ТЕМА. Закінчення слова, його роль у реченні. Спільнокореневі слова. Корінь слова.
МЕТА. Дати уявлення про закінчення як змінну частину слова та засіб зв’язку слів у реченні. Формувати в учнів вміння розрізняти спільнокореневі слова, корінь слова як спільну частину споріднених слів, уміння добирати спільнокореневі слова; розвивати мовлення, вміння аналізувати, зіставляти; виховувати працьовитість, бережне ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми: робота в групах, робота в парах, «Піраміда знань», розподільне письмо, евристична бесіда, проблемні питання, самостійна робота, творча робота, різнорівневі завдання.
Обладнання: схеми будови слова, мовний матеріал, записи на дошці, картки зі словосполученнями, орфографічні словники (на кожну парту), моделі будови слів, зображення дерев з «коренями» для роботи в групах, таблиця «Будова слова», рухлива схема, складові частини для «піраміди знань», два набори слів для гри «Кмітливчик», мікрофон.
Хід уроку
Продзвенів уже дзвінок-
Починається урок.
Будемо старанно працювати,
Щоб мову рідну гарно знати.
Нумо швиденько вмикаємося, розгадуємо слова.
-Піднімалися догори веселі, бадьорі, щасливі.
-Сьогодні погода-гарно, сонячно, тепло.
-Пам’ятайте велике добро!
-Люблю смачне-солодке, ніжне.
-Працелюбний трудиться, радіє.
2. Вибірковий диктант
Вибірковий диктант проводиться з метою перевірки засвоєння якогось правила. Учні записують не весь продиктований текст. А тільки окремі слова чи словосполучення, обумовлені вивченим правилом. Повільно диктую речення, повторюючи його двічі або тричі. Це економний вид роботи, який разом з тим формує в учнів увагу, мовний слух, орфографічну чуткість.
-Виписати в колонку словосполучення рідна країна в різних формах.
Яка ж прекрасна рідна країна! Ми гаряче любимо свою рідну країну! Ми пишаємося видатними людьми рідної країни! Ми живемо щасливо і радісно в рідній країні!
3. Проблемне питання
-Чи виражають ці слова закінчену думку?
-Які зміни з цими словами ви спостерігаєте в кожному реченні? (У цих словах змінюється їх кінець.)
Висновок. У словах змінюється закінчення.
4. Коментоване письмо
(Учні підходять до столу і беруть картку із написаними словосполученнями.)
-Берегти (книга)
-Малювати (картина)
-Допомагати (бабуся)
-Захоплюватися (музика)
-Розповісти (подруга)
З одним словосполученням скласти реченння.
Скільки снігу намело!
Білого, пухнастого!
Це Зима-бабуся вмить
світ зробила казкою!
Ходить вона по землі,
робить стежки снігові,
річки льодом покриває,
кучугури намітає.
Вранці на віконнім склі
цвітуть квіти льодові,
на сріблястому гіллі
сидять диво-снігурі.
Любить Зима, щоб довкола
снігу всім було доволі,
щоб малеча на санках
щебетала, наче птах!
Ольга Зубер
Випиши з вірша «Зима» виділені слова. Яка в них спільна частина?
Об’єднані спільним значенням слова називають
словами-«родичами», або спорідненими словами.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Спільна частина споріднених слів — корінь.
Запам’ятай! Корінь позначають так: , снігові .
Читаймо казку «ЧОМУ РИПИТЬ СНІЖОК»
Випиши з тексту казки виділені слова.
Познач корінь у кожному слові.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Вправа «Вірю-не вірю»
Кожне питання починається словами «Чи вірите, що …»
. Корінь-спільна частина слова.
. Префікс служить для утворення нових слів.
. Корінь-спільна частина основи.
. Частина основи між коренем і закінченням-префікс.
. Суфікс стоїть після кореня.
. Основа слова-це все слово без закінчення.
. Корінь-спільна частина споріднених слів.
2.Мовний клубочок.
Корінь як у слові зимувати, суфікс і закінчення як у слові зіронька. (Зимонька).
3 Гра «Аукціон».
Зима, зимувати, зимний, перезимувати, зимівля, зимородок, зимуючі.
Позначити корінь у словах.
4. Гра з гральним кубиком. Варто дати карту кожній команді і так само кубик.
Карта
Команда, яка перша розгадає слово, буде грати перша, друга друга. Інструкція в додатках. Завдання команди першою дійти до фінішу.
V. Підсумок
Робота в парах.
-Прочитайте слова. Випишіть групами слова з однаковими коренями. Дорога, подорожній, дорогий, дорожній, дорожчий, подорож, подорожчати, дороговказ, дорожнеча, доріжка, доріженька, дорогенька, дорогоцінний, доріг.
VI. Рефлексія
У кожного учня символічна маленька долоня (або учні по черзі загинають пальці на руці, даючи відповідь на питання), можна записати на дошці.
.Великий-що найбільше вам сподобалось на уроці?
.Вказівний-з яким настроєм пройшов урок?
.Середній-що нового ви дізналися?
.Безіменний-що вдалося робити легко?
.Мізинчик-над чим вам треба ще попрацювати?
«Долоньки» зачитуються окремими дітьми, а потім прикріплюються на дошку.
Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
Додатки.
Гра створена за картою, карта створена з гіперпосилань на поле з закритими запитаннями, на які відповідає команда. На кожному слайді, коли натиснути на завдання, з'явиться відповідь та є кнопка переходу назад до карти. Для зручності карту раджу роздрукувати командам (версія для друку додається).
Потрібні: фішки 2(>) шт та гральний кубик.
Правила гри:
Об’єднайтесь у дві(>) команди. Зіграйте дешифрувальник, щоб з’ясувати, хто ходить перший. Кидайте кубик по черзі та відповідайте на питання. Виконуйте вказівки гри та прямуйте до фінішу. Виграє та команда, що дійде першою.
Інструкція до презентації: на карті кожна цифра містить гіперпосилання, в режимі демонстрації потрібно слідкувати, щоб змінився курсор на гіперпосилання (це важливо) та натискати на цифру.
Далі слайд-поле з закритими питаннями натискаємо на прямокутник переходимо на слайд завдання.
Слайд завдання - натискаємо на завдання, з'являється відповідь.
Кнопка назад- переходить до карти.