Тема: Привіт, листопад!
Програмовий зміст: розширити уявлення дітей про зміни в природі, що відбуваються пізньої осені, формувати вміння розповідати про них, сприяти розвитку пояснювального мовлення, удосконалювати образне мислення, спостережливість, увагу, продовжувати знайомити дітей з тематичними програмовими художніми творами, розвивати пізнавальний інтерес до слова, як смислової одиниці мовлення, удосконалити артикуляцію, чіткість, звукову культуру мовлення, фонематичний слух, виховувати любов до природи.
Обладнання: зображення пізньої осені, чистомовки, оповідання, осінні листочки.
Хід заняття
І.Організаційна частина
1. Бесіда про листопад. Оголошення теми заняття
(Перед дітьми на дошці картина «Пізня осінь»)
- Діти, от і настав останній місяць осені. Як він називається? (Листопад)
- Як ви думаєте, чому останній місяць осені називається листопад? (Бо опадає листя з дерев)
- Так, листопад, мабуть, можна назвати найсумнішим місяцем року. Як ви думаєте – чому? (Відповіді дітей)
- І сьогодні на занятті ми з вами поговоримо про останній місяць осені, про осінні явища в природі, пограємось в ігри.
ІІ. Основна частина.
- Діти, як ви думаєте, чому листопад називають сумним місяцем? (Відповіді дітей)
Тому, що дерева у листопаді стоять чорні, голі, невеселі.
Тому, що небо похмуре, хмарне, сіре, низьке.
Тому, що все частіше йдуть дощі, холодні, рясні, довгі…
Тому, що сонечко виглядає з-за хмар дуже рідко.
Тому, що всі перелітні птахи вже відлетіли в вирій, і стало тихіше.
Тому, що ніде немає ані квітів, ані зеленої травички.
Тому, що в листопаді уже довгі ночі, а дні короткі.
(Кілька дітей за бажанням повторюють складену розповідь про місяць листопад спочатку)
- Ось ми і пригадали явища в природі, які відбуваються восени.
- А тепер попромовляємо чистомовки, щоб закріпити знання про природні зміни восени.
Не-не-не – сонце вже не таке ясне.
Ва-ва-ва- холодок повіва.
Іє-іє-іє- засихає, жовтіє
Ва-ва-ва- на узліссі трава.
Ни-ни-ни – осипаються клени,
Ить-ить-ить – листя з дуба летить.
На-на-на – лиш ялинка зелена
Їть – їть-їть – на горбочку стоїть.
(Г.Бойко)
- Діти, от ми з вами говорили, що листя з дерев опадає, летить. А зараз давайте уявимо себе легенькими листочками, які вітер зірвав з дерева. Я буду зачитувати слова гімнастики, а всі разом ми будемо виконувати відповідні рухи.
Ми листочки осінні
На гілочках сиділи. (Діти присіли)
Дмухнув вітер – полетіли. (Діти бігають по кімнаті)
Ми летіли, летіли,
І на землю ми сіли. (Присіли)
Вітер знову налетів
І листочки підхопив. (Кружляють по кімнаті)
Повертів їх, покрутив,
І на землю опустив. (Сідають на місця)
- Діти, куди ж дівається опале листя з дерев? (Воно вкриває килимом землю)
- І під цим теплим килимком землі буде затишно взимку. Який звук ми чуємо, коли ходимо по опалому листі ? (Звук «ш»)
- Зараз ми пограємо в гру – я буду називати вам слова, а ви, якщо почуєте в слові звук «ш», плеснете в долоні.
Шелест, тиша, трава, шепіт, шуба, каштан, осика, береза, шапка, калюжа, машина, шишка, хмара.
(Усі помилки, допущені під час гри, виправляються і обговорюються)
- Зараз ми з вами трошки пошелестимо, промовимо ще чистомовки із звуком «ш».
Шу-шу-шу – теплу шапку я ношу.
Ши-ши-ши – ти додому поспіши.
Ші-ші-ші – ми читаємо вірші.
- А тепер послухайте скоромовку, і спробуйте її повторити:
- У нашої Оришки в кишені шуби – шишки
- Діти, зараз прослухайте оповідання про осінь. Слухайте уважно, тому що потім ми поговоримо про це оповідання.
У темному лісі живе дід Осінник. Він спить на сухому листі й сторожко прислухається до співу пташок. Як тільки почує сумну пісню журавлів – курли-курли! – підводиться й каже:
– Приспіла моя пора. Відлітають у теплий край журавлі.
Виходить тоді із лісу дід Осінник, сивий, у сірім плащі. Де пройде, там листя жовтіє і падає на землю. Виходить на узлісся, сідає, схилившись на дуба, і тихо-тихо щось співає. Це не пісня, а осінній вітер... Коли дід співає, його борода росте, розвівається на вітрі. Ось вона вже простяглася на луки. І луки стали сиві. – Осінній туман,– кажуть люди. Їм і невтямки, що це борода діда Осінника.
- А тепер оберіть правильну відповідь, прослухавши оповідання:
- Про останній місяць осені в народі складено багато прислів’їв та приказок. Давайте ж прослухаємо та спробуємо пояснити деякі з них.
- В листопаді день блисне, а три дні кисне. (Часто йдуть дощі, мало світить сонце)
- В листопаді води ложка, а буду відро. (Через те, що холодно, то навіть якщо випаде трохи дощу, то калюжі довго висихають, і навколо мокро)
- Місяць листопад холодними дощами плаче. (В листопаді часто йдуть холодні дощі)
ІІІ. Заключна частина.
- Діти, отже про який місяць ми поговорили сьогодні на занятті?
- Яке оповідання ми читали?
- Що вам сподобалось робити найбільше?