Заняття 9. Тема. Підсумкове заняття. Спортивне орієнтування як вид спорту. Практичне заняття. Виконання практичних завдань з топографії (2 год).

Про матеріал

Матеріал можна використати при вивченні розділу з географії "План і карта", а також на заняттях усіх гуртків туристичного напряму в розділі "Топографія"

Перегляд файлу

Заняття 9. Тема.  Підсумкове заняття.  Спортивне орієнтування як вид спорту. Практичне заняття. Виконання практичних завдань з топографії (2 год).

 Мета навчальна: узагальнити  набуті знання з теми «Топографічна підготовка»; розвивальна: розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення; виховна: виховувати вміння  працювати в команді, вчити слухати друзів.

Обладнання: Спортивні карти, КП,  нагрудні знаки-номери, картки для учасників змагань, компаси тощо.

Форма  заняття: Конкурсні змагання.

Хід заняття

1-й конкурс «Візитка» (8 балів)

Зустрічаються команди : «Румб» і «Коло»

«Румб» - Розумні, умілі, мандрівники бувалі;

«Коло» -  Кмітливість, одержимість, любов орієнтувальщиків.

За 5  хв. представити свою команду, придумати її назву, девіз, пісню, щоб все відповідало тематиці конкурсу.

2-й конкурс «Туристська кмітливість» (10 балів)

Усім відомо, що туристи повинні мати швидку реакцію, кмітливий розум.  Цей конкурс «Туристська кмітливість» покаже нам, чи наші юні туристи такі ерудовані. Кожній команді потрібно відповісти на  15 запитань. Відповіді давати зразу ж, без обдумування. Якщо не мають варіанту відповіді, кажуть - «далі». Журі визначає, яка команда дала більше відповідей на запитання і витратила на це найменше часу, тій команді дається максимальна кількість балів.

Запитання команді  «Румб»

1. Документ, на якому схематично визначені маршрути до КП    (карта)
2. Супутник туристів в поході    (компас)
3. Природний витік води із землі    (джерело)
4. Романтичне вечірнє місце збору туристів  (біля вогнища)
5. Місце попадання цілі    (мішень)
6. Інструмент, найнеобхідніший в поході   (сокира)
7. Пункт випуску команд на змагання   (старт)
8. Фіксування цікавих пам'ятних моментів  (фотознімок)
9. Одна із головних якостей в туриста   (спостереження)
10. Категорія людей, які оцінюють змагання  (судді)
11. Природній спосіб орієнтування на місцевості (сонце)
12. Кращий відпочинок влітку    (туризм)
13. В'язальна страхова мотузка    (прусик)
14. Найвища вершина України (г.Говерла)                                                           15. Наука, що вивчає рідний край    (Краєзнавство).
Запитання команді«Коло»
1. Основний похідний документ туриста   (маршрутка)
2. Місце забору води     (криниця)
3. Місце в таборі для оголошень     (вітрина)
4. Кінцевий пункт закінчення змагань    (фініш)
5. Відстань від старту до фінішу     (дистанція)
6. Похідне житло туриста    (намет)
7. Заплечовий мішок туриста     (рюкзак)
8. Засіб орієнтування на місцевості    (компас)
9. Один з видів туризму    (похід)
10. Прилад для визначення часу на дистанції   (секундомір)
11. Найулюбленіше слово в поході    (привал)
12. Найдовша  річка України (р.Дніпро)
13. Технічний страховий засіб    (карабін)
14.Показник напряму схилу  (бергштрих)

15. Невелика котловина  (яма).

3-й конкурс: «Види змагань»

Крім походів юні туристи проводять різноманітні змагання. Командам назвати  види туризму, які вони знають, записати на папері. Записи подають журі, а самі розповідають, що знають про види туризму.
Поки команди готуються, болільники перемінно відповідають на запитання:

img1- Які бувають годинники? (сонячний, пісочний, квітковий, водяний, кварцовий, електронний, механічний...). Якщо болільники назвуть, які знають годинники, командам добавляють по одному балу.
4-й конкурс «Умовні знаки»..... (10 балів)

Всім відомо, що юні туристи мають свої умовні знаки, за якими орієнтуються в походах, таборах.

Перед вами малюнок. Хто найбільше знайшов тут умовних знаків?

5-й конкурс «Визначальний»..  (5 балів)
Кожна  команда отримала завдання визначити на око:
1. Окружність стовбура даного дерева;
2. Висоту даного дерева;
3. Вагу каменя;
4. Відстань між двома предметами;
5. Назвати кількість горіхів або каштанів у торбинці.
Команді, відповідь якої буде найближча до справжньої, за кожне запитання дається 1 бал. 

6-й конкурс «Географічні прилади».... (5 балів)

Дітям демонструються прилади, які вони повинні назвати і пояснити їх призначення.

1.Нівелір – прилад для визначення відносної висоти.

2. Компас – прилад для вимірювання азимута.

3. Рулетка – інструмент для вимірювання відстаней на місцевості.

4. Курвиметр – прилад для вимірювання довжини кривої на карті.

5. Крокомір (циркуль)  – інструмент для вимірювання відстаней на місцевості.

Прийом «Клуб знавців» (робота в групах)
Час обговорення відповіді на запитання — 1 хвилина. Відповіді записуються на аркуші.

1. Назвіть якнайбільше способів орієнтування за місцевими ознаками.

2. Визнаєте, наскільки мінлива пого­да та як важливо, особливо в умовах походу, вміти передбачувати її зміни. Назвіть якнайбільше місцевих ознак погіршення погоди.

3. Уявіть собі, що ви вирушаєте в подорож за певним маршрутом. Складіть перелік правил для учасника маршруту.

Круглий стіл: Аналіз результатів змагань зі спотивного орієнтування.

Досвід вихованців: найбільший мій успіх на занятті -…

Найбільші труднощі на занятті - ….

1.Типи помилок допущених вихованцями  у спортивному орієнтуванні

Допущені помилки новачка:

 - через звичайну технічну неграмотність;

-  неправильна орієнтування карти;

-  невміння вибрати потрібні технічні прийоми

-  незнання умовних знаків.

Помилки спортивного росту:

-  Нервозність на початку проходження дистанції

-  Квапливість при виборі шляху на черговий КП

-  Розпливчастість у виборі «прив'язки»

-  Недостатній контроль напрямку і відстані

-  Недостатня увага на трасі і особливо поблизу КП

-  Зміна початкового плану під впливом суперників через невпевненість у своїх силах і своєму плані

- Непідготовленість до старту - недостатня інформація про місцевість і карту, недбало і неточно переписані або зарисовані легенди

-  Метушливість, поспішність на трасі

-  Надмірна реакція на щойно зроблені помилки.

5. Гра «Шифрувальник»

Для перевірки засвоєння учнями умовних знаків проводиться гра «Шифрувальник». Потрібно замінити слова у тексті умовними знаками.

Біля школи за селом

Витікає джерело

І на сонечко сміється,

А від нього річка в’ється.

Розпустивши шати  кіс,

Там росте сосновий ліс.

Через луки йде дорога

Мимо саду до порога.

Там будинок лісника,

Міст і стежечка вузька

6. Підсумок заняття.  Рефлексія до заняття.

Педагог: Давайте проаналізуємо, що ми знаємо і вміємо по темі «Топографічна підготовка».

Передбачувані відповіді: вміємо працювати з компасом і визначати азимут, читати карту, складати карти з опису, визначати місцезнаходження, знаємо, що орієнтування буває за вибором, в заданому напрямку, по маркованої дистанції і т.д.

Педагог: А не знаємо і не вміємо?

Передбачувані відповіді: витримувати заданий напрямок при русі по азимуту, вибирати оптимальні шляхи руху, точно і швидко проводити вимірювання на місцевості і т. д.

Педагог: Так, нам належить ще багато працювати, тому що ці вміння і навички допоможуть перемагати на змаганнях зі спортивного орієнтування.

А сьогодні ми обираємо юного топографа. Команди вибирають самого потрібного команді учасника, якому присвоюється звання «Юний топограф» і вручається пам'ятна медаль.

 

Додаток 1

Усього десять кроків можуть привести до успіху на дистанції

1.Зорієнтуй карту за допомогою компаса або навколишніх об'єктів, і визнач своє місце розташування.

2. Подивись який КП будеш брати, його номер і на якому орієнтирі розташований цей пункт.

3. Подивись з якої точки ( орієнтира ) зручніше зайти на КП.

4. Вибери шлях руху і наміть проміжні прив'язки (орієнтири ) .

5. Намагайся все це запам'ятати.

6. Тепер можна бігти через намічені прив'язки до самого КП.

7. Побачивши КП, подивися в яку клітинку на картці будеш робити відмітку, приготуй картку для позначки. У разі необхідності пред'яви картку контролеру в розгорнутому вигляді.

8. Подивись, в яку сторону будеш бігти далі.

9. Безпосередьно на КП перевір її номер і швидко зроби позначку в потрібну клітинку на картці учасника .

10. Відійди від КП в потрібному напрямку.

Далі - дивись пункт 1.

Перед стартом перепиши собі легенди, запиши в картку номера КП

 (це можливо тільки в особистих змаганнях, тому що в естафетних змаганнях порядок проходження зазначений на карті і до отримання карти учаснику не відомий).

Дій самостійно. Перш ніж що-небудь зробити - подумай і підготуйся до цього дії.

Не звертай уваги на суперників і сторонні КП.

Суперники можуть помилятися або хитрувати, а забігаючи на всі КП можна тільки втратити своє місцезнаходження .

Бігти старайся рівномірно без різких прискорень і зупинок.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Методичний посібник

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Радушинська Антоніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 грудня 2018
Переглядів
1331
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку