« Особливим дітям – особлива увага …».
Мета: сформувати чітке уявлення про толерантність; стимулювати уяву у пошуках власного розуміння толерантності; розвивати навички спілкування з іншими людьми, адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати рішення, обирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей; здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість
«Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.
Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості».
Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст
Хід роботи:
1. Привітання Добрий день усім присутнім! Раді бачити вас у гарному настрої. Сподіваємось , сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам. 2. Вправа „Комплімент”
Отже, спробуємо. Кожен повернеться до свого товариша, який сидить ліворуч і скаже комплімент (Комплімент – це приємне схвальне зауваження на чиюсь адресу, похвала) Народна притча « Терпимість» Помирає в одному поселенні старий мудрець. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі – там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово – ТЕРПИМІСТЬ!!! Отже, поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім'ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну перевагу, а то й зіткнення безпосередніх інтересів. У різних людей – різні погляди на життя, працю, кохання тощо. Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди? Проявляти нетерпимість чи бути толерантним? Вправа «Квітка толерантності» Виконання творчого завдання в групах Перед вами –квітка „Толерантність”. Але погляньте –пелюстки її пусті. Заповніть ці пелюстки рисами-синонімами толерантності. (Кожна група виконує завдання самостійно. Після цього 2 квітки вивішують на дошку). -Отже, давайте проаналізуємо, з чим у вас асоціюється толерантність. (Захист та обговорення робіт).
Інформаційе повідомлення Кожна дитина - особлива, це беззаперечно. Але все ж є діти , про яких говорять « Особливі » - не для того, щоб підкреслити унікальність здібностей, а задля того,щоб відмітити ті особливі потреби, які відрізняють їх від інших дітей. Незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, кожна людина має право на повноцінне життя, освіту, якість якої не відрізняється від якості освіти решти людей. Саме цей принцип є основним в організації навчання дітей з особливими освітніми потребами. Не можна вимагати від дитини неможливого - до певного рівня іпевного кола знань і різні діти йдуть по різному.В.О. СухомлинськийСьогодні в нашій країні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими освітніми потребами. В основних законах про освіту зустрічаються такі терміни, як діти, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку та особи, які мають вади у фізичному чи розумовому розвитку. Діти з особливими потребами - це особи до 18 років, які потребують додаткової підтримки в освітньому процесі. Виокремлюють такі категорії дітей: Діти з порушенням психофізичного розвитку Діти – інваліди Діти з порушенням слуху, зору Діти з аутизмом ( неконтактні діти) Діти з гіперактивністю та дефіцитом уваги Діти з порушенням інтелекту ( розумово відсталі, затримка психічного розвитку ) Діти з емоційно – вольовими порушеннями Діти з мовленнєвими порушеннями
Основні завдання та поради у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами
Слід пам’ятати про те, що дитину з особливими освітніми потребами потрібно сприймати як активну, свідому особистість, помічати навіть незначні її досягнення, сприяти розвитку міжособистісних дружніх стосунків між дітьми, та заохочувати всіх членів педагогічного колективу до співпраці.
Вправа « Дай правильну відповідь» Учасникам пропонуються твердження, з якими вони мають погодитися або не погодитися. ( Послухай, поміркуй, обґрунтуй, доведи правильність своєї відповіді,власної точки зору). ТВЕРДЖЕННЯ 1. Діти з особливими освітніми потребами (далі ООП), мають бути ізольовані від інших дітей під час навчання. 2. Дитина з особливими потребами має право навчатися у звичайній загальноосвітній школі. 3. Статус дитини з особливими потребами має бути відомий лише медичному працівнику школи. 4. Вчитель має право відмовитися від навчання дитини з особливими потребами. 5. Ставлення до дітей з особливими освітніми потребами та інших дітей має бути однаковим. 6. Батьки дітей з особливими потребами зобов’язані віддавати на навчання свою дитину у спеціалізований навчальний заклад. 7. Чи повинні діти з особливими потребами обмежені у спілкування зі своїми ровесниками. 8. Вчителі і учні мають право знати про статус дитини з особливими освітніми потребами. Запитання для обговорення в групі після завершення вправи: 1. Які відповіді вас здивували? 2. Чому так важливо з’ясувати усі ці питання? Вправа « Асоціація » ( Самопрезентації; групове згуртування; рефлексія). "Спробуйте уявити собі, яка квітка, кущ ,дерево може бути вашим джерелом сили та енергії і відображати ваші особливості та індивідуальність. Вам потрібно виліпити, намалювати таку рослину і продумати чим ви з нею схожі, що вона символізує та як представити її іншим. Ми побачили, що всі ми різні, але живемо в одному світі, і зараз живемо ще і в нашій групі. Комфортно почуваємось лише тоді, коли вміємо співпереживати, підтримувати один-одного, нести добро, хороший настрій. Христианська притча: СВІЙ ХРЕСТ- СВОЯ НОША Господь Бог роздав всім хреста і сказав «це твій хрест і тобі його нести. через деякий час зібралися всі народи з проблемою: тяжко нести свій хрест. вирішили звернутися до Бога. Бог сказав:
Знову всі зійшлися на раду.
Кожен взяв свій старий хрест, він здався легким, зручним, і всі люди стали щасливими. Підсумок: Бажаю, щоб обрана нами ноша завжди була легка і до душі. А важливим залишається тільки те: хто були ви, і що ви залишили в душі хоча б однієї дитини…
Вправа «Я бажаю всім бути …» Кожен учасник висловлює своє побажання всім іншим учасникам бажання бути …. (називає одну рису толерантності) «Толерантність врятує світ» Толерантність врятує світ Толерантне ставлення людини Збереже планету від негод, Розрубає мотлох павутини, Переріже нитку перешкод. Толерантне ставлення до всього Збереже, врятує і спасе, Допоможе вгледіть перемогу, Допоможе витримати все. Будь завжди нестримним вільнодумцем, Свої мрії пензлем намалюй. Освіти життя яскравим сонцем, Толерантний всесвіт побудуй!
І на останок хочеться подарувати маленькі дитячі серця. Щоб вони билися в такт з вашими і разом звучали вуніісон (роздатковий матеріал виготовленні сердечка). Дякуємо за увагу!
|