Заняття активної взаємодії
«Піклуйся про своє здоров’я»
Мета. Поглибити знания дітей про здоров'я; розвивати бажання вести активний спосіб життя, дбати про свій фізичний і духовний розвиток; формувати комунікативну компетентність; коригувати пізнавальну активність, виховувати інтерес до занять спортом, прищеплювати корисні звички, які сприяють зміцненню здоров'я.
Обладнання. Олівець, аркуші паперу для малювання, на яких зображені кружечки, кольорові кульки, фланелеграф, демонстраційний матеріал.
Технічні захоби. Комп’ютер.
Хід заняття
І. Нервово-психологічна підготовка
Доброго здоров'я, діти, доброго вам дня.
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня,
Хай сміється мирно небо і дивує світ.
А Земля нехай дарує вам барвистий цвіт,
Бо здоров'я, любі діти, в світі головне.
А здорових і веселих щастя не мине!
ІІ. Основна частина
1.Вступне слово.
– Вітаючись, ми, зазвичай, кажемо: «Здрастуйте», «Доброго здоров'я!». Таким чином ми бажаємо одне одному здоров'я. У давнину казали: «Здоров'я – це нічого, але все без здоров'я – ніщо». Як правило, людина, яка ніколи не хворіла, зовсім не береже свого здоров'я. Що ж таке здоров’я?
2. Інформаційне повідомлення з елементами бесіди.
– Здоров'я – це стан повного фізичного, духовного й соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб чи фізичних вад.
У всі часи люди приділяли увагу своєму здоров'ю, піклувалися про нього, винаходили все нові й нові ліки від хвороб та всілякі способи, за допомогою яких можна було зміцнити свій організм і залишатися бадьорими впродовж багатьох років.
Діти, вам подобається ходити в походи? А гратись у веселі ігри? А плавати в морі, в озері чи в річці? (Відповіді дітей.)
Це чудово, коли дитина здорова. Тоді їй усе хочеться робити: й відпочивати, й гратися, й вчитися, й займатися спортом.
А коли ви захворієте, яке у вас самопочуття? (Відповді дітей.)
Отож людині потрібне здоров'я, щоб учитися, рости й міцніти. Ви сьогодні навчаєтеся в школі, у веселій країні Знань. I шлях цей довгий. Щоб пройти його, треба мати міцне здоров'я, силу волі й велике бажання вчитися. А зустрічатимуться у вас на шляху не лише радощі, сміх, веселі витівки, а й перешкоди, певні труднощі, які треба буде подолати.
Щоб пройти усі випробування шкільного життя, кожному з вас потрібно бути здоровим, повним сил та енергії.
3. Мотиваційна стежина.
– Діти – це майбутні робітники й учені, науковці й космонавті, воїни й моряки, працівники поля й лісу, це ті люди, які прийдуть на зміну нинішнім патріотам рідної Вітчизни й будуть відстоювати та захищати її інтереси. А зараз поміркуємо: сьогодні ви ще зовсім маленькі, навчаєтесь у школі, але з кожним роком підростаєте, мужнієте й мудрішаєте. Час мине дуже швидко, й ви станете дорослими, будете здобувати професію, а потім працювати. Лише здорова, сильна й витривала людина може щодня повноцінно й з великою віддачею працювати. Хвора й слабка людина не може працювати на повну силу, бо вона думає тільки про те, що в неї болить. А от здоровому все здорово! Здорова дитина здатна добре вчитися, має гарний апетит і позитивний настрій. Здорові діти – міцна нація. Усе пов’язане між собою.
Одному видатному лікареві Стародавнього Сходу належать такі слова: «Головним скарбом життя є не землі, які ти завоював, не багатства, що є в тебе в скринях… Головним скарбом життя є здоров’я , і, щоб його зберегти, треба багато чого знати.» Як ви розумієте ці слова?
4. Робота з прислів’ями.
– Уявлення нашого народу про здоров’я відображені в усній народній творчості, зокрема в прислів’ях та приказках. Ось лише деякі з них:
Здоров’я не купиш, його розум дарує.
Як немає сили, то й світ немилий.
Здоровому все здорово.
Нема щастя без здоров’я.
В здоровому тілі – здоровий дух.
Бережіть здоров’я, його в крамниці не купиш.
Хто міцний плечем, тому і ноша не важка.
Хто спортом займається, той сили набирається.
Рухайся більше – проживеш довше.
– Народна мудрість вчить берегти здоров’я, не марнувати його.
5. Хвилинка-цікавинка.
– На аркушах паперу намалюйте в одному кружечку сумне обличчя, коли людина хвора, а в другому – такий вираз обличчя, який має здорова людина. (Діти малюють кольоровими олівцями в кружечках вирази облич.)
Давайте порівняємо два обличчя, які ви намалювали. Яке обличчя вам більше подобається: сумне чи веселе? Чому?
Веселе. Тому що воно приємне, хочеться на нього дивитися. (Вчитель демонструє малюнки дітей.)
Ось так і люди. Бувають веселі – це здорові фізично і духовно люди, а от сумні люди, швидше за все, – хворі. Народна мудрість говорить про те, що весела думка – половина здоров’я.
Міміка передає настрій людини та її емоційний стан. Наприклад, спокійна посмішка є свідченням гарного настрою. Насуплені, зсунуті брови, стиснені губи – це ознака невдоволення, глибокої зосередженості. Тож давайте спробуємо виконати вправу для позбавлення затисків обличчя (чергування напруження й розслаблення.)
6. Вправа «Слухняні брівки».
(Дітям пропонується підняти брови (подив) – розслабити. Зберігати чоло рівним упродовж 30 секунд. Потім насупити (сердитість) – розслабити брови. Зберігати чоло рівним упродовж 30 секунд.)
7. Декламування віршів.
1-й учень.
Весело у світ дивіться,
Сум від себе проженіть.
Встали рано – усміхніться,
З радістю весь день живіть.
2-й учень.
Усмішка, неначе сонце,
Світло і тепло дає.
Як загляне у віконце,
Відразу радісно стає.
3-й учень.
Той здоровий, хто сміється,
Бо нічого не болить.
Все йому в житті вдається
І чудова кожна мить.
4-й учень.
Гарна думка серце гріє,
І чарівним все стає.
Доброта зцілити вміє
І здоров’ячко дає.
5-й учень.
Будьте всі здорові , діти,
З усмішкою в світ ідіть.
Хай вам щиро сонце світить.
Всі здоровими ростіть.
– Доброта, любов, добре ставлення до всіх людей, усмішка й весела вдача – це, справді, половина здоров’я. Така людина всіх навколо себе зігріває, дає позитивний заряд на цілий день, піднімає всім настрій. А гарний настрій – це запорука доброї роботи, удачі й позитивної атмосфери в колективі.
Діти, які ви знаєте правила, які допомагають зберегти ваш фізичний стан у відмінній формі? ( Відповіді дітей.) Так, щоб бути здоровим, треба займатися фізкультурою й фізичною працею, дотримуватися режиму дня, повноцінно й правильно харчуватися.
8. Стендова настільна гра «Режим дня школяра».
(З допомогою фланелеграфа педагог демонструє послідовність режимних моментів дня учня. Під час показу відбувається обговорення важливості дотримання кожною дитиною режиму дня.)
9. Віршовані поради.
Є для ігор місць чимало:
і майданчик, й двір і сад.
Тож не грайтесь, де попало,
Все тоді піде на лад.
Правила дорожні знайте.
По дорозі не біжіть.
Від дороги далі грайте –
Будете в безпеці жить.
Мити рук не забувайте,
Ноги мийте кожен раз.
Спати в ліжечко лягайте,
В строго визначений час.
Є ще слово невеличке
І приємно так звучить
Це хороше слово – звичка.
Нам без звичок не прожить.
Є погані звички й гарні,
Хай погані йдуть від нас!
А хороші звички, славні
Набувайте, в добрий час!
10. Робота в групах.
1-ша група вибирає шкідливі звички, що шкодять здоров’ю. Чому їх не треба набувати? (Діти висловлюють свої думки.)
2-га група вибирає корисні звички, що допомагають зберегти здоров’я. (Діти називають корисні звички.)
Прибирати й мити посуд після їжі.
Дякувати після того, як поїв.
Їсти перед телевізором.
Складати іграшки після гри.
Вітатися з друзями, рідними.
Чистити зуби.
Прийшовши зі школи, розкидати по кімнаті одяг, книжки.
Гризти нігті.
Прибирати постіль.
Мити руки перед їжею.
11. Гра-змагання «Хто швидше?»
(Педагог говорить дітям про те, що часто показником здоров’я людини є здоров’я її легенів: якщо легені здорові, то в них вміщується багато повітря. Після цього пропонує провести своєрідне тестування й, викликавши до себе трьох учнів, роздає їм кульки. За командою діти починають їх надувати. Перемагає та дитина, яка швидше надує кульку.)
ІІІ. Заключна частина
Бережіть здоров’я, зміцнюйте й примножуйте його. І пам’ятайте про те, що здоров’я – найцінніший скарб, і від вас залежить, чи зумієте ви
зберегти його на довгі роки.
Знає воїн й лікар,
Столяр й хлібороб –
Краще одне здоров’я,
Ніж багато хвороб.
Краще хай посмішка сяє,
Ніж з болячками бій.
Краще хай пісня лунає,
Аніж розмови про біль.
Людина має радіти
Тому, що природа дає.
Розумному треба вміти
Слухати тіло своє.
Дурня усяка хвороба
Завжди підстереже.
Тож бережи здоров’я,
Й воно тебе збереже.