Закріплення правопису слів з префіксами з-, с-, роз-, без-.

Про матеріал
Мета: навчальна: закріпити з учнями правопис слів із префіксами з-, с-, роз-, без-. Формувати графічні та орфографічні навички; розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів, фонематичний слух, комунікативні навички. виховна: формувати у дітей народний світогляд шляхом вивчення українських традицій святкування зимових свят; розвивати в учнів основні категорії народної моралі: працелюбність, повагу до батьків, щедрість, чесність; прищеплювати ідеали добра.
Перегляд файлу

Конспект  уроку з української мови

3 клас

Підготувала вчитель початкових класів

школи І ступеня № 295 м. Києва

Хаброван Вероніка Миколаївна

 

 

Тема: Закріплення  правопису слів з префіксами з-, с-, роз-, без-.

Мета:

навчальна: закріпити з учнями правопис слів із префіксами з-, с-, роз-, без-. Формувати графічні та орфографічні навички;

розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів, фонематичний слух, комунікативні навички.

виховна: формувати у дітей народний світогляд шляхом вивчення українських традицій святкування зимових свят; розвивати в учнів основні категорії народної моралі: працелюбність, повагу до батьків, щедрість, чесність; прищеплювати ідеали добра.

Хід уроку

  1. Організаційна частина
  •  Діти, до нас сьогодні на урок завітали гості. Тож давайте привітаємо їх.

Учень.

Добрий день!

У добрий час радо ми вітаєм вас!

З миром зустрічаємо,

Щастя вам бажаємо!

  1. Психологічне налаштування учнів.

Слайд 1

 

 

 

 

 

 

  • Яким має бути наш урок?
  • А ви на уроці якими повинні бути?
  • Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий продуктивний урок. Він у нас сьогодні дійсно незвичайний. На ньому ми будемо читати, писати, грати, творити. А працювати ми будемо під гаслом…

Слайд 2

 

 

 

 

 

 

  • А щоб нам всім було на уроці цікавіше і ви виконали багато завдань, об’єднаємося в шість груп.
  • Як буде називатися кожна група, дізнаєтесь згодом.

ІІІ. Створення емоційного фону уроку.

  • Послухайте вірш Г.Дем’яченко. Дайте відповіді на поставлені в ньому запитання.

Слайд 3

Пролетіли в трійці коні–скакуни,

У санях повезли дівчину вони.

Має біле личко дівчина чудова,

Рукавом змахнула – у дерев обнова.

Все навкруг іскриться, все переливається,

Білокоса дівчина дітям усміхається.

Ви ж часу не гайте,

Швидко відгадайте:

Що за трійка мчалась?

Як дівчина звалась?

(Зимові місяці – грудень, січень, лютий.    Дівчина – зима.)

  1. Технологія «Асоціативний кущ».
  • Що ви уявляєте, коли чуєте слово зима? Які асоціації у вас виникають?

Слайд 4

  • Молодці! Ви придумали багато слів, а з деякими з них ми сьогодні зустрінемся на уроці.
  • Ви назвали слово сніг. А що таке сніг? (Замерзлі кристалики води.)
  • А як їх ще називають? (Сніжинки) 
  1. Технологія «Робота в групах».
  • Раніше я казала, що ми будемо працювати в групах. Тепер я можу дати назву кожній.
  1. гр. – «Біла сніжинка».
  2. гр. – «Блакитна сніжинка».
  3. гр. – «Синя сніжинка».
  4. гр. – «Жовта сніжинка».
  5. гр. – «Фіолетова сніжинка».
  6. гр. – «Срібна сніжинка».
  • Згадаємо, як треба працювати в групах: дружно, доброзичливо, думка кожного важлива.

ІV. Актуалізація опорних знань.

  • Над якою темою ми працювали на попередніх уроках?
  • Сьогодні ми з вами будемо закріплювати правопис слів із префіксами з-, с-, роз-, без-.

Слайд 5

  1. Вправа «Кубування»

Слайд 6

  • Яка частина слова називається префіксом?
  • Що таке прийменник?
  • Як ви розрізняєте префікси і прийменники?
  • Що потрібно зробити, щоб виділити у слові префікс?
  • Перед якими буквами завжди пишеться префікс с- ?
  • У яких префіксах завжди пишеться буква з- ?
  1. Каліграфічна хвилинка.
  • Назвіть сьогоднішню дату. (13 грудня)
  • А яке сьогодні свято? (Андрія)
  • Запишемо число в зошиті і каліграфічну хвилинку.

З   з   Зз   зи   им   ма   зима

Зима снігом посипає, всі дороги замітає.

  • Яка орфограма є в слові зима? (Ненаголошений и-).
  • Яке перевірне слово можна дібрати? (Зими).
  • В яких словах речення є префікс? (Посипає, замітає).
  1. Словникова робота.

Словник: пон..ділок, н..діля, с..р..да, ч..твер, парасол..ка, в..дмід.., ..жак, кол..ктив, ..армонія.

  • Сьогодні вівторок. Який день був вчора? (Понеділок).
  • Позавчора? (Неділя).
  • А завтра? (Середа).
  • Післязавтра? (Четвер).
  • Предмет, який допомагає сховатися від дощу або снігу? (Парасолька).
  • Назвіть тварин, які засинають взимку. (Ведмідь, їжак).
  • Як одним словом назвати групу об’єднаних спільною роботою людей? (Колектив).
  • В роботі колективу потрібна злагодженість, взаєморозуміння і … (Гармонія).

 

  1. Гра «Хто більше».
  • До слова сніг дібрати споріднені слова. Визначити і позначити префікс, де він є.

Сніг, сніжок, сніжинка, сніжно, засніжило, сніжна, засніжений, сніговик, снігопад, підсніжник.

  1. Гра «Снігова куля».

Вправа на конструювання і розширення речення. Кожна група доповнює по одному слову попереднє речення.

Слайд 7

  1. Падає сніжинка.
  2. З неба падає сніжинка.
  3. З неба на землю падає сніжинка.
  4. З неба на землю падає маленька сніжинка.
  5. З неба на землю падає маленька білесенька сніжинка.
  6. З неба на землю падає маленька білесенька блискуча сніжинка.
  7. З неба на землю падає маленька білесенька блискуча чарівна сніжинка.
  • Запишіть останнє речення і підкресліть основу речення.
  1. Вправа «Зустрічалочка».
  • До нас на урок хтось завітав.
  • Як ви гадаєте, хто це? (Сніговик).
  • Дуже подібний, але чогось йому не вистачає. Чого? (Очей, носика, ротика, рук, ніг, мітли).
  • Якщо в нього цього нема, то який він?

Слайд 8                                            Слайд 9

  • Давайте домалюємо всі потрібні частинки. Яким він став?
  • Сніговик приніс нам багато слів. Давайте їх прочитаємо. Яка частина в кожному слові повторюється? (Префікси роз-, без-).

 

  1. Вибірковий диктант. Гра «Будь уважним».

Зимові свята в грудні розпочинає свято Катерини. Воно припадає на 7 грудня.

Слайд 10                                      Слайд 11

2 учні розказують про це свято.

  • Ви повинні уважно слухати дітей і виписувати слова, у яких є префікси роз-, без-.

7 грудня – одне з найулюбленіших жіночих свят – великомучениці Катерини. Дослідники дохристиянських вірувань розповідають, що в давнину це було свято Дівочої долі. В цей день долю потрібно розвеселити. Для цього молодь збиралася на вечорниці. Дівчата вишивали, хлопці розказували веселі оповідки. Весь вечір розважалися,  співали і танцювали. А ще в цей день  дівчата гадали.  Якщо на Катерини поставити у воду вишневу гілочку, а на Маланку вона розпуститься і зацвіте – це добрий знак, доля буде квітучою і безтурботною.

Слайд 12

  1. Гра «Впіймай префікс з-, с-.
  • Друге зимове свято в грудні – це свято Андрія.

Слайд 13

  • Пограємо в гру.

2 учні розказують про це свято.

  • Ви повинні уважно слухати дітей і виписувати слова, у яких є префікси з-, с-.

13  грудня  – свято Андрія . У народі його ще називають Калита.  У цей день хлопці збиралися на вечорниці. Вони зносили до чиєїсь хати різні пісні страви. В цей день обов’язково потрібно було скуштувати калиту –спечений круглий корж з отвором посередині. Його підвішували під стелю. Хлопці стрибали, щоб відкусити. Хто не зможе підстрибнути, повинен станцювати. А хто схопить найбільший шматок, той буде на вечорницях паном Калитинським.

(Діти виписують слова у два стовпчики і позначте в них префікси).

Слайд 14

  • А наступне свято дуже добре відомо всім дітям, бо є їх улюбленим. Кожен з вас чекає на нього.
  • Ану, підкажіть мені, що це за свято? (свято Миколая).

Слайд 15

  • Що ви знаєте про Святого Миколая?

Повідомлення про свято двох учнів.

         1600 років тому жив у місті Мирах хлопець на ім’я Миколай. Він народився у дуже багатій родині, але його батьки рано померли, залишивши синові великий спадок. Серце хлопчика переповнювала доброта і він вирішив віддати усе своє багатство бідним людям. Він робив це таємно уночі. Щоб ніхто його не впізнав. Коли Миколай помер, його душа стала перед Богом. В нагороду за добре життя на землі Господь забажав нагородити Миколая, запропонував виконати будь-яке бажання. Але Святий попросив лише про одне, щоб Бог дозволив йому час від часу сходити з неба і допомагати тим, хто потрапив у біду. Відтоді кожного року в день своїх іменин у ніч на 19 грудня Святий Миколай ходить по землі і розносить добрим дітям подарунки.

  •   Ви, мабуть, думаєте, як він може про всіх дізнатися. У нього є помічники – маленькі янголята, вони постійно за нами спостерігають і про все записують у книжечки: одна, чорна, – про погані вчинки, а інша, біла, – про хороші справи. І сьогодні на урок до нас також завітали ангели зі своєю книжечкою для того, щоб з’ясувати, які діти навчаються у нашому класі, чи можуть вони розраховувати на подарунки Святого Миколая.

(Заходять ангели. У одного в руках книга добрих і поганих вчинків)

  • Ангели: Добрий день, малята. Ми трудились увесь рік,  добрі вчинки підмічали, імена дітей хороших у цю книжечку писали.  А зараз хочемо провести з вами фізкультхвилинку. Ми буду запитувати про ваші чесноти і недоліки, а ви думайте, ви такі, чи ні, виконувати вам запропоновані дії, чи не варто.

Фізкультхвилинка

Слайд 16

Встаньте ті, хто серцем добрий.

Підстрибніть, хто з вас хоробрий.

Покрутіться щедрі й чесні.

Ну, а злі в долоні плесніть.

Підстрибніть, хто завжди маму слуха.

Неслухи смикніть себе за вуха.

Хто веселий, усміхніться.

Ті, хто вдячний, поклоніться.

Дуже гарні тут малята!

Ждіть даруночків до свята.

  1. Робота з підручником.

Слайд 17

  • Прочитайте вправу 225. Яка тема тексту? (Розповідь про свято Миколая).
  • Яка головна думка тексту? (Треба бути чемними, ввічливими, слухняними).
  • Випишіть виділені слова, позначте в них префікси.

Знаходить, зважте, здобути.

  • Які префікси позначили в слові знаходить?
  • Знайдіть слово з префіксом с-. (Справді).
  1.  Фразеологічна хвилинка.
  • У кожної групи є конверт з фразеологізмом або прислів’ям. Вставте потрібний префікс в словах. Поясніть його значення, введіть в речення.

Слайд 18

  1.  Творча робота.
  • А тепер спробуйте стати справжніми поетами. Складіть вірш про зиму. Доберіть до питань слова.

Слайд 19

 

  • До нас прилетіла справжня сніжинка. (Вірш)

Слайд 20

 

Я зими дитинка –

Красуня – Сніжинка.

Морозець – то мій татусь,

Дід Мороз – то мій дідусь.

Колисала мене Віхола,

А Зима на щічки дихала.

І тому така я гожа,

На матінку Зиму схожа.

 

  • А за те, що ви добре працювали на уроці, Сніжинка дарує вам подарунок під ялиночку.

V.  Домашнє завдання. с.99, впр.229

Слайд 21

VІ.  Рефлексія уроку.

Слайд 22

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
19 грудня 2021
Переглядів
954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку