Тема: Граємось з Варварою
Програмовий зміст: формувати в дітей уявлення про логічний наголос у реченні, учити робити логічний наголос, виділяючи потрібне слово голосом, удосконалювати вміння регулювати темп, тембр, динаміку мовлення, розвивати мовне дихання, артикуляцію, моторику, вправляти дітей у визначенні місця заданого звука в слові, удосконалювати чіткість вимови, артикуляцію.
Хід заняття
І. Організаційна частина
1. Привітання
ІІ. Основна частина
(Логопед показує дітям велику ляльку)
- Сьогодні, діти, до нас на заняття завітала лялька Варвара, вона дівчинка чемна, добра та весела, а ще надзвичайно допитлива. Варвара знає багато веселих скоромовок. Вона цікавиться: чи й ви умієте її улюблені скоромовки промовляти?
- Але перш, ніж почати працювати, давайте розімнемо наші органи артикуляції, виконаємо артикуляційні вправи.
- Вправи «Посмішка», «Гірка», «Хоботок» , «Голочка», «Трубочка», «Чашка», «Смачне варення», «Повітряні кульки».
(Гра проводиться в декілька етапів. На ПЕРШОМУ етапі йде ознайомлення з декількома короткими скоромовками – їх читає дітям логопед.)
- В сіренької горлички туркотливе горлечко.
- Ходить перепел між полукіпками зі своїми перепеленятами.
- Біг пес через овес.
- На річці Лука спіймав рака в рукава.
- В сіни Мусій сіно носив.
(На ДРУГОМУ етапі проводиться повторення, вивчення скоромовок. Кожна скоромовку малята повторюють услід за дорослим кілька разів, вивчаючи її. Спершу скоромовки промовляють повільно, кожного наступного разу – швидше за попередній. Педагог стежить за тим, щоб діти чітко та правильно вимовляли всі слова, у тому числі зі складними звуками – свистячими, шиплячими, сонорними).
(На ТРЕТЬОМУ етапі відбувається промовляння скоромовок із регуляцією тембру та динаміки промовляння )
- Почули ваші іграшки, ляльки та звірята, як ви гарно скоромовки промовляєте. Вирішили й собі спробувати. Але, звичайно, іграшки не зможуть говорити так само, як і ви.
- Зрозуміло, що маленька лялька має скоромовки вимовляти тоненьким голосом і не дуже голосно, а мишка – тонше, ще тихіше. А от, наприклад, слоник, ведмедик – ці звірята промовлять скоромовки більш грубим, низьким голосом і досить гучно.
(Діти за порадами логопеда вибирають собі по іграшці. Кожна дитина вимовляє 1-2 скоромовки, від імені тієї тварини, яку обрали, відповідно змінюючи динаміку, тембр мовлення)
- Ви не забули, діти, що наша Варвара допитлива? Ставити питання – то її улюблена справа. У наступній грі вона саме це й робитиме. А ми на ці запитання будемо відповідати тими самими скоромовками, які ми вже вивчили.
(Логопед від імені ляльки Варвари ставить запитання, а діти відповідають вивченими скоромовками, щоразу інтонаційно виділяючи в них різні слова (залежно від змісту))
- У якої горлички туркотливе горлечко? (В сіренької)
- Яке горлечко в сіренької горлички? (Туркотливе)
- У якої сіренької пташки туркотливе горлечко? (У горлички)
- Що туркотливе в сіренької горлички? (Горлечко)
- Як рухався пес через овес? (Біг)
- Через що біг пес? (Через овес)
- Хто біг через овес? (Пес)
- Де Лука спіймав рака в рукава? (На річці)
- Хто на річці спіймав рака в рукава? (Лука)
- Що зробив із раком на річці Лука? (Спіймав )
- Кого спіймав на річці в рукава Лука? (Рака)
- У що спіймав рака на річці Лука? (У рукава)
(Логопед допомагає дітям обрати, яке слово треба виділити в реченні. Під час гри скоромовки вимовляти повільно і виразно)
- Нашій Варварі дуже подобаються ось такі повітряні кульки. Одного разу Варвара накупила собі їх багато…Взяла одну кульку – стала надувати. Кулька надувалась, надувалась, швидко ставала все більшою і більшою, поки не зробилася ось такою. Здавалося б – затискай краєчок, прив’язуй нитку – та й грайся собі. Але ж наша Варварочка занадто допитлива…. І вона подумала: «Що буде, якщо я й далі буду надувати кульку? Може, вона виросте велика-превелика, і я полечу на ній в небо? »
- Діти, а як ви думаєте, що трапилось із кулькою Варвари?
- Зараз ми спробуємо надувати кульки так, як Варвара.
(Логопед роздає дітям кульки, вони надувають їх, педагог контролює правильне дихання дітей)
- Наша гостя Варвара не тільки допитлива, а й уважна. Тому вона одразу помітила, що в нас в дитсадку діти готуються до Новорічного свята і з нетерпінням чекають приходу Діда Мороза, який принесе подарунки.
- Зараз ми з вами виконаємо фізкультхвилинку про Діда Мороза, і ще трошки наблизимось до Нового року.
П.Воронько Дід Мороз несе мішок
Дід Мороз несе мішок,
(Зображують важку ходу з мішком за плечима)
В ньому теплий кожушок.
(Обхоплюють плечі руками і потирають долонями вгору-вниз)
Ой ти, діду-дідусю,
(Притупують на місці, поставивши руки на пояс)
Зігрій нашу Ганнусю
(Благально простягають руки вперед)
Розв’яжи мерщій мішок,
(Нахиляються вперед, імітують розв’язування мішка)
Дай Ганнусі кожушок,
(Зображують одягання кожушка)
Надінь валянки на ніжки,
(Ніби одягають валянки)
Хай вона пограє в сніжки!
(Присідають і зображують ліплення сніжки)
- Варвара любить в різні ігри гратись, а ще подорожувати. Як ви думаєте, хто ще любить подорожувати, мандрувати? (Відповіді дітей)
- А нещодавно, завдяки своїй допитливості Варвара дізналась, що мандрувати можуть не тільки люди, а й птахи, звірі, а також….звуки! От, наприклад, в одному слові звук стояв на початку слова, а тоді – гоп! - І помандрував в кінець слова, чи всередину….і зайняв зовсім інше місце!
(Вихователь пропонує дітям поспостерігати за подорожами звуків мовлення. Він показує по три картинки, діти називають відповідні слова. Педагог просить визначити початковий звук у назві 1 зображення. Потім діти знаходять той самий звук в другій і третій картинках, визначають його розташування в цих словах. Під час гри логопед виправляє дітей, допомагає їм)
- А ще Варвара дізналась, що існують такі слова, які звучать однаково, а можуть мати абсолютно різний зміст. Ось зараз ми з вами і розглянемо ці слова, пограємо в гру.
(Розглядають на картинці слова-омоніми (ключ, коса, метелик і т.д., потім придумують з кожним словом речення))
- А ще Варвара принесла нам спеціальні палички для масажу рук. Давайте спробуємо помасажувати ними наші пальчики, адже ви знаєте, що коли ми багато працюємо пальчиками, то і мовлення наше буде покращуватись.
ІІІ. Заключна частина
- Ось наше заняття підійшло до кінця. А Варварі час повертатись додому.
- Давайте пригадаємо, що ми робили на сьогоднішньому занятті?
- Які скоромовки ми вивчили?
- Яким звуком починається ім’я нашої ляльки?
Давайте попрощаємось із Варварою!