Відкритий інтерактивний творчий захід
для учнів 5-8 класів
«Людина починається з добра»
З досвіду роботи
практичного психолога
Рижкової Людмили Євгеніївни
Мета: ознайомити учнів із поняттями і законами доброти, честі, справедливості;
формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любов і повагу до ближнього;
виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися;
розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.
Обладнання: фонограми пісень та мелодій, відеоматеріали, добірка прислів’їв, малюнок сонечка.
Хід заняття
Учитель Доброго дня, любі діти! Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися? А чому? Я не випадково зупинила Вас. Кожен на хвилинку замислився над чистими джерелами своєї душі.
Розпочинається година доброти,
Тож прошу Вас серця свої відкрити,
Щоб зрозуміти і запам’ятати,
Лише з добра усе бере початок!
Мудрець сказав: «Краса врятує світ!»
Але уже протгом століть
Панує істина проста:
«Наш світ рятує доброта».
Учитель. Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку, її вбирає дитина з молоком матері і протягом усього життя дарує світу. Діти, спробуймо поміркувати разом. На що, на Вашу думку, схожа доброта? (Діти висловлюють свої думки)
Так, і мені здається, що вона схожа на тепле, ласкаве, усміхнене сонечко. (Вчитель вивішує на дошку сонечко, на якому у вигляді усмішки написане слово «доброта»).
Скажіть мені, будь ласка, а яку людину можна назвати доброю? (Учні відповідають).
Учитель. Скажіть, діти, а доброта зажди справжня?
Я зачитаю Вам невеличку розповідь, а Ви спробуйте здогадатись, де прояв дійсної доброти, а де лише було одягнуто її маску.
(Вчитель зачитує розповідь)
Історія «Гарні слова та гарні справи»
Серед поля стоїть маленька хатинка, її побудували, щоб у негоду люди могли сховатись і пересидіти у теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило, і пішов дощ. А в лісі було в цей час троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як із неба ллє дощ, як з відра.
Коли бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одежа на ньому мокра, як хлющ. Він тремтить від холоду.
І ось один із тих хлопчиків, що сиділи в сухому одязі, сказав: «Як мені тебе шкода».
Другий теж промовив красиві жалісливі слова: «Як страшно опинитись у зливу серед поля. Мені шкода тебе!».
А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і подав її змокрілому хлопчику! Той скинув мокру сорочку та одягнув суху.
(Обговорення прослуханого)
Учитель. Діти,де був у цій історії прояв справжньої доброти,а де було лише одягнуто її маску.
Учитель. Діти, скажіть, хто на Вашу думку, проявив справжню доброту?
Чи завжди гарні слова і гарні справи співпадають? (Учні міркують і висловлюють свої думки).
Учитель. (підводячи підсумок) Так, дійсно, справжня доброта німа. Людина, яка робить добро за велінням серця, ніколи не буде вихвалятися цим, хизуватись своїм вчинком перед іншими.
Учитель. Із давніх-давен гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті. І про це говорить народна мудрість. Подивіться уважно на дошку і спробуйте віднайти другу половинку прислів’їв.
Добро всі люблять, та не всі роблять.
Не встояти злу проти добра.
Добру людину бджола не жалить.
Добра справа і у воді не тоне.
Робиш добро – не кайся, робиш зло- зла сподівайся.
Хто людям добра бажає, той і собі має.
Велике діло добре слово.
Поживеш серед добрих сам подобрішаєш.
Світ не без добрих людей.
Доброму добра пам’ять.
Учитель. Діти, а чи підготували Ви, на моє прохання, вислови відомих людей про добро і доброту? (Діти зачитують знайдені афоризми; учитель дякує учням)
А тепер пограємо в гру «Знайди чарівне слово»
Учитель.Щоб трохи бути чарівником,важливо по-доброму ставитися ло оточуючих тебе людей: і вдома,і на вулиці,і в школі,і в громадських місцях. Знайдіть загублене слово у реченнях:
Гра «Квітка доброти»
Діти отримують аркуші у формі пелюстки, на яких треба написати слово,що характеризує людину і починається частинкою «добро». Кожен виходить до
дошки і прикріплює пелюстки. (Наприклад: доброчесність,
доброзичливість, добросовісність, добродушність тощо).
Гра «Світлофор ввічливості»
Саме від вас, діти,залежить чи буде світлофор рухатися далі. Червоний колір означає «забороняю», зелений – «дозволяю». У вас на столі лежать сигнальні картки червоного та зеленого кольорів. Я зачитаю репліки,а ви повинні сказати: де правильно поводяться діти,а де – ні. Якщо правильно – зелена картка,неправильно – червона.
1.«Дайте мені хлібину», - звертається хлопчик до продавця. (Червона).
«Вибачте, будь ласка,я штовхнула вас ненавмисне», каже дівчинка в автобусі.
(Зелена)
Учитель. Молодці! Ви добре впоралися із завданням,і семафор показує зелене світло.
1 учень
Коли ти будеш добрим,
Про тебе люди скажуть.
Ніколи не забудуть про ввічливість твою.
У школі і удома усім давно відомо
Що добрих не народжують, а добрими стають.
2 учень
Не лінуйтесь робити добро
Лише зла не бажайте нікому
Бо воно, як велика гора
Стане вам на шляхові земному.
3 учень
І старайтесь робити добро
День і ніч, і у кожну хвилину,
Щоб серденько, як сонце цвіло,
Це хорошою робить людину!
Вчитель. Добрим бути – зовсім це не просто,
Не залежить доброта від зросту,
І від кольору теж не залежить.
Доброта – не цукор і не нежить!
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
Якщо доброта,як сонце,світить,
Весело дорослим і всім дітям.
Добрим бути – зовсім це не просто,
Не залежить доброта від зросту.
Тільки треба добрим, добрим бути
І в біді нікого не забути!
(Виходить учитель із запаленою свічкою, на фоні музики робить загальний висновок)
Учитель.
Що найціннішого є у житті,
І найдорожчого за все на світі,
То – доброта, запам’ятайте діти,
І хай вона крокує по землі.
Цінніша перлів, золота і слави,
Вона єдина зігріває нас,
Така одвічна, мудра , нелукава,
Пригорне кожне серце повсякчас.
А ми сьогодні, поєднавши руки,
Запалюємо свічку доброти,
Її вогонь освітлює стежину
Й допомагає впевнено іти.
Любіть життя, несіть в долонях світло,
І відкривайте душі для добра,
І буде янгол щиро Ваш радіти,
І доторкнеться вашого плеча.
Лунає пісня «Людина починається з добра» (передача свічки)
Учитель. Ну що ж, любі діти. Підходить до завершення наша година спілкування.Я вірю в те, що від сьогодні стала добрішою кожна дитина. Я вірю, що запалений вогник доброти поселиться у ваших серцях і з ним ви будете іти по житті до своєї мети. Ну і, звичайно, я щиро дякую шановним гостям, які були сьогодні з нами.
Запам’ятайте поради мудрих людей про доброту,чуйність,скромність,вихованість.
Учитель. Діти, давайте складемо сенкан до слова «добро».
Добре
Світле,безкорисне
Зігріває,підтримує,возвеличує
Найвища духовна цінність
Милосердя).
Учитель. Отже,будьте, діти, добрими, говоріть добрі слова один одному, робіть добрі справи, і добро буде завжди у вашому домі, родині, а головне – у вашому серці.
1