Ознайомлення з теоретичними основами та класифікацією лідерів. Іноді діти мають невпевненість щодо своїх лідерських можливостей.Теорія відомого вченого в сфері критичного мислення Едварда де Боно показує багатогранність лідерських здібностей, які у тій чи іншій мірі є у кожного. Знання запропонованої класифікації лідерів надасть можливість педагогам у створенні "ситуації успіху" для дітей ,що виявляють лідерську обдарованість, а учням краще зрозуміти свою ефективність у суспільній роботі та допоможе більш ефективно самореалізуватися у соціумі.
КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ
МЕТАЛУРГІЙНОГО РАЙОНУ»
Дніпропетровська область
Методична розробка заняття у клубі «Лідер»
з авторської програми для лідерів учнівського самоврядування
«Мистецтво вести за собою»
(з елементами тренінгу).
«Типи лідерів. Класифікація лідерів за теорією Едварда де Боно»
Підготувала:
Кружко Тетяна Володимирівна
керівник клубу «Лідер».
м. Кривий Ріг
2018 р.
Розробка заняття
з авторської програми для лідерів учнівського самоврядування
«Мистецтво вести за собою»
у клубі «Лідер» (з елементами тренінгу).
Тема: Типи лідерів. Класифікація лідерів за теорією Едварда де Боно.
Мета: Ознайомлення з теоретичними основами та класифікацією лідерів;
Завдання:
- навчити використовувати моделі мислення як інструмент ефективної творчої діяльності;
- освоїти метод Е. де Боно для подолання неадекватності, плутанини і зайвої емоційності в процесі мислення;
- навчити бачити проблему в різноманітті підходів, бути гнучким і успішним в спробі використовувати шість капелюхів мислення.
Обладнання: шість капелюхів різного кольору або звичайних капелюхів, на яких пов’язані хустки червоного, жовтого, чорного, зеленого, білого і синього кольору,маркери, папір формату А-3.
Учасники: вихованці гуртка «Лідер» (основний рівень).
Тривалість: 1 година 45 хвилин
№ |
Види роботи |
Орієнтовна тривалість,хв. |
1 |
Привітання. Вправа «Це чудово!» |
5 хв. |
2 |
Презентація «Класифікація типів лідерів». |
7 хв. |
3 |
Інформація «Шість капелюхів мислення» |
10 хв. |
4 |
Інсценування «Притча про старого майстра» |
5 хв. |
5 |
Робота в групах «Шляхи подолання проблеми» (додаток 1) |
25 хв. |
6 |
Презентація напрацювань «Шляхи подолання проблеми. |
25 хв. |
7 |
Вправа «Капелюх проблем» |
25 хв. |
8 |
Підведення підсумків. Вправа «Коло ставлення» |
10 хв. |
Хід проведення.
1. Вправа «Ніхто не знає… » (5 хв.)
Мета: активізувати увагу вихованців.
Кожен учасник групи має представитися (прізвище, ім’я, школа) і починаючи з фрази «Ніхто не знає що я….» (коротко розповісти про свої досягнення) , після цього вся група відповідає разом «Це – чудово!»
2. Інформаційне повідомлення «Класифікація типів лідерів» .
Лідерство – це життєва позиція. Вона притаманна людям, які здатні добивтись успіху та керувати власним часом. Лідер постійно займається саморозвитком, втілює в життя свої ідеї, організовує роботу інших людей. Існують різні класифікації типів лідерства, сьогодні розглянемо деякі них.
Багато вчених вивчали і продовжують вивчати феномен лідерства. Створювались цілі системи та різні теорії. Так наприклад Уманський Лев Ілліч.
(1921—1983) — психолог, спеціаліст у сфері соціальної та педагогічної психології. Написав навчальний посібник : «Психологія організаторської діяльності школярів».
Виокремлює 6 типів ( ролей) лідера. Це :
Є ще дуже цікава і більш детальна класифікація іншого відомого вченого - Едварда де Боно. Эдвард Чарльз Фрэнсис Публіус де Боно народився у 1933 році на Мальті. Письменник,психолог та провідний діяч світу у сфері креативного мислення. Працював у 45 країнах світу. Розробив теорію ефективного мислення дітей та дорослих. Викладає мислення як науку. Автор відомого методу “шести капелюхів про який ми поговоримо сьогодні пізніше. В різні часи Эдвард де Боно працював у в Оксфорді, Кембріджі, Университеті Лондона та Гарварді.
діяльністю, надихає команду особистим прикладом;
Ми ознайомились лише з двома теоріями класифікації лідерів, яки безліч, але всі вони перегукуються. А зараз переходимо до практики.
Запитання до обговорення :
Ми з’ясували, що тип залежить від характеру,ситуації,темпераменту, знань..
3. Інформація «Шість капелюхів мислення».
На початку 1980-х рр. Едвард де Боно придумав цікаву техніку «Шести капелюхів».
В основі методу Едварда де Боно «Шість капелюхів мислення» лежить ідея паралельного (латерального) мислення. Традиційне мислення ґрунтується на полеміці, дискусії і зіткненні думок. Однак при такому підході часто виграє не найкраще рішення, а те, яке найуспішніше пропагувалося в дискусії. Паралельне мислення - це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.
Метод шести капелюхів - це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору.
Методика дозволяє впорядкувати творчий процес за допомогою уявного надягання одного з шести кольорових капелюхів.
Метод шести капелюхів - дозволяє розвинути гнучкість розуму, креативність, допомагає подолати творчу кризу, допомагає правильно прийняти рішення і точніше співвідносити свій образ думок з поставленими цілями. Особливо добре він підходить для оцінки незвичайних та інноваційних ідей, коли важливо врахувати будь-яку думку і розглянути ситуацію під різними кутами зору.
Використання шести капелюхів мислення резонно при будь-якій розумовій роботі, в будь-яких областях і на будь-яких рівнях. Наприклад, в особистому плані, це може бути написання ділового листа, планування важливих справ, оцінка чого-небудь, вирішення проблеми виходу зі складної життєвої ситуації і т.д. При роботі в групі метод 6 капелюхів мислення можна розглядати як різновид методу мозкового штурму, також його можна використовувати при вирішенні спорів і конфліктів, знову-таки при плануванні та оцінці. Метод шести капелюхів чудово допомагає в пошуку рішень виникаючих проблем і завдань. Крім того він добре зарекомендував себе в ситуаціях, коли неясно, з чого починати вирішення питання і в разі нової, нестандартної ситуації.
4. Інсценування «Притча про старого майстра». (додаток №1)
5. Робота в групах «Шляхи подолання проблеми» (25 хв.)
Обладнання: папір формату А-3,маркери.
Вихованці об’єднується у 6 груп (за кольором капелюха). Кожна з утворених груп знаходить варіант вирішення проблемної ситуаії, відповідно до завдань кольору капелюха .
Кожна група отримує детальне пояснення кольору капелюха (додаток №2) та друкований варіант проблеми.
( Проблемна ситуація: Ти вирішив балатуватись у Президенти дитячого об’єднання школи. Ти готувався , ти написав програму розвитку учнівського самоврядування в школі. Після підрахунку голосів виявилось , що ти отримав на 1 голос менше ніж твій опонент. Що робити далі ?
6. Презентація напрацювань « Шляхи подолання проблеми» (25 хв.)
1.білий капелюх 2.чорний 3.жовтий 4.зелений 5.червоний 6.синій
7. Вправа «Капелюх проблем» (25 хв.)
Обладнання: аркуші на кількість учасників, ручки, капелюх.
Кожному учаснику потрібно на аркуші сформулювати одну з проблем в учнівському самоврядуванні свого закладу. Всі аркуші складаються в один капелюх. Кожен учасник виймає один аркуш (чужий). Дає поради, як краще вирішити дану проблему. Порада повинна бути конкретною і дієвою.
8. Підведення підсумків. Вправа «Коло ставлення» (10 хв.)
Коло ставлення: пропонується висловити свою думку з приводу почутого на занятті (до 3 хв. кожному учасникові).
Доповнення та підсумок ведучого:
Переваги методу 6 капелюхів:
-Значна кількість різнопланових ідей. Питання детально розбирається з різних позицій і точок зору.
-Учасники обговорення не відчувають дискомфорту, висловлюючи свої точки зору, які суттєво відрізняються від думки оточуючих. Учасник як би говорить не від свого обличчя, а від імені капелюхи певного кольору (або черговий ролі).
-Зростання ефективності зібрань, обговорень, нарад. Метод спрощує пошук спільного рішення, а також дозволяє активно залучати в обговорення зазвичай відмовчуються учасників.
-Робить процес обговорення яскравим, цікавим і продуктивним.
-Зазвичай розумову працю уявляють нудною та абстрактною. “Шість капелюхів” дозволяють зробити її яскравим і захопливим засобом керування своїм мисленням.
- Кольорові капелюхи – це метафора, яка добре запам’ятовується, яку легко застосувати.
- Метод “шести капелюхів” можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.
- Завдяки конструюванню роботи та відміні безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.
- Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, якою легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.
- Метод дозволяє уникнути плутанини, оскільки вся група використовує тільки один тип мислення в певний проміжок часу.
- Метод визначає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) – емоцій, фактів, критики, нових ідей – і включає їх у роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.
Додаткова інформація: (для педагога)
Чому капелюхи? Капелюх легко надягти і зняти. Це відноситься і до нашої ситуації, оскільки ми повинні вміти змінювати різні типи мислення з такою ж легкістю, як і кольорові капелюхи.
До 90% помилок у мисленні (в нетехнічних областях) - це помилки сприйняття. Логічні помилки дуже рідкісні.
Метод шести капелюхів збагачує наше мислення і робить його більш всебічним. Якщо ми просто просимо інших про щось подумати, часто вони приходять в розгубленість. проте якщо їх запрошують досліджувати предмет, використовуючи схему шести капелюхів, широта їх сприйняття швидко зростає.
6 капелюхів і ролей:
Білий капелюх. Вчений. -Акцент на викладі фактів.
Чорний капелюх. Критик. -Акцент на критичне сприйняття.
Жовтий капелюх. Оптиміст.-Акцент на плюсах.
Червоний капелюх. Художник.- Акцент на інтуїцію і почуття. Ніяких обґрунтувань своїх емоцій.
Зелений капелюх. Креативщик. -Акцент на нетрадиційних та провокаційних рішеннях.
Синій капелюх. Керівник. -Координує роботу, збирає результати, організовує, регламентує. Підводить підсумки.
Метод шести капелюхів чудово допомагає в пошуку рішень виникаючих проблем і завдань. Крім того він добре зарекомендував себе в ситуаціях, коли неясно, з чого починати вирішення питання і в разі нової, нестандартної ситуації.
Додаток 1.
Притча про старого майстра
(Т. Д. Зинкевич-Евстигнеева, Т. М. Грабенко
Игры в сказкотерапии. – СПб., Речь, 2006 – с. 48)
Аня: Колись давно, а може, й недавно, жив на світі старий мудрий майстер. З усіх земних багатств був у нього лише кольоровий фетр. Але майстер мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Він дарував людям щось більше, ніж головні убори ― капелюхи, кепки, панами й чепчики. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника радісними, рішучими і натхненними. Чи ж варто говорити, як славився своїм умінням Майстер, які вдячні були йому люди за капелюхи, які несли Великий секрет Великого Майстра?..
Назар : Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом дітям свою славу, майстерню, обрізки кольорового фетру й... шість різнокольорових капелюхів ― білий, чорний, жовтий, червоний, зелений і синій. Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій і успішній людині.
_______ Мабуть, основна батьківська спадщина ― це ті гроші, які нам заплатить замовник капелюхів. Безумовно, вони коштують дуже дорого і ми станемо багаті! Ми поділимо гроші порівну й помандруємо світом, щоб знайти свою долю.
Аня : Але спливав час, а багатий замовник так і не з'явився.
_______ Дивно, останнє замовлення майстра мало бути найдорожчим. Але якщо ніхто за ним не приходить, може, ми залишимо ці капелюхи собі?
Аня : І діти вирішили поділити між собою батьківську спадщину.
Маша: Я беру собі капелюх білого кольору. Він такий витончений і чудовий, що я зможу красуватися на балах і прийомах. Я вже не буду почувати себе усього-на-всього донькою простого капелюшника.
Женя: А я візьму чорний капелюх. Чорний пасуватиме до будь-якого костюма. У цьому капелюсі я буду елегантний і непомітний у будь-якій ситуації. Упевнений, він принесе мені щастя!
Арина: А я, мабуть, виберу жовтий, У наших краях так мало сонячних днів, я так сумую за ними. Жовтий капелюх, хоч і вимагає особливого костюма, подарує мені радість і посмішку! А той, хто посміхається, завжди щасливий.
Вика : Нехай моїм капелюхом стане червоний. Я завжди мріяла виділятися з натовпу, мені завжди подобалося, коли на мене звертають увагу. У червоному капелюсі мене помітять усі!
Владлен: Зелений капелюх такий оригінальний! Мені здається, зелений капелюх зробить мене еталоном нової моди. Мені подобаються несподівані рішення, я беру зелений капелюх!
Катя: Мені залишається тільки взяти синій, ви розібрали всі капелюхи… Дивно, але ви звільнили мене від проблеми вибору. Я одержала те, що вибрала б і сама!
Назар: Спадщину старого майстра було розділено між його синами. Вони дбайливо зібрали обрізки кольорового фетру, замкнули майстерню і на світанку вирушили кожний у своєму напрямку.
Аня : Минуло чимало часу, перш ніж діти старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на його долю.
Я взяла собі Білий капелюх та стала поважною людиною, маю високий пост радника в одній могутній країні.
Аня : Розповідаючи історію свого життя, вона перелічувала факти й події, опускаючи свої переживання. Брати дивувалися таким змінам, але слухали з великою повагою.
Женя: Обравши Чорного капелюха я зміг навитися мислити критично. Зустрічаючи людей у моєму житті я бачу їх слабкі сторони й недоліки.
Аня : Отже, і цей син Капелюшника зробив непогану кар'єру, тому що вмів заздалегідь попереджувати місцевого бургомістра про помилкові рішення.
Арина : Жовтий капелюх зробив мене оптимісткою. Я живу у найкращому місті, жителі якого ― чудові люди. Я радію сонцю, вирощую квіти й займаюсь благодійництвом.
Назар : Поки діти розповідали свої історії, донька у Червоному капелюсі нетерпляче підхоплювалась, радісно аплодувала, в розпачі заламувала руки, роздратовано кидала свій капелюшок. Діти спостерігали за нею із цікавістю, адже не кожен так емоційно реагує на життєві пригоди. Та ось черга дійшла і до Червоного капелюха.
Вика: Я стала актрисою. Моє сценічне ім'я вам добре відомо!
Назар : Завдяки емоційності й чутливості, якою наділив її Червоний капелюх вона була актрисою без амплуа, вона грала і драматичні, і комічні, й трагічні ролі як і хотіла з самого початку. Але ― от лихо! ― у звичайному житті їй так і не вдалося навчитися стримувати свої почуття...
Влад: Я знаменитий, але скромний, я прекрасно малюю, складаю вірші й пишу музику. До всього, за що б я не брався, я підхожу по-своєму, нетрадиційно. Я маю чимало винаходів у різних галузях. Найбільші фірми запрошують мене консультантом, мої ідеї принесли успіх багатьом людям. Це все завдяки Зеленому капелюху.
А я стала вчителькою. Синій капелюх дав мені багато мудрості й любові . До мене багато хто звертається за порадою, а сам Король довірив мені виховувати його спадкоємця...
Аня: Діти старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, адже він вже багато чого навчив, і приміряти капелюхи іншого кольору. Так брати розвинули в собі нові якості, що дозволило їм стати щасливими.
Назар : З тих пір минуло багато, а може, і небагато часу, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...
Додаток 2
БІЛИЙ КАПЕЛЮХ: Білий наводить на думку про папір. Білий капелюх пов'язаний із інформацією. Надягши білий капелюх, ми задаємо питання такого роду: "Яка інформація у нас є?"; "Яка інформація нам потрібна?"; "Якої інформації нам не вистачає?"; "Як нам одержати відсутню інформацію?"; "Які питання ми повинні задавати?" Білий капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну чи відсутню інформацію.
Білий капелюх - чистий розум, тверезе мислення. Він оперує тільки наявними фактами і цифрами. Також, крім тих даних, які ми маємо, «надягаючи білий капелюх», важливо зосередитися на можливо відсутній, додатковій інформації, і подумати про те, де її роздобути.
Білий капелюх. Вчений.-Акцент на викладі фактів.
ЧЕРВОНИЙ КАПЕЛЮХ: Червоний наводить на думку про вогонь і тепло. Червоний капелюх зв'язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. Ви можете не усвідомлювати, чому вам щось подобається, чи чому не подобається. Коли використовується червоний капелюх, у вас з'являється можливість описати свої почуття й інтуїцію, без будь-яких пояснень. Ваші почуття існують, і червоний капелюх дає можливість їх викласти.
Червоний капелюх - це емоції, раптові прозріння і інтуїція. На цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки. Люди діляться емоціями (страх, обурення, захоплення, радість і т.д.), що виникають при думці про те чи інше рішення. Тут також важливо бути чесним, як із самим собою, так і з оточуючими (якщо йде відкрите обговорення).
Червоний капелюх. Художник.-Акцент на інтуїцію і почуття. Ніяких обгрунтувань своїх емоцій.
ЧОРНИЙ КАПЕЛЮХ: Це, можливо, самий корисний капелюх. І він, безсумнівно, найчастіше використовується. Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний капелюх не дає нам зробити що-небудь небезпечне. Чорний капелюх указує на ризик і говорить, чому щось може не вийти. Однак чорним капелюхом не можна зловживати, тому що зловживання небезпечне саме по собі. Чорний капелюх - це песиміст у колективі. Однак, він повинен бути аргументованим песимістом. Тобто, кажучи своє «нічого у Вас не вийде», він повинен представити цілу доповідь, переконливо доводити цю точку зору. Зауважте: кількість «чорних капелюхів» не повинна ніколи перевищувати цифру «1». У цьому капелюсі повинні йти виключно критичні оцінки ситуації (ідеї, рішення і т.д.): проявіть обережність, зверніть погляд на можливі ризики і таємні загрози, на істотні та уявні недоліки.
Чорний капелюх. Критик.- Акцент на критичне сприйняття.
ЖОВТИЙ КАПЕЛЮХ: Жовтий колір наводить на думку про сонце й оптимізм. Під жовтим капелюхом ми робимо пряме зусилля знайти достоїнства й переваги пропозиції: "Що в цьому гарного?" Навіть якщо ідея нам не подобається, жовтий капелюх просить нас знайти в ній гарні сторони. "Які переваги?"; "Кому це вигідно?"; "Відкіля з'являться переваги?"; "Які різні цінності?"
Жовтий капелюх - це «позитив». Той, хто заражає оптимізмом всю команду. Розумієте, що найголовніше: жовтий капелюх має вміти знайти «позитив» у «негативі». Одягаючи його, ми думаємо над передбачуваними перевагами, яке дає рішення або пропозиція, розмірковуємо над вигодою і перспективою певної ідеї. І навіть якщо ідея чи рішення на перший погляд не обіцяють нічого хорошого, важливо опрацювати саме цей, оптимістичний бік і спробувати виявити приховані позитивні ресурси.
Жовтий капелюх. Оптиміст. - Акцент на плюсах.
ЗЕЛЕНИЙ КАПЕЛЮХ: Зелений нагадує про рослини, ріст, енергію, життія Зелений капелюх - капелюх енергії. Під зеленим капелюхом ми вносимо пропозиції й обговорюємо нові ідеї й альтернативи. Під зеленим капелюхом ми говоримо про модифікації й варіації існуючих ідей. Зелений капелюх дозволяє думати про можливості. Коли використовується зелений капелюх, кожний прикладає творчі зусилля.
Зелений капелюх - капелюх творчості та креативності, пошуку альтернатив і внесення змін. Розглядайте всілякі варіації, генеруйте нові ідеї, модифікуйте вже існуючі та придивляйтеся до чужих напрацювань, нестандартними і провокаційними підходами, шукайте будь-яку альтернативу.
Зелений капелюх. Креативщик. - Акцент на нетрадиційних та провокаційних рішеннях.
СИНІЙ КАПЕЛЮХ: Синій капелюх використовується для розгляду самого процесу мислення: "Що нам робити далі?"; "Чого ми досягли на сучасний момент?". Синій капелюх використовується на початку обговорень, щоб поставити завдання мислення і вирішити, чого ми хочемо досягти в його результаті. Синій капелюх можна використовувати, щоб упорядкувати послідовність застосовуваних капелюхів і підсумувати досягнуте. Синій капелюх - це просто організатор всього процесу. Роль синього капелюха - бути координатором, спікером - давати (або не давати) слово всім попереднім капелюхам і підсумовувати результати.
Синій капелюх. Керівник.
Керівник клубу «Лідер»
ЦДЮТ Металугрійного району
м. Кривого Рогу Т.В. Кружко.
1