Тема: Композиція за спостереженнями з життя міста
Мета: ознайомити вихованців із матеріалами, інструментами та обладнанням художника-архітектора; вчити втілювати задум, передавати настрій композиції за допомогою кольору й художніх технік; вчити розрізняти види архітектури; вчити порівнювати форми, розміри, пропорції споруд, створювати різні за формою та характером будівлі;
розвивати творче, образне, логічне мислення, уяву, увагу, пам'ять, пізнавальний інтерес, дрібну моторику пальців рук.
Виховати естетичний смак, любов до рідного краю, повагу шедеврів архітектури світу, працелюбність, дисциплінованість, охайність, посидючість.
Обладнання: альбоми, кольорові олівці, фломастери, зразки творчих робіт, фотозображення архітектурних споруд Софійського собору, Києво-Печерської Лаври у Києві; оперних театрів у Львові; Ейфелевої вежі у Парижі (Франція); Акрополя в Афінах (Греція); будівель, споруджених за проектами А. Гауді; фото інструментів архітектора, дидактична гра «Збери картину».
Хід заняття
І. Організаційний момент
IІ. Актуалізація опорних знань
2.2 Дидактична гра «Збери картину»
IІІ. Мотивація освітньої діяльності вихованців
IV. Оголошення теми і мети заняття
V. Викладання нового навчального матеріалу
5.1 Повідомлення педагога «Архітектура як вид мистецтва»
Озирніться довкола: ми знаходимось у кімнаті. А кімнату розташовано у будівлі будинку, де ви мешкаєте. Будинок є архітектурним об'єктом і складовою світу архітектури. До того як збудувати будинок, архітектори витратили чимало часу, щоб спочатку спроектувати кожен куточок цієї будівлі.
Які саме інструменти використовували архітектори, проектуючи споруду? Раніше архітектори працювали тільки за допомогою олівців, великих аркушів паперу, лінійки та циркуля. Сьогодні їм допомагають комп'ютерні програми. Але спочатку задум виникає у голові та серці архітектора. Саме такі задуми, відтворені у камені, склі, бетоні тощо, стають відомими архітектурними спорудами. Коли ескізи вже готові, архітектор береться до виготовлення макету – зменшеного зображення майбутнього будинку чи міста в об’ємі. Макет зазвичай виконують із цупкого паперу. Ця робота дуже копітка, проте корисна. Готуючи макет, архітектор бачить різні недоліки, які ще можливо виправити. Адже будь-яку побудовану споруду дуже складно буде переробити.
Кожен архітектор прагне, щоб його споруда була красивою, примітною, можливо, навіть незвичайною. Видатний іспанський архітектор Антоніо Гауді створив будинки, які дуже вражають людей із різних країн. Туристи навмисно приїздять до Барселони, щоб побачити на власні очі дива архітектури, створені Гауді. Храм Святого сімейства.
У містах нашої країни та інших країн світу можна побачити давні фортеці, собори, палаци, театри та інші будівлі, перед якими виникає бажання зупинитись і дивитися на них, затамувавши подих. Шедеври архітектурного мистецтва — це символи країн. Увесь світ із захопленням дивиться на Софійський собор та Києво-Печерську Лавру в Києві, оперні театри у Львові та Одесі, Ейфелеву вежу в Парижі, давній Акрополь в Афінах.
Цей перелік можна продовжувати й далі. Однак, на відміну від
живопису та графіки, скульптури та декоративно-прикладного мистецтва, ми не тільки дивимося на творіння архітекторів, а й постійно їх використовуємо.
Кожна споруда на вулицях міста чи іншого населеного пункту має своє призначення: для праці або життя, навчання чи відпочинку.
Розрізняють три основних види архітектури:
- Архітектура об'ємних споруд (житлові будинки, громадські споруди (школи, театри, магазини, стадіони та ін.), промислові будівлі (заводи, фабрики, електростанції), культові споруди та фортеці).
- Ландшафтна архітектура (бульвари, сквери та парки, де можна зустріти архітектуру малих форм — альтанки, місточки, фонтани).
- Містобудування (створення нових міст і селищ, реконструкцію старих).
5.2 Демонстрація зразків творчих робіт.
Вихованці розглядають зразки творчих робіт на задану тематику, характеризують їх.
5.3 Аналіз представлених зразків творчих робіт та технології їх виготовлення.
5.4 Планування наступних трудових дій, відбір матеріалів та інструментів.
5.5 Фізкультхвилинка
VІ. Практична робота
6.1 Інструктаж з БЖД вихованців
6.2 Самостійна практична діяльність вихованців
Педагог контролює робочий процес, слідкує за дотриманням правил безпеки життєдіяльності під час роботи. За необхідності надає консультативну або індивідуальну допомогу.
6.3 Фізкультхвилинка
6.4 Продовження самостійної роботи
VІІ. Підсумок заняття
7.1 Аналіз виконаних робіт
Вихованці самостійно аналізують власні роботи. Обговорення ускладнень під час робочого процесу (якщо такі виникали). Обмін враженнями. Самооцінювання. Оцінювання творчих робіт педагогом.
7.2 Ситуативна гра «Фантастичне місто»
7.3 Фотосесія «Дива фантастичної архітектури»
7.4 Рефлексія «Відкритий мікрофон»
VІІІ. Прибирання робочих місць