З духовного напившись джерела... Урок літератури рідного краю. 9 клас

Про матеріал
Урок присвячено знаковим особистостям Богодухівщини (Харківська область) які залишили пгомітний слід у культурній спадщині рідного краю. Матеріал може бути корисним учителям української мови і літератури та всім, хто цікавиться питаннями краєзавства
Перегляд файлу

Урок української літератури, 9 клас

(Література рідного краю)

Учитель: Грищенко В.А.,

спеціаліст вищої категорії,

учитель-методист

 Тема. …З духовного напившись джерела…

 Мета:

- поглибити знання учнів про духовні джерела рідного краю;

- розвивати вміння самостійно підбирати матеріал на задану тему;

- виховувати в учнів інтерес до минулого і сучасного Богодухівщини;

- поглиблення почуття національної свідомості, любові до прекрасного, гордості за своїх земляків.

 Обладнання: карта Богодухівського району, виставка книг про рідний край, портрети видатних земляків, стенд «Літературна Харківщина», учнівські роботи «Література, мистецтво, наука рідного краю», репродукції картин та ілюстрації дітей до творів.

 Форми роботи: захист проектів, запитання один до одного, до вчителя, складання схеми-висновку.

 Тип уроку: урок-конференція.

 Завдання до уроку: Клас заздалегідь об’єднаний у творчі групи.

 Учні шукали матеріали про представників художнього слова: (Миколу Хвильового, Леоніда Вишневського та його сім’ю, Дмитра Бездика, подружжя Грінченків, С.М. Бєляєва, Н.М. Церковної, Нахімова А.М.);

 музики та живопису: (Дерегуса М.Г., В.Т. Борисова та школи ім. Борисова, Василя і Федора Ємець, В.Г. Тарана, В.М. Нахабіна, В.І. Івченка, Л. Гавриленко, М.Й. Ємельяненка);

 науки: (В.Н. Каразіна, П.Т. Тронька).

 

 Учні повинні знати: найвідоміших представників художнього слова, музики, мистецтва, науки рідного краю.

 Учні повинні вміти: виразно, послідовно та логічно розкривати задану тему, виділяти головне із підібраного  матеріалу, працювати з додатковою літературою, аналізувати прослухане і робити висновки.

 - Протягом уроку учні мають зробити висновок-схему:

гордість         професіоналізм

трудолюбивість        патріотизм

мудрість         наполегливість

самовідданість        сила духу


Д  

Ж  Л  - до рідного краю

Е  Ю  - до землі батьків та прадідів

Р  Б  - до батьків та близьких

Е  О  - до світу, що нас оточує

Л  В

А

 

 

«…Загострюючи почуття любові до

рідного краю, знання минувшини

погоджує і змінює відповідальність за

нинішнє і прийдешнє.»

 

М.С. Бєляєв

 

 І. Повідомлення теми та мети уроку

 1. Мотиваційна готовність до уроку

 (На фоні «Пісні про Богодухів» на слова Н.Могилевської та музику В.Тарана учитель розповідає про багатогранність мистецтва).

 Учитель:

 Література, театр, музика, живопис, скульптура. Разом вона правдиво розкривають дійсність, виключають у людей потяг до прекрасного, виховують внутрішні вподобання.

 Немало лихоліть пережив наш народ, але завжди жила і розквітала його культура. Сьогодні, коли Україна міцніє, великий інтерес до коренів національної культури. Знання минувшини, свого родоводу обов’язково потрібні кожному, бо вони роблять нас духовно багатшими, мудрішими, сильнішими, прилучають до добрих справ попередників, викликають бажання наслідувати їх.

 Загострюючи почуття любові до рідного краю, вони породжують і зміцнюють відповідальність за нинішнє і прийдешнє.

 Нікому не дано знищити життєдайну силу землі, на якій виростають і зміцнюють відповідальність за нинішнє і прийдешнє.

 Нікому не дано знищити життєдайну силу землі, на якій виростають таланти. Земля Богодухівщини завжди рясніла ними: тут жили і живуть, творили і творять люди творчої вдачі. Це письменники і поети, художники і композитори, скульптори і науковці. Їх праця допомагає покращити внутрішній світ людини, впевненіше дивитися у завтрашній день.

 

 ІІ. Засвоєння нових знань

 Мотивація: зосередити увагу дітей на проблемі та викликати інтерес до теми (Інтерактивна технологія «Уявний мікрофон»)

  1. Кого ви вважаєте патріотами?
  2. Які риси людини, на вашу думку, свідчать про її талановитість?
  3. Які ваші очікування від уроку?

Учитель:

 - То ж давайте сьогодні поринемо у світ мистецтва, заглибимось у витоки нашої духовності. Хто ми? Якого роду? Що ми знаємо про землю нашу, яка годує нас, дає нам сили жити і творити? Хто є взірцем для нас – майбутніх поколінь? Ці питання на уроці будуть визначальними. А наслідком нашої роботи – твір-роздум «Сила рідної землі», де кожен висловить свою думку.

 Надамо слово групі учнів, які працювали над темою «Художнє слово». (діти захищають свої проекти про життя, творчу діяльність, громадську активність:

  • Подружжя Грінченків;
  • Миколу Хвильового;
  • А.М. Нахімова;
  • - Л. Вишневського та його сімю, де діти та онуки продовжили справу Леоніда Миколайовича в інших видах мистецтва;
  • Дмитра Бездика, його роман «Подорож у молодість»;
  • М.С. Біляєва – колишнього директора Богодухівської середньої
    школи №1;
  • Н.М. Церковну; книгу «Не покидай мене, любове»

При підготовці проектів учні використовували матеріали Інтернету , книги самих письменників, довідники про них, відео матеріали).

Учитель:

 - У ваших очах я бачу вогник зацікавленості і гордості за своїх земляків. Образи цих талановитих людей пробуджують потяг до прекрасного, штовхають задуматися над життєдайною силою землі, на якій народилися і виросли такі таланти. А це наш край, наша Богодухівщина.

 Перед тим, як надати слово іншій групі, що працювала над темою «Музика та живопис», хочу звернути увагу на слова відомого нашого земляка художника Михайла Дерегуса: «Шукайте! Не здавайтеся! Лише той знаходить завжди, хто шукає!»

 Його життя – то вічний пошук, пошук найліпшого вираження думки. Господь подарував йому можливість радувати людей своєю творчістю.

 (Учениця виступає із розповіддю про М. Дерегуса з використанням ілюстрацій на екрані творів художника.)

Учитель:

 - Своїм корінням дерево міцно вживається в землю і живиться її соками. Талант художника, на мою думку, зростає і зароджується серед краси рідного краю, трудящих, чуйних і добрих людей. Не можна не згадати про сімю Ємець, доля якої стала відома не так давно.

 …Нашого цвіту є багато по всьому світу. Але й на чужині вони плекали рідну мову, пісні, звичаї.

 (Учні захищають проекти про сімю Ємець: братів Василя та Федора. Для наочності використовуються малюнки, які виконав Ф. Ємець: «Шарівська Мадонна», «Проект пам’ятника Т.Г. Шевченкові в Канаді», «Прапор організації січових стрільців»).

Учитель:

 - Мені б хотілося надати слово племінниці відомого, не тільки на Богодухівщині, а й  за кордоном, художника М.Й. Ємельяненка – Юлії Гарбуз, яка захищатиме відео проект про талант свого дядька.

 

 Бесіда: - Чи сподобалися вам картини наших земляків? Які почуття викликали?

 - Що цих людей кличе до творчості?

Учень:

Розповідь про В.М. Нахабіна, який виріс і народився у Шарівці, але досяг вершин, бо пройшов шлях від педагога до ректора Харківської консерваторії. Народний артист України, композитор і диригент, який створив балети «Данко», «Таврія», концерт для фортепіано з оркестром.

 

Учитель:

Група учнів захищає свій проект з використанням відеоматеріалів, слайдів, розповідей про В.Т. Борисова та сучасне життя Богодухівської музичної школи ім. В.Т. Борисова.

Учитель:

- У нашій школі, Богодухівській гімназії №1, спочатку навчалися, а після закінчення вузу працювала  Лариса Гавриленко, вихованка школи ім. В.Т. Борисова, а нині викладач Хмельницького музичного училища ім.
В. Заремби. Унікальний голос, прекрасна музична освіта дали можливість виступати нашій землячці на сценах нашої країни та закордоном.

(Презентація виступу Л. Гавриленко, де ведучою виступала В.А. Грищенко – (відеоматеріал).

 Учень: Розповідь про ще одну талановиту особистість, гордість Богодухівщини, кінорежисера, лауреата Державної премії ім. Т.Г. Шевченка– В.І. Івченка.

 «Ланцюжок» - бесіда із запитаннями

- Які риси характеру цих людей вам найбільше імпонують?

- Чи можна досягти мети не маючи сили волі?

Учитель:

 - Наша гімназія розташована на площі ім. В.Н. Каразіна, а у вестибюлі школи на одній із колон розміщена меморіальна дошка відомого земляка. Надаємо слово групі «науковців», що готували розповіді про славетних земляків В. Каразіна та П.Тронька.

 (Учні захищають проекти-розповіді про В.Н. Каразіна та П.Т. Тронька. Використовують слайди, фотоматеріали, книги авторів).

 

 ІІІ. Рефлексивно-цінювальний етап

Рефлексія та оцінювання власної діяльності.

- Чи справ дивилися висловлені на початку уроку ваші передбачення?

ІV. Підсумок уроку

Учитель:

- Ось і підійшла до завершення наша конференція. Ми доторкнулися лише до малесенької частинки величезних духовних скарбів, поринули у світ піднесеного і прекрасного.

Давайте підсумуємо зроблене нами.

 

«Уявний мікрофон»

  • Ваші думки і враження від уроку?
  • Що особисто для себе взяли із почутого на уроці?

 

Домашнє завдання:

Обов’язкове: написати твір-роздум на тему: «Сила рідної землі»;

На вибір: а) вірш про рідний край;

        б) малюнок найулюбленішого куточка Богодухівщини.

docx
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку