Тема: Осінній день з Лунтіком
Мета: розширити та активізувати словник дітей по темі «Осінь», закріпити знання про сезонні зміни в природі восени, про осінні явища, вчити дітей підбирати слова-ознаки, закріпити навички зв’язного висловлювання, продовжувати вчити дітей виразно розказувати вірші, відгадувати загадки, розвивати системність мислення і уяви в процесі розширення знань і уявлень дітей про осінь, розвивати і активізувати пам'ять, мислення, увагу, мовлення, уміння вслухатися в звернену мову, відповідати на питання повними відповідями, розвивати голос, дрібну моторику, органи артикуляції, виховувати любов до природи, культуру спілкування, вміння працювати в колективі.
Обладнання: зображення осінніх пейзажів, атрибути до гри «Осінні вітерці», «Закінчи речення», «Створи осінню картину», іграшка Лунтіка, осінні доріжки-стрічки, дошка, клей, ватман.
Хід заняття
І.Організаційна частина
1. Привітання
(Діти входять до групи і вітаються з гостями, виконують вправу, спрямовану на покращення емоційного настрою дітей, на розвиток загальної та дрібної моторики).
З добрим ранком, оченята! (Поглажування повік)
Ви прокинулися? (З’єднати великий і вказівний пальці)
З добрим ранком, вушка! (Погладжування вух)
Ви прокинулися? (Прикладання долонь до вух)
З добрим ранком, ручки! (Погладжування кистей рук)
Ви прокинулися? (Поплескати в долоні)
З добрим ранком, ніжки! (Погладжування ніг)
Ви прокинулися? (Потупати ногами)
З добрим ранком, сонце! (Розвести руки в сторони)
Ми покинулися! (Широко посміхнутися)
- Діти, нашим гостям посміхніться і веселим настроєм поділіться!
- Тепер ми бадьорі, веселі, здорові й можемо починати заняття.
ІІ. Основна частина
- Перш, ніж почати працювати, нам потрібно трішки розім’яти наші язички, виконати артикуляційну гімнастику. Я сьогодні пропоную вам послухати казку про Веселого Язичка та виконати вправи разом зі мною.
- Жив собі веселий Язичок у своєму будиночку. А будиночок цей - рот. У кожному будиночку є дверці. І в цього будиночка також є дверці і не одні. Перші дверці - губи, а другі дверці - зуби. (Діти показують губи, оголюють зуби.)
- Коли ми мовчимо, і перші, і другі дверці в будиночку, зазвичай, зачинені і Язичка не видно. (Рот закритий)
- Язичок не завжди сидить у будиночку. Він то біжить із будиночка, то знову ховається в ньому. Ось Язичок висунув кінчик - подивився, яка погода на дворі. (Діти повторюють за дорослим і висовують кінчик язика.)
- Побачив Язичок, що світить сонечко, і вирішив вийти на двір, погріти спинку. Подивіться, який широкий Язичок. (Логопед висуває язик, щоб дитина побачила спинку язика і також висунула язик.)
- Раптом подув сильний вітер. Язичкові стало холодно і він заховався у будиночок. (Язик ховається в рот)
- Трохи поспавши, Язичок знову вийшов із будиночка. Вийшов, сидить на ґаночку. (Вчитель-логопед кладе широкий кінчик язика на нижню губу. Коли діти будуть наслідувати, треба стежити, щоб вони не підгортали нижню губу, не натягували її на нижні зуби.)
- Сидить, дивиться навколо. Побачив, як кошеня п’є молоко. Ось так. (Логопед показує, як п’є кошеня)
- Потім котик облизнувся (Дорослий робить рухи широким язиком по верхній губі вгору і вниз. Нижня губа не рухома) і пішов спати.
- Погуляв Язичок і стомився. Знову пішов додому і зачинив усі дверці. Кожні дверці у будиночку із двох половинок. Губи - це перші дверці. Ось верхня губа, а ось нижня. Вони теж багато чого вміють. Ось їм весело, і вони посміхаються. (Вправа «Жабка»)
- Коли вони сердяться, то витягуються в трубочку. (Вправа «Хоботок») Якщо губи трохи відкриваються, покажуться другі дверці – зуби (Вправа «Парканчик»)
- А зараз зачинимо всі дверці, нехай Язичок трохи відпочине.
- Ось така казочка про веселого Язичка. Сподобалась вам казочка?
- Діти, а тепер відгадайте загадку:
- Сонечко не хоче землю зігрівати,
Листячко пожовкло, стало опадати.
Часто дощик ллється, птахи відлітають,
На городі та у полі врожаї збирають.
Відгадайте, діти, коли це буває?
(Восени)
- Вірно, діти, це – осінь. Про які ознаки осені сказано в загадці? (Відповіді дітей)
- Ви знаєте, що восени часто дмуть холодні вітри. Давайте і ми з вами уявимо себе осінніми вітерцями, і подмухаємо на осіннє листячко та на хмаринки, які найшли і закрили сонечко.
(Вчитель – логопед пропонує дітям подути на листочки, прикріплені до палички на нитках, подути на хмаринки, які восени закрили сонечко).
(Чути звуки падаючого предмета. Вчитель –логопед звертає увагу дітей на цей звук, пропонує подивитись, що це впало. Діти знаходять Лунтіка, який сидить в калюжі. Логопед організовує бесіду).
- Чи впізнали ви, діти, хто це? (Відповіді дітей)
- Де сидить Лунтік?
- Що таке «калюжа»? Поясніть, після чого бувають калюжі?(Відповіді дітей)
- Діти, подивіться на лапки Лунтіка, вони намокли. Чому вони мокрі? (Відповіді дітей).
- Чи це добре чи погано, що лапи мокрі?Чим це може закінчитись для нашого гостя? (Відповіді дітей).
- Як запобігти хворобі? Як допомогти Лунтіку?
(Вчитель – логопед разом з дітьми витирають Лунтікові лапи, накривають його ковдрою, пригощають « гарячим чаєм»).
- Діти, як ви вже знаєте, що Лунтік – мешканець Місяця. Він дуже мало знає про нашу планету, про те що відбувається в природі на Землі. Тому він і потрапив у таку несподівану ситуацію. Давайте ми розкажемо йому про пору року, яка вже закінчується, пригадаємо все про ознаки осені. Щоб це запам’ятав і Лунтік. І був готовий до змін, які відбуваються в природі восени.
- Зараз ми з вами пограємо в гру – називається вона «Закінчи речення». Перед вами на столі розкладені картинки. Вам потрібно буде вибрати із запропонованих картинок правильну, щоб закінчити речення, яке буду починати говорити я. Говорити ми будемо про осінні зміни та явища в природі. Будьте уважними, відповідайте правильно, щоб Лунтік запам’ятав те, про що ми будемо розповідати.
- Восени листки на деревах стають…. (червоними, жовтими, коричневими, помаранчевими)
- Восени відлітають в теплі краї… (ластівки, журавлі, лелеки)
- Восени ми збираємо в лісі… (гриби)
- Восени часто йдуть…(дощі)
- Осінь щедра, бо дарує багатий урожай… (овочів та фруктів)
- Під час такого явища, як «бабине літо», ми можемо побачити багато літаючої….(павутини)
- Молодці, діти, ми з вами пригадали основні явища, які відбуваються в природі восени. А тепер давайте здійснимо уявну подорож з Лунтіком до осіннього лісу, і походимо там по лісових доріжках, але ці доріжки будуть не простими. Ступаючи на доріжку і роблячи кожен крок, вам потрібно буде описати, яка осінь?
(Діти роблять кожен крок, і добирають слова-ознаки осені: красива, різнокольорова, дощова, вітряна, холодна, яскрава тощо).
- А тепер давайте спробуємо скласти речення з тими словами-ознаками, які ви дібрали до осені.
(Діти складають речення, при необхідності допомагає логопед).
- А тепер закрийте очі, і ми з Лунтіком повертаємось з осіннього лісу в нашу кімнату.
- Діти, а чим багата осінь, що вона дарує людям за їхній труд? (Відповіді дітей)
- А зараз я пропоную трішки відпочити, проведемо фізкультхвилинку – гру-хоровод «Що нам осінь принесе?» (під музичний супровід)
- Що нам осінь принесе? (Діти йдуть по колу.)
Що нам осінь принесе?
Все, що на городі у вас росте, (зупиняються і роблять «пружинку»)
Все, що на городі у вас росте
Що нам осінь принесе? (Йдуть по колу.)
Що нам осінь принесе?
Яблучок і меду вам принесе, (виставляють ногу на п’яточку)
Яблучок і меду вам принесе.
Що нам осінь принесе? (Йдуть по колу.)
Що нам осінь принесе?
Хлібчику смачнішого за усе. (Зупиняються і роблять «пружинку».)
Хлібчику смачнішого за усе.
- А тепер подумайте і скажіть, які звуки ми можемо почути лише восени?
- Курличуть журавлі – курли-курли-курли.
- Шелестить листя під ногами - ш-ш-ш-ш.
- Вітер дме – у-у-у-у-у.
- Дощик йде – кап-кап-кап-кап.
- Нехай Лунтік запам’ятає ці звуки, і розповість про низ своїм друзям.
- Ви вже знаєте, що багато поетів описують осінь в своїх віршах. І деякі з них ми з вами вже вивчали напам’ять та читали. Зараз ви, діти, розповісте Лунтікові вірші про осінь, які ви вивчили напередодні.
- Сіла осінь на порозі,
Довгі коси розплела,
Спілі яблука на возі
До бабусі привезла.
Вітром двері відчинила:
- Дари з воза забирайте!
Павутинкою злетіла:
- Через рік мене чекайте!
- Осінь фарби готувала,
У відерця наливала.
Змішувала, чаклувала,
Потім все розфарбувала.
Придивіться, все довкола
Стало різнокольоровим!
- Ось червоний
Впав листок,
А за ним
Каштанчик – скок!
Жовтий лист
На землю ліг,
Слідом знов
Каштанчик – плиг!
День за днем
Таке підряд –
Падолист,
Каштанопад.
- Восени врожай збирають
На городах і в садках.
Груші, яблука звисають
На тонесеньких гілках.
В лісі білочка руденька
Під пеньком знайшла грибок.
Ухопила — та хутенько
Заховала в теремок.
- Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стелить сад,
За моря в краї далекі
Відлетіли вже лелеки.
Хмари небо затягли,
Вітер віє з-за гори,
Ходить осінь листопадом,
Жовте листя стелить садом.
- Діти, художники також дуже полюбляють малювати осінь, її неповторну, чарівну, різнобарвну красу.
- А ви хочете створити свою неповторну картину? ( Діти відповідають). Пропоную вам побути маленькими майстрами і зробити осінню картину. Але для початку розімнемо наші пальчики.
(По черзі розгинати пальці, починаючи з мізинця, потім так само по черзі згинати пальці).
(Вчитель – логопед розкладає площинні картинки (дерево, різнокольорові листочки, темні хмарки, червоні кетяги калини,осінні квіти , сонечко, дощові хмарини, птахів. Діти вибирають картинки, розташовують на картині).
- Дуже гарна картина вийшла у вас. А давайте подаруємо фотографію цієї картини Лунтіку на згадку? Дивлячись на неї він буде згадувати про цей чудовий цікавий осінній день, який провів з нами. Згодні?
- Діти, Лунтіку вже час вирушати додому, на Місяць, давайте ми з ним попрощаємось і запросимо його до нас ще в гості.
ІІІ. Заключна частина.
- Чи сподобалось вам заняття?
- Діти, хто до нас приходив в гості?
- Про яку пору року ми говорили на занятті?
- Хто запам’ятав головні ознаки осені, осінні зміни в природі?
- Наше заняття закінчилось! До зустрічі!