Центр дитячої та юнацької творчості
Краснопільської селищної ради
Розгорнутий конспект відкритого заняття
гуртка «Історики – краєзнавці»
Підготувала керівник гуртка
«Історики – краєзнавці» ЦДЮТ
Янкова Оксана Леонідівна
Краснопілля
Мета: розширити та поглибити знання вихованців про лікарські властивості кімнатних рослин; формувати вміння доглядати за квітами, уявлення про взаємозв'язки між рослинами і здоров'ям людини; сприяти розвитку пізнавального інтересу; виховувати в дітей дбайливе ставлення до кімнатних рослин та свого здоров'я.
Тип заняття: комбіноване.
Методи та прийоми: бесіда, розповідь, пояснення, ігрові прийоми.
Обладнання та матеріали: біологічні об'єкти — кімнатні рослини, ілюстрації, малюнки, роздавальний матеріал, інструктивні картки.
Використана література:
План заняття
І. Вступна частина
ІІ. Основна частина
1. Розповідь керівника гуртка про кімнатні рослини з елементами бесіди.
2.Повідомлення дітей про лікарські кімнатні рослини.
3. Фізкультхвилинка.
4. СМС повідоленння та його обговорення з дітьми.
5.Закріплення нового матеріалу і застосування знань на практиці. Практична робота.
ІІІ. Заключна частина
1.Дидактична гра.
2. Гра «Виконай прохання квітів»
3. Підведення підсумків заняття.
Хід заняття
І. Вступна частина. Організаційний момент
1. Привітання. Знайомство
Керівник. Добрий день!
Всі мерщій сідайте, діти.
Домовляймось — не шуміти,
На занятті не дрімати,
Руки вчасно піднімати!
Тож гаразд, часу не гаймо,
Заняття розпочинаймо!
Щоби заняття було цікавим, потрібен гарний настрій.
Вправа «Посмішка по колу». Учасники передають «посмішку» по колу.
Керівник. Тож тепер у всіх добрий настрій — можна сміливо розпочинати заняття.
Актуалізація опорних знань вихованців
Дидактична гра «Знайди мене»
Серед рослин потрібно знайти кімнатну квітку.
Малина |
|
Фікус |
|
Хлорофітум |
Суниця |
|
Троянда |
|
Ромашка |
Сансев'ера |
|
Айстра |
|
Волошка |
Тюльпан |
|
Ромашка |
|
Гвоздика |
Тестове опитування
Яку користь приносять кімнатні рослини? Позначте правильну відповідь.
а) Очищують повітря;
б) заповнюють порожні місця на підвіконні;
в) зволожують повітря;
г) знищують шкідливих комах;
д) збагачують повітря киснем;
е) прикрашають кімнату;
ж) лікують.
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
З давніх-давен людина відчувала свій нерозривний зв'язок з природою. Вона не тільки отримувала задоволення, вдихаючи запах листя й аромат квітів, але й відчувала при цьому приплив бадьорості й сил. Здавна люди знали, що багато рослин здатні зцілювати, тож зверталися до них по допомогу. Зараз неможливо уявити, що існує дім без кімнатних рослин. Серед них дуже багато корисних.
2.Повідомлення теми, мети й завдань.
Вчитель: На сьогоднішньому занятті ми поговоримо про лікарські кімнатні рослини та про їх значення в житті людини.
II. Основна частина заняття. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь керівника гуртка з елементами бесіди.
Одним із найбільш корисних кімнатних рослин є хлорофітум. Для очищення повітря в кімнаті площею близько 20 квадратних
метрів достатньо 6 екземплярів рослин. Листя хлорофітуму володіє здатністю поглинати токсичні речовини, тому ця рослина буде дуже доречною й на кухні з газовою плитою, і в житловій кімнаті.
Хамедорея
Хамедорея особливо рекомендована для будинків, розташованих поблизу шосейних доріг, оскільки вона нейтралізує випаровування шкідливих речовин, що містяться у вихлопних газах.
Фікус
Таку саму функцію виконує й фікус. Крім насичення повітря киснем, зволоження й очищення від токсинів, він виділяє фітонциди, що пригнічують життєдіяльність мікроорганізмів. Глянець його листя затримує багато пилу, а під час миття або протирання листя пил можна легко видалити.
Оскільки фікус виробляє кисень у денний час, а поглинає — уночі, то ставити горщик із цією рослиною в спальню не рекомендують. Ідеальне місце для фікуса — кухня або кімнати з вікнами, що виходять на промзону або автостраду.
2.Повідомлення дітей про лікарські кімнатні рослини.
Пеларгонія
Герань, або пеларгонія (у народі «калач»), виконує функцію «домашнього лікаря». У Болгарії її називають «здравиця». Жоден болгарин не поїде подорожувати, не взявши із собою корінець «здравиці», щоби повернутися додому здоровим і неушкодженим. А вдома, готуючи чай, до заварника кладуть один листок цієї рослини, щоб уся сім'я була здорова (звідси її назва «здравиця»).
Наші «калачики», що цвітуть узимку на вікнах, а влітку на клумбах, також дуже цілющі. Вони відзначаються жарознижувальною, болевта- мувальною, кровоспинною й заспокійливою діями. Якщо влітку ми, поранивши руку чи ногу, прикладаємо до рани листок подорожника, то взимку його можна замінити листочком пеларгонії.
Декілька крапель свіжого соку з рослини втамовують зубний біль.
Компрес із 2-3 листків знімає запалення вух, головний біль.
Листочок цієї чудодійної рослини можна додавати до чаю від застуди, гаймориту, для заспокоєння нервової системи. Навіть доторкнувшись до листочків пеларгонії (при цьому виділяється ефірна олія), ви відчуваєте приплив сили та бадьорості. У відомої цілительки Ванги на підвіконні у спальні завжди стояв горщечок із пеларгонією. Якщо у вас немає цієї чудової рослини, постарайтесь її придбати, і вона подарує вам спокій, чудовий настрій.
Алое
Лікувальні властивості алое деревовидного були відомі ще в Стародавньому Єгипті та Китаї. Перше письмове свідоцтво про лікарські властивості алое було виявлено в давньоєгипетському документі, датованому 1500 р. до н. е. Алое деревовидному, як, утім, пізніше й іншим видам, приписували магічні властивості. Звичай народів Близького Сходу вішати гілки алое над входом у будинок нібито сприяє довгому життю і процвітанню мешканців будинку. Це, очевидно, пов'язано з тим, що алое без води та ґрунту може жити протягом декількох років. Цей звичай був відомий у Вавилоні ще 2000 років тому. У Єгипті він зберігся до сьогодні.
Сансев'єра
А ця рослина з давніх-давен трапляється на підвіконнях сільських і міських будівель.
Щоби дізнатися назву рослини, пропоную розшифрувати слово, вставляючи пропущені літери. САН-- В'Є- А (на дошці)
Невибагливу рослину сансев'єру, звану в народі «тещин язик» або «зміїна шкіра», по праву можна вважати генератором кисню. Сансев'єра допомагає людському організму адаптуватися до умов, що змінилися, підвищуючи його імунітет. Тим самим вона оберігає від застуди, знижує шкідливий вплив перепадів атмосферного тиску, температури й вологості повітря. Захищає вона й від токсинів, що виділяються синтетикою й лінолеумом.
3. Фізкультхвилинка
Зілля-зіллячок зелене. (Руки до серця.)
Забери болячку в мене.
І у вас, і у вас. (Діти вклоняються.)
Поки сонечко зійде, (Руки через сторони вгору.)
Хай болячка пропаде (Руки від себе.)
І у вас, і у вас. Геть! Геть!
4.Діти, нам надійшло CMC повідомлення. Послухайте його.
Юні квітникарі!
Звертаємося до вас від імені кімнатних рослин.
Пропоную проаналізувати CMC повідомлення.
Чи зможемо ми допомогти квітам?
4. Чи всі згодні допомогти кімнатним рослинам, що ростуть у нашій кімнаті?
5.Закріплення нового матеріалу і застосування знань на практиці Практична робота.
Роботу слід проводити в групах. Учнів необхідно об'єднати в групи з допомогою карток «Ромашка», «Троянда», «Гвоздика».
Завдання для груп: порівняйте символ-малюнок на ваших картках і знайдіть подібний на одному зі столів. Підійдіть до «свого» столу. Станьте поруч. Візьміть інструктивні картки із завданнями. Прочитайте завдання. Інструктаж з ТБ.
Отже, група «Ромашка» поливає квіти. Група «Троянда» підпушує ґрунт. Група «Гвоздика» витирає листя від пилу.
III. Заключна частина заняття. Узагальнення та систематизація знань
1. Дидактична гра:За науковою назвою рослини дати народну назву.
2.Гра «Виконай прохання квітів»
Я починаю речення, а ви його закінчуєте.
3.Підбиття підсумків заняття