Тема: Дарунок осені-гриби
(для вихованців молодшого шкільного віку)
Мета: навчити розпізнавати отруйні та їстівні гриби за описом та на фотографії, встановлювати відповідність між назвою гриба і місцем його зростання; нагадати про правила поведінки в природі, спрямовані на її збереження.
Хід заняття:
І. Організаційний момент
Хвилинка спостережень
- Яка зараз пора року, місяць ,число?
- Які зміни відбулися в природі.
ІІ. Повідомлення теми та мети заняття.
У теплий дощик народився.
Парасолькою накрився. (Гриб)
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Росте біля осичок звично
Красноголовець – ... (Підосичник).
В лісі виросли сестрички,
Жовті та смачні... (Лисички).
Виросли гриби прекрасні –
Капелюшки в них, мов в маслі.
І збирають грибники
Маслянисті ... (Маслюки).
Шапка коричнева, ніжка міцна,
Гриб цей найкращий, і кожен це знає,
Тому бажає усякий грибник
В лісі великий знайти ... (Боровик).
Капелюхи в них яскраві:
Жовті, сірі, зеленаві,
Зачекайте, любі, трішки, –
Я зберу вас, ... (Сироїжки).
ІV. Вивчення нового матеріалу
Кінець літа – початок осені – це час збирання безцінного дару природи – грибів. Збирати гриби любить багато хто. Але чи всі знають, як правильно збирати гриби? Рекомендуємо вирушати за грибами рано вранці. Коли ще немає сонячних променів, гриби краще видно.
Світанок – кращий час збирання, недаремно говорять: «Щоб грибів набрати, слід раніше встати». І це не єдина причина раннього походу за грибами. Тому, хто запізнився в ліс, можуть залишитися тільки обрізані грибні ніжки. Добре шукати гриби по росі. Волога шапочка гриба блищатиме і буде здалеку помітна серед листя.
Звідки почати пошук грибів: з околиці чи відразу заглибитися в ліс? Наслідуючи відоме прислів’я: «Гриби шукають – по лісу гасають», більшість недосвідчених грибників спрямовуються в глиб лісу. Досвідчений же грибник розпочне з узлісся. Яскраві гриби, гриби на високій ніжці, грибні сімейки відразу впадають у вічі. Але ж багато хто з них маскується під колір опалого листя, ховається в траві, під кущами, хмизом чи лісовою підстилкою. Ви знайшли гриб. Він може рости один, особливо на початку сезону. Але з вдалого місця йти рано: починайте обстежувати місцевість. Не випадково в народі говорять: «Гриб любить парочку» або «Де один грибок, там цілий вінок»
Гриби – це окраса наших лісів. Їх потрібно берегти у природі. Не всі гриби можна їсти. Є гриби, що містять речовини, які при споживанні визивають отруєння людини і навіть смерть. Тому треба навчитися розрізняти гриби.
В Україні росте близько 80-100 видів грибів, але в їжу вживають 10-15 видів із них. У нашій місцевості найчастіше із їстівних грибів зустрічаються: білий гриб (боровик), опеньки, маслюки, лисички. З отруйних: мухомор, бліда поганка, опеньки несправжні, порхавки. Пам'ятайте про це!
2. Робота з таблицею
- Назвіть, зображені на таблицях, їстівні й отруйні гриби. (Діти за допомогою керівника гуртка називають гриби)
3. Гра «Так» чи «Ні»
- Слухайте уважно вірш і доповнюйте його за змістом словами «так» чи «ні».
Підберезовик назвався,
Загорів дивіться як.
У руденьку шапку вбрався,
Його можна брати? (Так!)
На його червоній шапці
Білі цяточки ясні.
Він красивий, мов у казці.
Гриб цей візьмете собі? (Ні!)
Сироїжки кольорові
Розрослися гарно як!
І зелені, й пурпурові.
Ми у кошик їх візьмемо? (Так!)
Ця родилась на світанку,
Доки трави росяні.
Звуть цей гриб – бліда поганка.
Її візьмете ви собі? (Ні!)
Це жовтесенькі сестрички,
Любить їх поїсти всяк.
Бо грибочки ці – лисички.
Назбираємо їх? (Так!)
Білий гриб міцний і дужий,
Як справжнісінький козак.
І його всі хвалять дуже.
Справді він найкращий? (Так!)
Хоч несправжні, теж опеньки,
І ростуть в ті самі дні.
Вони яскраві і гарненькі.
Ну, беріть їх швидше! (Ні!)
V. Узагальнення, систематизація знань та вмінь вихованців
Гриб назвали сироїжкою, тому що __________________ .
Гриб назвали підберезником, тому що _______________ .
Гриб назвали білим, тому що ______________________ .
Гриб назвали лисичкою, тому що ___________________ .
Гриб назвали мухомором, тому що _________________ .
Гриби назвали опеньками, тому що _________________ .
Гриб назвали поганкою, тому що ___________________ .
VІ. Підведення підсумків заняття.
1. Складання пам’ятки грибника
Пам’ятка грибника