Вчимося бути толерантними
(для учнів 7-8 класів)
Мета: ознайомити учнів з поняттям «толерантність», вказати на значення толерантності в житті людей та суспільстві; показати значущість толерантної поведінки під час взаємодії з іншими, формувати навички неоцінюючого спілкування, безконфліктної взаємодії.
Обладнання: папір формату А4, перелік емоцій, картопля за кількістю учнів, м’ячик.
Форма проведення: тренінг.
«Перед великим розумом я схиляю голову,
перед великим серцем я стаю на коліна»
Гете
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вправа «Біла ворона» (5 хв.)
Вчитель пропонує одному з учасників на деякий час стати не таким, як всі. Для цього йому треба робити усе протилежне тому, що робить група. Група повторює всі рухи учителя, наприклад підіймає руки, а «біла ворона» — опускає, всі посміхаються, а біла ворона — насуплюється, тощо.
Через деякий час ведучий каже: «Це важко — бути не таким, як всі. Хто йому буде допомагати?» Так з'являються дві «білі ворони». Потім їх стає більше. Коли до білої ворони приєднується більшість, вправа закінчується.
II. Основна частина. Оголошення теми і мети.
Вправа «Емоції та ситуації» (час 10 хв)
Зараз кожен назве одну емоцію або почуття. Наприклад, спокій. Коли всі назвали та запам’ятали по одній емоції, тренер пропонує продовжити гру. Тренер може заздалегідь роздати готові позитивні емоції.
Кожен говорить якусь ситуацію кидає м’яча учасникові на вибір, пропонуючи продовжити речення, називаючи свою емоцію. Наприклад, «Коли я стою у черзі. Я відчуваю…радість». Вправа закінчується, коли м’яч побуває в кожного з учасників
Вправа «Картопля» (10 хв)
Мета: сприяти усвідомленню унікальності та неповторності кожної людини.
Ведучий: “Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, як ціле, і не замислюємось про те, що кожний її представник – зовсім унікальний і неповторний. Однак якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною з цієї групи, більше дізнаємось про неї, то її індивідуальність, неповторність будуть очевидними».
Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці. Навряд чи хто-небудь вважає, що кілограм картоплі наповнений індивідуальністю. Візьміть кожний собі по картоплині. Роздивіться її якомога уважніше, з’ясуйте «особливі прикмети». На це дається 1 хв. Потім картопля змішується. Кожний повинен знайти свою картоплю і описати її.
Отож, ви бачите, що картоплинки, здавалося б, всі схожі, але кожна має свої особливості. Так і люди, здається всі схожі, але ми всі відрізняємося характерами, зовнішніми рисами. І інколи нам буває важко знайти спільну мову і жити дружно.
Практична вправа. Скласти правила толерантного поводження на перерві (15 хв.)
Анкета «Уміння слухати»
Багато із нас не вміють слухати и не чують, що їм говорять. Є у тебе таке вміння. Дай відповіді на питання цього тесту.
Якщо на всі питання, крім питань 1, 11-14, ти щиро відповів «ні», ти - гарний слухач.
Якщо ж у тебе були інші відповіді – тобі потрібно вчитися слухати співрозмовника! Як потрібно слухати? Питання тесту і були переліком порад.
Вправа «Продовж речення» (5хв.)
На закріплення матеріалу психолог просить учнів самостійно сформулювати визначення. Отже, толерантність — це…
Зразки відповідей: мистецтво жити у світі несхожих людей та ідей;
поступливість;
активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства;
боротьба за збереження миру.
Притча про аксакала
Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, і говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися сі — там 100 разів було написане одне слово — ТЕРПИМІСТЬ!»