Метою заняття є створення ситуації, за якої школярі здобудуть справжній досвід, спираючись на свої тактильні відчуття. Наживо зможуть відчути проблеми у спілкуванні та особистий дискомфорт за конфліктних ситуацій між однокласниками; сформулювати з власного досвіду тези, що стали б правилами при спілкуванні з однокласниками.
ЗАНЯТТЯ ДЛЯ УЧНІВ 5-х КЛАСІВ НА ОСНОВІ ТАКТИЛЬНИХ ВІДЧУТТІВ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ НА ТЕМУ:
Мета: створити ситуацію, за якої школярі здобудуть справжній досвід, спираючись на свої тактильні відчуття; наживо відчути проблеми у спілкуванні та особистий дискомфорт за конфліктних ситуацій між однокласниками; сформулювати з власного досвіду тези, що стали б правилами при спілкуванні з однокласниками.
Вид: заняття основане на тактильних відчуттях з елементами тренінгу.
Завдання:
Обладнання: канцтовари: папір, олівці, стікери, демонстраційний матеріал
Хід заняття:
Мета: знайомство, самопрезентація.
- Доброго дня! Я рада нашій з вами зустрічі. Для того, щоб краще познайомитися, я пропоную вам доповнити такі речення: «Мене звуть… я передаю тобі цей промінчик сонця, щоб ти був радісний…
Тактильні відчуття . Відчуй ситуацію на дотик
3. Очікування «Долонькотерапія»
(Почувши тему, учні на розданих долоньках записують свої очікування від дивного за назвою заняття і приліплюють їх на символічне сонечко на дошці).
4..Інформаційне повідомлення
Відчуття - це пізнавальний психічний процес відображення в мозку окремих властивостей предметів і явищ оточуючого світу, які в даний момент діють на органи чуття людини.
5. Вправа з серветкою.
(Отримані однакові серветки, учні виконують над нею однакові дії, запропоновані психологом).
Коментування: результати дій у кожного свій, хоч матеріал і дії були однакові. Чи можна стверджувати, що хтось виконав завдання з помилкою? Ні. Тоді чому результати різні? Бо ми різні, кожен з нас індивідуально сприймає інформацію, розуміє і діє. Саме тому нам цікаво разом. Кожен з нас – особистість.
6. Підготовка до тактильних вправ
1. Розповідь про тактильні відчуття в житті людини.
2. Суспільство. Класний колектив як маленька його модель.
3. Стосунки між членами колективу.
За допомогою зору ми – бачимо;
За допомогою слуху ми – чуємо.
За допомогою нюху ми відчуваємо запах.
Отже :
Тактильні відчуття – це відчуття доторку і тиску. У взаємодії людини з навколишнім середовищем вони відіграють велику роль, оскільки сигналізують про присутність того чи іншого подразника, який стикається з поверхнею тіла.
Дотикові (тактильні) відчуття виникають внаслідок дії механічних подразників на поверхню шкіри. Вони належать до групи шкірних відчуттів.
7. Виконання тактильних вправ і виведення правил
1. Стосунки представляємо у вигляді тонкої нитки теплого жовтого або золотавого кольору (тонкість символізує крихкість, а колір ціну і важливість взаємин).
2. Нитка об’єднує учасників у коло, кожен обома руками тримає нитку, яка вільно звисає між учнями. Вона дає можливість рухатися.
Висновок: якщо стосунки ненапружені, кожен почуває себе комфортно, вільно, може рухатись невимушено.
3. Якщо кожен член колективу поводить себе егоїстично, вимагаючи уваги лише до себе і прагнути лідерства, що станеться з ниткою – стосунками? Вона натягнеться. (діти роблять кроки назад, натягуючи нитку) Що відчувають наші долоньки? (нитка ріже, відчуття неприємні, болісні)
Висновок: такі стосунки створюють дискомфорт для кожного члена колективу.
4. Якщо продовжувати натягувати нитку-стосунки, що трапиться? Вона порветься. Чи можна прогнозувати місце пориву чи їх кількість? Ні (учасники натягують нитку, поки вона не розірветься).Якщо перенести ситуацію на стосунки, місце розрива – це конфлікт.
Висновок: конфлікт розділяє колектив на групи і позбавляє можливості повноцінно спілкуватись і контактувати.
5. Чи варто виправляти конфліктну ситуацію? Як це зробити на прикладі нашої нитки-стосунків? (зв’язати).
Чи можливо це зробити без бажання іншої сторони, якщо вона не подасть інший кінець нитки? Варто сидіти і чекати чи дати зрозуміти про бажання виправити ситуацію? Як це зробити? (протягнути руку, зробити крок назустріч)
Висновок: для залагодження конфлікту потрібне бажання обох сторін.
(Нитку зв’язують на місці розриву)
6. (Зв’язану нитку просовують по колу, проводячи по ній рукою).
Що ви відчули на дотик? ( вузлики від зв’язування)
Що ці вузлики можуть означати, якщо перенести їх на взаємини? (Неприємні спогади про вчинки, випадки)
Висновок: кожен вчинок особи залишається в памяті інших.
Якщо процедуру розриву і зв’язування повторити кілька разів, що станеться з ниткою-стосунками? (скоротиться і буде вся у вузлах). Учасники опиняться близько один до одного без можливості вільно пересуватися.
Висновок: конфлікти обмежують можливості колективу і не дають можливості вільно розвиватися кожній особистості.
8. Вправа «Водоспад»
Мета: розслаблення, відпочинок.
Тепер подякуй цьому водоспаду світла за те, що він тебе так чудово розслабив… Трохи потягнися, випрямися і розплющ очі.
9. Вправа «Лялька-мотанка»
Мета: розвивати тактильні відчуття, увагу.
Обладнання :нитки, ножиці.
10. Справдження очікувань (діти на розданих їм долоньках записують свої враження і чіпляють на символічне сонечко на дошці)
11. Підбиття підсумків (метод незакінчених речень)
- Я зможу……. – Я зрозуміла…………….. – Я навчився…………….
12. Заключне слово психолога.