Тема. Задача на знаходження дробу від числа. Знаходження значень виразів із буквою, що повторюється двічі.
Мета: закріпити вміння учнів знаходити дріб від числа; удосконалювати вміння учнів розв’язувати складені задачі, які включають знаходження дробу від числа; вчити учнів знаходити значення виразу з буквою, що повторюється двічі; розвивати мислення, мовлення, пам'ять, уяву дітей; виховувати любов до природи, тварин та математики.
Обладнання: картки для усних обчислень; індивідуальні картки (2варіанти), картки для перевірки домашнього завдання; короткі записи до задач 677, 678.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
- Доброго дня, діти! Мене звуть Анна Василівна, сьогодні урок математики у вас буду вести я. Перевірте чи всі готові до уроку, чи є у вас на партах підручник, зошит, ручка, олівець, лінійка.
II. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Індивідуальна робота учнів.
- Четверо учнів отримують індивідуальні картки і виконують запропоновані їм завдання.
Варіант 1
1. Учні мали обкопати 240 дерев. Першого дня вони обкопали віх дерев. Другого дня - того, що обкопали першого дня, а третього дня – решту. Скільки дерев обкопали учні третього дня?
2. Знайди від 72060.
1.
1) 240:2=120(д.) – обкопали першого дня;
2) 120:3=40(д.) – обкопали другого дня;
3) 120+40= 160(д.) – обкопали першого і другого дня разом;
4) 240-160=80(д.)
Відповідь: 80 дерев обкопали учні третього дня.
2.
72060:6∙5=60050
Варіант 2
1. У череді 800 голів рогатої худоби: із них – кози, – корови, а решта – вівці. Скільки овець у череді?
2. Знайди від 2480.
1.
1) 800:10=80(г.) – кіз;
2) 800:5=160(г.) – корів;
3) 80+160=240(г.) – кіз і корів разом;
4) 800-240=560(г.)
Відповідь: 560 овець у череді.
2.
2480:5∙4=1960
2. Перевірка домашнього завдання.
2.1. Задача 671.
На одній лісовій галявині посадили 12650 дерев, а на другій – у 5 разів менше. Шосту частину всіх дерев становили дуби, а решту – інші дерева. Скільки дубів посадили на обох ділянках?
1) 12650:5=2530(д.) – посадили на другій ділянці;
2) 12650+2530=15180(д.) – посадили на обох ділянках разом;
3) 15180:6=2530(д.)
Відповідь: 2530 дубів посадили на обох ділянках.
2.2. Задача 672.
За 7 днів 8 бурундуків перенесли в нірку 1960 горіхів, порівну кожен. Скільки горіхів перенесе в нірку один бурундук за 21 день?
1) 1960:8:7=35(г.) – переніс один бурундук за 1 день;
2) 35∙21=735(г.)
Відповідь: 735 горіхів перенесе в нірку один бурундук за 21 день.
3. Усні обчислення.
3.1. Обчисливши ланцюжок ми з вами дізнаємося, яке місце в Україні є найбільш вітряне.
Зобов’язана гора своєю назвою церкві Св.Петра, яка, в середні століття знаходилася на вершині гори. Сама церква до наших часів не збереглася, але назва залишилася за горою. У перекладі з грецької Ай-Петрі означає «Святий Петро».
3.2. Повторення вивченого матеріалу.
- Що означає знаменник дробу? (Число під рискою дробу – показує, на скільки рівних частин поділено ціле.
- Що означає чисельник дробу? (Число над рискою дробу – показує, скільки взято рівних частин цілого).
- Як знайти дріб від числа? (Потрібно поділити число на знаменник і помножити на чисельник).
3.3. Запишіть, яка частина заштрихована у кожному прямокутнику.
3.4. Знайдіть дріб від числа.
від 1хв від 1км від 1ц
1хв=60с 1км=1000м 1ц=100кг
60:3∙2=40 (с) – к 1000:10=100(м) - л 100:5∙4=80(кг) - а
від 1м від 1т від 50хв
1м=100см 1т=10ц 50:5∙3=30(хв.) - й
400:4=25(см) – а 10:2∙3=15(ц) - Б
- Тепер, вам потрібно розташувати відповіді у порядку зростання, якщо ви виконаєте це завдання правильно, то дізнаєтесь, яке озеро у світі вважається найглибшим.
Б а й к а л
15 25 30 40 80 100
- Молодці! Байкал – найглибше озеро в світі. Площа водної поверхні озера Байкал становить 31470 км2. Середня глибина цього озера – 730м, а максимальна – 1637м.
3.5.Робота з підручником.
- Розгорніть свої підручники на сторінці 104 завдання 679 виконуємо усно.
780 – 180 : 2 ∙ 6 = 240 (780 – 180) : 2 ∙ 6 = 1800
(800 : 8 – 20) : 4 = 20 800 : 8 – 20 : 4 = 95
- Чим відрізняються вирази кожного рядка? ( Наявністю або відсутністю дужок).
- Яка послідовність виконання дій з дужками? ( Вирази, що в дужках виконуються спочатку)
- А зараз, розташуйте відповіді прикладів у порядку спадання, якщо ви виконаєте все вірно, то дізнаєтесь який звір найбільший в Україні. ( 1800, 240, 95, 20)
- Найбільшим звіром України є зубр, жива маса якого може перевищувати 1 тонну. Його висота досягає двох-трьох метрів, тривалість життя цієї тварини – 27 років.
III. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Розв’язування завдання 674.
До числа 72060 додай його .
- Діти, вираз на яку дію – додавання чи віднімання? (Додавання).
- Який перший доданок? (72060)
- Який другий доданок? ( від 72060)
- Як це записати? (72060 : 6 ∙ 3=36030)
- Записуємо у зошитах число, класна робота, завдання 674.
72060 + 72060 :6 ∙3 = 72060 + 36030 = 108090
2. Фізкультхвилинка.
IV. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задачі 677.
На птахофермі було 8420 птахів: кури становили ; гуси - усіх птахів, а решту – качки. Скільки на птахофермі було окремо курей, гусей і качок?
- Скільки птахів було на птахофермі? (8420)
- Кого вирощували на птахофермі? (Курей, гусей і качок).
- Скільки курей було на птахофермі? ( Не відомо, але сказано, що всіх птахів).
- Скільки гусей було на птахофермі? (Не відомо, але сказано, що усіх птахів).
- Що сказано про кількість качок на птахофермі? (Що вони становлять решту птахів).
- Яке запитання задачі? (Скільки на птахофермі було окремо курей, гусей і качок).
- Діти, то як дізнатися скільки було курей? (Потрібно загальну кількість птахів поділити на 5 і помножити на 3)
- Як дізнатися скільки було гусей? (Потрібно загальну кількість птахів поділити на 4).
- Що сказано про качок? (Що вони становлять решту від всіх птахів )
- А що таке решта? (Це всі птахи без курей і гусей)
- А ми знаємо скільки було курей і гусей? (Ні, але можемо дізнатися).
- Як дізнатися скільки було качок? (Потрібно від загальної кількості птахів відняти загальну кількість курей та гусей).
- Отже, план розв’язання:
1. Скільки курей було на птахофермі?
2. Скільки гусей було на птахофермі?
3. Скільки курей і гусей разом було на птахофермі?
4. Скільки качок було на птахофермі?
Розв’язання
1) 8420:5∙3=5052(пт.) – курей;
2) 8420:4=2105(пт.) – гусей;
3) 5052+2105=7157(пт.) – курей і гусей разом;
4) 8420-7157=1263(пт.)
Відповідь: 1263 качки; 2105 гусок; 5052 курки.
Рекордсменами серед свійських птахів-довгожителів є гуси – 40 років, на другому місці кури – 20 років.
2. Рухлива фізкультхвилинка
3. Розв’язування задачі 678.
Площа парку становить 8600м2. Частину цього парку у вигляді прямокутної ділянки зі сторонами 320 м і 100 м відведено під ігровий майданчик, решти парку займають кущі і дерева. Яку площу займають кущі і дерева?
- Яку площу має парк? (Площа парку 86000м2)
- Що є в парку? (Ігровий майданчик, кущі і дерева)
- Яку форму має ігровий майданчик? (Прямокутну)
- Яка довжина сторін прямокутника? (320м і 100м)
- Яку площу займають кущі і дерева? (Невідомо, але сказано, що решти парку)
- Яке запитання задачі? (Яку площу займають кущі і дерева).
- Чи можемо одразу дати відповідь на запитання задачі? (Ні, тому що не знаємо, яку площу займає решта).
- А що треба знати, щоб знайти решту площі? (Загальну площу і площу ігрового майданчику).
- Як знайти площу ігрового майданчику? (Потрібно довжину ігрового майданчику помножити на ширину).
- А тепер можна знайти решту площі парку? ( Так, можна).
- Що означає решта площі? (Площа парку без площі ігрового майданчику).
- То як знайти решту площі? (Від площі парку відняти площу ігрового майданчику)
- Тепер можемо дати відповідь на запитання задачі? (Так).
- То як знайти решти? (Потрібно решту поділити на 4 і помножити на 3).
- Отже, план розв’язання задачі:
1) Яка площа ігрового майданчику?
2) Яка площа решти парку?
3) Яку площу займають кущі і дерева?
Розв’язання
1) 320∙100=32000(м2) – площа ігрового майданчику;
2) 86000-32000=54000(м2) – площа решти парку;
3) 54000:4∙3=40500(м2)
Відповідь: 40500 м2 займають кущі і дерева.
- А чи знаєте ви, яке дерево найбільше в світі? Не знаєте, тоді я вам розкажу. Найбільше у світі дерево називається Гігантське дерево або дерево Генерала Шермана, розташоване у Національному парку «Секвоя» в США в горах Сьєрра-Невада.
4. Виконання завдання 676.
Обчисли (в ∙ 7 - в : 34) ∙ 3, якщо в=884.
- Як знайти значення виразу із буквою? (Замість букви підставити значення)
Якщо в=884, то (в ∙ 7 - в : 34) ∙ 3 = (884 ∙7 – 884 : 34) ∙ 3 = (6188 – 26) ∙3 = 18486.
V. Повідомлення домашнього завдання.
- Додому вам завдання 680 та задача 681. Завдання 680 виконуєте письмово по діях, всі обчислення виконуєте в стовпчик, задачу 681 письмово з зошиті.
VI. Підсумок уроку.
від 280кг До 10 додати його
Від 20 відняти його
- То як знайти дріб від числа? (Потрібно поділити знаменник і помножити на чисельник).
Оцінювання учнів.
- Дякую! Урок завершено. До побачення!