1
Тренінгове заняття для учнів 8 класу
«Бар’єри спілкування та пошук способів взаємодії»
Мета:
Час: 10 хвилин.
Мета: знайомство групи учасників, позитивний настрій на роботу.
Учасники групи сідають в коло, на бейджиках зображують свій символ самовираження. Потім називають себе і представляють свій образ групі.
Ведучий першим себе презентує далі по кругу кожен учасник здійснює своє представлення.
Обговорення:
– Чиє представлення вам здалося найбільш яскравим і таким, що запам'яталося?
Час: 6 хвилин.
Слайд 1
Спілкування – взаємодія 2-х або більше людей, складовими якої є обмін інформацією пізнавального або афективно-оціночного характеру, задоволення людини в контактах з іншими людьми
Спілкування – надзвичайно складний процес. Неєфективність у спілкуванні може бути пов’язана з повною чи частковою відсутністю комунікативного уміння.
Слайд 2
Труднощі можуть бути спричиненні
Тренінгове заняття – це праця над помилками за допомогою вправ.
Це дає змогу шукати більш ефективні форми взаємодії і не боятися поразки
Слайд 3
У психології говорять про 3 блоки спілкування
1. Інформаційний – обмін комунікаціями між людьми
2. Інтерактивний –організація взаємодії між людьми, узгодження спільних дій, розподіл функцій, вміння вплинути на поведінку, переконання співрозмовника
3. Перцептивний –процес сприйняття партнерами один одного та встановлення порозумінн між ними
– Як, на Вашу думку, яка з перелічених трьох форм взаємодії постає на перший план під час налагодження спілкування?
Так, перцептивна форма. Адже перш, ніж почати спілкування, ми встановлюємо з партнером контакт.
Зараз ми в цьому потренуємося. Чи є бажаючий (бажаюча) для виконання цієї вправи?
Час: 7 хвилин.
Інструкція:
«Один учасник (доброволець) виходить з кімнати. Коли повертається, йому треба визначити, хто з групи готовий вступити з ним у контакт. При цьому всі користуються тільки невербальними засобами. Група у відсутності учня має вибрати учасника, який буде демонструвати готовність вступити в контакт, решта повинні показувати небажання це робити ».
Бесіда
Висновок: Ця вправа дозволяє відзначити чутливість, доброзичливість учасників, засоби невербального контакту. В деякій мірі це і социометричне дослідження наших можливостей бути цікавим для інших.
Час: 2 хвилини.
Слайд 4
Барєри спілкування – це перешкоди, що заважвють ефективному спілкуванню і спричиняють опір партнера впливові співрозмовника
Мета – показати механізми створення неефективної комунікації, виявити фактори, що впливають на спотворення інформації у процесі спілкування
Час: 10 хвилин.
Хід
Учасники об’єднуються у 2 групи: телефоністи, що передають повідомлення, і експерти. Телефоністи виходять за двері, ведучий зачитує їм повідомлення. Потім вони по черзі заходять в кімнату і говорять свою версію повідомлення експерти оцінюють, наскільки точно кожній передав зміст інформації.
Варіант повідомлення
«Сьогодні в нас незвичайна погода. В мене зранку погане самопочуття і настрій: голова болить, якось усе сумно і невдало. А ще в четвер у нас контрольна робота з математики, а в неділю о 10 годині ми ідемо на виставку котів. Вона проводиться в будинку за кінотеатром «Київ». Потрібно взяти 3 гривні і не спізнитися. У нас є вільні місця в автобусі. Якщо бажаєш –приєднуйся. Але потрібно про це повідоміти не пізніше як завтра до 12 години дня. Телефонуй!»
Бесіда
Висновок: Серед перешкод (бар’єрів), які заважають успішно спілкуватися, одне з найважливіших – це те, як ми сприймаємо інформацію.
Слово ПП: То ж давайте спробуємо сприймати інформацію без бар’єрів.
Інструкція. «Я роздам вам картки, на яких написано назву тварини. Кожна назва зустрічається на картках два рази. Приміром, якщо вам дістанеться картка, на якій буде написано «слон», знайте, що в когось ще теж є картка з написом «слон».
Прочитайте, що написано на вашій картці, так, щоб напис бачили тільки ви. Тепер картку можна покласти мені на стіл..
Завдання кожного – знайти свою пару. При цьому можна користуватися будь-якими виразними засобами, тільки не можна нічого говорити і видавати характерні звуки «вашої тварини». Іншими словами, все, що ми робитимемо, ми робитимемо мовчки.
Коли ви знайдете свою пару, залишіться поруч, але продовжуйте мовчати, не перемовлятися. Тільки коли всі пари будуть утворені, ми перевіримо, що у нас вийшло».
Бесіда
Висновок: Щоб сприймати інформацію без бар’єрів, потрібно налаштовуватися на партнера й шукати між ним і собою щось спільне, чому і вчила нас остання на сьогодні вправа.
Рефлексія
«Сьогодні в нас незвичайна погода. В мене зранку погане самопочуття і настрій: голова болить, якось усе сумно і невдало.
А ще в четвер у нас контрольна робота з математики, а в неділю о 10 годині ми ідемо на виставку котів. Вона проводиться в будинку за кінотеатром «Київ». Потрібно взяти 3 гривні і не спізнитися.
У нас є вільні місця в автобусі. Якщо бажаєш –приєднуйся. Але потрібно про це повідоміти не пізніше як завтра до 12 години дня.
Телефонуй!»