Кожний учитель прагне зацікавити учнів своїм предметом, оскільки інтерес - запорука успішного навчання. Тому важливою і ефективною є позакласна робота з предмету. Особливий інтерес до математики в учнів викликають ігри, які дають можливість проявити свої здібності і таланти. Пропонуємо сценарій інтелектуальної гри «Щасливий випадок», яку можно провести з учнями 9-10-х класів, де використовано матеріали з фізики, математики, інформатики. Позакласний захід з використанням цікавих задач логичного напряму.
Інтелектуальна гра для учнів 9-10 класів
Звучать фанфари, виходять два учні.
1 учень: Щоб водити кораблі,
В небо полетіти,
Як багато треба знати,
Як багато треба вміти.
2 учень: Сила точної науки,
Що створив наш геній,
Дала зброю людям в руки
В праці їх щоденній.
1 учень: Чи будинок зводиш друже,
Чи пливеш морями, -
Скрізь вона тобі послужить,
Всюди вона з нами.
2 учень: На заводі і в друкарні,
В відкритті галактик,
Навіть лікар у лікарні
Мусить її знати.
1 учень: Гей, науки ці вивчати
Кожному не пізно, -
Ми із ними, друже-брате,
Не будемо блукати.
2 учень: «Щасливий випадок» ми починаємо
Гравців усіх вітаємо,
Їм бажаємо усе розв’язати
І лише перемагати.
1 учень: Ширше двері відчиняйте
Розуму й кмітливості,
Ви старанність проявляйте
Й максимум сміливості.
2 учень: А щоб змагання було чесним
Ми оберемо журі почесне.
Погляньмо разом з Вами друзі,
Хто буде в цім почеснім крузі.
1 учень: вчитель математики,
2 учень: вчитель фізики
1 учень: вчитель інформатики.
2 учень: Попросимо журі зайняти свої місця.
1 учень: Ведуча гри, вчитель математики.
Ведуча:
Добрий день дорогі друзі. Я вітаю Вас з початком гри, бажаю Вам успіхів і нагадаю Вам правила гри. В нашій грі «Щасливий випадок», беруть участь 8 команд учнів 9 та 10 класів. Я запрошую команди зайняти свої місця за ігровими столами. Гра складається з 3 турів. У першому турі беруть участь всі 8 команд одночасно. Вам треба відповісти на 10 питань, умова яких проектується на екран. Питання з математики, фізики, інформатики. На обдумування питань вам надається 1 хвилина. Відповідь треба написати на відповідних листочках, які лежать на ваших столах. По сигналу потрібно здати листочки нашим «ластівкам», для передачі їх до журі. 4 команди, що наберуть більшу кількість балів переходять до ΙΙ туру. Отже, починаємо.
НАЗДОЖЕНИ ЛІДЕРА.
Питання 1 На уроці фізкультури учні стали в один ряд на відстані 1м один від одного. Весь ряд був завдовжки 25 м. Скільки було учнів?
Відповідь: 26 учнів.
Питання 2 За допомогою трьох п’ятірок записати число, що дорівнює 1.
Відповідь:
Питання 3 Чому в холодному приміщенні мерзнуть насамперед ноги?
Відповідь: Тому що холодне повітря важче теплого і спускається до підлоги.
Питання 4 Побудуйте два кути таким чином, щоб при перетині сторін утворився:
1) чотирикутник;
2) трикутник.
Відповідь:
Питання 5 Яке число у 7 разів більше за цифру його одиниць?
Відповідь: 35, бо 5·7=35
Питання 6 Якою водою краще гасити вогонь: гарячою чи холодною?
Відповідь: Гасіння вогню супроводжується перетворенням води у пар, що перешкоджає доступу повітря до полум'я. Гаряча вода швидше перетворюється в пар, а тому вона легше гасить вогонь.
Питання 7 Скільки букв у прізвищі математика, автора теореми про суму і добуток коренів квадратного рівняння?
Відповідь: 4 ( Вієт)
Питання 8 Розмістити валютні одиниці в порядку зростання їх вартості відносно гривни:
долар, гривна, євро, руб.
Відповідь: руб, гривна, долар, євро,
Питання 9 Чому вареники через деякий час після того, як їх кинули у
кип'ячу воду, знову піднімаються на поверхню?
Відповідь: Під дією високої температури тісто розбухає, об'єм його
збільшується, а отже зростає і виштовхувальна сила, що у
певний момент стає більшою за вагу вареника.
Питання10 Як може кіт зайти в підвал з однією головою, а вийти з
двома ?
Відповідь: піймавши мишу.
Ведуча: Завершено Ι тур. Поки члени журі підрахують кількість
балів, набраних кожною командою, в нас музична пауза.
Звучить пісня у виконанні учениці 9-Д класу.
Ведуча: А зараз слово надається журі. (Журі оголошує результати і
називає 4 команди, які продовжують гру. Якщо команди
наберуть однакову кількість балів, то проводиться
додатковий тур.)
Додатковий тур
Питання 1 Що в перекладі означає “дискримінант”?
Відповідь: визначник
Питання 2 Зовнішній кут при основі рівнобедреного трикутника в три рази більший внутрішнього кута, суміжного з ним. Знайти кут трикутника.
Відповідь: 45º, 45º, 90º (х+3х=180º)
Питання 3 Виходячи з річки після купання ми відчуваємо холод. Як це
пояснити?
Відповідь: Вода з поверхні тіла випаровується, а на це витрачається
теплова енергія.
Питання 4 Знайти найменше значення виразу: .
Відповідь: -11, бо
Питання 5 Дід каже онукам: “Ось вам 130 горіхів. Розділіть їх на дві частини так, щоб менша частина, збільшена в 4 рази дорівнювала більшій, зменшеній в 3 рази. Як розділити горіхи?”
Відповідь: 10 і 120 ( х - менша частина, 130-х друга частина, ( 4х=130-х\3)
Питання 6 Назви яких літературних творів починаються з чисел?
Відповідь: хто більше називає творів той одержує бал
Ведуча: Команди, які не пройшли до наступного туру , займіть місця у залі.
Ведуча: Починаємо « Бліц турнір». Для початку проведемо відбірковий тур, для визначення порядку виступу команд. Відповідь на запитання треба подати у журі письмово, як можна швидше. За правильністю відповіді, журі оголосить про порядок продовження гри. Увага на екран.
Питання: Розташуйте величини в порядку зростання.
2дм; 15см; 0,4м; 100мм.
Відповідь: 100мм ; 15см ; 2дм ; 0,4м.
Ведуча: Слово журі.( Журі оголошує порядок виступу команд у ΙΙ турі)
Ведуча: У ΙΙ турі вам, по встановленій черзі, треба дати якомога більше правильних відповідей на 8 відповідей, протягом 1 хвилини. Якщо ви не знаєте відповідь, говорить «далі», для продовження запитань. Переможцями цього туру будуть 2 команди, які наберуть більшу кількість правильних відповідей.