Заняття "Прийшла зима-красуня"

Про матеріал
Заняття для дітей старшого дошкільного віку, з фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення. Комунікативний розвиток з елементами логопедії
Перегляд файлу

Тема: Прийшла зима-красуня

Програмовий зміст: збагачувати словниковий запас дітей, виховувати в дітей стилістичне чуття, формувати уявлення про те, де і як вживати лексично близькі слова (літературні, просторіччя), закріпити знання про сезонні зміни в природі взимку, розвивати вміння складати порівняльну розповідь, розвивати мовлення, мислення, моторику, увагу, виховувати чемність, культуру спілкування.

Обладнання: зображення зими, завдання до гри «Наведи по пунктиру», олівці, м’ячі з шипами.

 

Хід заняття

 

І.Організаційна частина

1.Привітання. Оголошення теми заняття. Відгадування загадки про зиму.

- Доброго дня, діти! Відгадайте загадку, і ви дізнаєтесь, про що ми поговоримо на сьогоднішньому занятті.

Кружляє ніжно білий пух,
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлозі вже дріма,
Яка пора скажіть? … (Зима)

-         Ось і закінчилась осінь, і почалась зима. Прийшла зима і змінила все навколо. І сьогодні на занятті ми поговоримо про зиму та зимові явища в природі.

ІІ. Основна частина

  1. Дидактична гра  «Осінь і зима»

(Діти за допомогою педагога будують речення-протиставлення)

Осінь проминула, а зима… (наступила)

Грудень рік починає, а рік… (закінчує)

В листопаді йдуть дощі, а в грудні сиплеться… (сніг)

В листопаді в калюжах стояла вода, а зараз вони …(замерзли)

Осінь тепліша, а зима… (холодніша)

Осінь настає після літа, а зима …(після осені)

 

  1. Мовленнєва гра «Знайомство зі словами»

-         Ми й незчулися, як у наш рідний край прийшла господарювати зима. І хоч надворі холодно, ми не будемо сумувати й нудьгувати, а будемо у веселі ігри грати. Ці ігри допоможуть нам навчитись  добре розмовляти рідною мовою. Адже в нашому дитсадку і тепло і затишно, так само і в хатці в дружних та веселих господарів – півника та курочки.

(Педагог читає дітям рядки народної дитячої пісеньки)

Ой, надворі студенейко,

Вітер снігом віє.

Когут хижку підмітає.

Курка муку сіє.

За віконцем зимонойка,

Вітер снігом віє.

А курочка з когутиком

У хижі ся сміє.

 

(Діти уважно слухають віршовані рядки, визначають у тексті малознайомі та незнайомі слова за допомогою пояснень вихователя)

Студенейко, студено – холодно

Когут – півень

Хижа – хатка

Мука – борошно

Зимонойка – зима

Ся сміє – сміється

 

 (Далі педагог може познайомити малюків з деякими іншими словами, наприклад ватра – вогнище, ґринджоли – санки, сльота - ожеледиця)

 

  1. Гра-бесіда «Як краще сказати?»

-         У нашій мові є багато слів, близьких за значенням. Проте одні з цих слів будуть доречними завжди, в будь-якій розмові, а от інші можуть стати образливими та показати вас не з кращого боку.

-         Наприклад, уявимо ситуацію. Бабуся вивела онука на зимову прогулянку. Онучок – хлопчик допитливий: і те, і те йому цікаво, хочеться йому порозмовляти з бабусею, отримати в мудрої бабці відповідь на всі запитання. Якими реченнями краще хлопчикові звернутися до бабусі: «Бабусю, я хочу з вами побазікати», або «Бабусю, я хочу з вами поговорити»? (Відповіді, пояснення дітей)

-         І в нас в садочку бувають випадки, коли слова вживають необачно. Нещодавно один хлопчик підійшов до мене, і сказав: «Там на ковзанці одна моя подружка гепнулася. Я їй кажу: «Не реви!» А вона не перестає ревти»

-         Поміркуймо! Що не так сказав хлопчик? Які недоречні слова він сказав? Яким словом можна було б замінити слово «гепнулась» (упала), «реве» (плаче).

-         Уявіть себе на місці цього хлопчика. Якими б словами ви говорили з вихователькою?

  1. Мовленнєва гра «Вибери слово»

(Вихователь називає пари синонімів, у яких одне слово нейтральне, а друге – стилістично забарвлене).

 

Дивитися – вирячуватись, бігати – гасати, утекти – ушитися, зустрітися – здибатись, їсти – жерти, просити – клянчити, сваритися – гризтися, плакати – скиглити, ходити – швендяти.

 

Неправда – брехня, бруд – грязюка, обличчя – мармиза.

 

Неохайний  - замурзаний, сварливий – задерикуватий, слухняний – покірний, кмітливий – дійшлий, скупий – жаднючий, щедрий – марнотратний, балакучий – язикатий.

 

(Малюки обговорюють із дорослим відтінки значення слів у кожній парі та їхнє стилістичне забарвлення)

  1. Гра «Слова-родичі»

 (Малята добирають спільнокореневі слова до слова «зима» - зимовий, зимонька, зимувати, зимуючий, взимку, зимно)

(Потім діти за проханням вихователя пояснюють зміст спільнокореневих слів та придумують речення з ними)

Зима – пора року, яка настає після осені. Настала холодна і сніжна зима.

Зимовий – той, що буває взимку. Сьогодні похмурий зимовий день.

Зимонька – лагідна назва зими. Зимонька цього року дуже морозяна.

Зимувати  -  переживати зиму. Білочка буде зимувати у дуплі.

Зимно – дуже холодно. Надворі зимно, іде сніг.

Зимуючий – той, що залишається на зиму там, де він був і раніше. Разом з нами залишилися зимуючі птахи: синички, горобці, сороки.

 (Якщо діти вагаються – педагог допомагає їм впоратися із завданнями)

 

  1. Фізкультхвилинка

Кружляють і сиплються з неба сніжинки,

Біленькі, легенькі, холодні пушинки.

Пухнасті вони та красиві, легкі…

(Діти повільно кружляють, плавно змахуючи руками)

Замети зима намете – отакі!

(Стають навшпиньки і тягнуться руками вгору)

Злий вітер подує, мороз залютує,

(Щосили дмухають, витягаючи шию вперед)

На вікнах квітки зимові намалює,

(Імітують малювання квітки в повітрі)

Не дасть перехожим на місці стоять,

(Притупують то однією, то другою ніжкою)

А ми не злякались – пішли танцювать!

(Ритмічно плескають в долоні).

 

  1. Дидактична гра «Продовж речення»

-         Хоч зима і сувора та холодна, але все ж таки є і добрі справи та розваги, якими можна займатись.

(Педагог спонукає малят придумати різні варіанти продовження речення)

Тільки взимку ми можемо… (кататися на ковзанці, кататись на санчатах, грати в хокей, ліпити снігову бабу, підгодовувати птахів, кататись на лижах,  грати в сніжки, отримати подарунки на новий рік та свято Миколая, колядувати та щедрувати, святкувати Різдво тощо )

  1. Пальчикова гімнастика за допомогою м’ячиків з шипами.

(Діти проводять самомасаж пальчиків рук за допомогою м’ячів з шипами)

  1. Гра «Наведи сніжинку по пунктиру»

(Логопед роздає дітям листочки, на яких пунктиром нанесено сніжинку. Дітям необхідно поєднати пунктирні лінії, щоб утворився красивий і правильний малюнок).

 

ІІІ. Заключна частина.

  1. Підсумкова бесіда.

-         Про яку пору року ми говорили на занятті?

-         Що ми вчили нового?

-         Які нові слова ви сьогодні запам’ятали?

-         Чи сподобалось вам заняття? Чим саме?

 

docx
Додано
4 грудня 2023
Переглядів
565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку