Урок спрямований на формування в учнів уміння грамотно писати слова з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені, закріплення вміння застосовувати на практиці це правило; знаходження перевірних слів серед ряду споріднених або під час зміни форми слова; розвиток вміння зіставляти мовні явища, порівнювати їх, робити висновки; розвивати мову, увагу, логічне мислення; виховувати увагу до слова, його значення і форми.
Баранівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
імені Ольги Сябрук
Закріплення правил про вимову і правопис слів із ненаголошеними голосними [е], [и]
3 – клас
вчитель початкових класів
Хіміч Ірина Святославівна
ТЕМА. Закріплення правил про вимову і правопис слів із ненаголошеними голосними [е], [и] .
МЕТА. Формувати в учнів уміння грамотно писати слова з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені, закріплювати вміння застосовувати на практиці це правило; знаходити перевірні слова серед ряду споріднених або під час зміни форми слова; розвивати вміння зіставляти мовні явища, порівнювати їх, робити висновки; розвивати мову, увагу, логічне мислення; виховувати увагу до слова, його значення і форми.
ОБЛАДНАННЯ: Дерева Пізнання, листочки трьох кольорів, завдання на карточках, прислів’я, кросворд, картки для індивідуальної роботи, сигнальні картки за методикою С.П. Логачевської .
Хід уроку
І. Організація класу. Перевірка готовності учнів до уроку.
Пролунав дзвінок
Починається урок
Щоб урок пройшов не марно
Треба сісти рівно, гарно
Не базікать на уроці
Як папуга чи сорока
Працюватимем старанно
Щоб почути у кінці
Що у нашім третім класі
Діти просто МОЛОДЦІ!
- Які риси характеру необхідні людині, яка хоче досягти успіху? (Працьовитість, інтуїція, талант, знання, старанність, уважність, чіткість).
- Що із переліченого ми візьмемо з собою на урок? (Відповіді дітей).
- Сьогодні ми будемо працювати за таким планом:
1. Розгадування кросворду.
2. Каліграфічна хвилинка.
3. Робота в парах.
4. Словниковий диктант.
5. Робота з підручником.
6. Фізкультхвилинка.
7. Робота в групах.
8. Підсумок уроку.
- Перед вами Дерева Пізнання. Поки ще вони безлисті, простягають до нас оголені віти. Якщо ми сьогодні плідно працюватимемо і зможемо успішно впоратися із завданнями, то в кінці уроку вони вкриються листочками відповідного кольору.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Перш ніж в черговий раз вирушати в Країну Слова, проведемо розминку. Необхідно розгадати кросворд – знайти слово-відповідь і вписати його у відповідні клітинки. За кожне правильно відгадане слово ви можете покласти собі листочки:
В кінці уроку ви зможете приклеїти свої листочки на Дерево Пізнання.
- Слухаємо запитання до кросворду і сигналізуємо картками.
1) Змінна частина слова.
2) Словотворча частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для зв’язку слів у реченні.
3) Слова, близькі за значенням.
4) Звуки бувають приголосні та … .
5) Слова, об’єднані за змістом, і виражають закінчену думку.
|
|
|
З |
а |
к |
і |
н |
ч |
е |
н |
н |
я |
||||
|
2. |
П |
р |
е |
ф |
і |
к |
с |
|
|||||||
3. |
С |
и |
н |
о |
н |
і |
м |
и |
|
|||||||
|
4. |
Г |
о |
л |
о |
с |
н |
і |
|
|
||||||
5. |
Р |
е |
ч |
е |
н |
н |
я |
|
||||||||
- Яке слово отримали? Як його треба писати?(З ненаголошеними голосним [е])
- А чому? Перевірте, чи правильно написала це слово я: зимля . Чому?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Треба навчитися писати слова з ненаголошеними голосними [е], [и] в коренях слів.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Урок почнемо з каліграфічної хвилинки.
Ел, ел, ля, мл, Земля
(Далі завдання у вигляді алгоритму на дошці)
Взаємоперевірка: обмінятися зошитами, виконати перевірку. Для контролю – на дошці запис. За правильно виконані завдання можна взяти по 2 листочка.
2. Повторення правила:
а) прочитати за підручником (с. 85);
б) 1 – 2 учні вголос;
в) робота в парах з карткою – вставити пропущені слова.
«Щоб знати, яку букву (е чи и) писати в ______________________ складі кореня, треба _____________ слово або дібрати до нього ___________________ так, щоб ненаголошений голосний став _______________________ .
Наприклад: земля - __________ , життя - ___________ .»
Взаємоперевірка: картка контролю на дошці. За правильно виконане завдання можна взяти собі по листочку.
3. Словниковий диктант.
- Відгадати загадки, записати лише слова-відгадки стовпчиком.
Їй на місці не сидиться. А як звуть її? (Лисиця).
Завдання:
1) постав наголос;
2) підкресли ненаголошені [е], [и] в корені;
3) підбери перевірне слово, запиши через риску.
За кожну правильну пару можна взяти по листочку,(всього 5 листків).
4. Робота з картками.( 3 учні)
Картка 1.
Встав пропущену букву:
В . рба оз . ро д . мок
Ст . пи л . сток кл . новий
Гр . чаний в . шневий з . ма
Картка 2
Прочитай слова з ненаголошеними [и], добери до них перевірні слова:
Близенько - ….
Блискучий - ….
Величина - ….
Зимовий - ….
Картка 3
Прочитай слова з ненаголошеними [и], добери до них перевірні слова:
Вишневий - ….
Високий - ….
Глибокий - ….
Килимок - ….
- За правильно виконане завдання можна взяти листочки. Взаємоперевірка виконується колективно.
5. Робота з підручником. (Впр. 205) За правильні відповіді – листочки.
6. Фізкультхвилинка.
7. Робота над реченнями.
З’єднай правильно частини речення, запиши, встав пропущені букви.
Ми живемо вік учись.
Вік ж . ви, гр . ба не знайдеш.
Не нагнувшись, на планеті З . мля.
Взаємоперевірка: обмінятися зошитами. За правильно виконане завдання можна взяти листочки.
8. Робота групах. Виконання впр. 207.
(Перші два речення опрацьовує І група, наступні два речення – ІІ група, другий абзац – ІІІ група). Крім того, що ви зміните слова в дужках, то визначите у них закінчення.
- За правильно виконане завдання можна взяти листочки. Взаємоперевірка виконується колективно.
V. Підсумок уроку.
- То ж як дізнатися, яку букву е чи и писати в ненаголошеному складі?
- Наклеїмо свої листочки на Дерево Пізнання. Яких листочків більше – жовтих, червоних чи зелених? Що це означає? Хто отримав більше листочків? Яким кольором листочків найбільше? Який ряд був активніший?
VI. Домашнє завдання:
(Продовжити діалог, відповідь хлопчика записати в зошит)