи використовувався кожен зручний момент: посиденьки, на яких дівчата збиралися довгими осінніми та зимовими вечорами, години відпочинку від поливних робіт – на сіні, та взимку.
Перегляд файлу

З досвіду роботи «Знайомство з народними традиціями та сучасними видами рукоділля» на уроках технологій

Багато символів має наша рідна Україна: і вербу, і калину, і тополю. Безсмертним творінням талановитих рук українок є надзвичайно різноманітні за своїм малюнком вишивки.

На уроках вишивання я розповідаю ученицям про те, що відомо багато археологічних доказів давності та поширеності народного гбичу вишивати одяг. У селі Мартинівка Черкаської області був знайдений скарб, датований 6 ст. н. е. Серед інших речей тут виявлені срібні платівки з фігурками чоловіків, одягнених у широкі сорочки з вишивкою на грудях, ще недавно так одягалися українські селяни.

Вишивкою в Україні займалися майже винятково жінки. Для цієї роботи використовувався кожен зручний момент: посиденьки, на яких дівчата збиралися довгими осінніми та зимовими вечорами, години відпочинку від поливних робіт – на сні та взимку.

Збираючись вийти заміж, кожна дівчина, як правило, мала мати багато сорочок - вишиванок. Багатші дівчата готували в посаг по 50, 80, а іноді і по 100 сорочок з тонкого пряденого полотна: для буденної роботи, свят, посагу, весілля і навіть на смерть, тобто для потреб протягом життя. Дівчата змагалися між собою у підборі візерунків у загальній композиції елементів орнаменту, в майстерні вишивання.

Одяг був у своєму роді характеристикою майстерності дівчини, її працьовитості. Поганою нареченою вважалася та дівчина, яка не опанувала цієї майстерності з дитинства. В одній із народних пісень сестра радить братові обрати найкращу наречену, яка має ту перевагу, що вона:

...вміє шити - вишивати

І гарні пісні співати.

Саме тому жіночий одяг прикрашався надзвичайно красиво.

Квітиста плахта вишита ретельно підібраними ніжними тонами, яскрава карсетка, яскравий шовковий фартух, барвисто вишита сорочка – у такому одязі дівчина виглядала мальовничо, нагадуючи букет живих квітів. Бідолашні одягалися в сорочки з грубого полотна, але по обробці їхній одяг не поступався одязі багатших.

На уроках знайомлю учениць із різними видами вишивок та технікою їх виконання. Працюючи з дівчатами з журналами мод, з каталогами звертаю увагу на те, як расиви та оригінальні сучасні вироби оформлені українською народною вишивкою: серветки, панно, скатертини, блузи.

Тепер в Україні є багато художньо-виробничих майстерень, які об'єднують роботу майстрів, спрямовують її, організовують навчання молоді.

Найвідомішими є майстерні у селах: Решетилівка Полтавської обл., Дехтярі Чернігівської обл., Глінки та Кути на Івано-Франківщині, а також у містах Києві, Львові, Вінниці, Чернігові, Ніжні, Богуславі. У Кривому Розі відкрито училище, що навчає вишивальниць. Знайомлячи з основами композиції вишивки, різними видами орнаментів: рослинними, геометричними, даю учням уявлення про стилізацію рослинних орнаметів. Навчаю створювати композиції растительного малюнка. В основі рослинного орнаменту лежить прагнення перенести у вишивку красу природи. В українській вишивці часто використовуються такі мотиви, як "виноград", "хміль", "дубове листя", "барвінок". Деякі орнамінти несуть у собі віддзеркалення давніх символічних уявлень народу. Так, мотив "барвінку" є символом нев'янучого життя.

У вишивках зооморфних (тваринних) орнаментів зображаються: кінь, заєць, риба, жаби; з птахів - питух, сова, голуб, зозуля; з комах - муха, метелик, павук, жуки. Іноді вони притаманні одній вищевальщиці, в яких відображається її індивідуальне бачення візерунка.

Вирішальний вплив на характер орнаментальних матів має різноманітні вишивальні шви, так звані "техніки", яких в Україні відомо близько ста.

Як уперше виникає бажання вишивати? Найчастіше в той момент, коли бачиш незвичайний рисонок або готову вишивку, що порозила тебе красою фарб і вишуканістю ліній. Після цього руки самі тягнуться до ниток – фарб вишивальниці. Кажуть, немає великих кольорів, є погані поєднання. Це правило добре відомо вищевальщицям. Тому, перш ніж приступити до вишивання, я розповідаю про колірну гамму, її правила потбору. Це допомагає дівчаткам уникнути грубих помилок під час вибору кольору.

На уроках знайомлю з обрядами в Україні, традиційному використанні рушників. Рушники дбайливо оберігали, ними, у кращому розумінні цього слова хвалилися - гостям і сусідам обов'язково показували придане, напрацьоване дівчиною на виданні.

Вишитий рушник створював настрій, був зразком людської працелюбності. Рушники ділитися за призначенням.

З хлібом із сіллю приходили до жінки, яка народила дитину, щоб поздоровити з новонародженим. Його призначення захищати дитину від вузьких злих сил.

Рушники для дівчаток називалися "росяночками". На таких рушниках вишивали стежечкою колір яблуні та вишні, нижче – рамашки та незабудки, а між ними – маленькі листочки барвінку та вишеньки. Рушники для хлопчиків називалися грайликами. На них теж стежечком посередині вишивали чорнобривці, з боку волошки та синій барвінок, а між ними листочки дуба. Ще вишивали листочки любистка та учки хмелю.

З рушниками зустрічали родичів та гостей.

В Україні поширений звичай накривати хліб на столі. Рушником накривали зліб після випікання та ставили під образами. Хліб та сіль на вишитому рушнику – вічні людські символи, високий знак гостинності українського народу.

З рушниками проводжали у далеку дорогу, ними перев'язували майбутніх воїнів. Проводили людину в останню дорогу теж із рушником. Такі рушники називалися ритуальними чи жалібними. Особливий рушник оберіг вишивала мати чи бабуся на щастя. Традиційно в кожній родині вишивався свій сімейний рушник, яскравий, розшитий різними кольоровими нитками.

Рушник пройшов через століття. Він і сьогодні символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до дітей, до всіх, хто не червіє душею.

Я розповідаю дівчаткам про цей давній звичай та прищеплюю любов до української вишивки рушників.

У процесі роботи налаштовую дівчат, що у школі будуть організовані виставки з рукоділля.

Початок роботи було непростим тому, що уроки вишивання не проводились раніше; багато дівчат чули про це з чуток. Природно і не було навичок вишивання. Під час роботи проблеми були подолані і результат виявився приголомшливим.

Дівчатка відволіклися, самі вибирали малюнки (були запропоновані журнали з вишивання, ксерокопії малюнків), підбиралися нитки, тканина, і вони раділи тому, як після кожного віршика, як після пензля художника, на тканині утворювалися візерунки, квіткові композиції, побутові сцени.

Зараз для нас робота з вишивкою не становить великої праці в технічному плані, так як у розділи уроків праці молодших класів теж включено вишивку і діти приходять до старших класів підготовленими. Вони вміють виконувати початкові шви, вони склалися навички вишивання. Про результати роботи з розділу "Вишивання" можна судити з грамот і нагород, отриманих на міських та областних конкурсах.

Я рада, що змогла прищепити дівчатам любов до національної української творчості – вишивання. Вони із задоволенням вишивають і рушники, і серветки, і картини, постійно вдосконалюю свою майстерність, розвиваючи смак, вчитися бути усидливими та працьовитими.

docx
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Інкл
Додано
31 січня 2022
Переглядів
195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку