Конспект уроку з української мови
3 клас
Підготувала вчитель початкових класів
школи І ступеня № 295 м. Києва
Хаброван Вероніка Миколаївна
Тема: Закріплення правопису слів з префіксами з-, с-, роз-, без-.
Мета:
навчальна: закріпити з учнями правопис слів із префіксами з-, с-, роз-, без-. Формувати графічні та орфографічні навички;
розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів, фонематичний слух, комунікативні навички.
виховна: формувати у дітей народний світогляд шляхом вивчення українських традицій святкування зимових свят; розвивати в учнів основні категорії народної моралі: працелюбність, повагу до батьків, щедрість, чесність; прищеплювати ідеали добра.
Хід уроку
-
Організаційна частина
-
Діти, до нас сьогодні на урок завітали гості. Тож давайте привітаємо їх.
Учень.
Добрий день!
У добрий час радо ми вітаєм вас!
З миром зустрічаємо,
Щастя вам бажаємо!
-
Психологічне налаштування учнів.
Слайд 1
-
Яким має бути наш урок?
-
А ви на уроці якими повинні бути?
-
Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий продуктивний урок. Він у нас сьогодні дійсно незвичайний. На ньому ми будемо читати, писати, грати, творити. А працювати ми будемо під гаслом…
Слайд 2
-
А щоб нам всім було на уроці цікавіше і ви виконали багато завдань, об’єднаємося в шість груп.
-
Як буде називатися кожна група, дізнаєтесь згодом.
ІІІ. Створення емоційного фону уроку.
-
Послухайте вірш Г.Дем’яченко. Дайте відповіді на поставлені в ньому запитання.
Слайд 3
Пролетіли в трійці коні–скакуни,
У санях повезли дівчину вони.
Має біле личко дівчина чудова,
Рукавом змахнула – у дерев обнова.
Все навкруг іскриться, все переливається,
Білокоса дівчина дітям усміхається.
Ви ж часу не гайте,
Швидко відгадайте:
Що за трійка мчалась?
Як дівчина звалась?
(Зимові місяці – грудень, січень, лютий. Дівчина – зима.)
-
Технологія «Асоціативний кущ».
-
Що ви уявляєте, коли чуєте слово зима? Які асоціації у вас виникають?
Слайд 4
-
Молодці! Ви придумали багато слів, а з деякими з них ми сьогодні зустрінемся на уроці.
-
Ви назвали слово сніг. А що таке сніг? (Замерзлі кристалики води.)
-
А як їх ще називають? (Сніжинки)
-
Технологія «Робота в групах».
-
Раніше я казала, що ми будемо працювати в групах. Тепер я можу дати назву кожній.
-
гр. – «Біла сніжинка».
-
гр. – «Блакитна сніжинка».
-
гр. – «Синя сніжинка».
-
гр. – «Жовта сніжинка».
-
гр. – «Фіолетова сніжинка».
-
гр. – «Срібна сніжинка».
-
Згадаємо, як треба працювати в групах: дружно, доброзичливо, думка кожного важлива.
ІV. Актуалізація опорних знань.
-
Над якою темою ми працювали на попередніх уроках?
-
Сьогодні ми з вами будемо закріплювати правопис слів із префіксами з-, с-, роз-, без-.
Слайд 5
-
Вправа «Кубування»
Слайд 6
-
Яка частина слова називається префіксом?
-
Що таке прийменник?
-
Як ви розрізняєте префікси і прийменники?
-
Що потрібно зробити, щоб виділити у слові префікс?
-
Перед якими буквами завжди пишеться префікс с- ?
-
У яких префіксах завжди пишеться буква з- ?
-
Каліграфічна хвилинка.
-
Назвіть сьогоднішню дату. (13 грудня)
-
А яке сьогодні свято? (Андрія)
-
Запишемо число в зошиті і каліграфічну хвилинку.
З з Зз зи им ма зима
Зима снігом посипає, всі дороги замітає.
-
Яка орфограма є в слові зима? (Ненаголошений и-).
-
Яке перевірне слово можна дібрати? (Зими).
-
В яких словах речення є префікс? (Посипає, замітає).
-
Словникова робота.
Словник: пон..ділок, н..діля, с..р..да, ч..твер, парасол..ка, в..дмід.., ..жак, кол..ктив, ..армонія.
-
Сьогодні вівторок. Який день був вчора? (Понеділок).
-
Позавчора? (Неділя).
-
А завтра? (Середа).
-
Післязавтра? (Четвер).
-
Предмет, який допомагає сховатися від дощу або снігу? (Парасолька).
-
Назвіть тварин, які засинають взимку. (Ведмідь, їжак).
-
Як одним словом назвати групу об’єднаних спільною роботою людей? (Колектив).
-
В роботі колективу потрібна злагодженість, взаєморозуміння і … (Гармонія).
-
Гра «Хто більше».
-
До слова сніг дібрати споріднені слова. Визначити і позначити префікс, де він є.
Сніг, сніжок, сніжинка, сніжно, засніжило, сніжна, засніжений, сніговик, снігопад, підсніжник.
-
Гра «Снігова куля».
Вправа на конструювання і розширення речення. Кожна група доповнює по одному слову попереднє речення.
Слайд 7
-
Падає сніжинка.
-
З неба падає сніжинка.
-
З неба на землю падає сніжинка.
-
З неба на землю падає маленька сніжинка.
-
З неба на землю падає маленька білесенька сніжинка.
-
З неба на землю падає маленька білесенька блискуча сніжинка.
-
З неба на землю падає маленька білесенька блискуча чарівна сніжинка.
-
Запишіть останнє речення і підкресліть основу речення.
-
Вправа «Зустрічалочка».
-
До нас на урок хтось завітав.
-
Як ви гадаєте, хто це? (Сніговик).
-
Дуже подібний, але чогось йому не вистачає. Чого? (Очей, носика, ротика, рук, ніг, мітли).
-
Якщо в нього цього нема, то який він?
Слайд 8 Слайд 9
-
Давайте домалюємо всі потрібні частинки. Яким він став?
-
Сніговик приніс нам багато слів. Давайте їх прочитаємо. Яка частина в кожному слові повторюється? (Префікси роз-, без-).
-
Вибірковий диктант. Гра «Будь уважним».
Зимові свята в грудні розпочинає свято Катерини. Воно припадає на 7 грудня.
Слайд 10 Слайд 11
2 учні розказують про це свято.
-
Ви повинні уважно слухати дітей і виписувати слова, у яких є префікси роз-, без-.
7 грудня – одне з найулюбленіших жіночих свят – великомучениці Катерини. Дослідники дохристиянських вірувань розповідають, що в давнину це було свято Дівочої долі. В цей день долю потрібно розвеселити. Для цього молодь збиралася на вечорниці. Дівчата вишивали, хлопці розказували веселі оповідки. Весь вечір розважалися, співали і танцювали. А ще в цей день дівчата гадали. Якщо на Катерини поставити у воду вишневу гілочку, а на Маланку вона розпуститься і зацвіте – це добрий знак, доля буде квітучою і безтурботною.
Слайд 12
-
Гра «Впіймай префікс з-, с-.
-
Друге зимове свято в грудні – це свято Андрія.
Слайд 13
2 учні розказують про це свято.
-
Ви повинні уважно слухати дітей і виписувати слова, у яких є префікси з-, с-.
13 грудня – свято Андрія . У народі його ще називають Калита. У цей день хлопці збиралися на вечорниці. Вони зносили до чиєїсь хати різні пісні страви. В цей день обов’язково потрібно було скуштувати калиту –спечений круглий корж з отвором посередині. Його підвішували під стелю. Хлопці стрибали, щоб відкусити. Хто не зможе підстрибнути, повинен станцювати. А хто схопить найбільший шматок, той буде на вечорницях паном Калитинським.
(Діти виписують слова у два стовпчики і позначте в них префікси).
Слайд 14
-
А наступне свято дуже добре відомо всім дітям, бо є їх улюбленим. Кожен з вас чекає на нього.
-
Ану, підкажіть мені, що це за свято? (свято Миколая).
Слайд 15
-
Що ви знаєте про Святого Миколая?
Повідомлення про свято двох учнів.
1600 років тому жив у місті Мирах хлопець на ім’я Миколай. Він народився у дуже багатій родині, але його батьки рано померли, залишивши синові великий спадок. Серце хлопчика переповнювала доброта і він вирішив віддати усе своє багатство бідним людям. Він робив це таємно уночі. Щоб ніхто його не впізнав. Коли Миколай помер, його душа стала перед Богом. В нагороду за добре життя на землі Господь забажав нагородити Миколая, запропонував виконати будь-яке бажання. Але Святий попросив лише про одне, щоб Бог дозволив йому час від часу сходити з неба і допомагати тим, хто потрапив у біду. Відтоді кожного року в день своїх іменин у ніч на 19 грудня Святий Миколай ходить по землі і розносить добрим дітям подарунки.
-
Ви, мабуть, думаєте, як він може про всіх дізнатися. У нього є помічники – маленькі янголята, вони постійно за нами спостерігають і про все записують у книжечки: одна, чорна, – про погані вчинки, а інша, біла, – про хороші справи. І сьогодні на урок до нас також завітали ангели зі своєю книжечкою для того, щоб з’ясувати, які діти навчаються у нашому класі, чи можуть вони розраховувати на подарунки Святого Миколая.
(Заходять ангели. У одного в руках книга добрих і поганих вчинків)
-
Ангели: Добрий день, малята. Ми трудились увесь рік, добрі вчинки підмічали, імена дітей хороших у цю книжечку писали. А зараз хочемо провести з вами фізкультхвилинку. Ми буду запитувати про ваші чесноти і недоліки, а ви думайте, ви такі, чи ні, виконувати вам запропоновані дії, чи не варто.
Фізкультхвилинка
Слайд 16
Встаньте ті, хто серцем добрий.
Підстрибніть, хто з вас хоробрий.
Покрутіться щедрі й чесні.
Ну, а злі в долоні плесніть.
Підстрибніть, хто завжди маму слуха.
Неслухи смикніть себе за вуха.
Хто веселий, усміхніться.
Ті, хто вдячний, поклоніться.
Дуже гарні тут малята!
Ждіть даруночків до свята.
-
Робота з підручником.
Слайд 17
-
Прочитайте вправу 225. Яка тема тексту? (Розповідь про свято Миколая).
-
Яка головна думка тексту? (Треба бути чемними, ввічливими, слухняними).
-
Випишіть виділені слова, позначте в них префікси.
Знаходить, зважте, здобути.
-
Які префікси позначили в слові знаходить?
-
Знайдіть слово з префіксом с-. (Справді).
-
Фразеологічна хвилинка.
-
У кожної групи є конверт з фразеологізмом або прислів’ям. Вставте потрібний префікс в словах. Поясніть його значення, введіть в речення.
Слайд 18
-
Творча робота.
-
А тепер спробуйте стати справжніми поетами. Складіть вірш про зиму. Доберіть до питань слова.
Слайд 19
-
До нас прилетіла справжня сніжинка. (Вірш)
Слайд 20
Я зими дитинка –
Красуня – Сніжинка.
Морозець – то мій татусь,
Дід Мороз – то мій дідусь.
Колисала мене Віхола,
А Зима на щічки дихала.
І тому така я гожа,
На матінку Зиму схожа.
-
А за те, що ви добре працювали на уроці, Сніжинка дарує вам подарунок під ялиночку.
V. Домашнє завдання. с.99, впр.229
Слайд 21
VІ. Рефлексія уроку.
Слайд 22