Заняття гуртка "Медіаграмотність: знаю, вміію, розрізняю"

Про матеріал
Конспект заняття гуртка позашкільного закладу присвячений важливій компетентності - інфомедійній та розвитку критичного мислення. Заняття проходить у формі тренінгу з інтерактивними вправами. Заняття адаптоване для проведення онлайн.
Перегляд файлу

1

 

Тема заняття: « Медіаграмотність :знаю, вмію, розрізняю»

Мета заняття:

Навчальна мета заняття:

- гуртківці дізнаються про поняття медіаграмотності, ознаки медіаграмотної людини;

-         гуртківці навчаться розпізнавати факти та судження, виявляти та спростовувати фейки;

-         гуртківці зрозуміють як протистояти впливам дезінформації та пропаганди.

Розвивальна мета заняття:

-         Розвивати у гуртківців  навички цифрової грамотності;

-         Розвивати вміння користуватися інформаційними джерелами , використовуючи   критичне мислення.

Виховна мета заняття:

-         Виховувати в гуртківцях нетерпимість до «мови ворожнечі» та повагу до прав людини в цифровому просторі;

-         Виховувати в гуртківцях цікавість до професій, пов’язаних з медіаграмотністю та її впливом( журналісти, медіаексперти, медіапсихологи тощо)

-          

Тип заняття: вивчення та систематизація нового матеріалу

Форма заняття: тренінг ( можливо проведення онлайн)

Обладнання : роздатковий матеріал( матеріали проєкту «Вивчай та розрізняй:інфо-медійна грамотність», що виконується IREX), ноутбук, маркери, фліпчарт.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ:

І. Вступне слово керівника гуртка.  Повідомлення теми  та мети заняття.

Сьогодні ми живемо в складних умовах війни російської держави проти України та українського народу. На фронті нас мужньо захищають наші воїни, наші героїчні ЗСУ. Але війна йде також і в тилу. Думаю, що всі ви чули вислів «інформаційна війна»? Це коли нас хочуть обманути , маніпулювати нами, посіяти зневіру засобами пропаганди або дезінформації. Зброя проти  цього - наша медіаграмотність та критичне мислення. Ми будемо сьогодні цьому вчитися, щоб інформація була нам не ворогом, а джерелом правди.

Вправа «Хмаринка слів». Які асоціації виникають у вас , коли ви чуєте слово медіаграмотність?

( Очікувані відповіді: інформація, медіа, фейки, навички, пропаганда тощо). Якщо ви працюєте онлайн , то завдання виконуєте за допомогою програми https://www.mentimeter.com/    (Фото 1)

Отже ,  можемо зробити висновок , що медіаграмотність – це навичка, вміння опрацьовувати інформацію та створювати власну.

 МЕДІАГРАМОТНІСТЬ- сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм, а також  розуміти і аналізувати вплив медіа в суспільстві.

Визначення бажано закріпити на дошці або на екрані.

Декілька раз прозвучало слово «медіа». Які види медіа ви знаєте? Давайте подивимося, які джерела інформації( власне це і є медіапродукти) існувала з давніх часів.

Вправа «Хронологія виникнення медіа». Гуртківці отримують карточки з назвами медіа, їх потрібно розташувати в хронологічному порядку та прокоментувати.(Фото 2)

Якщо ви працюєте онлайн, гуртківці пишуть назви медіа в чаті.

Керівник гуртка. Завдяки цій вправі ви побачили, що людство завжди потребувало інформації і джерела інформації постійно розвивалися і змінюються й сьогодні, але тільки набагато швидше та ефективніше.

Отже, сьогодні ми поговоримо про надважливу навичку в сьогоднішньому інформаційному світі – медіаграмотність.

ІІ. Знайомство та опрацювання нових понять та формування навичок медіаграмотності.

Вчитися медіаграмотності ми будемо поступово: крок за кроком. Кроки до медіаграмотності достатньо складні і потребують знань та уваги.

В європейських школах, де сьогодні навчаються діти з України,  є навіть спеціальні уроки, присвячені медіаграмотності. Що ж , починаємо….

Перший крок до формування критичного ставлення до інформації – вміння розрізнити факт чи судження.

Часто нас підводить зайва емоційність і ми сприймаємо чиєсь судження власне за факт та діємо спонтанно .

Вправа «Факт чи судження». Об’єднавшись в групи чи пари, гуртківці знаходять на малюнку факти та судження , коментують та обговорюють своє рішення.( Використовуємо карточку, додаток 1,2)

Наступний крок - це виявити фейкову( неправдиву інформацію) та зрозуміти навіщо вона була створена , на кого розповсюджується її вплив.

Вправа «Ловці фейків»

Вам пропонується три новини, які були розміщені на інтернет-сайтах. Спробуйте догадатися, яка новина є фейковою. Допомогою для вас стане пам’ятка про ознаки фейків. (Використовуємо пам’ятку, додаток 3)

Гуртківці виконують завдання та представляють результати своєї роботи         ( можна працювати в парі, групі чи індивідуально).

Посилання на статті вибираються довільно тим, хто проводить вправу.

Обговорення та коментування вправи підводить учнів до думки, що метою фейкової інформації є вплив на свідомість людини, щоб досягти певних результатів. (Фото 3)

Коментуючи новини, гуртківці звертають увагу на авторитетність сайту, думки експертів, посилання на інші сайти тощо.

Вправа «Створи фейкову новину».

Керівник гуртка пропонує створити фейкову новину , опираючись на ознаки фейків та прокоментувати ким, з якою метою, заради яких наслідків вона створювалася.

Гуртківці обговорюють процес її створення та самі формулюють ознаки таких новин( запис на дошці).

ІІІ. Закріплення отриманих знань та навичок.

Знайомство з медіаграмотністю сьогодні – це лише початок нашого шляху до вміння правильно використовувати вміння жити в інформаційному просторі, суспільства, як  створює щоденно гігабайти нової інформації, яку людина не може сприйняти критично, бо її занадто багато.

Давайте спробуємо сформулювати які ж ознаки Людини Медіаграмотної ми сьогодні обговорили, сформулювали та спробуємо запам’ятати. Та бути саме такими: медіаграмотними, критично мислячими, виваженими.

 

Вправа «Людина Медіаграмотна»

На фліпчарті закріплені контури або зображення хлопчика та дівчинки, на карточках характеристики медіаграмотної та немедіаграмотної людини. Потрібно розмістити ці  характеристики  під словами «Так» чи «Ні».

Характеристики можна сформулювати самим.

ХАРАКТЕРИСТИКИ:

1.Приймає все на віру                  1а. Перевіряє сайти новин

2.Додає всіх у друзі                       2а. Користується правилом «3 джерел»

3.Робить перепости цікавих новин  3а.Додає в друзі лише перевірених людей

4.Бере участь у всіх онлайн вікторинах

Якщо ви працюєте он-лайн можна використати таку вправу за посиланням (https://learningapps.org/display?v=py0vbbdat22 ) (Додаток 4)

Після виконання вправи гуртківці обговорюють її результати та дають оцінку заняттю.

ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ ТА РЕФЛЕКСІЯ

Отже, наше право на отримання інформації , яке гарантується міжнародними конвенціями, вимагає від нас відповідального та критичного ставлення до її джерел, навичок визначати факти та судження, не допускати «мови ворожнечі», не реагувати на спроби ввести нас в оману та впливати на наші рішення.

1.Чи сподобався вам тренінг?

2.Що і чому сподобалося найбільше?

3.Які вправи вам запам’яталися?

4.Як ви вважаєте чи важливо бути медіаграмотною людиною? Чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

Додатки 1, 2

Додаток 3

 

 

 

Додаток 4

 

Список літератури

1. Основи медіаграмотності: Навчально-методичний посібник для вчителя./ За ред. В.Ф. Іванова, О.В. Волошенюк – Київ: Академія української преси, 2014. 190 с.

2. Практична медіаосвіта: авторські уроки. Збірка/ ред. Упоряд. В.Ф. Іванов- Київ: Академія української преси,2013. 447с.

3. Тулодзецький Г . Медіаосвіта в школі та на уроці:  Основи та приклади / За загал. Ред. В.Ф. Іванова. Пер з нім .В. Клименка.- Київ:  Академія української преси,2020. 405 с.

docx
Додано
29 січня
Переглядів
481
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку