Вчимося бути толерантними. Тренінг для 7-8 класів

Про матеріал
Тренінг спрямований показати значущість толерантної поведінки під час взаємодії з іншими, формувати навички безоціночного спілкування, безконфліктної взаємодії.
Перегляд файлу

Вчимося бути толерантними

(для учнів 7-8 класів)

Мета:  ознайомити учнів з поняттям «толерантність», вказати на значення толерантності в житті людей та суспільстві; показати значущість толерантної поведінки під час взаємодії з іншими, фор­мувати навички неоцінюючого спілкуван­ня, безконфліктної взаємодії.

Обладнання: папір формату А4, перелік емоцій, картопля за кількістю учнів, м’ячик.

Форма проведення: тренінг.

«Перед великим розумом я схиляю голову,

 перед великим серцем я стаю на коліна»

Гете

ХІД ЗАНЯТТЯ

  1. Етап мотивації

Вправа «Біла ворона» (5 хв.)

Вчитель пропонує одному з учасників на деякий час стати не таким, як всі. Для цього йому треба робити усе протилежне тому, що робить група. Група повторює всі рухи учителя, наприклад підіймає руки, а «біла воро­на» — опускає, всі посміхаються, а біла во­рона — насуплюється, тощо.

Через деякий час ведучий каже: «Це важ­ко — бути не таким, як всі. Хто йому буде допомагати?» Так з'являються дві «білі во­рони». Потім їх стає більше. Коли до білої ворони приєднується більшість, вправа за­кінчується.

 

II.   Основна частина. Оголошення теми і мети.

 

Вправа «Емоції та ситуації» (час 10 хв)

Зараз кожен назве одну емоцію або почуття. Наприклад, спокій. Коли всі назвали та запам’ятали  по одній емоції, тренер пропонує продовжити гру. Тренер може заздалегідь роздати готові позитивні емоції.

Кожен говорить якусь ситуацію кидає м’яча учасникові на вибір, пропонуючи продовжити речення, називаючи свою емоцію. Наприклад, «Коли я стою у черзі. Я відчуваю…радість». Вправа закінчується, коли м’яч побуває в кожного з учасників

 

Вправа «Картопля» (10 хв)

Мета: сприяти усвідомленню унікальності та неповторності кожної людини.

Ведучий: “Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, як ціле, і не замислюємось про те, що кожний її представник – зовсім унікальний і неповторний. Однак якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною з цієї групи, більше дізнаємось про неї,  то її індивідуальність, неповторність будуть очевидними».

Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці. Навряд чи хто-небудь вважає, що  кілограм картоплі наповнений індивідуальністю. Візьміть кожний собі по картоплині. Роздивіться її якомога уважніше, з’ясуйте «особливі прикмети». На це дається 1 хв. Потім картопля змішується. Кожний повинен знайти свою картоплю і описати її.

Отож, ви бачите, що картоплинки, здавалося б, всі схожі, але кожна має свої особливості. Так і люди, здається всі схожі, але ми всі відрізняємося характерами, зовнішніми рисами. І інколи нам буває важко знайти спільну мову і жити дружно.

 

Практична вправа. Скласти правила толерантного поводження на перерві (15 хв.)

  1. Завжди пам'ятай, що ти не один. Намагайся поводити себе так, щоб не заважати іншим людям – учням і вчителям.
  2. Ніколи не кричи, не лайся, не смійся голосно, не розмахуй  руками.
  3. Не  кидай на підлогу обгортку від цукерки, шкірку від фруктів.
  4. Не жуй жувальну гумку, розмовляючи з товаришем чи дорослим.
  5. Не випльовуй жувальну  гумку  на підлогу, не приліплюй її до стільця, до столу, до стіни, шкільної парти.
  6. По коридорах не бігай, пропускай молодших, не штовхайся біля буфету, будь ввічливим.
  7. У  школі паління заборонено!
  8. Не кривдь молодших учнів, не чіпляйся до старших.

 

Анкета «Уміння слухати»

Багато із нас не вміють слухати и не чують, що їм говорять. Є у тебе таке вміння. Дай відповіді на питання цього тесту.

  1. Чи виявляєш ти терплячість, поки співрозмовник скінчить говорити і дасть висловитися тобі?
  2. Чи не поспішаєш ти прийняти рішення до того, як зрозумієш проблему?
  3. Чи чуєш ти лише  те, що тобі подобається?
  4. Чи не заважають тобі слухати виникаючі по ходу бесіди емоції?
  5. Чи не починаєш ти думати про стороннє, коли говорять інші?
  6. Чи не запам'ятовуєш ти замість основних моментів бесіди що-небудь несуттєве?
  7. Чи не заважає тобі слухати упереджене ставлення до співрозмовника або теми бесіди?
  8. Чи припиняєш ти слухати, якщо тобі важко зрозуміти предмет розмови?
  9. Чи займаєш ти негативну позицію, коли слухаєш?
  10. Чи буває, що ти тільки прикидаєшся, що слухаєш?
  11. Чи ставиш ти себе на місце співрозмовника, щоб зрозуміти, що змусило його розповідати це?
  12. Чи враховуєш ти, що ви зі своїм співрозмовником можете обговорювати те саме питання в різних аспектах?
  13. Чи розумієш ти, що для тебе і твого співрозмовника слова можуть мати різний сенс?
  14. Чи намагаєшся ти зрозуміти, чим викликана суперечка: різними точками зору або ж різною постановкою питання?
  15. Коли ти слухаєш іншого, чи уникаєш ти його  погляду, чи не дивишся ти в кут або по сторонах?
  16. Чи виникає в тебе нездоланне бажання перервати співрозмовника, почати говорити за нього, зробити за нього висновки?

 

Якщо на всі питання, крім питань 1, 11-14, ти щиро відповів «ні», ти - гарний слухач.

Якщо ж у тебе були інші відповіді – тобі потрібно вчитися слухати співрозмовника!  Як потрібно слухати? Питання тесту і були переліком порад.

 

Вправа «Продовж речення» (5хв.)

На закріплення матеріалу психолог просить учнів самостійно сформулювати визначення. Отже, толерантність — це…

 Зразки відповідей: мис­тецтво жити у світі несхожих людей та ідей;

                                поступ­ливість;

                                активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства;

                                боротьба за збереження миру.

 

Притча про аксакала

Помирає в одному поселенні старий акса­кал. Прийшли до нього люди попрощатися, і говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися сі — там 100 разів було написане одне слово — ТЕРПИМІСТЬ!»

doc
Додав(-ла)
Білоус Тетяна
Додано
20 березня 2019
Переглядів
1243
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку