Захистимо нашу планету від екологічної катастрофи

Про матеріал
Узагальнити та розширити знання учнів про стан природи нашої планети; розкрити деякі екологічні проблеми. Сприяти вихованню дбайливого ставлення до природи, формування екологічної культури.
Перегляд файлу

ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

ДНЗ «УМАНСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ»

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

ВІДКРИТОГО ВИХОВНОГО ЗАХОДУ

НА ТЕМУ:

 

„ Захистимо нашу планету

від екологічної катастрофи"

       Виконав:

                                                                                         Вихователь ГПД 10 класу 

                                                                 Пірогов С.О.

 

 

                                м. Черкаси

 

 

 

 

Мета: Узагальнити та розширити знання учнів про стан природи нашої планети; розкрити деякі екологічні проблеми. Сприяти вихованню дбайливого ставлення до природи, формування екологічної культури.

Учень 1

Велика й прекрасна планета Земля.

Є тут океани, річки і моря,

Глибокі озера, квітучі рівнини

І гори високі, й стрімкі їх вершини.

Учень 2

Земля оазис наш, нема секрету.

 Цвіте на ній творимий нами день.

Вона чекає зодчих і поетів,

Як пташок навесні гіллястий клен.

Учень 3

Ріки і гори, моря і поля –

Це наша рідна планета Земля.

Будь їй ти другом, люби, бережи,

Приклад у цьому усім покажи.

 Учень 4

Тільки лиш для цього

Треба бути чемним,

Матінку – планету

Не псувать даремно.

Тільки лиш для цього

Будь планеті другом,

Щоб світило завжди

Сонечко над лугом.

Учень 5

Квіти хай квітнуть, співають пташки,

Хай всіх привітно стрічають стежки.

Кожна стежинка в майбутнє веде –

Радість і щастя планеті несе.

 

Вчитель

Це було давно. Якою ж була прекрасною земля у той час!

Перша людина з`явилася на світ. Спочатку вона почувала себе частиною природи, але розум, її виявився спрямований не тільки на створення, але й на руйнування. Людина почала поневолювати землю, рослин, тварин. Вона розкопує надра землі на шматки та дістає нутрощі, наповнює прозору кров отрутою, перетинає вени греблями, отруює шкідливими газами, ранить атомними вибухами. На що перетворилася колись прекрасна Земля? Невжеж земля створила і виплекала власного губителя. У вас є ще небагато часу, щоб врятувати землю і самих себе. Я вірю в ваші сили, в ваш розум і добрі серця.

       Люди! Зупиніться! Подумайте! Не спустошуйте Землю!

 З планетою трапилася біда, її здоров`ю загрожує небезпека. Наша планета ЗАХВОРІЛА!!!

Сьогодні ви будете виконувати ролі учених-спеціалістів

ботаніків, зоологів, географів, які зможуть врятувати  планету.

 ( Кожна група має у складі декламатора, інформатора з підготовленою інформацією за даною темою та виступаючого з доповіддю).

1 група –ботаніки:

Ботаніки повідомлять, що загрожує «легеням нашої планети» - рослинам.

Інформатор

Люди знищують  ліси – одне з див природи. У лісах є 2/3 всіх видів рослин, тварин, грибів, які є на Землі. Густа, пишна рослинність лісів виділяє в повітря особливо багато кисню. Тому їх називають «легенями» нашої планети. Люди знищують їх заради деревини, заради того, щоб звільнити місце для доріг, будівель. Кожен день у лісі під пилою падає… 5 млн. дерев! Також багато лісів знищується пожежами. Тому треба бути дуже обережними в лісі, коли відпочиваєте.

Потрібно берегти, любити, садити ліси.

Декламатор

Ліс любити треба

Не лише за тінь, росу.

Не тому, що він для тебе

Дарував свою красу.

Ліс – багатство, слава краю.

Він могутній він живий.

Він од посух заступає

Лан широкий степовий…

Ліс – то сила для людини,

Ліс – окраса всіх країн.

Ліс – безсмертний!

 

Інформатор

На території України нині зростає понад 10 тис. видів рослин і 15 тис. видів грибів. Але діяльність людини створила серйозну загрозу для існування багатьох видів рослин, тварин і грибів. Тому виникла потреба їхньої охорони та збереження.
(Т. Масенко)

 

 

 

 

 

 

Зображення на мультимедійній дошці

Рослини Червоної книги України: тирлич безстебловий (1), лілія лісова (2), косарики італійські (3), пізньоцвіт осінній (4), пальчатокорінник травневий (5), білоцвіт весняний (6), зозулині черевички (7), рябчик (8), підсніжник білосніжний (9). фото
 

Мал. 233. Рослини Червоної книги України: тирлич безстебловий (1), лілія лісова (2), косарики італійські (3), пізньоцвіт осінній (4), пальчатокорінник травневий (5), білоцвіт весняний (6), зозулині черевички (7), рябчик (8), підсніжник білосніжний (9),

півонія кримська (10), анемона (11), горицвіт весняний (12), тюльпан двоквітковий (13), зозулинець салеповий (14), зозулинець пурпуровий (15), сон-трава (16), ковила Лесінга (17), едельвейс (18) . фото
півонія кримська (10), анемона (11), горицвіт весняний (12), тюльпан двоквітковий (13), зозулинець салеповий (14), зозулинець пурпуровий (15), сон-трава (16), ковила Лесінга (17), едельвейс (18)

 

Вчитель

2 група – зоологи:

Зоологи повідомлять про стан « братів наших менших» - тварин.

Декламатор

Все на землі, все треба берегти,

І птаха, й звіра, і оту тваринку,

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо, врешті, ти – лише її частинка.

Інформатор

За підрахунками вчених за три з половиною століття з планети безповоротно щезли сорок шість видів ссавців і дев`яносто чотири види птахів. Люди знищили таку корисну тварину, як морська корова, або сирена. Її безформне тіло сягало 9 метрів, важило до 40 тонн, а молоко було смачним і цілющим. Ще один приклад – мандрівний голуб, який помер у зоопарку на початку нашого століття. Величезні зграї цих птахів знищували заради смачного м`яса. А скільки ж раніш було пугачів! Де ярок, де лісок чи балка, де степові чагарники, там уже і чутно його характерне: «Пу-гу, пу-гу». А зараз їх все меншає і меншає. Під загрозою знищення зараз біля 1000 видів тварин. Багато їх занасено в «Міжнародну Червону книгу» - це документ совісті людини.

 

Декламатор

Тріпоче серце пійманої птиці,

В руках моїх не чує доброти.

Я дам тобі водиці і пшениці,

Моя пташино, тільки не тремти!

Хіба потоки загубили воду?

Хіба в полях уже зерна нема?

Пусти мене, мій хлопче на свободу,

І все, що треба, я знайду сама.

Пусти мене! Мені, дитино мила,

Дорожча воля, ніж зерно твоє.   

   (Д. Павличко)

 

Зображення на мультимедійній дошці

Довырезались, друзья!
Euro RSCG New Europe розробили ідею і макети рекламної кампанії «Ми вирізаємомо їх з нашого життя», присвяченої Міжнародному року біорізноманіття і є ініціативою Представництва ООН в Україні. / життя, тварини, смерть, сміття, довкілля, зникаючі види, забруднення, викиди, відходи, браконьєрство, злочини...про Київський зоопарк мовчу / життя, тварини, смерть, сміття, довкілля, зникаючі види, забруднення, викиди, відходи, браконьєрство, злочиниодноіменний спецзагін - це зовсім не те ж саме / життя, тварини, смерть, сміття, довкілля, зникаючі види, забруднення, викиди, відходи, браконьєрство, злочиниhttp://os1.i.ua/3/1/4968450_bec61a05.jpg

 

Вчитель

3 група – географи:

Географи повідомлять, що загрожує «крові», тобто грунту, воді та повітрю.

Декламатор

Бережімо ріки,

Бережімо води.

Як матусю рідну,

Бережім природу!

 

Інформатор

Природа Землі схожа на організм, тільки дуже великий. Дихальна система постачає в організм кисень, так і ліси збагачують киснем повітря землі. Кров живить всі клітини організму, так ріки і моря несуть воду і поживні речовини до всього живого. Земля хворіє, коли вирубують ліси, забруднюють ріки та моря.  Кажуть, що земля – годувальниця, ось чому необхідно берегти грунт: 1 см грунту створюється за 250-300 років, а 20 см – за 5-6 тис років! А ось ще одна проблема: куди дівати сміття? При спалюванні його, нерідко утворюються шкідливі речовини, забруднюючи повітря. А коли закопують – знищують грунт і підземні води. Сьогодні частину сміття переробляють. Вчені знаходять нові способи переробки сміття.

Декламатор

Я хочу, щоб яскравим цвітом

Планета чарувала нас.

Щоб так було не тільки літом,

А й взимку, у негоди час.

Я хочу. Щоб красу уміли

Сприйняти серцем люди всі.

Щоб цінували й розуміли,

І поклонялися красі.

(О. Пулберя)

Зображення на мультимедійній дошці

 «Признаки грізної біди»

1.    Вирубка лісів.

2.    Загибель тварин.

3.    Забруднення води.

4.    Забруднення повітря.

5.    Накопичення сміття.

6.    Отруєння грунту.

Вчитель

-Хто ж винен у причинах хвороби планети? (Людина)

-Мабуть, люди забули, що ми назавжди  відповідальні за тих, кого приручили, за тих тварин, рослин, які живуть поруч з нами, за ту річку, яка біжить у нашому місті, за ту планету, на якій ми щасливо живемо. У кожного з нас тільки одна планета. Ми не можемо собі обрати іншу, так як і Земля не може собі обрати інше людство. Нашу блакитну планету часто порівнюють з величезним космічним кораблем, який летить  по просторах Всесвіту. А людство – екіпаж цього корабля. Красиве і мудре порівняння. Але ми всі повинні осмислити, що у нашого космічного корабля немає аварійного виходу!

А зараз проведемо «Фізхвилинку – тренінг»

1.Якщо ви не смітите на вулицях – підстрибніть тричі.

2.Якщо ви смітите на вулицях – сплесніть у долоні.

3.Якщо ви не спалюєте листя у дворі – присядьте.

4.Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки – підніміть руки догори.

5.Чи розмовляєте з батьками про екологічні проблеми міста? – погладьте сесе по голівці.

6.Чи болить душа, коли бачите зламану гілку? – покладіть руку на серце.

7.Чи хочете дружити, бути в злагоді з природою? –посміхніться.

- Наша планета величезна у порівнянні з планетою  кожного з нас: це наше місто, наша вулиця, наш дім. Навчиться піклуватися про них. Приводити їх до порядку.

-Які заходи охорони природи вам відомі у нашій країні? (відповіді вчитель записує на дошці)

(Заповідники, національні парки, заказники, Червона книга)

 Заповідники -природоохоронні установи загальнодержавного значення, які створюють з метою збереження у природному стані типових для даної місцевості або унікальних угруповань . У них заборонені будь-які види господарської діяльності, полювання, збирання грибів і плодів, туризм. На території України заповідники створені в усіх природних зонах: мішаних лісів (Поліський, Рівненський), лісостеповій (Канівський, Розточчя, «Медобори»), степовій (Чорноморський, Асканія-Нова, Луганський, Український степовий, Дніпровсько-Орільський, «Дунайські плавні», «Єланецький степ»), у Гірському Криму (Кримський, Ялтинський гірсько-лісовий) та на його південному узбережжі (Карадазький, Мис Мартьян), у Карпатах (Карпатський, «Горгани»), Особливу категорію становлять біосферні заповідники (Асканія-Нова, Карпатський, Чорноморський, «Дунайські плавні»), які мають міжнародне значення. У них здійснюють міжнародні наукові та природоохоронні програми.

Національні природні парки - природоохоронні установи, покликані зберігати всі види організмів, які там мешкають. Але, на відміну від заповідників, на їхній території може здійснюватися з дотриманням заповідного режиму організований туризм, різні форми відпочинку в природних умовах. В Україні існують такі національні природні парки, як Карпатський, Шацький, Азово-Сиваський, Вижницький, «Синевір», «Подільські Татри», «Святі гори».

Заказники - природні території, створені з метою збереження й відтворення природних комплексів або окремих видів організмів.
 

«Червона книга» - документ-звинувачення, пред`явлений людству природою.З 1971 року відомості про види, що зникають, друкуються на червоних аркушах. Це підкреслює їх критичне становище. Дані про тварин, чисельність яких неухильно падає, друкуються на жовтих аркушах, відомості про них становлять особливу «Янтарну книгу»; про рідкісні види відомості друкуються на білому папері.

До Червоної книги України занесено 923 види рідкісних і зникаючих тварин і рослин.

-Ми бачимо, що в нашій країні приймають міри щодо охорони природи. Чи достатньо цього, щоб врятувати природу всієї планети?

 ЛІКУВАТИ ПЛАНЕТУ ТРЕБА ВСІМ РАЗОМ!

Так, наша планета захворіла і сталося це з вини людства. І тепер «хвороба» загрожує самій людині. В Канаді, Америці, в нашій країні є люди, які створюють організації захисту тварин: мавп, птахів, собак, кішок, диких тварин, особливо крокодилів, слонів, носорогів, леопардів та інших.

SOS! – міжнародний радіосигнал. Все частіше звучить він в природі.

Зупиніться! Задумайтесь! – шепочуть людям ліси.

-Не робіть землю пустелею!

-Пощадіть! – вторить земля. – Ви вирубуєте дерева, залишаєте мене без вологи, я не зможу нічого родити.

Учень 6

  Збережіть мені сонце

  І неба блакить,

  Не руйнуйте природу,

  Вона не простить.

  Зробіть же щось, люди,

  Я прошу  вас, зробіть.

  Бо я молода,

  Мені хочеться жить!

 

 

Учень 7

Наша Земля така, як казка,

Он в небі сонечко пливе.

Тож бережи її будь ласка,

Все в неї гарне і живе.

Он квітка полум`ям палає,

І ясне сонечко блищить.

Чарівна пташечка співає.

Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.

 

Учень 8

Людина має владу над усім:
Їй підкорилися і ріки, і пустелі,
Густі ліси і височезні скелі,
І вже ніщо не встане із колін.

Склоняє голову Природа тихо вниз,
Почувши кроки, ніби завмирає.
І від Людини знов удар чекає,
Який не дасть Природі підвестись.

Вона не знає кожного із нас:
Лиш тих, хто їй нашкодив, пам’ятає,
Лиш тих, від кого кожен день страждає,
І хто її принижував не раз.
 

Учень 9


Захисників Природи теж немало,
Проте вона не знає співчуття;
Вважає, що немає вороття,
А всі надії згасли і розтали.

І це не дивно, все ще, як було:
Брудні річки брудними залишились,
Повітря також зовсім отруїлось,
А ми, як завжди, мовчки стоїмо.

Зникаючі рослини і тварини…
Зростатиме перелік з кожним днем,
Допоки ми всі разом не збагнем,
Що винувата в цьому лиш Людина.

 

 

Вчитель

Отже, якщо ми хочемо вилікувати природу, треба знати правду про її хвороби. Якою б страшною ця правда не була. Людина повинна бути лікарем Землі, й вірним сином, який збагачує свій дім.

У природи немає кордонів і тільки всі разом люди можуть врятувати планету і себе. Держави укладають конвенції – угоди. Однією з таких угод є Конвенція щодо обмеження торгівлі рідкісними та вимираючими видами рослин і тварин. Цей документ захищає від винищення багатьох тварин Африки, Азії, Південної Америки: мавп, черепах, крокодилів, носорогів, слонів, яких винищують заради шкір, рогів, бивнів.

Також існують угода щодо збереження білих ведмедів, Конвенція про забруднення повітря на велику відстань, Конвенція про захист Чорного моря від забруднення, Конвенція щодо охорони дикої флори та фауни, Міжнародна конвенція щодо охорони птахів.

У світі створені та створюються різні міжнародні організації, які служать справі охорони природи. Одна з них – Міжнародна спілка охорони природи (МСОП).Саме ця організація видає «Міжнародну Червону книгу». Створений всесвітній фонд дикої природи. На його емблемі – бамбуковий ведмедик (панда).

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Жолос О.В., Толстанова Г.М., Ягенська Г.В., Додь В.В., Довгаль І.В., Ходосовцев О.Є., Костіков І.Ю., Волгін С.О., Сиволоб А.В., Скрипник Н.В.)
Додано
20 вересня
Переглядів
116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку