Заняття "Пригоди Кицьки взимку"

Про матеріал
Заняття для дітей старшого дошкільного віку з фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення. Комунікативний розвиток з елементами логопедії
Перегляд файлу

Тема: Пригоди Кицьки взимку

Програмовий зміст: удосконалювати інтонаційну виразність мовлення, формувати в дітей уміння по-різному інтонувати речення, навчати узгоджувати й правильно вживати в мовленні іменники із займенниками, учити розпізнавати спільнокореневі слова, розвивати пізнавальну активність, мовлення, мислення, уяву, моторику, підтримувати цікавість до інсценізації віршиків-діалогів, виховувати любов до природи.

 

Хід заняття

І.Організаційна частина

ІІ.Основна частина

  1. Оголошення теми заняття

-         Скажіть, діти, чи любите ви пригоди?

-         Якщо так, то вам пощастило, бо якраз сьогодні з нами  мають трапитись різні пригоди – цікаві та чудові, і головне – зимові. Звісно, учасниками цих пригод можуть бути не всі, а лише найуважніші та найкмітливіші діти. Вирушаємо на пошуки пригод?

  1. Артикуляційна гімнастика.

-         Перш, ніж почати подорож, трошки розімнемо наші органи артикуляції, виконаємо гімнастику. (Вправа  «Голочка», «Парканчик», «Годинник», «Коник», «Чашка», «Повітряні кульки»)

-         А тепер можемо працювати!

  1. Логоритмічна хвилинка.

(Лунає будь-яка весела музика, пісня про зиму. Діти на прохання вихователя стають ланцюжком, узявшись за руки, педагог бере за руку крайнього малюка і проводить дитячий ланцюжок по кімнаті. Приблизно за півхвилини діти зупиняються, рознімають руки, а логопед розташовує перед ними ряд сюжетних картинок на зимову тематику. Діти розглядають ілюстративний матеріал.

Спочатку малята коментують зміст кожної картинки, утворюючи розповідні речення.

Логопед уточнює, що всі свої думки, коментарі малята наразі висловили звичайним – спокійним, розповідним тоном. Після цього дорослий розташовує перед дітьми 3 ляльки, і веде далі.)

-         Саме так розповіла б про ці малюнки спокійна та розсудлива Ніна. (Вказати на одну з ляльок)

-         А ось її подружка  - лялечка Юля (показати на другу ляльку) – іншої вдачі. Вона надзвичайно допитлива. Їй все хочеться уточнити, спитати. І ми разом з Юлею запитаємо про те, що відбувається навколо.

(Діти з допомогою логопеда повторюють ті ж самі речення, змінюючи розповідну інтонацію на спонукальну.)

-         А ось третя лялька – Олена (показує на третю ляльку) – дуже вразлива. Вона сама з таким захопленням та радістю ліпить сніговита, спускається з гірки, грається в сніжки зі своїми друзями. Тому й говорить піднесено, захоплено.

(Дорослий просить дітей вимовити речення з окличною інтонацією, виражаючи радість, захоплення.

Діти виконують ігрові завдання спочатку в парі з вихователем,  а потім самостійно).

 

  1. Мовленнєва гра «Допоможи ведмедику»

-         А ось ведмедик Мишко (педагог садить перед дітьми іграшкового ведмедика) дуже уважний. Він непомітно для всіх стежить за тим, що відбувається за вікном, у нашому садочку, на вулиці. А тепер дуже хоче розповісти вам про свої спостереження. Щоправда, ведмедик ще маленький, і йому це не так просто зробити. Але ми йому допоможемо, правда ж? І уважне ведмежатко стане чудовим оповідачем.

(Логопед від імені ведмедика називає речення, при  цьому словосполучення, що стоять в кінці  (іменник із займенником) вживає в неправильній формі. Діти повинні виправити  ведмедика: назвати словосполучення у потрібній формі)

 

Зараз багато снігу в (наш, двір) – нашому дворі.

Діти возять одне одного на (свій, санчата) – своїх санчатах.

Дощ останнім часом не йшов (жодний, раз) – жодного разу.

Тільки сніг та іній буває (цей, пора) – цієї пори

Хлопчики ліплять зі снігу багато (усякий, споруда) – усіляких споруд .

Біла та пухнаста шапка на (кожний, дерево) – кожному дереві.

Мені подобається спостерігати з вікна за (ваш, прогулянка) – вашою прогулянкою.

 

(Педагог хвалить малюків за те, що вони допомогли ведмедику, прибирає іграшку, бере замість неї іграшкову кицю)

  1. Мовленнєва гра «Упізнай слова-родичі»

(Педагог зачитує дітям маленькі тексти – по 3-4 речення. Завдання дітей – знайти й назвати спільнокореневі слова.)

 

-         Взимку дуже морозяна погода . Мороз сьогодні сильний. Він усіх хоче заморозити. А діти не бояться і їдять солодке морозиво. (Морозяна, морозиво, заморозити, мороз)

-         Задрімали яблуні та груші. Зігнулись під снігом яблуневі гілки. На них давно немає вже жодного яблучка. Зате в коморі є яблучне повидло та варення. (Яблуні, яблуневі, яблучко, яблучне)

-         Учора лютувала така сніжниця! Сніжинки вихором носилися. Сніжна віхола – не кращий час для прогулянок. Інша справа – це коли йде тихий, повільний сніжок. (Сніжниця, сніжинки, сніжна, сніжок).

(Далі логопед пропонує дітям дібрати ряд спільнокореневих  слів самостійно. Можна поділити дітей на 2 команди. Одній команді даємо слово «ЗИМА», іншій – «БІЛИЙ»)

  1. Пальчикова гра «Гість із неба»

-         А які святкові пригоди дарує нам зимонька-зима! Наприклад, чудове свято Миколая, якого з нетерпінням завжди чекають усі малята! (Показати зображення до свята Миколая)

(Логопед читає вірш А.Лотоцького (у скороченому варіанті), діти відтворюють його зміст ігровими рухами. )

У дитячий край щасливий

Йде весела вість:

(ритмічне плескання в долоні)

Бо коником білогривим

Їде з неба гість!

(уявити, що ми їдемо на конику)

Дарів гість везе багато –

(показати мішок на плечах)

Повні саночки

(показати ковзання долонями по столу, ніби їдуть сани)

Радість буде в кожній хаті:

(потирання долонею об долоню)

Бо в них книжечки.

(показати долонями розкриту книжку)

Їде, їде гість багатий

У дитячий край –

(ритмічне плескання в долоні)

Хто той гість, ви раді знати?

(випрямити руки перед собою, долонями вгору)

Святий Миколай!

(поплескати в долоні)

 

  1. Гра-драматизація «Неправдива киця»

-         Везе Святий Миколай слухняним діточкам дарунки, книжечки з добрими казками, веселими віршиками. А в одній із цих книжечок – цікавий вірш про пригоди тієї самої киці, яка нещодавно гралася з вами. Виявляється, вона буває лукавою й неправдивою.

 

Брехлива киця      К.Перелісна

-         Ой ти, кицю неслухняна,

Ти куди біжиш так рано?

-         Побіжу я аж до річки,

Щоб напитись там водички!

-         А вночі куди ходила?

-         В полі мишку я ловила.

-         Ой, неправду ти сказала,

Ти сметанку тут злизала.

-         Я не відаю й не знаю,

Я сметанки не вживаю.

 

(Діти з логопедом проводять інсценізацію-драматизацію: одна дитина ставить запитання, а друга бере іграшкову кицю й відповідає від її імені. Спершу логопед активно підказує дітям, потім діти роблять інсценізацію самостійно).

 

  1. Розфарбовування зображення кицьки.

ІІІ. Заключна частина.

  1. Підсумкова бесіда.

-         Повторіть слова киці «В полі мишку я ловила» різним  тоном: спокійним, захопленим, допитливим.

-         Що ви можете сказати про слова «вітер, вітряний, вітрисько, вітання»? Яке слово тут зайве? Чому?

-         Чи сподобалось вам заняття?

-         Що найбільше запам’яталось?

 

 

docx
Додано
4 грудня 2023
Переглядів
539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку