Мета: закріплювати вміння диференціювати звуки [с], [з], [ц] в усному мовленні; сприяти розвитку артикуляційної моторики, фонематичного і складового аналізу і синтезу, фонематичного сприймання і уявлення, слухової пам'яті, уваги логічного мислення; формувати вміння граматично правильно будувати складні речення, впевнено висловлювати свої думки, інтонаційну виразність мовлення; стимулювати мовленнєву активність; активізувати словник приємними, ввічливими і тактовними словами; розвивати мовленнєвий етикет; виховувати доброзичливість, самостійність, почуття доброти і поваги до інших, уміння дружити і берегти дружбу.
ТЕМА ЗАНЯТТЯ. ПОДОРОЖ В КРАЇНУ «ЗВУКОЛЯНДІЮ».
ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ЗВУКІВ [С], [З], [Ц]
Мета: закріплювати вміння диференціювати звуки [с], [з], [ц] в усному мовленні; сприяти розвитку артикуляційної моторики, фонематичного і складового аналізу і синтезу, фонематичного сприймання і уявлення, слухової пам’яті, уваги логічного мислення; формувати вміння граматично правильно будувати складні речення, впевнено висловлювати свої думки, інтонаційну виразність мовлення; стимулювати мовленнєву активність; активізувати словник приємними, ввічливими і тактовними словами; розвивати мовленнєвий етикет; виховувати доброзичливість, самостійність, почуття доброти і поваги до інших, уміння дружити і берегти дружбу.
Обладнання: планшетки для артикуляційної гімнастики і дихальних вправ, картинки — назви предметів зі звуками [с], [з], [ц], будиночки з карманчиками,пірамідки, іграшкові вовк та лисичка.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вихователь. Як багато снігу насипало! На нашій стежинці сніжинки, сніжинки.
Перед дітьми доріжкою лежать планшетки з прикріпленими мотузкою сніжинками.
Пустотливий вітерець,
Дуже жвавий молодець.
У кватирку залітай,
Грати з нами починай.
Під музичний супровід діти дмухають на сніжинки. Положення язика: унизу за нижніми зубами.
Ось під кожною сніжинкою
Заховалася картинка.
Нумо в коло всі ставайте
І зарядку починайте.
Під музичний супровід кожна дитина по черзі показує вправу, малюнок якої зображений на планшетці. Усі інші виконують за нею. Кожну вправу повторити 5 разів.
Диференціація звуків [с], [з], [ц]
Казко, казко, до нас йди,
Швидше двері відчини!
Звучить музика, відкривається завіса.
Руденька, хитренька
Сірого, зубастого обвела.
«Почистила» у діда віз,
І «битий» «небиту» повіз.
(Казка «Лисичка-сестричка і Вовчик-братик»)
У конверті ще три картинки.
«Знайди перший звук»
Діти працюють парами, розглядають картинки із зображенням сніжинки, зайчика, цукерки та називають звуки [с], [з], [ц].
З’являється лисичка.
Лисичка. Які гості до нашої казки завітали! Та які розумненькі, усі звуки правильно відгадали! А як ви їх розрізнили? Усі вони, мені здається, однакові: [с], [з], [ц].
Диференціація артикуляцій звуків [с], [з], [ц]
Логопед пропонує дітям навчити Лисичку розрізняти звуки [с], [з], [ц].
Гра «Луна»
У «луну» ми всі пограємо.
Ти повторюй, не лінись,
Та дивись, не помились!
Чистомовки із звуками [с], [з], [ц].
Гра – вправа « Вовк »
Один, два, три, чотири, п’ять, вийшли пальчики гулять,
Їм на зустріч раптом вовк, він зубами цок – цок – цок.
Тільки пальці не злякались і втікати не збирались,
Стислися у кулачак і по лобі вовка цок!
З’являється вовк.
Діти розповідають, що прийшли до казки в гості.
Вовк. Така біда, така,біда, що й розказати не можу. Ось... (показує предметні картинки розкладені на столі).
Гра «Засели будиночок»
Діти називають беруть картинки, називають слова і заселяють у будиночки з відповідними буквами: С,З,Ц.
Вовк. Спасибі вам, дітки, за допомогу!
З’являється лисичка.
Фізкультхвилинка
Гра «Знайди найдовше слово»
Вовк. Без допомоги вашої не зможу сам ніяк! Лисичка важку задачку загадала. Оце так насмішила — поміряти слова — та іграшки оці дала (показує пірамідки).
Логопед пропонує дітям визначити довжину слів за допомогою пірамідок. Підводить дітей до висновку: де кілець більше, те слово й довше. Діти працюють парами. Картинки: сонце, сніжинка, сніговик.
Вовк. Піду все Лисці покажу. Всім дякую.
Вовчик зникає. З’являється Лисичка, тримається за голівоньку.
Лисичка. Ой, як мене побили! Аж мізки повилазили!
Логопед (звертається до дітей). Так чи не так? (Усе було не так.)
Логопед. Нас, Лиско, ти не проведеш, бо казка нам підказала (діти продовжують речення), що Лисичка сама голову в тісто вимазала.
Лисичка. Які дітки розумненькі! Може, ви і мені допоможете? Я так віршики люблю і зі словами граю, та трапляється, що слова швидко забуваю. Ось малюнки слів зробила (показує картинки), все одно всі забула. Діти беруть картинки і розповідають віршики. (сонечко, сонечко – жучок, слива, слон, старий Семен, зимова ніч, зайчик, зайчик з подушкою, коза, киця, олівець...)
Логопед. Ми слова усі здружили, віршики пригадали. А що ж нам із Вовчиком та Лисичкою робити?
Логопед пропонує дітям подумати, як би вони вчинили, якби були на місці Вовчика та Лисички.
— Треба їх помирити, одне з одним подружити. Допоможімо їм.
Гра «Приємні звернення»
Вовчик та Лисичка стають одне проти одного на відстані 7-10 кроків. Діти добирають приємні, тактовні, ввічливі слова про Вовчика та Лисичку, а ті наближаються одне до одного, ставлячи ногу з п’ятки на носок, доки не зустрінуться. Вони щиро дякують усім дітям за допомогу.
III. ПІДСУМОК
— Якою казкою ми з вами мандрували? («Про Лисичку-се-стричку та Вовчика-братика»)
— Які звуки з нами подорожували?
— Чого ми навчили Лисичку-сестричку та Вовчика-братика? (Звуки визначати, слова розрізняти, ділити слова на частинки, добирати подібні...)
Психолого-педагогічне проектування корекційної роботи
Діти ланцюжком читають віршик.
Я всміхнуся сонечку: «Здрастуй, золоте!»
Я всміхнуся квіточці - хай вона цвіте!
Я всміхнуся дощику: «Лийся, мов з відра!»
Друзям посміхаємось, зичим всім добра!
— До побачення!
1