Заняття « Брехня, чи правда» 1 клас.
Мета: продовжувати вчити дітей доброзичливо ставитись до своїх однолітків та дорослих; дати уявлення про позитивний вплив на людину такої моральної категорії, як правдивість. Згубну дію звички обманювати на основі аналізу вчинків персонажів народних казок, казки В. Сухомлинського « Лисенятко» та запропонованих моральних ситуацій. Обговорити з дітьми деякі прояви неправильної поведінки , виправляти у розв‘язуванні моральних завдань та ситуацій. Розвивати аналітичне мислення дітей, їхню пам‘ ять , увагу, зв ‘ язне мовлення , вміння міркувати. Виховувати непримиренне ставлення до брехні у всіх її проявах.
Матеріали: ілюстрації до казок, книжка, прислів ‘ я, загадки, котик і півник- іграшки. Маска вовка, корзинка з гостинцями.
Хід заняття.
1. Привітання.
- Діти, давайте привітаємо один одного.
Нумо разом всіх вітати:
« Добрий день»,
Дружно й весело сказати:
« Добрий день».
Вліво-вправо повернемось,
Одне одному всміхнемось:
« Добрий день!».
( Діти вітаються, приклавши руки до грудей і злегка киваючи головою).
2. Вступна бесіда.
- Діти, чи ви любите казки?
_ Я теж їх дуже люблю. І сьогодні хочу запросити Вас на лісову галявину. На гостину до казочки. (Діти закривають очі і уявляють, що вони потрапили на казкову лісову галявину).
Ой, погляньте, хтось залишив на галявині книжечку. Вона називається « Лисенятко - першокласник», написав цю казку В. Сухомлинський.
3. Читання казочки .( Психолог читає книжечку дітям).
Лисенятко-першокласник.
У Лисиці був синок — руденьке Лисенятко.
Він навчався у першому класі. Щоранку мама проводжала сина до школи.
Лисенятко було не дуже старанним учнем. Йому не хотілось ранком прокидатися, умиватися, чистити зуби, снідати.
От Лисенятко й вирішило: не піду сьогодні до школи.
— Мамо,— прошепотіло жалібно вранці,— у мене зуб болить.
Воно думало, що мама скаже: «Бідне моє Лисенятко, лежи у ліжечку, не ходи до школи, зараз я тобі солодкої кашки дам».
А мама говорить:
— Зубний біль — це дуже небезпечна хвороба. Зараз піду до Ведмедя — зубного лікаря. Хай прийде й вирве хворий зуб.
Лисенятко злякалось. Кому це хочеться, щоб вирвали здоровий зуб.
І воно промовило:
— Мамо, зуб уже перестав боліти. Я хочу до школи. Та спочатку вмиюсь, почищу зубки й поснідаю.
Мама усміхнулась:
— От і добре, що хвороба пройшла. А солодка кашка уже на столі.
4.Бесіда за змістом казочки.
-Куди ходило Лисенятко щоранку? ( До школи).
- Що воно придумало, щоб не йти до школи? ( Сказало, що у нього болить зуб).
- Що зробила мама, зрозумівши, що Лисенятко її обманює? ( Зараз піду до лікаря Ведмедя, щоб той вирвав хворий зуб).
- Чому Лисенятко швидко зібралося до школи? ( Не хотів, щоб йому виривали зуб).
- Діти. Як ви зрозуміли із казки, Лисенятко обмануло маму.
- Що означає слово « обманювати»?
- Добре це, чи погано обманювати маму?
5. Фізкультхвилинка
( Діти стоять у колі, ведучий кидає м‘ яч, задаючи запитання):
- Послухайте, який випадок трапився у лісовій школі.
Ситуація про Вовчика.
Вовчик приніс до школи фарби на урок малювання. Йому так закортіло помалювати, що він тихенько, поки ніхто не бачить, відкрив червону фарбу та вмочив у неї палець. Фарба закапала на парту, підлогу, новий килим. Він швиденько закрив її і вимив руки з милом. Від червоної фарби на пальці й сліду не залишилось, а на парті й килимі лишилася червона пляма.
Діти, хто це заляпав наш новий килим фарбою?- запитала вчителька. Але ніхто їй не відповів. Довго панувала тиша. Вовчик так і не зізнався.
-Діти. Як ви вважаєте: не зізнатися в скоєному- це обман, чи ні?
-Як би ви вчинили в подібній ситуації? Чому?
- Що потрібно було зробити Вовчику?
- Запам ‘ятайте:брехня дуже некрасива. Обманювати- негарно і недобре для нашої душі.
Заключна частина. Прощання.
( Діти із психологом стають у коло і повертаючись до дитини, яка стоїть праворуч, прощається із нею різноманітними виразами).