Тема: Скоро Новий рік
Програмовий зміст: збагачувати словниковий запас малят, зокрема словами, що пов’язані зі сферою життєдіяльності «Культура», навчати дітей складати поширені речення, безсполучникові та зі сполучниками (а, але, то…то, адже та ін..), зі вставними словами типу мабуть, здається, певне, сприяти розвитку описового мовлення, розвивати артикуляційну та дрібну моторику, мовлення, увагу, уяву, виховувати здатність розмірковувати.
Хід заняття
І. Організаційна частина
ІІ. Основна частина
- Діти, швидко минає перший місяць зими – грудень. Скоро він закінчиться, а що закінчиться разом із цим місяцем? (Закінчиться рік)
- Який рік настане? (Новий)
- Усі ви знаєте, що Новий рік – довгоочікуване, веселе свято. Яке це свято? (Радісне, веселе, чудове)
- Жодне новорічне свято не обходиться без Діда Мороза та Снігуроньки, та красуні ялиноньки. Сьогодні ми з вами поговоримо про традиції святкування Нового року в дитячому садочку та вдома, пограємо в ігри.
- Перш, ніж почати працювати, трошки розімнемо наші органи артикуляції, виконаємо гімнастику. (Вправа «Голочка», «Парканчик», «Годинник», «Коник», «Зупини коня», «Трубочка» «Чашка», «Повітряні кульки»)
- А тепер можемо працювати!
(Логопед просить дітей давати повні відповіді на запитання)
- Послухайте загадку, і відгадайте її:
Зимовий холод за вікном,
І падають сніжинки,
І чарівні стоять кругом
Засніжені ялинки.
На них гірлянди, ліхтарі,
Чудовим світлом сяють,
В цей час дорослі та малі
Чудес і див чекають.
Дідусь Мороз до вас спішить
Снігурка симпатична,
Яке ж це свято, ну, скажіть?
Звичайно, …. (новорічне)
- Розкажіть, до якого свята ви готуєтесь? (До новорічного)
- Кого ви будете запрошувати на ранок?
- Що ви будете робити під час святкування?
- Хто з вас підготував які карнавальні костюми на свято?
- Чи хочете ви отримати подарунки на Новий рік?
- Які?
- Чи будете ви вдома святкувати Новий рік? Як саме?
- Чи всі ви будете вдома прикрашати ялинку? Яким іграшками?
- Сьогодні до нас на заняття теж завітали Дід Мороз та Снігуронька, і приготували нам різні завдання.
- Дідусь Мороз вже старенький, дуже мудрий і завжди впевнений в тому, що каже. А от молоденька Снігуронька часто сумнівається ще, може так, а може й ні. Тому наша гостя часто каже такі слова «мабуть, може, здається, напевно»
- І зараз ми пограємо в гру.
- Снігуронька буде промовляти невпевнено речення, а ми будемо виправляти ці речення, щоб вони змінились так, ніби їх говорить впевнений Дід Мороз. Починаємо?
Мабуть, завтра буде сильний мороз.
Малята чекали нового року, мабуть, із нетерпінням.
Усім хлопчикам та дівчаткам, здається, сподобались новорічні подарунки.
Напевно, у всіх вдома також стоять прикрашені ялинки.
Свято Різдва, мабуть, теж принесе дітям багато радості.
(Гру можна продовжувати в парах, узявши в руки зображення гостей. Одна дитина складає речення, інша виправляє. Тематика речень – ялинка, зима, зимові свята, новорічні свята)
- І Дідові Морозу, і Снігуроньці , і навіть чарівній ялинці, яка спостерігатиме за вами на святі, я впевнена, сподобаються ваші виступи. Ви покажете себе справжніми митцями, артистами.
(Діти стають в коло, педагог із м’ячем стає в центрі і пропонує дітям назвати якомога більше слів, що стосуються різних видів мистецтва. Передають м’яч, починаючи з логопеда, по колу, називаючи по одному слову).
Музика: пісня, музика, фортепіано, баян, акордеон, вальс, гопак, співак, мікрофон, мелодія, танець, пісня, композитор, магнітофон.
Малювання: малюнок, картина, пейзаж, натюрморт, фарби, пензлик, художник, гуаш.
Література: книжка, вірш, оповідання, казка, поет, письменник, загадка, скоромовка.
(Вихователь задає навідні питання. Наприкінці гри кілька дітей за бажанням пригадують і повторюють названі слова)
- Наш Дідусь Мороз стомився, хоче відпочити, давайте проведемо фізкультхвилинку.
І.Нехода У лісі, лісі темному
У лісі, в лісі темному,
Де ходить хитрий лис,
(іти по колу, навшпиньки, як лис)
Росла собі ялинонька,
І зайчик з нею ріс.
(показати «вушка» до голови)
Ой снігу, снігу білого,
Насипала зима.
(показати, як кружляють сніжинки)
Прийшов сховатись заїнька –
(присідають)
Ялиноньки нема.
(показати вправу «незнайки»)
Ішов тим лісом Дід Мороз,
(йти)
Червоний в нього ніс.
(показати на ніс)
Він зайчика-стрибайчика
У торбі нам приніс.
(стрибки по колу, як зайчики)
Маленький, сірий заїнька,
Іди, іди до нас!
(закликати зайчика)
Дивись, твоя ялиночка
Горить на весь палац!
(взятись за руки, руки простягати вгору, вперед)
- Діти, в Новий рік трапляються різні чудеса, і я хочу, щоб ми разом з нашими гостями пограли в гру , і пригадали, які чудеса ми можемо побачити в новорічні дні.
(Логопед дістає конверт з картками, на яких зображені «Дід Мороз, ялинкова шишка, бурулька, новорічна іграшка, серпантин, хлопавка, конфетті, Снігуронька, маска», педагог описує те, що зображено на картинці, а діти повинні відгадати за описом)
- Діти, ми з вами сьогодні говорили, що кожен з вас вдома, з батьками чи з ріднею будете прикрашати ялинку. І ось зараз ми з вами теж прикрасимо ялиночки – кожен свою. Але спершу давайте Розглянемо ту ялинку, яку принесли із собою Дід Мороз із Снігуронькою.
(Розглядають ялинку, складають описову розповідь про неї. Логопед скеровує дітей, даючи навідні запитання)
- Ви знаєте, що на ялинках ростуть шишки, от сьогодні Снігуронька назбирала для вас шишок, і ми ними помасажуємо пальчики перед тим, як почати малювати і прикрашати свої ялиночки.
(Проводиться масаж пальців рук)
(Логопед роздає дітям розфарбовки, діти малюють прикраси на ялинки, розфарбовують їх. Потім визначають найкращий малюнок)
ІІІ. Заключна частина.
1.Підсумкова бесіда
- Про яке свято ми говорили?
- Хто до нас завітав в гості?
- Що ми вчились робити?
- В які ігри грали?
- Яку розповідь ми склали?
- Чи сподобалось вам заняття?