Тема: Загальне поняття про дієслово. Зв’язок дієслова з іменником у реченні. Складання речень за малюнками. (впр. 139 – 143)
Мета: розширити і поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієслова;
формувати вміння розпізнавати дієслова серед інших частин мови; розпізнавати дієслово в реченні, тексті; ставить до них запитання; вчити доцільно і правильно вживати дієслова у власних висловлюваннях; вчити пояснювати значення дієслів у мові і мовленні; вчити зв’язувати дієслова з іменниками; вчити використовувати дієслова при складанні речень за малюнком. виховувати любов до праці, любов до рідної мови; розвивати творчу уяву.
Обладнання: плакат з асоціативною схемою, листочки з прислів’ями і конверти з картками, плакат „Дієслово”.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, прошу вас відгадати загадку:
Бачить - не бачить,
Чути - не чує,
Мовчки говорить,
Добре мудрує.
Кривду соромить,
Правди навчає,
Часом жартує.
Смішки справляє. (Книга)
Так, дійсно! В цій загадці описується книга.
-- На які питання відповідають слова загадки, за якими ми впізнали книгу: говорить, мудрує, соромить, навчає, жартує, справляє? (Що робить?)
--Як називаються слова, що означають дію? (Дієслово).
--Що ви можете розповісти про дієслово? (Означає дію предмета; у реченні дієслово – присудок…)
-- На які ще питання може відповідати дієслово? (Що робити? Що зробити?)
--Давайте складемо асоціативну схему «Дієслово».
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Діти, ми сьогодні поглибимо наші знання про дієслово та будемо вчитися правильно вживати дієслова у власних висловлюваннях, розпізнавати дієслова серед інших частин мови, складати речення за малюнками. А головне, ми з’ясуємо, наскільки важливі дієслова у нашому мовленні і чи змогли б ми прожити без цієї частини мови.
ІV. Основна частина уроку.
Діти, сьогодні я дізналася, що на далекому острові в океані знайшли поселення людей, про яких вчені раніше нічого не знали. Особливістю цієї країни є те, що її громадяни не люблять своєї мови, не вміють гарно, каліграфічно писати, часто допускають помилки у словах, не вміють навіть описати природу, яка їх оточує, розповісти один одному події з власного життя. Через таке ставлення до рідної мови і почали траплятися у цій країні різні неприємності: раптом почали зникати з мови всі дієслова, плутатися слова у реченнях, а букви у словах. Люди почали часто сваритися, бо не вміли чемно спілкуватися.
Я знаю, що ви любите свою рідну мову, намагаєтесь грамотно говорити та не припускатися помилок. Недаремно епіграфом до нашого уроку я дібрала слова видатного українського поета Дмитра Білоуса: «Ти наше диво калинове, кохана материнська мово». Тому я думаю, що ми з вами зможемо відправитися до цієї країни і допомогти її жителям у скрутних ситуаціях, в які вони потрапляють через те, що не поважають рідної мови.
Але для початку давайте з’ясуємо, чи всі готові до подорожі?
Проведемо каліграфічну хвилинку. Напишіть красиво і правильно у зошиті число, «класна робота» і каліграфічне письмо:
Ди во ка ли но ве
Диво калинове
Діти, а ще перед подорожжю треба навчитися гарно розпізнавати дієслова в реченні. Для цього виконайте вправу 140 на сторінці 59 підручника.
Діти виконують вправу. Фронтальна перевірка виконання вправи.
Добре, діти! Нам можна відправлятися у подорож до країни, в якій не поважають мову. Спробуємо допомогти її жителям.
Історія перша (робота в парах).
Ось послухайте, яка історія там сталася з Оленкою. Одного ранку дівчинка прокинулася і відчула, що погано себе почуває. Але після візиту до лікаря Оленка засмутилася ще більше. З листочка, на якому лікар записав призначення для лікування, зникли дієслова. Послухайте, що прочитала Оленка: «... тричі на день: треба.... горло, ….. ніс, …. пігулки, ……. температуру,.... тепле молоко з медом. Наступну п’ятницю …… до мене на прийом». Давайте допоможемо Оленці швидше одужати.
Ваше завдання: доберіть пропущені дієслова відповідно до змісту. При потребі скористайтесь словами для довідки: виконувати, приходь, полоскати, міряти, приймати, пити, закапувати.
Давайте перевіримо, як повинна лікуватися Оленка? (Взаємоперевірка, вибіркове зачитування тексту).
У зошит випишіть з тексту про лікування Оленки три будь-яких словосполучення дієслів з іменниками, ставлячи запитання до дієслів і до іменників.
Зразок: (Що робити?) міряти (що?) температуру.
Історія друга (колективна робота).
Хлопчик Миколка дуже гарно провів свої літні канікули. Відпочинок у бабусі йому настільки сподобався, що він навіть вірша склав, який назвав «Моя бабуся». Записав цього вірша у зошит. Але раптом дієслова почали тікати з вірша. Давайте упіймаємо Миколці дієслова з його вірша. Коли ви будете чути дієслово – плескайте в долоні, наче ви комарика ловите.
Моя бабуся
У бабусі на селі дивувалися малі:
Дві руки бабуня має, а у сотні справ встигає:
Зранку двір позамітати, і курчат нагодувати,
Та підлогу змити в хаті, дати їсти поросяті,
Ще здоїти нашу Зірку, залатати в кофті дірку,
На городі все полити, в кухні грубу розтопити,
Тільки-но почався ранок, для онуків ось сніданок:
На домашньому яйці приготовлені млинці.
"Прокидайтеся, малята, бо у вас ще справ багато:
Треба бігати, гулятись, сил - здоров’я набиратись.
Влітку гарно у селі, насолоджуйтесь, малі!"
Юлія Турчина
Молодці, діти! Ми зловили всі дієслова і повернули їх у вірш. А наступну історію я розповів вам після перерви.
Історія третя (робота у малих групах).
На уроці трудового навчання третьокласники отримали домашнє завдання: дібрати прислів’я про працю. Вони знайшли у бібліотеці старовинну товсту книжку, яка називається «Народна мудрість». Але коли відкрили її, то побачили, що у прислів’ях та приказках переплуталися слова. Давайте допоможемо їм виконати домашнє завдання.
Так як дієслів багато, то ви об’єднуєтеся у групи. Кожна група отримає листочки з прислів’ями і конверт з картками.
Прислів’я та приказки про працю
Для 1 групи:
Очі бояться, а руки роблять.
Бджола мала, а й та працює.
Губами говори, а руками роби!
Для 2 групи:
Коли почав орати, то у сопілку не грати!
Не одежа красить людину, а добрі діла.
Під лежачий камінь вода не тече.
Для 3 групи:
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Ранні пташки росу п’ють, а пізні — слізки ллють.
Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.
Для 4 групи:
Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.
Чесне діло роби сміло!
Щоб рибу їсти, треба в воду лізти.
Діти у групах виконують завдання, по-черзі оголошують свої результати всім учням класу, а прапорці з прислів’ями розміщують на дошці.
Молодці, діти! Ви вірно склали прислів’я і допомогли третьокласникам виконати домашнє завдання.
Фізкультхвилинка.
Історія четверта (індивідуальна робота).
Діти, на уроці образотворчого мистецтва першокласники з цієї же школі намалювали малюнки про те, як вони проводять вільний час. Спочатку діти хотіли розмістити всі малюнки у класному куточку. Але згодом вони зрозуміли, що малюнки не всіх учнів помістяться на стенді. Тому вирішили описати малюнки – скласти речення за кожним малюнком. Але вони ще не вміють гарно писати. Давайте допоможемо першачкам. Частина малюнків цих учнів потрапила у наші підручники.
Виконайте вправу 141. і ви дізнаєтесь, чим захоплюються учні.
Молодці, діти! Ви гарно справилися із завданням – тепер відомості про захоплення всіх учнів класу можна буде розмістити у класному куточку.
Історія п’ята (індивідуальна робота).
Діти, нас запрошують взяти участь у конкурсі словосполучень „Слова-друзі”. Умови цього конкурсу і завдання до нього записані у вправі 142, що на сторінці 61. (Учні виконують вправу)
V. Підсумок уроку
Швидко сплинув час подорожі, і нам треба повертатися додому. Ми гарно виконали всі завдання, допомогли людям. Сподіваюсь, що після нашого візиту жителі цієї країни будуть більш уважніше ставитися до рідної мови.
І завершимо ми наш урок також загадкою:
Дуже я люблю всі дії
І що хочеш, я умію.
Лиш учіть мене сумлінно,
Озовусь я неодмінно.
Вмію діяти чудово,
Отже звусь я – … (ДІЄСЛОВО).
Діти, скажіть, чи можемо при прожити без дієслова? Як треба ставитися до рідної мови, рідного слова? (Відповіді дітей)
VІ. Домашнє завдання
Впр. 143. Вивчити правила.