Захід "Математичний калейдоскоп"

Про матеріал
Активізувати пізнавальну діяльність учнів, поглибити знання з математики, стимулювати активну творчу роботу школярів; розвивати логічне мислення, кмітливість, уміння діяти в нестандартних ситуаціях; виховувати цілеспрямованість.
Перегляд файлу

Захід «Математичний калейдоскоп»

 для учнів 10 класів

Мета: активізувати пізнавальну діяльність учнів, поглибити знання з математики, стимулювати активну творчу роботу школярів; розвивати логічне мислення, кмітливість, уміння діяти в нестандартних ситуаціях; виховувати цілеспрямованість.

Хід гри

Ведучий. Ми раді вітати тих, хто любить математику, вчить математику  і цікавиться нею. Сьогодні в цьому кабінеті зібралися учні 10-х класів, щоб позмагатися в кмітливості, умінні діяти в нестандартних ситуаціях і показати свої знання з математики.

І етап

Щоб визначити порядок вступу команд в основну гру, проведемо конкурс «Розуму зарядка ». Команда, що переможе в цьому конкурсі першою, розпочне основну гру.(Презентація)

ІІ етап

Табло для гри

Математика і життя

 (30 балів)

Історія

(30 балів)

Вірш не віриш

(34 бали)

Література

(30 балів)

Чорна скринька

(30 балів)

Усяка всячина(33 бали)

Команди по черзі  вибирають категорії запитань. У дужках зазначено кількість балів, що команда зможе заробити, правильно відповівши на запитання з цієї категорії.

Математика і життя

За кожну правильну відповідь – 10 балів.

Запитання

  1. Назва якого геометричного тіла походить від грецького слова, що в перекладі означає соснова шишка?

                                                                                      (Конус)

  1. Чому штативи для фотоапаратів, рояль, деякі вимірювальні пристрої мають по три ніжки?

                           (Три точки завжди лежать в одній площині.)

  1. Працівники молочного комбінату зробили відкриття в області математичних наук. На банці зі згущеним молоком написано: «Виготовлено із цільного молока способом згущення з додаванням цукру. Склад: молоко -  28,5%,  жири – 8,5%, цукор – 43,5% , волога – 26,5%». У чому полягає «відкриття» працівників комбінату?

                                                     (28,5+43,5+26,5+8,5=107(%))

 

Чорна скринька

За кожну правильну відповідь – 10 балів.

Запитання

  1. З математичними об’єктами іноді мають справу люди зовсім нематематичних професій. Ось приклад:

      Є професія важлива,

      Спробуйте її назвати!

      З паралельними прямими

      Справу слід постійно мати.

      П’ять ліній паралельних

      Горизонтально йдуть.

      А що ж це за професія?

      Хай відповідь дадуть!

Назвіть професію, про яку йдеться в цьому віршику та предмет, що знаходиться в чорній скриньці.

                                                     (Музиканти, нотний стан.)

  1. Французький король Людовик 16, щоб поліпшити складне фінансове становище шляхом економії, видав указ, який ми виконуємо й нині, не підозрюючи про це. Згідно з цим указом, довжина деякого предмета повинна дорівнювати його ширині. Цей предмет знаходиться в чорній скриньці.

                                   (Носова хустинка. Раніше її робили овальної форми, багато тканини йшло у відходи.)

  1. Під час Другої північної війни римські воїни надовго були затримані біля стін міста Сіракузи завдяки машинам – катапультам, що винайшов великий  давньогрецький математик, фізик і механік Архімед. У скриньці знаходиться ще один винахід Архімеда, яким і понині користуються в побуті. Що в чорній скриньці?

                (Гвинт Архімеда, використовується в м’ясорубці. )

 

Література

За кожну правильну відповідь – 5 балів.

Математика і література не такі далекі одна від одної, як багато хто думає. Мистецтво і наука вимагають фантазії, творчої сміливості, пильності у спостереженні різних явищ життя.

Видатний математик, а також письменник і публіцист Софія Василівна Ковалевська уявляла собі служіння математиці невіддільним від служіння літературі.

Видатний російський поет М.Ю.Лермонтов був знатним любителем математики і у своїх чисельних переїздах з одного місця служби на інше завжди возив із собою підручник з математики.

А тепер подивимося, як ви поєднуєте в собі знання з математики та літератури.

Запитання

  1. Назвіть ім’я відомого поета, математика, автора цих слів: «Яд, мудрецем  тобі запропонований, прийми. Із рук же дурня не приймай бальзаму!»

                                                                               (Омар Хайям)

2. Хто з російських письменників закінчив фізико – математичний факультет?

                                                                          (О.С.Грибоєдов)

3. У казці П.П.Єршова «Коник - Горбоконик» ми зустрічаємо такі слова: «Приїжджаю – тьма народу! Ну, ні виходу ні входу!» Скільки було народу?

                                                                           (10 000 чоловік)

  1. Назва якої кривої є одночасно літературним терміном?

                                                                                   (Гіпербола)

5. Хто з великих російських письменників складав задачі з арифметики?

                                                                              (Л.М.Толстой)

6. «У математиці є своя краса, як і в поезії ». Хто сказав ці слова, хоча й не любив математику?

                                                                               (О.С.Пушкін)

 

Історія

За кожну правильну відповідь – 5 балів.

Запитання

  1. Петро І добре знав адіцію, субстракцію, мультиплікацію та дивізію. У його часи ці дії знали далеко не всі, і Петро І наполегливо змушував вивчати це своїх сподвижників. Зараз ці дії знає кожен школяр. Як він їх називає?   

                          (Додавання, віднімання, множення, ділення)

2.Що на Русі раніше називали «ламаними числами»?

                                                                                         (Дроби)

3. Скільки подвигів здійснив Геракл?                 

                                                                                               (12)

4. Про яку науку Цицерон сказав: «Греки вивчали, щоб пізнати світ, а римляни – щоб виміряти земельні ділянки»?

                                                                                  (Геометрія.)

  1. У давніх пам’ятках стверджують, що будівництво Успенського собору велося за допомогою «кружала і правила». Якими інструментами користувалися тодішні майстри?

                                                                      (Циркуль, лінійка.)

  1. Чому в Єгипті при будівництві користувалися мотузкою з 12 вузлами?

                   ( З неї можна отримати прямокутній трикутник.)

Віриш – не віриш

За кожну правильну відповідь – 2 бали.

Запитання

  1. Шарль Перо – автор казки про Червону Шапочку, написав казку «Кохання циркуля і лінійки».             (Так)
  2. Наполеон Бонапарт у вільний час складав математичні задачі.                                                                             (Так)
  3. В одному мільйоні 1000 тисяч.                                  (Так.)
  4. Л.М.Толстой автор роману «Війна і мир», був автором підручника з математики для молодших школярів.

                                                                                              (Так)

  1. Будь – який прямокутний трикутник називається єгипетським.                                                                    (Ні)
  2. В основі сучасних підручників з геометрії лежать відомі «Начала» Евкліда, написані в ІІІ ст.. до  н.                (Так)

7. Піфагор брав участь у кулачних боях на 58 Олімпійських іграх.                                                                                    (Так)

8. Фалес був уболівальником і помер на трибуні Олімпійського стадіону під час бою Піфагора.              (Так)

9. Число 2009 просте.                                                           (Ні)

10. 14 березня в США святкували день числа  «Пі».      (Так)

11. Карл Гаус був названий «королем математиків».     (Так)

12. На могилі Галілео Галілея, видатного астронома, фізика і математика є напис «Він зупинив Сонце і зрушив Землю».       

                                                                        (Ні. У Коперніка.)

13. Дорожній знак із цифрою 50 у крузі означає, що стоянка не може тривати довше 50 хв.                                             (Ні)

14. Знак «Стоп» має форму шестикутника.

                                                                   (Ні. Восьмикутника)

15. Емблема автомобіля Ауді – 5 кілець, що перетинаються.

                                                                                           (Ні. 4.)

16. Емблема Міцубісі – 3 ромби зі спільною вершиною. 

                                                                                              (Так)

17. Бойовий порядок у формі трикутника називають свинею або клином.                                                                         (Так)

 

Усяка всячина

За кожну правильну відповідь – 3 бали.

Запитання

  1. Який із прямокутників заданого периметра має найбільшу площу?

                                                                                     (Квадрат.)

  1. Назва якої геометричної фігури в перекладі означає «столик»?

                                                                                    (Трапеція.)

  1. Що таке квадратура круга?

                       (Задача про побудову квадрата, рівновеликого

                                                                        заданому кругу.)

  1. Досить відомий в історії математики факт, що юна Соня Корвін – Круковська (у майбутньому Софія Василівна Ковалевські) захопилася математикою, розглядаючи формули на аркушах паперу, яким замість шпалер були обклеєні стіни її кімнати. Лекції якого видатного математика були записані на цих аркушах?   

                                                               (М.В.Остроградського)

5. Яка цифра в перекладі з латини означає « ніяка»?

                                                                                          (Нуль.)

6. Скажіть по – грецьки  «коло», якщо для нас це частина країни, області чи міста, віддалена від центру.

                                                                                 (Периферія.)

7. У греків це натягнута тятива, а у нас?

                                                                                (Гіпотенуза.)

8. Без чого не можуть обійтися мисливці, барабанщики та математики?

                                                                                  (Без дробу.)

9. Люди, якої професії постійно дивляться на п’ять паралельних ліній?

                                                     (Музиканти або диригенти. )

10. Зі скількох музикантів складається квінтет?

                                                                                       (З п’яти.)

11. Що є у слова, рослини та рівняння?

                                                                                       (Корінь.)

ІІІ етап

Бліц – турнір.

 

Запитання для команди 10-А класу

1. Інша назва абсолютної величини. (Модуль.)

2. Два дійсних числа, сума яких дорівнює 0. (Протилежні.)

3. Що означає вираз «на сьомому небі»? (Велику радість.)

4. Розділ геометрії, в якому вивчають властивості фігур у просторі. (Стереометрія.)

5. Чому дорівнює синус 0? (0)

6. Форма глобуса.(Куля.)

7. Твердження, яке потребує доведення. (Теорема.)

8. Як називається графік функції  ? (Гіпербола.)

9. Відрізок, що сполучає вершину трикутника із серединою протилежної сторони. (Медіана.)

10. У якому трикутнику сума двох кутів дорівнює третьому? (У прямокутному.)

 

 

Запитання для команди 10-Б класу

  1. Як називається графік функції? (Парабола.)
  2. Скільки розв’язків має рівняння ? (3)
  3. Що означає крилатий вислів «сьома вода на киселі»? (Дуже далекі родичі.)
  4. Як називається правильний шестигранник? (Куб.)
  5. Найбільша хорда кола.(Діаметр.)
  6. Кут, величина якого дорівнює . (Розгорнутий.)
  7. Чому дорівнює ? (1)
  8. Чотирикутник, протилежні сторони якого попарно паралельні. (Паралелограм.)
  9. Твердження, яке не потребує доведення. (Аксіома.)                                                   

10. Прямокутник, у якому всі сторони рівні. (Квадрат.)

 

Конкурс капітанів

За кожну правильну відповідь – 5 балів.

Запитання для капітана команди 10-А класу

  1. Скільки осей симетрії має коло? (Безліч.)
  2. У яких одиницях вимірюється значення функцій?            

                              (Значення функцій розмірності не мають)

  1. Як називається головна праця давньогрецького математика Евкліда?                                              (Начала.)
  2. Які числа використовуються в лічбі предметів? 

                                                                               (Натуральні.)

  1. Як називають верхній кут футбольних воріт? (Девятка.)
  2. Величину зменшили на 50 %. У скільки разів зменшилася величина?                                                                 (Удвічі.)
  3. Завдяки винаходу одного відомого вченого ми легко знаходимо необхідні місця в залі кінотеатру. Про який винахід йдеться? Хто цей відомий вчений?

                      (Прямокутна система координат, Рене Декарт.)

 

Запитання для капітана команди 10-Б класу

  1. Скільки осей симетрії має квадрат?                    (Чотири.)
  2. Скільки осей симетрії має пряма?                         (Безліч.)
  3. Для чого застосовується формула Герона?                   

                                     (Для знаходження площі трикутника.)

  1. Який розділ математики давні греки називали «мистецтвом чисел»?                                    (Арифметику.)
  2. Як називаються сучасні фотоапарати?               (Цифрові)
  3. Яка із тригонометричних функцій є парною? (косинус)
  4. У давнину час визначали за сонячним годинником. Вивчаючи залежність довжини тіні будівлі від кута нахилу сонячних променів, математики винайшли дві нові тригонометричні функції. Про які функції йдеться?  

                                                                 (Тангенс і котангенс.)

 

Підбиття підсумків гри.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 10 клас, Сценарії
Додано
29 липня 2019
Переглядів
1092
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку